Forum > Geluid

Geluid voor in clubhuis, advies/kritiek

(56 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
DjbramStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2005
Laatste: 29-5-2014
Berichten: 222
24-10-2007 14:16
Ik ben zelf in het bezit van zowel de p-2000 als p-1600.

Gezien ze kwa vermogen niet veel schelen ( de GEMETEN waarde van de p-1600 is 2x 900 watt op 4 ohm ) zou ik voor de p-1600 gaan als je voor palladiums gaat.

Het voordeel van de vission is dat hij het beter aan kan om 365 dagen per jaar de hele avond te stampen.
de 2400 was natuurlijk beter tegen over de p-1600, deze gooit er 2x 1200 watt rms uit ( en als je gaat meten denk ik dat je hier wel overheen gaat )

De vission is duurder maar aangezien je zelf de v-serie van AM tegenover de p-serie van DAP zet, bedoel ik te zeggen vergelijk dan 2 aan elkaar gewaagden, dus de v-serie van AM en de vission van DAP.
t' gaat zoals t' gaat
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
24-10-2007 17:06
Even nog wat extra info: de versterker hoeft absoluut niet roadproof te zijn. Hij wordt eenmailig ergens veilig neergezet, en daar blijft het bij. Dus dat is totaal geen issue.

Verder zijn er in principe 2x11 weekenden in het jaar dat er wedstrijden zijn. Tel hier nog wat extra dagen/weekend bij op en dan kum je uit op een 50 avonden dat de versterker hoeft te 'werken'. Verder zijn er eventueel nog wat doordeweekse avonden dat de versterker aangaat, maar dat is dan na trainingen, dus geen vermogen.
Dus ook hieruit volgt, dat versterkers die 24/7 kunnen draaien, niet echt hoeven.
Alles uit, behalve het licht!
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
24-10-2007 18:18
4x dap k115 op een V3001, samen met een behringer dcx2496 (voor beetje eq werk en LIMITERS).
Vandaag nog geinstalleerd in een café, en qua bas was het zeker voldoende.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
25-10-2007 01:55
Zou je in plaats van 4x K-115 niet liever voor 2x X-15 gaan? Klinkt in ieder geval een stuk aangenamer, naar mijn mening. Eventueel kun je dan later nog uitbreiden met een setje subs en desgewenst een extra versterker...
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
25-10-2007 10:04
wat een gezever over het aantal watts,
als of 2x 1000 zoveel uit zou maken met 2x650.
Om 2x zoveel geluid te hebben heb je 10 keer zoveel vermogen nodig.
Je haalt veel meer rendement uit een goede boxenset, dan uit een zwaardere versterker.
Als je bij me thuis langs zou komen, kan ik je dat zo laten horen.

Minstens net zo belangrijk is wat een verterker doet als hij clipt, en hoe snel hij clipt.
Want blijkbaar als je 2x 1000 denkt nodig te hebben, wil je behoorlijk hard spelen.

Nu dan denk ik dat je toch echt beter af bent met een v3000 omdat deze het langer volhoud.
Ik gebruik ze regelmatig met 6 speakers op de twee kanalen, en hij houd het een hele avond vol op oorlogsterkte.
Ik heb het niet over de ervaring van 1, ik heb er 4 stuks.

Raar misschien, maar kijk nu eens in tweede hands hoe vaak je dap krijgt aangeboden en hoe vaak aa.
En probeer ook eens naar de reden van wegdoen te kijken.

Maar als ik je zo lees, heb jij je keuzes al gemaakt, en wil je graag ondersteuning daarvoor.
Gebvruik de zoekmachine eens, er is heel veel over beide ampjes geschreven.

En nog even voor de liefhebbers, op de V reeks zit ook 1 blauw ledje!
Who cares!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
25-10-2007 12:43

Tom schreef:

wat een gezever over het aantal watts,
als of 2x 1000 zoveel uit zou maken met 2x650.
Om 2x zoveel geluid te hebben heb je 10 keer zoveel vermogen nodig.
Je haalt veel meer rendement uit een goede boxenset, dan uit een zwaardere versterker.
Als je bij me thuis langs zou komen, kan ik je dat zo laten horen.

Minstens net zo belangrijk is wat een verterker doet als hij clipt, en hoe snel hij clipt.
Want blijkbaar als je 2x 1000 denkt nodig te hebben, wil je behoorlijk hard spelen.

Nu dan denk ik dat je toch echt beter af bent met een v3000 omdat deze het langer volhoud.
Ik gebruik ze regelmatig met 6 speakers op de twee kanalen, en hij houd het een hele avond vol op oorlogsterkte.
Ik heb het niet over de ervaring van 1, ik heb er 4 stuks.

