Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 94 van 130)
Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
23-2-2007 11:06
Door te lezen. Handig.

Veel mensen beweren dergelijke dingen zonder werkelijk verstand van zaken te hebben. En andere lezen dit en nemen het klakkeloos over. Ik wil het nu wel eens meemaken, iemand die weekend na weekend een 2kw amp tot de 0db uitstuurt achter zijn / haar punishers. Het wordt namelijk oh zo vaak geroepen, maar toch nooit gedaan lijkt het.

JA, het kan als je een ruime headroom in acht neemt. JA, het kan als je het zaakje goed limit. Ja, het kan als je weet wat je doet. JA, ik vind het schromelijk overdreven, want je neemt dan een hele ruime headroom.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
23-2-2007 11:42
Dan heb je niet goed gelezen. Tenminste, ik lees dat Contour (de ontwerper) 1.5 kW aanbeveelt met de juiste crossover punten!

Verder is in theorie het verschil tussen 1.5 en 2.0 kW 1.2 dB. Haal daar nog wat powercompressie vanaf en het verschil is nog maar 0.5 dB. Dus waarom het risico nemen om je speaker op te blazen als je het verschil tussen 1.5 en 2.0 kW niet eens kunt horen ;-)
B&M SOUNDSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 7-5-2010
Berichten: 34
23-2-2007 11:54

Reemski schreef:

Door te lezen. Handig.

Veel mensen beweren dergelijke dingen zonder werkelijk verstand van zaken te hebben. En andere lezen dit en nemen het klakkeloos over. Ik wil het nu wel eens meemaken, iemand die weekend na weekend een 2kw amp tot de 0db uitstuurt achter zijn / haar punishers. Het wordt namelijk oh zo vaak geroepen, maar toch nooit gedaan lijkt het.

JA, het kan als je een ruime headroom in acht neemt. JA, het kan als je het zaakje goed limit. Ja, het kan als je weet wat je doet. JA, ik vind het schromelijk overdreven, want je neemt dan een hele ruime headroom.
Ten eerste, als je nog geen geld hebt om het zelf te proberen moet je toch ergens je kennis vandaan halen lijkt me?!

Daarnaast, je hebt het over weekend na weekend, volgens mij heeft de topic starter het over even testen, totdat hij een processor heeft.

Door (te)veel te lezen kwam ik tot deze conclusie. Maar uit je post haal ik dat je het zelf wel hebt geprobeerd? Als dat zo is dan zul je wel gelijk hebben.

Grts Bram
2 down
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
23-2-2007 15:24
Ik heb een versterker van 1700 watt aan 4 ohm op een 4 ohm prototype gehad. Dat gaf een enorm geweld, maar ik zou het niet langdurig durven. Niet terwijl de limit lampjes regelmatig oplichten.

Dat noem ik dus niet makkelijk, dat noem ik mogelijk met veel gepaste zorg.

Kennis mag je inderdaad ergens vandaan halen, maar verifieer je bronnen, en ga vervolgens niet geverifieerde informatie verspreiden als feit.
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
23-2-2007 16:47
Morgen gaat hier een testje plaats vinden met de H5000 van Dynacord en waarschijnlijk ook nog de FP6400 van labgruppen.
Dit zijn versterkers uit 't topsegment, en ben zeer benieuwd hoe deze presteren tegenover de Digam7000 van powersoft die ik eerst had. Uiteraard gaan deze op de punishers (anders stond 't niet in dit topic).
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-2-2007 19:00
even een vraag tussendoor:

Zijn er eigenlijk al mensen die met deze speakers serieuse feesten doet, heeft gedaan? Ik doel dan op feesten met meer als 500 personen. Tentfeesten, indoor, outdoor.
Zo ja hoeveel van deze kasten zijn er nodig, welke amps hangen hierachter?
Welke topkasten worden hierbij gebruikt?

Ik zie wel eens een K115 erboven, of een Jbl met die dubbele 15" speaker welke naar mijn mening totaal niet geschikt is.
De bijpassende xtro nog maar weinig tegen gekomen.

Is het nu echt een zeer goede laagkast welke veelzijdig is in te zetten?

