Forum > Zelfbouw Speakers

Welke 18" speaker?

(59 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
De klankentapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-8-2004
Laatste: 2-9-2004
Berichten: 8
26-8-2004 00:59
Hoeveel is de Xmax???

Meet de hoogte van de bovenste poolplaat , de metale plaat die het kortste bij het frame van de speaker zit.
Zoek uit hoe hoog de winding is van de spreekspoel en trek daarvan de hoogte van de poolplaat af.

Voor de L18P300 is het echt 12 mm.6 mm heen,en ook weer 6 mm terug. Ik heb ze al eens gereconend........

Een speaker kan ook verder dan die X max alleen treed er dan flinke vervorming op daar de spreekspoel buiten het magneties veld komt. Dit wil wel eens gebeuren bij basreflexontwerpen waarvan de afstem frequentie van de poort bv 50Hrz is en men er veel te veel 30Hrz aan toevoerd.
De speaker heeft hier geen demping van de kast of poort en zal veel te grote uitslagen gaan maken met als gevolg.........reconen.

Groetjes.
Frank.
De klankentapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-8-2004
Laatste: 2-9-2004
Berichten: 8
26-8-2004 01:22
tjeelig jongens , voel je niet zo aangevallen zeg.
ik heb al het een en ander ontworp.en en daarbij verliet ik mij op het oude dos programma ,,boxcalc'' wat na herhaaldelijke testen van het gebouwde ontwerp precies deed wat boxcalc berekende.
Maak een impedantie meting en je weet meteen of je poort klopt ja of nee, zo ook je kast.
Enkel begint hier pas het ontwerp. Tis een basis.
Als je met alle factoren rekening moet gaan houden dan mag je ook de ruimte waarin het ding komt te staan meenemen in je berekening.

Het is mooi om allerlei factoren mee te nemen in je berekening maar vaak draaid de praktijk anders uit. Vooral bij PA speakers.
Plaatsing van en koppeling met andere kasten geven hele andere resultaten.
Zaak hier is meer ,maak een stevige kast met veel versteviging schotten en probeer je poort zo groot mogelijk te maken passend in je ontwerp.
Demping is leuk maar gezien hier energie in verloren gaat en er vrijwel altijd sprake is van een actief aangestuurd system zullen de storende frecuenties (boven 120HZ) helemaal niet aanwezig zijn in de kast. Tenzij de speaker symetries is gemonteerd tov de wanden.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
26-8-2004 01:25
Heb je de diverse zelfbouw topics in ons forum eigenlijk al eens doorgelezen???

Ik zou het lullig vinden om je gedachte dat je de enige op dit forum bent die wel eens met speakers frutselt te moeten ontnemen.

PS: Bij de X_max bepaling vergeet je de boundry effects van het magneetveld...

En X_Max wordt, door serieuze merken, opgegeven als zijnde top/nul en niet top/top.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
De klankentapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-8-2004
Laatste: 2-9-2004
Berichten: 8
26-8-2004 01:43
Dre , ga slapen alsjeblieft. Ik heb geen zin om hier een beetje ruzie te gaan zitten maken over wie wat beter weet dan de ander.
Frutsel er nog eve op los.
Nee , ik ben niet de enige die kasten ontwerpt , jij wel?
Enkel ik lees dus wel in dit hele ,,welke 18'' speaker '' verhaal enige onbegrippen en kreten in de lucht.
Als jij nu eens precies uitlegt hoe het moet dan,wat die jongen moet doen en waar ie rekening mee moet houden laat het dan eve weten.

Groet Frank.
Was me weer een waar genoegen.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
26-8-2004 02:13

De klankentapper schreef:

Dre , ga slapen alsjeblieft. Ik heb geen zin om hier een beetje ruzie te gaan zitten maken over wie wat beter weet dan de ander.
waarom moet het weer uitlopen op zulke teksten??

alles wat je opnoemt is besproken op dit forum en is dus echt niets unieks
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
De klankentapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-8-2004
Laatste: 2-9-2004
Berichten: 8
26-8-2004 09:22
de L18P300.
Geef hem een kast van 200liter inhoud.Trek daarbij alle verstevigings schotten af van de kast bij de constructie. Denk ook aan de speaker zelf waaronder de magneet.
8 liter voor een 18'' is een goeie waarde wat ie aan liters wegneemt in je kast.
Poorten zijn dan 2x 15 cm in diameter of een opp. van 353cm2.
lengte 32 cm.
Het -3DB punt ligt dan bij ongeveer 34Hz.
Maak je de kast groter,bv 253liter dan zakt je -3db punt bij deze speaker.
De toegang in de kast tot de poort diend volledig vrij te zijn en moet minstens 15cm van de achterwand verwijderd zijn.
Groet Frank.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
26-8-2004 09:50
235 liter, en dat geeft geen powerdipje ergens?
verder zijn de bouwmethoden die jij hanteert wel duidelijk . zo doen de meesten het wel.
alleen trekken wij ook nog het poortvolume ervan af. happy :)
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 384
26-8-2004 11:43

De klankentapper schreef:

Een speaker kan ook verder dan die X max alleen treed er dan flinke vervorming op daar de spreekspoel buiten het magneties veld komt.
Als de spreekspoel buiten het magnetisch veld treedt, wordt logischerwijs de aandrijvende kracht per cm^2 kleiner en het rendement lager...

De vervorming is het gevolg van niet-lineaire slag...

Mvg Daniël.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1343
26-8-2004 11:51
Geef mij alle binnenmaten van je kast en ik reken voor je een goeie rcf uit.
Hoi Frank, (enigzins) welkom op het forum,

Als je de moeite had genomen om het hele topic even door te nemen, dan was je er achter gekomen dat alle maten van de kast al gegeven zijn. Dus wat let je om een goede afstemming te berekenen?

Als je dan nog wat verder leest, dan kom je er achter dat het de bedoeling is dat het kopieën worden van de ESW. Of in ieder geval er wordt uitgegaan van de kasten zoals ze nu gebouwd zijn. Als Niek gewoon om een basreflexkast had gevraagd, had hij ongetwijfeld al een ontwerp aangeboden gekregen.

Overigens was je vanaf je eerste reactie al niet erg vriendelijk naar de rest van het forum toe. Verwacht dan ook geen vriendelijke reacties terug.
235 liter, en dat geeft geen powerdipje ergens?
Nope, als je uit gaat van een Xmax van 12 (niet piek/piek) dan niet. RCF raad een afstemming aan van 200 ltr getuned op 33 Hz (-3dB punt is dan ook 34 Hz).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
26-8-2004 17:36
tja dan hebben we ook wel eens een echte speaker te pakken hiero.
very nice.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)