Raar misschien, maar kijk nu eens in tweede hands hoe vaak je dap krijgt aangeboden en hoe vaak aa.
En probeer ook eens naar de reden van wegdoen te kijken.

Maar als ik je zo lees, heb jij je keuzes al gemaakt, en wil je graag ondersteuning daarvoor.
Gebvruik de zoekmachine eens, er is heel veel over beide ampjes geschreven.

En nog even voor de liefhebbers, op de V reeks zit ook 1 blauw ledje!
Who cares!
Nee Tom, ik heb mijn keuze nog helemaal niet gemaakt, ik ben gewoon simpelweg afwegingen aan het maken. (Over conclusies trekken gesproken......)

De rede dat ik begin over het vermogen is, zoals ik al beschreven heb ikzelf in het bezit ben van 2x k115 met een p-1200. Deze heeft gewoon te weinig vermogen om de piekbelastingen goed aan te kunnen sturen. (Het is niet voor niets dat je eigenlijk een versterker dient te kiezen die min 1,5-2 keer het vermomgen van de speaker aankan (Bron: techtalk new-line)).

Het gaat mij er niet om om zo hard mogelijk te kunnen draaien, maar het gaat mij erom dat de versterker voldoende headroom heeft om niet in de clip te schieten door ondervermogen, iets wat ik dus zelf regelmatig meemaak bij mijn eigen setje. (Trouwens, bij 2x zoveel geluid (+3db) heb je 2x zoveel vermogen nodig, niet 10x, maar dat terzijde...(bron: techtalk new-line).)

Dus lang verhaal kort; het budget is niet al te ruim, het liefst heb ik een versterker die voldoende headroom heeft die daarbij het beste is voor het geld. En om je 'conclusie' nog even te weerleggen Tom, ik ben serieus aan het kijken daar de V series.

[offtopic schreef:

Wat ik echter niet begrijp, en wat ik ook erg jammer vind, is de vijandige ondertoon die ik hier lees in sommige berichten.
Naar mijn idee is een forum bedoeld om ervaringen en kennis met elkaar uit te wisselen en om andere personen te helpen. (bij natuurlijk voldoende eigen inzet, normale omgansvormen ed).
Zelf zit ik al 10 jaar ofzo op het gathering.tweakers.net forum, dus ik ken het klappen van de zweep wel.... Ik betreur het, ik wilde het even kwijt...

[/offtopic]
Alles uit, behalve het licht!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
25-10-2007 13:06
Kiebus, zowel Tom als jij hebben een punt. Ik ben ook van mening dat de V-serie van American audio wat beter in elkaar zit dan de Palladium serie van DAP. Beiden zijn overigens voor het geld prima versterkers, maar de Palladium kost gewoon een stukje minder.

Tom geeft aan dat je meer rendement haalt uit een goede speakerset dan uit een zwaardere versterker. Daarin steun ik hem deels. Ik heb zelf ervaren dat je met betere luidsprekers meer dB's neer kunt zetten. Echter zijn zowel je luidsprekers als je versterker(s) de onderdelen in je installatie die het hardst staan te werken. Dit zijn dus de onderdelen waarom je niet wilt bezuinigen. Een goede versterker is wat mij betreft zeker zo belangrijk als goede luidsprekers.

Om die reden zou ik ook liever voor een setje DAP X-15 met een AA V-3000/3001 versterker gaan. Enerzijds omdat de X-15 een stuk aangenamer klinkt als de K-115 en een stuk meer druk kan produceren, anderzijds omdat de V-3000 gewoonweg wat meer headroom heeft dan een Palladium. Op het tweedehands forum zwerven momenteel een paar AA V-serie versterkers rond. Misschien is het interessant om daar eens naar te kijken?

Even de feiten op een rij: de Palladium is een prima versterker als het niet teveel mag kosten. De versterkers zijn redelijk degelijk en doen hun werk in de regel gewoon goed. De V-serie is gewoon een stapje groter en daarom ook wat duurder. Dit zelfde geld voor luidsprekers: de K115 werkt opzich prima. Het produceert redelijk wat geluid en het geluid is, met een beetje EQ, redelijk te pruimen. Echter speelt een X-15 een stuk harder (1x X-15 houdt zonder problemen 2x K115 bij), kan hij meer vermogen verwerken en klinkt de X-15 een stuk netter dan een K-115. Ook dat zie je terug in de prijs.

Beide keuzes zijn dus legitiem en op zich goed. Mocht je 200 euro meer kunnen krijgen van je vereniging, neem dan een V-3000 en een setje X-15 speakers. Anders is een Palladium met 2x K115 ook geen verkeerde keuze. Dat is mijn advies aan je.

