Forum > Geluid

SPL meting volgens nieuwe Belgische wetgeving

(115 reacties. Pagina 4 van 12)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
2-1-2013 21:36

audiopartner schreef:

Hier was een geval van 95 dB(A) en een rider van 105 dB(A)

4nieuws.nl/cultuur/115691/kane-speelt-te-hard.html
Oh ja, dat gevalletje in onze achtertuin ;-)

Hoe is dit eigenlijk afgelopen?
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-1-2013 22:00
foei toch.
Alles moet volgens de regels, en waag het niet buiten de lijntjes te lopen, dan is er altijd wel een zeurpiet die zegt waar het lijntje loopt sad :(
En wat schiet die er mee op?
Nou dat hij even zijn 15 minuten glorie heeft als klokkenluider.
"Goed gedaan jongen!"

En wat bereiken ze nu?
Een boete?
En waar gaat die heen?
Op zeker niet rechtstreeks naar de mensen die de "overlast" van wel 5 db extra hebben moeten ervaren.
Nee joh, dat gaat lekker bij de algemene middelen van de gemeente happy :)
Het is dus gewoon een lekker opstekertje waar de gemeente zich graag hard voor maakt voor die zogenaamde arme burgers.

Met als gevolg dat zo'n festival weer een korting heeft op zijn budget.
Minder moois op het podium kan zetten,
minder bezoekers daardoor trekt,
en na een paar van die akkefietjes er mee stopt.

Dankuwel shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
2-1-2013 22:41

Hollender schreef:

Maar is diezelfde geluidsdruk in een parochiezaal minder schadelijk dan?

Het is toch niet zo dat je aan mindere eisen moet voldoen omdat je minder budget hebt?
De regelgeving is een gevolg van overdrijving door veel organisatoren van evenementen en fuiven. Door de jaren heen is men overal luider en luider gaan spelen terwijl dat vaak niet nodig is. Er moest wel een keer iets gebeuren.

Geen kritiek, gewoon zo mijn bedenkingen.
Ik ben er akkoord mee dat die geluidsdruk even schadelijk is waar het ook doorgaat. Het probleem is gewoon dat zelfs organisaties van goede wil nu dik gepest worden. Wij nemen al jaren een db meter mee. OK, een vrij basic ding van 50EUR dat enkel max en current kan geven maar met wat gezond verstand kan je daar ook een acceptabel gemiddeld niveau mee hanteren. En dat zou naar mijn mening moeten volstaan voor een kleine venue.
Het is dat, of je moet als regelgevende overheid er voor zorgen dat iedereen betaalbare toegang heeft tot het nodige dure meetmateriaal.

Ook dat hele "je moet als organisator gratis oordoppen ter beschikking stellen" verhaal irriteert me mateloos. Als dan toch iedereen doppen van -17dB in gaat duwen, waarom dan die strakke regelgeving met strikte meetmethodes?
Het kost de organisatoren klauwen geld, en het gros van de mensen gaat ze niet gebruiken want de goedkoopste doppen zijn akoestisch waardeloos.
Een veel betere oplossing was iets dat al jaren gevraagd wordt: betaal maatwerk oordoppen terug van de ziekenkas.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
3-1-2013 09:33

bomdes schreef:

Een veel betere oplossing was iets dat al jaren gevraagd wordt: betaal maatwerk oordoppen terug van de ziekenkas.
Uhm... De muziek kan ook gewoon wat zachter gezet worden...

Onze sector heeft jaren de tijd gehad om aan zelfregulering te doen. Dat is niet gelukt (ik vraag me zelfs af of er sowieso wel pogingen ondernomen zijn). Ondertussen ging het harder en harder en voelden meer en meer bezoekers zich genoodzaakt oordopjes te gebruiken! (wellicht tot het punt dat alle bezoekers oordopjes in zouden hebben)?

Tja... Dan komt er vanzelf iemand, die ver weg in een kantoor zit, met een, vrijwel altijd, overtrokken stuk regelgeving.

Een beetje "hand in eigen boezem" is dus wel op z'n plaats... Je zou zeggen "De Nederlandse sector is nu gewaarschuwd". Je zou ook kunnen zeggen "kijk, daar vliegt een olifant".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
3-1-2013 09:46

PvG schreef:

audiopartner schreef:

Hier was een geval van 95 dB(A) en een rider van 105 dB(A)

4nieuws.nl/cultuur/115691/kane-speelt-te-hard.html
Oh ja, dat gevalletje in onze achtertuin ;-)

Hoe is dit eigenlijk afgelopen?
Hogere limieten, meer evenementen en meer controle, bepaalde gitaar klanken zijn in de buurt van onze kasteeltjes niet meer te horen....
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
3-1-2013 10:44

Dré schreef:

Uhm... De muziek kan ook gewoon wat zachter gezet worden...

