Forum > Zelfbouw Speakers

Speakertje van een visatonFrs8 bouwen

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
StarrobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-2-2003
Laatste: 15-2-2003
Berichten: 3
14-2-2003 15:55
Een goedemiddag allemaal,

Ja daar is er weer een die zo nodig een luidspreker wil bouwen maar er geen verstand van heeft... Sorry maar daarom ben ik hier ..om te leren.
Ik heb een visaton frs8 speaker. Hiervan wil ik een zo klein mogelijk speakertje bouwen. Ik denk er nam,elijk aan om dit speakertje (als dit eerste project slaagt ) in te zetten in een 5.1 systeempje. Dit wil dus ook zeggen dat de bas uit het te bouwen speakertje niet al teveel hoeft te zijn. Hier is het speakertje volgens de specs trouwens ook niet geschikt voor. Kan iemand mij vertellen wat voor een kastinhoud ik moet nemen en of er eventuele speciale condtructieisen aan zo'n kastje zijn. Hieronder heb ik de gegevens van de speaker. Deze zijn trouwens ook te vinden op www.visaton.de OOk info van mensen die al een Box met dit speakertje gebouwd hebben is natuurlijk welkom.

Technische Daten:
Nennbelastbarkeit 30 Watt
Musikbelastbarkeit 50 Watt
Nennimpedanz 8 Ohm
Übertragungsbereich 100 - 20000 Hz (-8 dB)
Mittlerer Schalldruckpegel 82 dB (1 W/1 m)
Maximaler Hub 5 mm
Resonanzfrequenz 130 Hz
Magnetische Induktion 0,8 Tesla
Magnetischer Fluß 200 µ Weber
Obere Polplattenhöhe 4 mm
Schwingspulendurchmesser 2 cm
Wickelhöhe 0,6 cm
Schallwandöffnung 7,3 cm
Gewicht netto 0,28 kg
Gleichstromwiderstand Rdc 7,2 Ohm
Mechanischer Q-Faktor Qms 2,86
Elektrischer Q-Faktor Qes 1,47
Gesamt-Q-Faktor Qts 0,97
Äquivalentes Luftnachgiebigkeitsvolumen Vas 0,8 l
Effektive Membranfläche Sd 31 cm2
Dynamische bewegte Masse mmd 2,5 g
Antriebsfaktor Bxl 3,2 T · m
Schwingspuleninduktivität 0,85 mH

bij voorbaad dank en de groeten,
Rob
-Beware of the Spanish inquisition! (Monty Python)-
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-2-2003 16:32
Ik zou dan toch EEN slag grotere speaker nemen. Bij de FRS8 moet je wel erg hoog wisselen tussen top en sub (en da's niet zo mooi).

Zelf heb ik eens een heel eenvoudig setje gemaakt met een W-100 en een DT 94 (simpel 2e orde filtertje op 3k) in een 12 liter BR kastje (heel smal vloerstaandertje; goede SAF dus). Klonk erg netjes (en ging mooi door tot zo'n 80Hz). Eventueel een klein spoeltje met een weerstand erover om de DT 94 een beetje te temmen vanaf 10kHz (en een 6dB pad natuurlijk).

Eventueel kastje voor de FRS8 kun je zelf wel berekenen met de diverse (gratis) software pakketten (staan wel een aantal op het forum).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StarrobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-2-2003
Laatste: 15-2-2003
Berichten: 3
15-2-2003 12:06
Hoi Dre,
Dank je voor je reactie, maar zoals ik al zei ben ik een beginner. Ik weet het het klinkt eigenwijs maar ik wil toch graag een frs8 gebruiken (al is het alleen maar voor de rear surround boxen). Nu stelde je dat er genoeg rekenprogramma's te vinden zijn. Nu heb ik er enkele geprobeert zoals winsub. Maar wat berekenen die programma's nou eigenlijk, ik dacht dat je daarmee kon uitrekenen wat de liter inhoud van speakerkast moest zijn, maar het blijkt dat je die zelf kunt invullen. Hoe werkt dat nou? Bovendien lopen de weergegeven grafieken maar tot 2khz, dat lijkt me een beetje weinig, of ben ik helemaal verkeert bezig?.