En over GoT: dat is de laatste jaren ook hard achteruit gegaan, qua vriendelijkheid. Grotendeels door mensen die daar komen om een vraag te stellen, die al 100x gesteld is en dus met de zoekfuntie makkelijk is op te zoeken, hierbij te weinig informatie geven en vervolgens om het half uur gaan lopen schreeuwen dat ze nog geen antwoord hebben gekregen. Dit is het soort ellendelingen die de sfeer op een forum verzieken (niet persoonlijk: Wie de schoen past, trekke hem aan).
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
25-10-2007 13:54
Vijandig is het totaal niet bedoeld!
En wat betreft 3DB: vermogen van een versterker is iets anders dan geluid uit een box.

De belangrijkste factor waar je naar moet kijken is het rendement van een luidspreker.
Daar geeft 3 db al een zeer hoorbaar verschil.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
25-10-2007 14:56

Tom schreef:

Vijandig is het totaal niet bedoeld!
En wat betreft 3DB: vermogen van een versterker is iets anders dan geluid uit een box.

De belangrijkste factor waar je naar moet kijken is het rendement van een luidspreker.
Daar geeft 3 db al een zeer hoorbaar verschil.
Tom, als het niet zo bedoeld is, dan neem ik het terug.. Excuus daarvoor dan. Maar een opmerking als, gebruik de zoekfunctie eens (iets wat ik bij wijze van, de afgelopen 2 weken alleen maar gedaan heb) schiet mij toch wel in het verkeerde keelsgat. Maar goed, ik snap het, verder geen probleem.

Natuurlijk is rendement zeer belangrijk. Eens speaker die een 3db hoger rendement heeft, zal bij hetzelfde vermogen, 2keer zo hard klinken (3db klinkt in het menselijk oor namelijk 2x zo hard). Echter als ik naar de specs kijk van de K115 en de x-15 dan snap ik dat niet helemaal. De k115 heeft 102 db/w/m en de x-15 heeft 99db/w/m. Wellicht zou je me dat kunnen uitleggen?

Een ander punt is, als een x-15, twee k115 kunnen bijhouden, dan zou ik toch liever kiezen voor 4 speakers ipv 2. (Theoretisch is de geluidsdruk dan hetzelfde). En voor wat die x-15 kosten, zijn er ook weer genoeg andere kapers op de kust die erg goede speakers maken voor dat geld. Maar in principe heb ik de keuze gemaakt dat ik toch wel 4 speakers wil...
Bijkomend voordeel is dan dat het van alle kanten klint, dus niet van een kant. En dat ik 2 van de 4 speakers buiten zou kunnen neerzetten wanneer dat nodig is.
Ik ken zelf de x-15 niet, dus ik weet ook niet hoe die klint. Ik geloof je op je woord dat die beter klinkt dan de k115. Maar zoals ik al zei, ik ben zeker van plan om er een eq tussen te zetten...(Niet dat dit alles goed maakt, maar de rest van de mensen hoort dat toch niet.)

Ik ben trouwens op de hoogte van de aanbiedingen van de v4000 en de v5000. Kwam hem al tegen op marktplaats wink ;) razz :p

(Ow ja, blauwe/rode/groene of wat dan ook voor kleur ledjes, intresseren mij dus werkelijk gewoon helemaal niets! razz :p )

Nog even terug te komen op GoT. In je statement geef ik je volledig gelijk. Maar daarom maakte ik ook de toevoeging, dat als je je gewoon netjes aan de 'regels' houdt, zoals gewoon eerst goed zelf zoeken en veldwerk doen. Goede info neerzetten (goede opening post), en gewoon netjes wachten op reactie (geen kick ed) dan zijn daar de mensen gewoon ontzettend attend en vriendelijk. Ik denk dat ik aan die criteria voldoe (ik ben het ook gewend om eraan te voldoen), dus vandaar mijn opmerking.
Alles uit, behalve het licht!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
25-10-2007 14:59

Kiebus schreef:

Natuurlijk is rendement zeer belangrijk. Eens speaker die een 3db hoger rendement heeft, zal bij hetzelfde vermogen, 2keer zo hard klinken (3db klinkt in het menselijk oor namelijk 2x zo hard). Echter als ik naar de specs kijk van de K115 en de x-15 dan snap ik dat niet helemaal. De k115 heeft 102 db/w/m en de x-15 heeft 99db/w/m. Wellicht zou je me dat kunnen uitleggen?
Even klein misverstand uit de wereld helpen: 3 dB erbij en een verdubbeling van de geluidsdruk. Om een verdubbeling van het volume zoals het menselijk oor het ervaart te hebben, heb je 10 dB extra nodig.
Edit Mod: Dré: Het is nog ingewikkelder dan dat (zie ook eerdere topics hierover). PS: Topic opgeschoond ;-)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)