Forum > Geluid

DAP K-112 vs. Behringer B1220

(39 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
19-2-2004 16:39
En die bass zegt ook niks. In elke ruimte klinkt de bas weer anders. Een test werkt alleen als er maar 1 variable is. Dus zelfde ruimte, zelfde versterker, zelfde vermogen, zelfde muziek, en vooral "BLIND". Je hoort heel vaak wat je wil horen of denkt te horen. Maar we wachten nog even op Dré
correct me if I'm wrong...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
19-2-2004 16:45
Verder is het voor een speaker test (vind ik hoor) niet van belang om een zelfde versterker te gebruiken met testen.
Maar het is wel zo eerlijk.
Het zouden dan in ieder geval versterkers moeten zijn met een zelfde geleverd vermogen. Het verschil in headroom/toegevoerd vermogen maakt veel uit.
Ook de voedingen zullen ongeveer dezelfde afmetingen moeten hebben. Het verschil tussen een onderbemeten en overbemeten voeding is vaak ook merkbaar.
Rest nog dat (voor subs) ook waarde wordt gehecht aan de damping factor, hoog maar niet té hoog (in hoeverre je dat trouwens hoort; geen idee).

Een zelfde testruimte, maakt het nog eerlijker.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
19-2-2004 17:02
1 x bewerkt. Laatst door Luc op 20-2-2004 10:06
Ter verduidelijking: We hebben getest op geluidskwaliteit, niet op "hoeveel mensen ze gelijkertijd doof kunnen maken". De boel open draaien in een showroom leek ons sowieso niet zo´n goed idee.
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
19-2-2004 17:26
Dré, hoe zit het met jou test? Daar hebben we ook nog niks van vernomen. Nog steeds geen tijd?
Volgende keer Peter!
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
19-2-2004 17:55

ME schreef:

En die bass zegt ook niks. In elke ruimte klinkt de bas weer anders. Een test werkt alleen als er maar 1 variable is. Dus zelfde ruimte, zelfde versterker, zelfde vermogen, zelfde muziek, en vooral "BLIND".
We weten natuurlijk wel dat de ruimte de bas anders doet voorkomen, maar je moet wel even bedenken dat we bij een dealer zijn wezen luisteren waar we natuurlijk niet even hebben kunnen zeggen:
'zo, mogen wij even die k-112's lenen om ze bij de andere dealer te testen, dan hebben we tenminste dezelfde testruimte.'
Omdat de ene dealer niet dezelfde leveranciers had als de andere, kan je nooit dezelfde amp gebruiken voor het vergelijken (de dealer van de K-112's had zelfs een Denon HiFi laugh :D versterker op de speakers aangesloten en vervolgens de RADIO (JA DE RADIO!) erop aan gezet (eigenlijk van de gekke, daar zijn we dan ook een beetje op afgekicked))
Zelfde muziek: ja, was eigenlijk een beetje dom van ons.. helemaal vergeten herkenbare muziek mee te nemen (was nog maar de vraag of de k-112 dealer de CD had kunnen draaien, misschien hadden we dan beter een bandje mee kunnen nemen ;-))

In de vakantie maar eens ECHT testen: nog even met CD naar beide dealers en vragen of ze die CD even op willen zetten, en dan met een redelijk volume luisteren.

Luc schreef:

..de b1220 het in het laag VEEL beter doet dan de k-112 (reden?)...
Waarschijnlijk door de grotere kast (toch een paar liter extra) en misschien wel door de betere drivers.
[Door verkoper van B1220 schreef:

Van Behringer heb ik te horen gekregen dat er afgelopen jaar welgeteld twee drivers (of zei hij nou speakers) kapot zijn gegaan, dat bewijst wel dat het leuk spul is..
HAHA laugh :D, dan zitten beide personen hier op het forum, in het relatief kleine Nederland dat ook nog eens relatief weinig speakers van heeft Behringer verkocht.. Toeval?

We hopen dat michael nog even een 'echte' test kan uitvoeren!
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
20-2-2004 09:11

Next schreef:

Waarschijnlijk door de grotere kast (toch een paar liter extra) en misschien wel door de betere drivers.
Kast is wel wat groter, maar een wezenloos verschil is het ook weer niet. Of je daar nou die bas vandaan mag "toveren" betwijfel ik.

Wat jij je nog afvroeg gisteren is welke drivers in de kastjes zijn gestopt. Van hun zelf of van een andere fabrikant? Antwoord: "specially developed woofers", aldus behringer.

Toedeloe
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-2-2004 10:07

Peter schreef:

Dré, hoe zit het met jou test? Daar hebben we ook nog niks van vernomen. Nog steeds geen tijd?
Inderdaad. Op de een of andere manier heb ik te weinig uren in een dag zitten. Ik kan ook nergens een instelling vinden waar ik dat kan wijzigen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
20-2-2004 10:43
Nou met carnaval heb ik ook te weinig tijd. De dap speakers zijn (nog niet) van mij en zijn woensdag als ze van de wagen (heelhuids hopelijk) afkomen alweer de volgende dag verhuurd aangezien carnaval in belgie nog wel even doorloopt dus die test zal of woensdag plaatsvinden of in de grote zomertest die ik op mijn agenda heb staan. Mijn plan is dan om ook eens de verschillende geluidssinstallaties van hier in de buurt bij elkaar te zetten en eens een paar dagen wat gaan klooien en testen (meer tijdverdrijf laugh :D). We gaan dan sowieso EV deltamax, Mackie SRM, Behringer eurolive (alles), Peavey hysis (alles), JBL eon, een berg dap (denk ook alles inclusief stageblaster set en de nieuwe KS serie en nog wat andere merken die erbij komen en de ev sx-300 heb ik er ook al bijzitten. Bedoeling is om te verschillende speakers met de verschillende versterkers te testen en dan naar het prijskaartje te gaan kijken zodat we een beetje een algemeen beeld krijgen waar we alles kunnen plaatsen en wat nu werkelijk de beste speakers zijn voor bepaalde situaties + ik ben benieuwd hoe de behringers het houden tegenover de rest wink ;). Het zal sowieso leuk worden want er zullen in totaal zo'n 20-25 behringer B-1800X bassen staan die dagen laugh :D.
Olé Olé heb nu ok AD!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
20-2-2004 16:56
Kijk, dat zien we graag. Een muurtje behringertjes ziet er toch wel leuk uit. Maak je dan ook nog wat leuke foto's van de setjes?
Volgende keer Peter!
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
30-12-2006 19:35
* Heftige kick *

Is er inmiddels iemand die de combinatie DAP K112 vs. Behringer B1220 1:1 naast elkaar getest heeft ?
Met de zoekfunctie vond ik wel enkele topics met gebruikerservaringen, maar misschien zijn er inmiddels nog andere (goede) vergelijken geweest.

Wat mij vooral opvalt in de specs is het verschil in sensitivity. Behringer geeft voor de B1220 95dB/1W/1M op, terwijl DAP het bij de K112 over 100dB/1W/1M heeft. Een behoorlijk verschil dus. Gezien de wisselende interpretaties van "sensitivity" bij de diverse fabrikanten was ik benieuwd naar wat gebruikerservaringen.

M.vr.gr,

Joost

Terug naar forum Reageer (zonder quote)