Forum > Geluid

Verloop kabel naar monitor

(113 reacties. Pagina 5 van 12)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
5-12-2003 10:48
Je kan inderdaad de mono "light output" gebruiken.

Nog even een algemene opmerking: dat in de praktijk een bepaalde oplossing wel eens werkt betekent nog niet dat het een goede oplossing is. Een dmx-lijn zonder terminator werkt meestal. Een ongeaarde aansluiting werkt meestal. Een lichteffect zonder safety aan een truss werkt bijna altijd. Dat betekent nog niet dat we het aanraden!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
5-12-2003 12:07
Er zijn op-amps waar je twee signalen in samen kan voegen, ik weet alleen niet welke.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
5-12-2003 12:11
In principe elke opamp, gebruikt als non-inverting summing amplifier.
Super standaard schema. Alleen zal je voor balanced dan twee opamps nodig hebben.
Wat betreft het type voor audio, daar heb ik echt geen idee van, misschien Rob?
-- Let's do it my way and get it right the first time --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
5-12-2003 12:33
Rob is ook al op zoek voor mij geweest......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-12-2003 15:18
1 x bewerkt. Laatst door Nijhuisr op 5-12-2003 16:28

Tom schreef:

Rob is ook al op zoek voor mij geweest......
de bedoeling is om van 2 gebalancreerde monitor uitgangen 1 mono monitor uitgang te maken. tom dacht dat dat mischien simpel te doen was doormiddel van een schakelaartje.

maar aangezien alles binnen in die DX van SMD is gemaakt word werken zonder schema niet makkelijk.

wat je idd wel kan doen is dus een extra printje met wat op-amps en een extra uitgang in die DX bouwen. schematje is niet zo moeilijk.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-12-2003 15:24

Rademakers schreef:

Ik heb mijn laatste reactie inmiddels aangepast.
niet dat dat wat uitmaakt voor je versterker want je versterker kan de hoofdtelefoon makelijk opblazen.
Dat begrijp ik, maar waar doel je precies op?
De hoofdtelefoon aansluiting van een versterker zit namelijk direct op de uitgang van de eindversterker (waar je dus je speakers aan knoopt) doormiddel van een spannings deler (twee weerstandjes).
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
5-12-2003 17:53
Ah okee,

Overigens heeft mijn versterker geen koptelefoon-uitgang, zoveel PA-versterkers zullen dat niet hebben. Ik doelde er op dat ik óf mijn koptelefoon óf mijn PA-versterker direct op de line-out (koptelefoonuitgang) van mijn pc heb aangesloten.
Soms ook allebei (tegelijk).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 13473
5-12-2003 18:28
Ik dacht toch echt dat dit al eens uitgekauwd was (schijnbaar niet dus).

Hoe ziet een gemiddelde line-uitgang er uit?

Da's een Op-Ampje dat (als het apparaat een beetje klasse heeft) zo'n 30mA kan leveren, voorzien van een 100-220 Ohm stopper weerstandje (zo noemen we dat) in serie met de uitgang. Die uitgang is ontworpen om hoogimpedante ingangen (met een ingangsimpedantie van zo'n 10kOhm of meer) aan te sturen. Als het Op-Ampje meer moet leveren dan gaat hij BEHOORLIJK vervormen.

Nu gaan we 2 van deze uitgangen aan elkaar knopen. Zolang elke uitgang PRECIES hetzelfde doet zal er geen vuiltje aan de lucht zijn MAAR er is:

1. Altijd sprake van onbalans tussen links en rechts (zeker in de wat lagere prijsklassen).
2. Altijd sprake van een bepaald stukje stereo-informatie (als die er niet zou zijn dan was deze discussie nooit nodig geweest).

Er zal dus altijd een GEDEELTE van het signaal zijn waarvoor de Op-Amps NIET precies hetzelfde doen. En voor DAT gedeelte van het signaal ziet elke Op-Amp dus NIET de 10kOhm van de ontvangende zijde MAAR die 10kOhm, parallel aan de uitgangsimpedantie van het andere Op-Ampje (je hebt immers net 2 aan elkaar geknoopt). DUS zal voor stereosignalen (dus L-R signalen) de belasting naar beneden donderen van zo'n 10kOhm naar zo'n 100-220 Ohm (die waarde van de stopper weerstand).