Groeten,
Rob
-Beware of the Spanish inquisition! (Monty Python)-
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
15-2-2003 12:08
Nou ken ik het programma niet echt, maar aan de naam WinSub ga je toch snel denken dat dit programma is ontworpen voor subs. Dan is het vrij logisch dat je van dat soort frequenties krijgt.
Volgende keer Peter!
StarrobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-2-2003
Laatste: 15-2-2003
Berichten: 3
15-2-2003 12:22
Hoi Peter,

Damm ... daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben, dat had ik ook als nitwit toch kunnen weten. laugh :D Maar dan blijven mijn overige vragen staan , wat denken jullie van WinISD?

Groeten, Rob
-Beware of the Spanish inquisition! (Monty Python)-
WillyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 32
18-2-2003 17:01
WinISD werkt vrij eenvoudig en redelijk goed. Maar de grafiekjes die zien er iets te mooi uit voor de werkelijkheid.
Bij de meeste van dat soort proggies is het zo dat je de mogelijkheid hebt om het proggie de ideale grootte voor de kast te laten bereken, afhankelijk van welk soort afstelling je kiest. En verder kun je dan zelf de inhoud invullen, en dan kijken wat voor effect dat heeft op het gedrag van de luidspreker.
HitdasynthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 16-9-2009
Berichten: 13
25-5-2003 15:04
Op lautsprechershop.de staat een mid-dip filtertje voor de frs-8. Dat klinkt goed, gaat uiteraard ten koste van het rendement, maar geeft een lekker fris niet neuzig speakertje. Alleen bij een paar watt vermogen zit je op je x-max van je luidspreker, dat betekent dat je laag-af moet halen (elko 100uf) of actief (beter) of heel zacht draaien. Ik schat dat er zo'n 81-82 db rendement over blijft. Je kan ook meerdere in een kassie stoppen. Gesloten ca 3 liter per speaker.

Visaton FRS 8 8 cm Chassis, das Höhen besser reproduziert als der FR10, sonst aber in den nichtlinearen Verzerrungen, der Linearität weit schlechter als sein großer Bruder FR 10 ist. Sein Wirkungsgrad liegt kompensiert bei 80 dB. EUR 10,90
idealer Einsatzbereich:
bis 20kHz +/-5 dB mit: Rp=15 Ohm

Cp=6,8 uF Rs=6,8 Ohm
Cs=8,2 uF
Ls=0,16 mH in 3 L-Box geschlossen ab 150 Hz (-3dB)

Rp en Cp staan in serie parallel aan de speaker (imp-comp) en het mid filter zijn Cs, Ls en Rs parallel aan elkaar in serie met speaker.

Succes..... wink ;)
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
25-5-2003 20:41
frs8?

www.tweakers.net/ext/f/5151/full.jpg
www.tweakers.net/ext/f/5153/full.jpg

f3 63hz... met de 'loudness' knop van mijn hifi versterkertje en wat EQ'en komt er een heel prima, en best redelijk hard geluid (naar het formaat) uit. Dit kastje heb ik op een middag gebouwd omdat ik me verveelde, ding heeft niet echt nut maar is eventueel als center te gebruiken.
HitdasynthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 16-9-2009
Berichten: 13
27-5-2003 22:44
Ahum, er is zelfs een transmissielijn ontwerp van voor de frs8. Schijnt goed te klinken, maar ja dat rendement he.

Loudness zeg je? Dat is toch een verboden knop op je versterker. Die van mij zit vastgelijmd laugh :D en dat is geen grapje. Een echte versterker kan ik niet betalen....maar daar zal hij niet meer op zitten, haha.

Als je geinteresseerd bent dan zoek ik dat ontwerp weer ff op..... anders gesloten klein kastje, basreflex kijk hier boven, ziet er goed uit.... happy :)

Succes.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
27-5-2003 23:05
Ik ben niet serieus met die flutdingen aan het bouwen hoor, ik ben nu met 2 boekenplank speakertjes bezig. Ze gaan nog best wel hard en laag voor het formaat (f3 42Hz rendement ~89dB) . Binnenkort ga ik 2 PA subjes in elkaar knutselen voor feestjes bij me thuis.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)