Forum > Geluid

Decibel schaal voor disco en bands

(41 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
1-3-2006 16:09
Er zijn op internet diverse dB schalen te vinden, maar hoeveel dB heb je voor achtergrondmuziek nu eigenlijk nodig? Hoeveel als men echt een beetje leuk wil kunnen dansen en je dus flink volume nodig hebt? En hoeveel produceert een band?

Ik kreeg deze vraag namelijk van een klant omdat ze een feestzaal aan het zoeken was voor haar bruiloft, maar daar was ze gebonden aan een maximum aantal dB's. Een uurtje zoeken op internet leerde me dat 80 dB achtergrondniveau is en 100 tot 110 dB een behoorlijk disconiveau is, klopt dat ongeveer? Wellicht een idee om daar eens een schaal voor te maken?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
1-3-2006 18:00
Tussen de 100 en 110 is een best groot verschil. Ik dacht dat 3 dB verhoging verdubbeling van het geluid betekent (voor het menselijk gehoor dan).

Maar lijkt mij ook wel handig om zoiets te hebben. Ik zet zelf altijd de muziek zo hard dat ik vind dat het wel goed is. Maar misschien dat het dan wel te hard staat, of te zacht. Er zal vast wel een maximum zijn wat discotheken mogen produceren. Misschien dat dat als grens gebruikt kan worden. (Of net een paar db-tjes erboven happy :))

En je hebt altijd van die mensen die zeggen: "Hoe harder hoe beter". Maar die mensen die lopen denk ik ook met een gehoorapparaat rond op hun 30ste.
Cyberlights in the house :D
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
1-3-2006 18:07
10dB verhoging is een verdubbeling van het geluid voor het menselijk gehoor.
3dB verhoging krijg je als je de bronnen verdubbeld of als je 2x zo veel vermogen in bijv een speaker stopt(is "een stukje harder" voor het menselijk gehoor).

Het is natuurlijk ook maar net op wat voor afstand je meet, hoeveel mensen er aanwezig zijn, wat voor soort feest het is etc etc..

Hou gewoon je eigen oren en verstand als eikpunt, dan komt het altijd goed wink ;)
(mits je natuurlijk een paar gezonde oren hebt en een beetje een gezond verstand razz :p )

oja, het enige probleem wat je zou kunnen hebben is dat je dus limieten opkrijgt van de gemeente die eigenlijk niet reeel zijn...

Speelde laatst met de band waar ik in speel op een locatie waar het dus echt duidelijk 'te hard' ging. De organisatie is naar de geluidsman toegestapt of het wat zachter kon, de man antwoorde: "wat? Het moet eigenlijk nog harder man!".
Achteraf nog een gesprek met hem gehad, bleek dat hij 2 jaar met kiss getourd had.
Zijn motto was: "Het gaat pas te hard als MIJN oren pijn beginnen te doen"
(En hij stond dan 30 meter bij de FOH vandaan en had jaren lang dag-in-dag-uit in de herrie gestaan, dus je mag mij vertellen wanneer zijn oren dan pijn zouden gaan doen... sad :( )
Joep poepStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2005
Laatste: 6-9-2014
Berichten: 134
1-3-2006 18:24
ik ben stoer want ik heb mijn oren verkracht....
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
1-3-2006 18:27
Ik ben wel benieuwd hoeveel dB de discotheken over het algemeen aanhouden.
Cyberlights in the house :D
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
1-3-2006 19:53
Pijngrens van je gehoor ligt nabij de 130db..

Dus als je oortjes beginnen zeer te doen..

klik
ff naar beneden scrollen totdat je bij een tabel komt, staat soort van DB schaal wanneer je gehoorschade optreedt ed.

Wel ernstig.. In ons vak zullen we altijd gehoorschade oplopen..laugh :D ( weetniet in hoevere die site is gebaseert op oer hollands verkoop gelul en de realiteit.. )
Soms..
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
1-3-2006 19:54

Laxap schreef:

Ik ben wel benieuwd hoeveel dB de discotheken over het algemeen aanhouden.
Denk maar iets van 115 dB. (gemeten bij een discotheek in de dj booth. dat is dus nog achter de speakers)

in nederland mag een discotheek maximaal 110 dB herrie eruit knallen.
In duitsland mag hij bijvoorbeeld zo hard als ze willen (zit meestal rond de 125 dB)

het is dus maar gewoon of de bazen (en dj's laugh :D ) zich eraan houden om maar 110 dB te draaien. wat dus meestal niet het geval is
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
1-3-2006 20:00

night06 schreef:

Laxap schreef:

Ik ben wel benieuwd hoeveel dB de discotheken over het algemeen aanhouden.
Denk maar iets van 115 dB. (gemeten bij een discotheek in de dj booth. dat is dus nog achter de speakers)

in nederland mag een discotheek maximaal 110 dB herrie eruit knallen.
In duitsland mag hij bijvoorbeeld zo hard als ze willen (zit meestal rond de 125 dB)

het is dus maar gewoon of de bazen (en dj's laugh :D ) zich eraan houden om maar 110 dB te draaien. wat dus meestal niet het geval is
Alleen mag je je wel afvragen of het verantwoord blijft om in 125db rond te wagelenen, zeker als het je job issneaky :V
Soms..
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
1-3-2006 20:23
Ik heb wel eens gedraaid in Zaaldijk en daar hebben ze een rood lampje boven de bar hangen. Als die ging branden moest ik de muziek wat zachter zetten. Er hing een EAW setje en ik heb het lampe nooit zien branden. Heb het ook niet uitgeprobeerd want ik had echt het idee dat mijn trommelvliezen uit m'n oren zouden springen.

Ik had geen dB meter mee, zal die volgende keer meenemen want ben wel benieuwd bij hoeveel dB dat lampe gaat branden.
Cyberlights in the house :D
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
1-3-2006 22:43

GoTMoRe schreef:

Pijngrens van je gehoor ligt nabij de 130db..

Dus als je oortjes beginnen zeer te doen..
Wil niet zeggen dat je oren in alle gevallen pas pijn gaan doen bij 130 dB, ik kan het volgens mij al bij veel lagere geluidsniveau's flikken. wink ;)

Maar om eerlijk te zijn vind ik soms wel dat het geluid ietsje mag worden teruggedraaid in sommige gelegenheden. Maar heel vaak komt dit samen met geluid dat slecht klinkt door vervorming o.i.d., dat moet ik er wel meteen bij zeggen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)