Forum > Algemeen Forum

Bouwen stroomkast

(84 reacties. Pagina 5 van 9)
Moderator(s): Dré
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
3-6-2011 21:42

dj_mvandis schreef:

Heb alleen pagina 1 gelezen, is het niet handig om op aanwezigheid van aarde/nul ook te checken, en of deze eventueel verbonden zijn?
https://www.localive.nl/380.jpg
Hoe zit het met de lampjes in mijn schema? Ik wou 230V (neon)lampjes gebruiken, maar als er geen nuldraad aanwezig is komt er toch 400V over de lampjes? Springen deze dan kapot?

Moeten de lampjes in mijn schema tevens verbonden zijn met de nul?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 2073
3-6-2011 21:53
Ik zou geen lampjes aansluiten van fase naar aarde, voor je het weet vul je zo de eventueel reeds aanwezige foutstroom aan, en speekt de aardlekschakelaar in de voedende kast aan.

Voor het lampje tussen aarde en nul zou je het best een wide-range led (12-230V moeten nemen), anders een neon van 24V ofzo.

Als er geen nuldraad aanwezig is, zal het bewakingsrelais direct aanspreken, als je ze daar achter zet kan het geen probleem zijn.
Als je ze er niet achter zet, heb je geen belasting en blijft de nul op z´n minst redelijk in het midden.

De lampjes verbind je het best wel met de nul, bedenk maar wat er gebeurt als een lampje kapot gaat wink ;)
Niet goed, wel hard!
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
3-6-2011 22:44
@OP
Geweldig wat je hebt bedacht en volgens mij werkt het als een trein.
Nu vraag ik me af of je al hebt nagedacht over de behuizing?

Volgens mij is het goedkoper en veiliger om een standaard product uit de shop te kiezen.
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat het een mooi project is om te bouwen. wink ;)
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
4-6-2011 04:47

Douwe schreef:

@OP
Geweldig wat je hebt bedacht en volgens mij werkt het als een trein.
Nu vraag ik me af of je al hebt nagedacht over de behuizing?

Volgens mij is het goedkoper en veiliger om een standaard product uit de shop te kiezen.
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat het een mooi project is om te bouwen. wink ;)
Ben niet zo thuis in het forumgedoe, maar ik vermoed dat je met "OP" naar mij refereert razz :p

Voor de behuizing ga ik een 4HE flightcase voor effecten toestellen nemen (helaas niet van deze site shut up :X).
Met daarin DAP 19 inch materiaal (universele platen etc.). Heb ik al helemaal uitgezocht en zit al bij in de vermelde prijs (ergens in dit topic) bij in gerekend :)

Wat betreft "veiliger": zoals al gezegd geweest is, is het gebruikte materiaal in een Showtec kastje niet van al te goede kwaliteit en beschikt dergerlijk kastje niet over een beveiling tegen over- of onderspanning.

Ook vind ik het persoonlijk "leuk" om zelf zo'n ding in elkaar te zetten.
Ook kan je een zelfgebouwd kastje nog eventueel aanpassen/uitbreiden (uiteraard op een verantwoorde manier!) naar je eigen wensen (zonder verlies van garantie happy :))
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
4-6-2011 12:01

dfreak schreef:

Hoe zit het met de lampjes in mijn schema? Ik wou 230V (neon)lampjes gebruiken, maar als er geen nuldraad aanwezig is komt er toch 400V over de lampjes? Springen deze dan kapot?

Moeten de lampjes in mijn schema tevens verbonden zijn met de nul?
Ik kwam het schema tegen op een ander forum, daar hadden ze het over het gebruik van 230V neon lampjes. Het is inderdaad waar van lekstroom ri. aarde, even niet bij stilgestaan ;-)
Nu ook op internet!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
4-6-2011 12:37
Merlin gerin heeft ook lampjes-modules voor dit soort toepassingen. Ik heb in iedere verdeler deze modules zitten.
1x 3-fase module dus 3 lampjes over de fases zonder nul mee te nemen.
1x 1-fase module tussen nul en fase 1

Zodra er iets uit is weet je dat het foute boel is.
Enkele lampje uit: geen nul
Enkele lampje + L1 uit: geen L1 (óf geen nul en geen L1)
L2 uit: geen L2
L3 uit: geen L3

Dan heb je het meeste wel gehad. Nadeel van 3 lampjes tussen nul en je fase is dat je ongemerkt je nul kan missen. Als je een nulbeveiliging erop hebt is dat natuurlijk niet zo'n punt (al kan je niet controleren of het nou je nul of een interne fout is) en heb je eigenlijk niet meer lampjes nodig dan die 3.

1 extra ding waar je je nog tegen kan beveiligen is dat er ergens een fase en de nul gewisseld zijn. Daar doet een lampje tussen nul en aarde het prima voor. Die moet dus UIT blijven razz :p
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
4-6-2011 13:02

CyberDance schreef:

Merlin gerin heeft ook lampjes-modules voor dit soort toepassingen. Ik heb in iedere verdeler deze modules zitten.
1x 3-fase module dus 3 lampjes over de fases zonder nul mee te nemen.
1x 1-fase module tussen nul en fase 1
Linkje?

CyberDance schreef:

1 extra ding waar je je nog tegen kan beveiligen is dat er ergens een fase en de nul gewisseld zijn. Daar doet een lampje tussen nul en aarde het prima voor. Die moet dus UIT blijven razz :p
Mag dit een gewoon 230V lampje zijn (niet-neon)?
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
4-6-2011 13:06

PvG schreef:

De nuldraden die bij dezelfde fase horen zou je bij de zekeringautomaten kunnen doorlussen. Scheelt 3 nuldraden richting aardlek.
Een (geïsoleerde) verdeelstrip doet het inderdaad ook (wel met 6mm2 naar de aardlek).
Als ik deze per fase doorlus, welke draaddikte moet ik dan gebruiken? 2,5mm²?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1595
4-6-2011 14:42
doorlusje zelf 2.5mm2, maar van aardlek/nulstrip natuurlijk met 6mm2 omdat daar 32A door kan lopen...
't is maar een hobby...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
4-6-2011 15:47

dfreak schreef:

CyberDance schreef:

Merlin gerin heeft ook lampjes-modules voor dit soort toepassingen. Ik heb in iedere verdeler deze modules zitten.
1x 3-fase module dus 3 lampjes over de fases zonder nul mee te nemen.
1x 1-fase module tussen nul en fase 1
Linkje?
Astu, MG is tegenwoordig Schneider-electric natuurlijk

dfreak schreef:

CyberDance schreef:

1 extra ding waar je je nog tegen kan beveiligen is dat er ergens een fase en de nul gewisseld zijn. Daar doet een lampje tussen nul en aarde het prima voor. Die moet dus UIT blijven razz :p
Mag dit een gewoon 230V lampje zijn (niet-neon)?
Ik heb er indertijd neonnetjes voor gebruikt.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)