Forum > Zelfbouw Speakers

Beyma 18G 50

(59 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
14-2-2006 23:46
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de AX-15B (of AX-18B) van DAP en de Beyma 18G 50?

Ik ben namelijk aan het overwegen om 4 x AX-15B aan te schaffen, of 2 x de Beyma 18G 50 en dan zelf gaan bouwen.

Voor het bouwen van de Beyma speaker heb ik 150 euro materiaals kosten per stuk gerekend. Dat betekent +/- 500 euro per subje van Beyma. En die van DAP zijn 200 euro ps.

Dus als ik 4 x de AX-15B aanschaf ben ik nog 200 euro goedkoper uit dan wanneer ik 2x de Beyma 18G 50 aanschaf en een kastje eromheen ga bouwen.

Ik heb al 2 x de AX-12 en het staat denk ik wel mooi als daar 4 subjes van dezelfde serie onderkomen. De versterker wordt waarschijnlijk de Crest CPX 2600 (2 x 900 watt 4 ohm) voor het laag en de SA 900-C voor het hoog (2 x 280 watt 8 ohm).

Kan iemand mij misschien advieseren wat ik het beste kan doen? Een losse speaker gaan beluisteren heeft ook weinig zin laugh :D
Cyberlights in the house :D
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
15-2-2006 00:51
Ik denk niet dat je met €150 per kastje klaar bent. Als ik het mezelf goed herinner ging er mijn mijn 2 kasten:
€50 hout (per stuk maar kan ook per 2 geweest zijn)
€50 rooster (meen ook per stuk)
€70 lak
€30 schroeven

En dan komen er nog dingen als handvaten, aansluitpaneel, adapter voor tops, etc bij. En dat loopt ook snel op.
Lost in Music
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
15-2-2006 01:24

Sgrovert schreef:

Ik denk niet dat je met €150 per kastje klaar bent. Als ik het mezelf goed herinner ging er mijn mijn 2 kasten:
€50 hout (per stuk maar kan ook per 2 geweest zijn)
€50 rooster (meen ook per stuk)
€70 lak
€30 schroeven

En dan komen er nog dingen als handvaten, aansluitpaneel, adapter voor tops, etc bij. En dat loopt ook snel op.
15 mm multiplex kost per plaat iets minder dan €40 .
Maar €70 voor lak is wel veel. Daar had ik geen rekening mee gehouden. Maargoed dat maakt de Beyma zelfbouw speakers dus nog duurder.

Ook kost de tijd mij geld. Ik kan namelijk ook gaan werken voor 5 euro per uur ipv de box zelfbouwen. Maar ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met de Beyma zelfbouw en die ook iets nuttigs kunnen vertellen over de DAP AX-15B of de AX-18B.
Cyberlights in the house :D
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
15-2-2006 01:44
Over de AX-15 en AX-18 is al veel geschreven, kijk bijvoorbeeld eens bij de revieuws.
Met de 18G50 in Dré's ontwerp heb je een kastje ter grootte van de AX-15b echter met flink meer output. Twee AX-15b's zullen weer net boven de output van een 18G50 zitten. Wellicht dat de AX-15 ietsje dieper gaat.

De AX-18b is gemaakt om diep te gaan ten koste van de SPLmax, terwijl de 18G50 juist diepgang inlevert ten behoeve van de SPLmax. Het is maar waar je van houdt. De 18G50 houdt in ieder geval van een flinke versterker.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
15-2-2006 02:13

Rademakers schreef:

Over de AX-15 en AX-18 is al veel geschreven, kijk bijvoorbeeld eens bij de revieuws.
Met de 18G50 in Dré's ontwerp heb je een kastje ter grootte van de AX-15b echter met flink meer output. Twee AX-15b's zullen weer net boven de output van een 18G50 zitten. Wellicht dat de AX-15 ietsje dieper gaat.

De AX-18b is gemaakt om diep te gaan ten koste van de SPLmax, terwijl de 18G50 juist diepgang inlevert ten behoeve van de SPLmax. Het is maar waar je van houdt. De 18G50 houdt in ieder geval van een flinke versterker.

Mvg Johan
Okay daar heb ik wat aan.

Over de AX-15B heb ik alle berichten al wel gelezen. Conclusie: Lekker geluidje voor de prijs en hij geeft een goede kickbass, alleen de lak houd het niet echt lang vol. Mijn vraag was dus eigenlijk welk systeem in mijn situatie het beste zou werken. Ze gaan gebruikt worden voor top 40 muziek, van alles wat dus.

Nog meer ervaringen?
Cyberlights in the house :D
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
15-2-2006 10:07

Laxap schreef:

15 mm multiplex kost per plaat iets minder dan €40 .
Maar €70 voor lak is wel veel. Daar had ik geen rekening mee gehouden. Maargoed dat maakt de Beyma zelfbouw speakers dus nog duurder.
Voor 2 beyma 18G50 kastjes heb je precies 1,5 plaat Multiplex nodig.

Wat ik persoonlijk het voordeel van de beyma 18G50 lijkt, is dat deze kleiner is dan een ax-15b. Hierdoor krijg ik zelf mijn hele show nog steeds in een auto, ipv een extra aanhanger. Daarnaast is de 18G50 ook een fijnere start als je gaat uitbreiden. Je zal eerder 2 18G50 per kant neerzetten dan 4 ax-15b.

