Forum > Zelfbouw Speakers

De perfecte maten voor een 15" laag kast !?

(67 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
30-6-2005 10:11
Natuurlijk heb ik afgelopen weken niet stil gezeten. Naast de opdrachten van klanten, ben ik ook zelf bezig geweest om een laagkast te ontwerpen die qua afmetingen, gewicht, handelbaarheid, en construtie ideaal zijn voor een drive inn.

De inhoud moest een gemiddelde inhoud krijgen voor gebruik van de meeste gangbare 15"ers. De afmetingen moesten zo zijn dat je ze, gestapeld per 2, op de ideaale hoogte kom voor een 15" top. De basreflex poort en speaker moesten bij een stack op zo'n afstand zitten dat de koppeling die dan onstaat optimaal zou zijn, zowel gestapeld per 2 per kant als per 2 of 4 in centerstack.

Het gewicht wilde ik zo laag mogelijk houden, de keuze is van materiaal toch 15mm berken multiplex geworden, ik heb nog aan wisaplex gedacht maar dit is vrij zacht en bij veelvuldig gebruik is het risico groot dat dit erg beschadigd.

In de kast komen 6 handgrepen, aan de lange zijkanten 2, boven en onderop 1. Zowel bij het stapelen kant als bij centerstack komen je vingers nergens tussen. Op de hoeken komen plastic stapelhoeken, ik ben hierzelf niet zo'n fan van maar werkt heel prettig.

De constructie van het interne van de kast hangt allemaal samen. De verstevegingen, handgrepen, aansluit paneel zit onderling met elkaar verbonden, in concstructie. Dit garandeerd optimale stevigheid en stijfheid.

Nu wil je foto's zien. Deze komen eraan. De foto's die ik heb gamaakt zijn van het eerste prototype, hellemaal afgewerkt, dit heb ik express gedaan omdat aan deze kast nog een aantal dingen ontbreken of nog anders moeten en je anders, van de construktie, een verkeerd beeld krijg. De maten van de kasten zijn 68x45x50 (hxbxd).

Nu zou ik iedereen willen vragen, dat als zij aan- of opmerkingen of evt nog ideeen hebben, deze te posten zodat ik dit in een volgend ontwerp mee kan nemen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-6-2005 11:41
Kijk nog even wat de "gemiddelde" breedte is van een 15" topkast zodat er geen stacks "in het veld" komen waarbij de top breder is dan de sub.

(Natuurlijk kun je er beter een 12"/1" top op zetten MAAR er zullen altijd mensen zijn die de subjes onder hun 15" kastjes willen zetten).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
30-6-2005 12:00
Heb ik inderdaad al naar gekeken. Dit zijn hele afwijkende maten, zowel breeder als smaler. Je blijf altijd met dat soort problemen zitten. Mijn eigen toppen ELF-15T zijn 45 breed en heb daarom de subs ook deze maten gegeven maar de maten kunnen natuurlijk aangepast worden, meer in de breete minder in de diepte.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
30-6-2005 16:23
Misschien is het een idee/uitdaging om een leuke bassreflex sub/top set te ontwikkelen, ivo?
Dan kun je namelijk de 2 subs en de top ongeveer dezelfde maten geven. Stapel je gewoon 3 kasten op elkaar die op het oog (van de voorkant dus) hetzelfde zijn. Ziet er naar mijn mening wel lekker strak uit!
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
30-6-2005 16:35
Ivo ga nou maar eens uit van mijn 802, ha ha
52 cm breedte.
Veel mooier,
en als het dan zover is, heb je meteen een leuk produktieaantal....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
30-6-2005 17:52
Onze baskasten komen wat betreft afmetingen vrijwel overeen met jouw idee Ivo, 45 breed, 70 hoog en 55 diep. De inhoud is 125 liter netto. Het bijbehorende topje is 40 breed, 40 diep en 65 hoog.

Het totaal ziet er altijd lekker strak uit! De breedte is bewust zo gekozen zodat er tijdens vervoer twee stuks onder het middeldeel van ons discomeubel kunnen staan. Een meter is wat dat betreft ook een mooie maat. De twee zijdelen van ons meubel zijn 50 breed zodat onder elk weer een basje kan.

De hoogte van de baskasten maakt dat het totaal hoog genoeg komt om het hart van de 1" hoorn zo ongeveer op 2 meter te krijgen. Daarmee kom je in vrijwel alle situaties goed weg. In sommige zalen is de hoogte waar je speakers staan beperkt. Door een van de basjes op de kant te leggen, komt het geheel 25 centimeter minder hoog.

Al met al is dit een zeer flexibel systeem wat met subs tussen 45 en 50 cm breedte heel goed is te realiseren.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
30-6-2005 18:45

Philip_Janssen schreef:

Misschien is het een idee/uitdaging om een leuke bassreflex sub/top set te ontwikkelen, ivo?
Dan kun je namelijk de 2 subs en de top ongeveer dezelfde maten geven. Stapel je gewoon 3 kasten op elkaar die op het oog (van de voorkant dus) hetzelfde zijn. Ziet er naar mijn mening wel lekker strak uit!
Ik heb de breete van mijn IVEN ELF-15T (ELF=type 15=15" T=top) genomen. Morgen plaats ik foto's.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
30-6-2005 18:59
je wil me toch niet vertelen dat je het hout al bijna in elkaar heb he?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
30-6-2005 19:02
Het "prototype" is bijna af! Morgen maak ik er foto's van. De subs voor jou zullen het zelfde worden alleen 55 breed en 45 diep en met 6 handgrepen, in het prototype zitten twee handgrepen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Henkie oet neeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-1-2004
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 39
30-6-2005 23:46

Tom schreef:

je wil me toch niet vertelen dat je het hout al bijna in elkaar heb he?
Sterker nog twee zijn er al klaar en die zijn voor....????

Terug naar forum Reageer (zonder quote)