Ik zie dat de kast zelf een schijntje kost. Echter de amps die worden genoemd om de kast serieus aan het werk te zetten kosten dan weer een vermogen.

Zijn deze kasten nu echt beter dan een reguliere BR118 kast?
Ik vind de verhouding namelijk redelijk zoek. je bouwt voor 400 euro een laagkast en hebt vervolgens een amp nodig van meer als 2000 euro.

Misschien dat iemand mij het tegendeel kan bewijsen, opheldering kan geven?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
B&M SOUNDSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 7-5-2010
Berichten: 34
23-2-2007 19:07

Watt-Xtra schreef:

even een vraag tussendoor:

Zijn er eigenlijk al mensen die met deze speakers serieuse feesten doet, heeft gedaan? Ik doel dan op feesten met meer als 500 personen. Tentfeesten, indoor, outdoor.
Zo ja hoeveel van deze kasten zijn er nodig, welke amps hangen hierachter?
Welke topkasten worden hierbij gebruikt?

Ik zie wel eens een K115 erboven, of een Jbl met die dubbele 15" speaker welke naar mijn mening totaal niet geschikt is.
De bijpassende xtro nog maar weinig tegen gekomen.

Is het nu echt een zeer goede laagkast welke veelzijdig is in te zetten?

Ik zie dat de kast zelf een schijntje kost. Echter de amps die worden genoemd om de kast serieus aan het werk te zetten kosten dan weer een vermogen.

Zijn deze kasten nu echt beter dan een reguliere BR118 kast?
Ik vind de verhouding namelijk redelijk zoek. je bouwt voor 400 euro een laagkast en hebt vervolgens een amp nodig van meer als 2000 euro.

Misschien dat iemand mij het tegendeel kan bewijsen, opheldering kan geven?
Het grote voordeel van deze kast, en ook gelijk de reden waarom ik hem ook heb is dat hij goedkoop is(t.o.v. bijv een br118), en dat je hem voor een groot publiek kunt gebruiken. En ook voor een br118 heb je een dure versterker voor nodig. Maar dat is slechts mijn mening:)
2 down
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
23-2-2007 21:22
Voor een BR een dure nodig? Voor de punisher dan niet? Ik ga morgen anders testen met in mijn ogen toch flink duren bakken. FP6400 & H5000.
Dit omdat ik dus echt niet tevreden was over mijn Digam7000 i.c.m. punishers. Ik heb geen idee hoe bijvoorbeeld een P2000 van dap presteert. Ik heb zoiets niet om te kunnen testen. Misschien eens kijken hier in de buurt. Die dingen zie je toch groeien als onkruid.

Ik heb wel de X-tro boven de punishers, alleen heb ik er nog nooit een fatsoendelijk feestje mee gedaan omdat ik de amps nog niet heb. Zijn wel al op kleinere klusjes mee geweest waar ze zeer goed bevallen. Zolang 't maar niet te klein wordt, dan zijn ze weer in 't nadeel door 't gewicht. Dan geef ik de voorkeur aan een kleine setje, wat zowiezo dan beter is omdat dit compleet hoorngeladen is.
B&M SOUNDSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 7-5-2010
Berichten: 34
23-2-2007 22:38

devotion schreef:

Voor een BR een dure nodig? Voor de punisher dan niet?
Jawel, er werd gezecht dat je voor een punisher een dure versterker nodig hebt, maar dat heb je bij een br118 toch ook?
2 down
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-2-2007 23:16
zo ik heb weekend. (bijna, nog even een setje ophalen morgen)

Voor een BR118 is niet perse een dure amp nodig, op dit soort kasten hoeven geen 1000 watt plus!! erop voordat het begint te werken. Ik heb per 2 JBL 2241HPL 18" speakers 1200 watt rms staan. Dit is allemaal redelijk goed te betalen en voldoet mits voldoende neer te zetten tot grotere feesten, 1000 man met 8 kasten is te doen.

Maar het grote voordeel is dat je een enkele kast ook zeer goed kunt gebruiken voor de kleinere dingen. Hierdoor ben je dus veel flexibeler.

Ik wil echter niet een discussie losmaken, enkel meningen horen over het "wonder" kastje. Want ik zie de voordelen nog niet echt.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)