"Zal dat werken"? Tuurlijk zal dat werken. "Zal dat goed werken"? NEE, natuurlijk zal dat niet goed werken. Je geluidsbeeld wordt letterlijk aan gort gescheurd doordat (voorheen) stereo informatie zo goed als kortgesloten wordt. Je krijgt dus een TOTAAL ander signaal dan wanneer je keurig L+R toe zou passen. Velen zullen het resultaat acceptabel vinden MAAR het is een FOUTE methode EN het verneukt het geluid (en mogelijk zelfs de sturende Op-Ampjes).

Dus wat te doen? Mooiste optie is een sommatieversterker. Gewoon een buffertje met 2 weerstandjes van 10k naar de + (1 voor elke output) en de - naar de output geknoopt. TL-071 Op-Ampje, voedinkje en klaar is Clara.

Andere optie: Knoop de outputs aan elkaar via een paar extra weerstandjes (ca 10k) MAAR plaats die weerstandjes zo dicht mogelijk bij de ingang (dus zo ver mogelijk bij de uitgangen die je wilt samenvoegen vandaan). Gewoon 2 touwtjes (1 van output links, 1 van output rechts) en aan de ontvangende kant knoop je de signaaltjes via 2 10kOhm weerstandjes aan elkaar. Overigens zal met deze methode nog steeds sprake zijn van een KLEIN BEETJE verminking van L-R signalen (maar veel minder dan wanneer je ze kneiterhard aan elkaar knoopt).

Andere optie: Koop zo'n Altai isolatietrafoding (gebruiken ze in de car audio ook heel veel). Kost bijna niks. Aan de ingangskant knoop je alles normaal aan elkaar (links naar links, rechts naar rechts), aan de uitgangskant (secundaire kant) zet je de 2 wikkelingen in serie (en da's dan letterlijk L+R; helemaal zoals het hoort).

En als je apparaten hebt met gebalanceerd uit, gekoppeld naar een apparaat met gebalanceerd in dan pas je de eerder genoemde methode toe (heet van links + koud van rechts).

Ook bij een koptelefoonuitgang zul je, bij het aan elkaar knopen van links en rechts, een veranderd geluid krijgen. Die "mono" schakelaar op een koptelefoon is dan ook een slordige oplossing. De koptelefoonversterker zal er niet om malen, die wordt namelijk in 99.9% van de gevallen via een stevige weerstand naar buiten gekoppeld EN is vrijwel altijd een Op-Amp die sowieso aardig wat stroom kan leveren (hij moet immers een laagimpedante koptelefoon aan kunnen sturen).

Toch vreemd dat er zoveel misverstanden zijn over deze relatief simpele materie.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 4-11-2005
Berichten: 25
5-12-2003 18:41

Dré schreef:

Toch vreemd dat er zoveel misverstanden zijn over deze relatief simpele materie.
Vind jij dat vreemd? shocked 8O Ik snap er nog steeds geen drol van! laugh :D
Begrijp me niet verkeerd!!!! Ik heb grote bewondering voor alle technische mensen die dit allemaal snappen, maar er zijn ook mensen die deze kennis niet hebben (blijkbaar op een andere school gezeten!) en toch graag muziek willen draaien om een of andere reden. THAT'S ME! laugh :D En volgens mij zijn er nog veel meer, maar die zijn te scheiterig om het toe te geven! wink ;)
Ik koop een paar apparaten en die wil ik aan elkaar koppelen. Dan mag je toch verwachten dat je daar ook iets voor kan kopen wat dat oplost? wink ;) en niet dat je zelf iets in elkaar moet knutselen?

Bedankt voor je reactie, Dré
Maar ik kan er niks mee!

happy :) happy :) happy :)

(Dat rijmt, maar het is tenslotte Sinterklaas avond) wink ;) laugh :D
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 13473
5-12-2003 18:44
Alles staat volgens mij redelijk goed leesbaar (bijna in jip en janneke taal) in m'n bericht. Wellicht is het een optie het een aantal keren door te lezen en voor jezelf uit te tekenen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)