Kwa geluidskwaliteit kan ik je helaas geen ordeel geven omdat ik de ax-15b nooit gehoord heb.
Lost in Music
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
15-2-2006 16:51
Voor de ax-15b kun je in Deventer wel terecht (moespot zegt je wellicht iets?;-)). Fijn testen is het daar trouwens nooit, maar misschien voor een eerste indrukje wel grappig (je ziet en hoort ze in ieder geval met EIGEN zintuigen in plaats van die van een ander...).

18g50 kun je ook prima in de regio terecht, namelijk bij mij;-) Ik heb ze alleen zelden of nooit thuis staan dus hier testen zal wat lastiger worden. Je kunt natuurlijk altijd tijdens een klus langskomen op lokatie (na overleg uiteraard).

Wat ik van da 18g50's vind? Geweldig! laugh :D Nee, ik vind het serieus wel prachtkasten. Voor het volume die de kasten innemen geeft hij een enorm goede output. Met een lekkere top en goede aansturing durf ik met 1 subje per kant wel een man of 150-175 te pakken. Geluid is strak en in mijn ogen (zeker met een beetje eq. handigheid etc.) laag genoeg om bijvoorbeeld (met 2 of 3 per kant) bandjes te kunnen doen. Voor discowerk zeker ook goed, lekkere kick op de maag;-)

Verder vind ik de vergelijking van een kast als ax-15b met een 18g50 nog al krom als we gaan kijken naar (kans op) geluidskwaliteit. Ik 'mag' toch aannemen dat het bij de beyma allemaal wat beter is geregeld, hoe goed de DAP's ook zijn voor het geld. Daarnaast is er al eerder gesteld: met uitkijk op uitbreiding zou ik zeker eens gaan denken over een setje beyma's... (ook bedenkende dat wanneer je groter werk gaat doen je vaak niet meer met budgetkasten kunt aan komen zetten)
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
15-2-2006 17:04

Luc schreef:

Voor de ax-15b kun je in Deventer wel terecht (moespot zegt je wellicht iets?;-)). Fijn testen is het daar trouwens nooit, maar misschien voor een eerste indrukje wel grappig (je ziet en hoort ze in ieder geval met EIGEN zintuigen in plaats van die van een ander...).

18g50 kun je ook prima in de regio terecht, namelijk bij mij;-) Ik heb ze alleen zelden of nooit thuis staan dus hier testen zal wat lastiger worden. Je kunt natuurlijk altijd tijdens een klus langskomen op lokatie (na overleg uiteraard).

Wat ik van da 18g50's vind? Geweldig! laugh :D Nee, ik vind het serieus wel prachtkasten. Voor het volume die de kasten innemen geeft hij een enorm goede output. Met een lekkere top en goede aansturing durf ik met 1 subje per kant wel een man of 150-175 te pakken. Geluid is strak en in mijn ogen (zeker met een beetje eq. handigheid etc.) laag genoeg om bijvoorbeeld (met 2 of 3 per kant) bandjes te kunnen doen. Voor discowerk zeker ook goed, lekkere kick op de maag;-)

Verder vind ik de vergelijking van een kast als ax-15b met een 18g50 nog al krom als we gaan kijken naar (kans op) geluidskwaliteit. Ik 'mag' toch aannemen dat het bij de beyma allemaal wat beter is geregeld, hoe goed de DAP's ook zijn voor het geld. Daarnaast is er al eerder gesteld: met uitkijk op uitbreiding zou ik zeker eens gaan denken over een setje beyma's... (ook bedenkende dat wanneer je groter werk gaat doen je vaak niet meer met budgetkasten kunt aan komen zetten)
Hoeveel vermogen krijgen die Beyma subs bij jou te verduren? En met welke versterker?
Cyberlights in the house :D
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
15-2-2006 17:14
Momenteel voeren wij ze nog met een t-amp 3200 (2x1000 op 8 ohm meen ik en 2x1600 watt op 4 ohm). 'T is te doen, maar 1000 watt per sub of 800 watt (2 per kant) is, vind ik, net wat aan de krappe kant. Liever heb ik wat headroom op de eindtrappen, in combinatie met een goede processor. Ben momenteel helemaal wild van de yamaha p-reeks, maar daar moet helaas nog even mee gewacht worden om voor als nog onbekende redenen...;-)

Bovenstaande neemt natuurlijk niet weg dat deze hufters van speakers zich staan te gedragen als hufters (dré-subs dus dré termen;-p), ook al missen ze nog een klein beetje output...
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
D&mStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2003
Laatste: 15-1-2021
Berichten: 95
15-2-2006 23:53
hey,

als je nog vragen hebt over de 18g50 subjes die ik gebouwd heb mag je altijd mailen.
ik heb wel foto's van de bouw daar had je de binnenkant kunnen zien.
de gebruikte schroeven zijn geen torx schroeven maar ze gaan inderdaad wel los met een T10.
dat zijn schroeven met speciale kop die ze gebruiken bij volautomatische schroefmachines.
als je wil kan ik wel even een link van een bit opzoeken.
een fles plaatsen mag geen probleem geven aangezien ik er ook met flezen heb.
en ze zijn allemaal hetzelfde gebouwd.
ik kan eventueel wel een foto maken van een 18g50 met flens. of een foto van dre zijn ex subjes want daar staan er ook van hier.
foto kan wel enkele dagen duren want ik heb nu andere dingen aan mijn hoofd sind we van vorige week ons eerste kindje hebben.

mvg,

dieter

Terug naar forum Reageer (zonder quote)