Forum > Algemeen Forum

Bouwen stroomkast

(84 reacties. Pagina 1 van 9)
Moderator(s): Dré
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
3-6-2011 00:19
Dag allemaal,

Wegens uitbreiding van ons materiaal licht&geluid moeten we de overstap maken naar krachtstroom, hiervoor wil ik zelf een verdeekkastje maken.
Ikzelf heb elektromechanica gevolgd maar dat is al enige tijd geleden en het zit dus allemaal wat ver.
Ik heb nu een schemaatje gemaakt en ik had graag gehad dat iemand er ook even naar keek alvorens te starten met de bouw van het kastje.
https://db-rental.be/krachtstroom.gif
De lampjes stellen neonlampjes voor waarmee je kan zien of een fase al dan niet aanwezig is.
Nog even over de differentieel, ik heb er nog een liggen van 300mA, ik weet dat dergerlijke verdeelkastjes meestal een 30mA hebben steken, maar gaat/mag een 300mA ook?

Ik was van plan na de CEE32 inputstekker draden van 6mm² te trekken en na de automaten 2,5mm². Correct zo?

Heb ik ergens fouten gemaakt of is het zo in orde? Graag jullie opmerkingen.
DjtMStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2005
Laatste: 2-1-2019
Berichten: 76
3-6-2011 08:23
Ha eindelijk. Je kunt wel zien dat je weet waar je mee bezig bent moet ik zeggen. Helaas is dat bij vele op dit forum niet het geval. Echter moet je de aardlek die je hebt liggen niet toepassen. Dit mag gewoon weg niet meer. Draaddiameters zijn ook perfect. Denk er ook om dat je alle metalen delen in je verdeler aan aarde hebt liggen. Verder zou ik automaten pakken met een B karakteristiek.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 2072
3-6-2011 08:30
Ziet er prima uit, aardlekschakelaar 300mA hoef je niet meteen weg te gooien, maar is niet bedoeld om eindgroepen mee te beveiligen.

Wat ik wel in overweging zou nemen:
- gebruik C-karakteristiek automaten
- 32A doorlusstekker
- verdelen over meerdere aardleks, zodat nooit alles tegelijk uit gaat
Niet goed, wel hard!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1595
3-6-2011 09:05
Als je toch bezig bent, zou je evt. nog kunnen denken aan een over-/onderspanningsbeveiliging.
Topic: www.new-line.nl/forum/read/?m=608045#608045
Geeft mij in ieder geval een beter gevoel als ik mijn spullen op een nieuwe/onbekende locatie inprik.
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
3-6-2011 09:13
Aardlekker per fase is handiger.
300ma mag niet meer op de eindgroepen.
B zekeringen vallen heel makkelijk af bij piekbelasting (stroboscoop en flash toetsen)
Makkelijker is C zekeringen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1595
3-6-2011 09:28
Hmm. Ik snap dat je op 230V groepjes (soms) een aardlekker per fase wil. Maar mag/wil je een aardlekker per fase ook met daarachter een 3-fase aansluiting? Als er een aardlek in een 3-fase apparaat zit, wil je toch dat alle fases tegelijk uitschakelen en niet dat je moet "wachten" totdat alle 3 de aardlekkers omgegaan zijn?
In het geschetste geval hierboven zou ik dus 3 enkelfase aardlekkers en 1 3-fase aardlekker toepassen.

Je zou kunnen overwegen 6 enkelfase aardlekautomaten (aardlekker+zekeringautomaat in 1) toe te passen, dan heb je een aardlekker per shuko.
't is maar een hobby...
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
3-6-2011 09:31
1 x bewerkt. Laatst door Dfreak op 3-6-2011 09:39
Bedankt voor jullie reacties! happy :)

djtM schreef:

Ha eindelijk. Je kunt wel zien dat je weet waar je mee bezig bent moet ik zeggen. Helaas is dat bij vele op dit forum niet het geval.
Bedankt, heb hier op het forum ook al het één en ander gezien dat ik dacht van shut up :X

djtM schreef:

Echter moet je de aardlek die je hebt liggen niet toepassen. Dit mag gewoon weg niet meer.

joepurlings schreef:

Ziet er prima uit, aardlekschakelaar 300mA hoef je niet meteen weg te gooien, maar is niet bedoeld om eindgroepen mee te beveiligen.

Tom schreef:

300ma mag niet meer op de eindgroepen.
Dus gewoon een 30mA zoeken?

joepurlings schreef:

32A doorlusstekker
Bwa, voor mij niet echt een vereiste. Maar hoe sluit ik deze dan aan? Direct van de CEE32 input naar een CEE32 output of eerst via het aardlek?

PvG schreef:

Als je toch bezig bent, zou je evt. nog kunnen denken aan een over-/onderspanningsbeveiliging.
Dit zou idd nog een mooie uitbreiding zijn. Maar dat ga ik nog even uitstellen. Weet iemand trouwens wel waar ik dergerlijke bewakingsrelais kan krijgen?

PvG schreef:

Je zou kunnen overwegen 6 enkelfase aardlekautomaten (aardlekker+zekeringautomaat in 1) toe te passen, dan heb je een aardlekker per shuko.
Dat ga ik laten denk ik razz :p Gewoon 1 differentieel (van 30mA?) waar alles achter hangt (ook CEE32 doorlus??).
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1595
3-6-2011 09:35

dfreak schreef:

PvG schreef:

Als je toch bezig bent, zou je evt. nog kunnen denken aan een over-/onderspanningsbeveiliging.
Dit zou idd nog een mooie uitbreiding zijn. Maar dat ga ik nog even uitstellen. Weet iemand trouwens wel waar ik dergerlijke bewakingsrelais kan krijgen?
Ik had mijn relais besteld bij: www.horvers.nl
't is maar een hobby...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 2072
3-6-2011 09:41

dfreak schreef:

Bwa, voor mij niet echt een vereiste. Maar hoe sluit ik deze dan aan? Direct van de CEE32 input naar een CEE32 output of eerst via het aardlek?
Naar eigen smaak en inzicht... mag allebei!
Wat ik vergeten was te vermelden: als je een meerdere aardlekschakelaars zou plaatsen, (en evt. de doorlus VOOR aardlek), zou je in bepaalde situaties een hoofdschakelaar moeten plaatsen. Onder een bepaald vermogen mag je de ingaande stekkerverbinding ook als hoofdschakelaar gebruiken. Hoe deze regels precies zijn weet ik niet uit het hoofd.
Dit zou idd nog een mooie uitbreiding zijn. Maar dat ga ik nog even uitstellen. Weet iemand trouwens wel waar ik dergerlijke bewakingsrelais kan krijgen?
Ik heb nog een mooie liggen, als je echt je voeding wil afschakelen heb je wel nog een magneetschakelaar nodig!
Niet goed, wel hard!
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
3-6-2011 09:45

joepurlings schreef:

Ik heb nog een mooie liggen, als je echt je voeding wil afschakelen heb je wel nog een magneetschakelaar nodig!
Welk merk/type is het? Wat vraag je ervoor?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)