Forum > Zelfbouw Speakers

De perfecte maten voor een 15" laag kast !?

(67 reacties. Pagina 7 van 7)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
6-7-2005 11:52

ivo2 schreef:

Moet het in theorie goed zijn of moet het in de praktijk goed klinken. Ik wordt een beetje flauw van de opmerking, in theorie. In theorie kan alles goed klinken in de praktijk hoef dit nog niet te wezen. Koop jij een set die slecht klink maar in theorie, op papier dus, perfect er uit ziet?. Ik vind het allemaal een beetje kort door de bocht.
Er zijn van die dagen dat het geluid bij een optreden op een vreemde lokatie met muziek opeens goed klinkt. Hierbij ga ik dan niet meer meten met Sia Smaart Live of het inderdaad klopt. Zoalng de bandleden het ook van begin af aan het goed vinden klinken doe ik nils meer aan het geluid.

Op moeilijke plaatsen waar het geluid niet meteen lekker klinkt, metname in het mid-laag en mid gebied, daar roep ik dan de hulp in van Sia Smaart Live. Hiermee kan ik erg gemakkelijk de parametrische equalizers instellen. Meestal zijn er 2 à 3 EQ punten waar ik iets mee doe.

Verder heb je ook gelijk in dat als het geluid in de praktijk goed klinkt, dat theoretisch de RTA grafiek erg hobbelig uitziet. Omgekeerd kan ook, maar dan heb je meestal fase- en looptijd problemen die niet of heel moeilijk onder controle te krijgen is.

TCMC
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
6-7-2005 12:18
Doet ditzelfde verschijnsel niet ook voor bij bepaalde (top)merken, die zonder hun eigen processor nergens naar klinken? Neem bijvoorbeeld Nexo en de PS15.

John
I am a TimeDriver!
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
6-7-2005 12:21
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 6-7-2005 20:26
Even offtopic maar jullie begrijpen het vast wel ashamed :$
Edit Mod: Dré: Nou nee... Ik snap er geen hol van. Dit forum is niet bedoeld voor "ik heb je gemaild, mail me even terug" shit. Dat doe je maar op een andere manier!
I'll take you to the KoffieShop...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
6-7-2005 13:37
Ik heb je mail wel ontvangen maar ik heb een aantal verhuur klussen (examefeesten enzo) en omdat ik er even rustig voor wil gaan zitten om goed te kunnen antwoorden duurt het wat langer.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
6-7-2005 13:58

ideedeluxe schreef:

die zonder hun eigen processor nergens naar klinken? Neem bijvoorbeeld Nexo en de PS15.
Bose 802 shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
8-7-2005 00:07
Op zich zit er geen verschil tussen dingen accoustisch/passief ofwel actief corrigeren, actief is alleen veel beter in te stellen en veel efficienter (je verliest geen vermogen). Ook kun je veel meer uit je apparatuur persen zonder het te slopen, ik ben zelf dan ook voorstander van actieve correctie.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
8-7-2005 06:24
Dat lijkt me een beetje heel kort door de bocht. Neem een hoorn die je verder wilt laten doorlopen. Akoestisch op te lossen door een faseplug. Met een processor is dit deels te benaderen maar nooit met dezelfde resultaten. Neem een woofer in een kleine kast. Wil je dieper gaan met dit kastje? Met een processor deels op te lossen maar je zult op een moment tegen onder meer de Xmax oplopen. Akoestisch op te lossen door een grotere kast en een lagere afstemming.

Algemeen gezegd: fouten in je ontwerp moet je niet met een processor oplossen maar bij de bron oppakken. Daarnaast kan een processor weinig aan een klankkleur veranderen. Met akoestische oplossingen kun je dit wel. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan resonerende panelen of afstralingsproblemen.

Zou zelf niet zonder processor willen, maar gebruik 'm wel voor zaken als limiting, crossover, delay en kleine correcties. 'Akoestisch' alleen voor kleine EQ correcties die in de betreffende speaker / driver zitten EN akoestische problemen van de zaal waarin je draait. Maar we bedoelen waarschijnlijk hetzelfde wink ;)
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
16-7-2005 19:23
Inderdaad, dingen als een verkeerd hoornverloop corrigeer je er inderdaad níet mee.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)