Forum > Licht

Blacklight lampen

(43 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
vorige 1 2 3 4 5 volgende
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-5-2025
27-11-2003 22:42
Gasontladingslampen hebben een aparte (zit bij die gun ingebouwd) voorschakeling nodig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
27-11-2003 22:46
En kan je dus niet mee knipperen (wat ik (en Victor ook meen ik) ERG jammer vind)
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
TomVIP Lid
27-11-2003 22:49
Nee, minstens 15 minuten af laten koelen voor de volgende ronde.
Meestal laat je ze de hele avond branden.

Knipperen doe je niet met blacklight heel irri!
PatrickKStandaard Lid
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
27-11-2003 22:50
Wij hebben het bij ons in het gebouw wel aan de praat gekregen met de blacklight-tl's.
Het zijn speciale armaturen, zit ook geen starter in.
Hoe het systeem precies werkt weet ik helaas niet.
Ik meen dat ze permanente voeding krijgen, en nog een aparte geschakelde voeding vanaf het switchpack. Wij kunnen ze (8x) als looplicht gebruiken, en zelfs mee stroben.
Hoe goed het voor je buizen is weet ik niet, maar we hoeven ze niet overdreven vaak te verwisselen.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
D&mStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2003
Laatste: 15-1-2021
28-11-2003 02:26
een tl lamp zonder starter is een tl lamp met een hoogfrequent ballast bij een traditionele tl lamp werkt de starter om de lamp te ontsteken. een starter is eigenlijk niet meer als een schakelaar die zeer snel schakelt en daardoor piekstromen (deze piekstomen kunnen er ook voor zorgen dat slechte tl's hoorbaar zijn door uw boxen)ontwikkeld door die piekstromen warmt het gas in de tl buis op, als dit gas warm genoeg is dan ontsteekt de lamp. bij een hoogfrequent balast zonder starter zit er in de ballast elektronische aperatuur die de ferquentie van het net (50hz) verhoogt naar ongeveer 2khz en op deze frequentie gaat de lamp ook ontsteken.
een gasontladingslamp doet ongeveer hetzelfde als een traditionele tl lamp enkel het verschil is dat hier een elektronische starter inzit die in combinatie met de ballast geen piekstromen opwekt om de lamp te ontsteken maar piekspanningen en bij een lamp van 400w zijn die piekspanningen tussen 6500 en 7500volt dat is ook de reden waarom bij een gasontladingslamp de ballast en de starter zo kort mogelijk bij de lamp moeten staan.
hopelijk heb je wat aan deze uitleg.

groeten

dieter
ImcoStandaard Lid
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 26-4-2025
28-11-2003 07:38

d&m schreef:

....
dat is ook de reden waarom bij een gasontladingslamp de ballast en de starter zo kort mogelijk bij de lamp moeten staan.
....
Hoe werkt dat dan met die zware scanners met een externe ballast. Daar staat de ballast dus niet zo dicht mogelijk bij de lamp.

Sorry, dat dit misschien een beetje off-topic is.
Dance the night away!
D&mStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2003
Laatste: 15-1-2021
28-11-2003 12:13
bij grotere kabelafstanden krijgt men spanningsverliezen op de kabel en houd men hiermee gewoon rekening mee bij het kiezen van de juiste starter. (ontsteekspanning kan bv. verhoogt woren)
ook zal de kabelsectie aangepast worden ( dikere kabel = minder verliezen )
MEStandaard Lid
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
28-11-2003 14:00

G2 schreef:

zo'n www.new-line.nl/v/11402 blacklight gasontladingslamp van 400 watt hoeveel licht geeft dat dan. Is dat genoeg voor een aula met 500 man met de blacklight op 6 meter hoogte. Of zie je dan er nix van.
Op schoolfeesten bij ons hangen er altijd 4 op zo'n 5 meter hoogte. Dit zijn schoolfeesten voor zo'n 1200 man. Ze staan constant aan (je kan ze namelijk niet snel aan en uitzetten) het effect is dan merkbaar maar zeker niet overheersend.
correct me if I'm wrong...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
2-12-2003 01:23

Imcowelter schreef:

Nou ik denk dat dat wel past. Zoveel dikker zal die tl nu ook weer niet zijn. en extra stevigheid kan natuurlijk geen kwaad.
Nou... De starter wil nog wel eens in de weg zitten als je die "echte" reflectorbakken neemt. Beste is dus even je leverancier te vragen of hij het voor je kan passen. Soms kan ik een "dikke" in een behuizing friemelen, soms niet.

Saillant detail: Ik roep altijd "neem de dikke, die geeft meer licht" MAAR een paar maanden geleden kwam ik er achter dat ik zelf al JAREN de "dunne" in m'n Griven bakjes heb zitten ;-)

Die "guns" zijn leuk en heel fel MAAR super irritant om in te kijken. Voor drive-in werk (waar het licht dus vaak bij je staat) is het voor het publiek dan niet zo leuk meer om jouw kant op te kijken.

Zelf gebruik ik 2 x 20W (18W dus met de slimline) Griven bakjes tot zo'n 800 man. Achterin is het effect dan wel zo goed als verdwenen (maar da's meestal geen enkel probleem).

Veel mensen nemen de 40W versie (Fallus???) maar dat snap ik totaal niet. Zo'n groot lang lomp onhandig ding... Dan liever 2 kleine bakjes. Beter te verdelen en hetzelfde resultaat!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
2-12-2003 10:36

Dré schreef:

Veel mensen nemen de 40W versie (Fallus???) maar dat snap ik totaal niet. Zo'n groot lang lomp onhandig ding...!
En heel breekbaar sad :(

Terug naar forum Reageer (zonder quote)