Onze sector heeft jaren de tijd gehad om aan zelfregulering te doen. Dat is niet gelukt (ik vraag me zelfs af of er sowieso wel pogingen ondernomen zijn). Ondertussen ging het harder en harder en voelden meer en meer bezoekers zich genoodzaakt oordopjes te gebruiken! (wellicht tot het punt dat alle bezoekers oordopjes in zouden hebben)?

Tja... Dan komt er vanzelf iemand, die ver weg in een kantoor zit, met een, vrijwel altijd, overtrokken stuk regelgeving.

Een beetje "hand in eigen boezem" is dus wel op z'n plaats... Je zou zeggen "De Nederlandse sector is nu gewaarschuwd". Je zou ook kunnen zeggen "kijk, daar vliegt een olifant".
Ik moet eerlijk zeggen dat dit voor live performances die worden verzorgd door professionals zelden opgaat naar mijn ervaring. Het harder en harder geval kwam ik steevast tegen op 2 soorten feesten:

- hobbybob van prutsel die met zijn bijeenraapsel PA ook op zacht volume nog niet kan mixen als hij er een staafmixer voor krijgt, en dus maar zijn gebrossel loeihard knalt zodat het toch niet meer te horen is. liefst ook bij punk, rock of metal optredens want daar moeten en zullen de 100W buizenbakken op 11 staan

- boenkieboenk fuiven/discobars/eigenlijkalleswaarzeplaatjesdraaien. mainly als het op de jeugd aankomt. hier moet en zal er ook oorverdovend luid geknald worden want je moet de bassen voelen tot je er van kotst

Daarnaast hééft de sector zelfregulerend opgetreden voor de invoering van deze stalinistische regelgeving. Een jaar voor de zogezegde gesprekken van Schauvliege plaatsvonden is er in Belgie al een charter opgesteld waar iedereen zich akkoord stelde met het handhaven van maximaal 103db LAeq. En geloof me vrij, dat is wijd en breed ook gehandhaafd (dat gebeurde eigenlijk door elke zichzelf respecterende technieker al jaren).
www.youtube.com/watch?v=UgvtNNQr4Tk
www.abconcerts.be/nl/over-ab/ab-blogt/p/detail/belgische-muzieksector-ondertekent-charter-voor-beperking-gehoorschade-tijdens-muziekevenementen

Ik vind het overigens ook sterk dat net na er een duidelijke tendens naar afzwakken van het geluidsvolume er zoiets opgelegd wordt, maar dat toen bands als SUNN of My Bloody Valentine om iets modern te noemen, of bv Deep Purple of The Who vroeger op onmenselijk hoge geluidsniveaus speelden het allemaal wel ok was.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
3-1-2013 10:56
Vergelijken met vroeger gaat niet op,toen ik in 1982 naar de stones in de kuip ging zien kon je nog bijna tot tegen de speakers gaan staan,dat was inderdaad hard maar achteraan nauwelijks te horen.Dit kan met de moderne technieken anders.
Wanneer ik DJ's attent maak dat ze te luid spelen ben ik een oude zeurpiet en als ik spreek van een begrenzer plaatsen op 105 DB dreigen ze met dan kom ik niet of dan huren we ergens anders.
Ik waarschuw nu al jaren voor de karnavalwagens maar wees gerust binnen enkele weken begint het hier op het forum.
Negen van de tien vragen "hoe kan ik harder" Ook dit zal duren tot er één of andere politieker wat aandacht nodig heeft en hier werk van maakt.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
3-1-2013 11:30
Het zijn zeker niet de amateurs die (alleen) maar luider spelen. Vaak zijn het de professionals want die hebben er het materiaal voor. Leuk voorbeeldje daarvan is een jaarlijks gratis evenement hier in ons dorp genaamd Crisis, vooral reclame makend over hun hoge familie gehalte, die afgelopen jaar zo hard speelden om 18u op een wei vol kinderen dat hier bij mij thuis (2km! in vogelvlucht verder) de deuren soms nog mee durfden trillen in hun kozijnen... Ik heb even een blik in de tent van de geluidstechniek geworpen en zag dat ze daar dus ook al bezig waren met het meten van een gemiddelde geluidsdruk. Ik heb er geen verstand van maar meende toch te zien dat die ergens net boven de 105dB schommelde. Ze kwamen aan die waarde door tussen de optredens door muziek te spelen op huiskamerniveau. Dat ging van loeihard naar onverstaanbaar zacht, en volgens mij gewoon om de technieker van dienst een harde *** te bezorgen.
Mooiste was dan ook nog dat ze in hun flyers aan de bezoekers de rust in de buurt te respecteren!

Nog een mooi voorbeeld is Tomorrowland. Toen daar om elf uur 's avonds op de grote weide de hardstyleparty zijn slotact inzette konden we ze enkele honderden meters verder in de andere tent boven de muziek uit horen.

Het systeem zoals in veel parochiezaaltjes toegepast vind ik nog altijd goed. Daar hangt een begrenzer met een zwaailamp. Zodra de zwaailamp gaat heb je nog 20 seconden de tijd om het geluid stiller te zetten anders valt de stroom uit.

Als ze dat overal introduceerden zou het rap gedaan zijn met al dat onnodig geweld, en dat lijkt me nog redelijk betaalbaar ook.
Free beats!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
3-1-2013 12:19
Ha het Crisisfestival, je hebt toch niet het eerste jaar gemist, toen er een prachtige *kuch* Funktion One set stond die voor geen meter klonk door de waardeloze opstelling, maar die wel moordende bassen over het veld pompte.
Ik ken de situatie daar prima en het wordt dan ook al sinds jaar en dag gedaan door firma's van het kaliber veel geblaat en weinig wol.
Het familiale karakter is daar inderdaad compleet zoek, liever iedereen potdoof spelen. Net zoals vorig jaar op Dag 1 hier in Kortenberg. Familiale nieuwjaarsdrink waar sloten geld tegenaan gesmeten werd, zelfde firma als het crisisfestival maar dan met hun eigen oudbakken stacksysteem (vaak huren ze ergens een line array waar ze volgens mij nooit opleiding voor hebben gekregen, alle gevolgen vandien). De eerste rijen was het onuitstaanbaar luid, wat verder was het ok, overal klonk het niet goed. Ergens ook logisch als je eerst enkel fuiven doet en dan magisch de kennis in huis tovert om live PA werk te voorzien...

Eigenlijk is dat rond Kortenberg constant zo. Voor de Infinity Party in GC Colomba (waar je tenminste geen overlast maakt, dat ligt buiten de bebouwing) hadden we onze grote VRX set staan en zelfs met een volle zaal was dat meer dan voldoende. De eerste uren lag het gemiddelde rond de 103-104dB en dat vond iedereen prettig. Maar hoe later op de avond, hoe luider het moest en hoe meer er in het rood gespeeld werd met alle gevolgen vandien. Ben dan gewoon met de geluidsmeter naast de DJ gaan staan en hem gevraagd de monitors open te draaien tot ik stop zei. Als ze zelf even ervaren hoe aangenaam die 112dB nog klinkt dan gaat het vanzelf wel wat stiller :)

Wij hanteren al jaar en dag een gemiddelde waarde tijdens optredens van 103dB en dat is méér dan voldoende. Af en toe eens een uitschieter naar 107-108 tijdens een solo, en tijdens de pauze gewoon hoorbare maar niet luide achtergrondmuziek. Ik snap ook niet dat je als sound tech daar zelf niet naar streeft, als je een heel festival op zo'n volume moet mixen ben je gewoon kapot van de vermoeidheid....
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
3-1-2013 15:48
In het kader van: even compleet zijn...

www.lne.be/themas/hinder-en-risicos/geluidshinder/beleid/muziek
en:
www.fuifpunt.be/pagina/samenaankoop-geluidsmeters

overigens; dit is Belgische wetgeving, niet europees, laat staan nederlands.
en als je de link van het LNE leest zul je verbaasd zijn over het democratisch niveau. subsidies van 40% op de aanschaf van een meter die ter beschikking gesteld wordt aan organisatoren vind ik heel netjes. Daarnaast dient een handhaver eerst te toetsen aan overscheiding piekniveaus van 102 dB(A) voordat hij laeq 95dB(A) over 15 minuten dient te toetsen. simpel gezegd, je kan bij 95 dB(A) zelfs nog een MC wegzetten mits hij een beetje met een microfoon om kan gaan.

lees zeker de technische handleiding op LNE eens door, en bedenk dan dat het niet gaat om overlast, maar om gehoorschade. dan sta ik toch te kijken van de filosofie die men volgt. gaat veel verder dan "regeltjes opleggen"
een integrerende meter is overigens pas noodzakelijk boven 95 dB(A), klasse 2 niet integrerend heb je al voor 200 euro.

wat ik me wel afvraag? wie doet er nu toezicht? ik heb ooit van een betrokken ambtenaar op sensation white antwerpen gehoord dat er slechts 2 milieuambtenaren binnen de gemeente zijn die moeten kiezen; of een controle op gevaarlijke stoffen in de haven, of een geluidcontrole. Politie heeft dezelfde prioritering, blijft over de provincie? kan iemand uit vlaanderen zijn ervaringen hierover delen?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)