MP3 killed Audio
(131 reacties. Pagina 4 van 14)Moderator(s): Dré
Michel van de beekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-8-2002 Laatste: 23-8-2011 Berichten: 72 | 21-12-2009 10:24 |
@ Dre ... de goede lezer ziet dat t een quote betreft En wat betreft die tests, die hebben we hier al een aantal keer uitgevoerd met een groep studenten AV-opleiding. Mijn ervaring is dat 10-20% hiervan feilloos de MP3 eruit haalt. 60% zegt geen verschil te horen, de rest hoort verschil maar is hier niet 'zeker' over. Deze verdeling verandert als er uitgelegd is hoe je MP3 er uit kan pikken. Voor de geinteresseerden: luiter naar 1) de dynamiek, 2) de definitie en reverb-tails in het hoog (hi hats !) en 3) de definitie en klank in het laag Dan weet 60% feilloos de MP3 eruit te pikken. | |
Michel van de beekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-8-2002 Laatste: 23-8-2011 Berichten: 72 | 21-12-2009 10:42 |
Dré schreef: michel van de beek schreef: Een noodkreet van een audio - enthousiast. Ik hoop dat iedere DJ / plaatjesdraaier etc hierover nadenkt. De laatste paar maanden hebben we hier dusdanig veel last van dat ik er gewoon iets aan moet doen.Er wordt vaak beweerd dat het verschil tussen origineel en MP3 niet of nauwelijks hoorbaar zou zijn. Deze bewering is de oorzaak dat de geluidskwaliteit in het algemeen de laatste jaren dramatisch verslechtert. Maar ... omdat MP3 de standaard is, daalt de kennis en kunde van hoe krijg ik 'ruimte voor elk onderdeeltje van de muziek in mijn mix'. Subtiele details zijn we niet meer gewend, want die hebben we nooit gehoord. We luisteren immers naar Mp3 waar alles dat onder de -20dB zit rucksichtlos weggefilterd wordt. Zonde! Want die lage intensiteit bepaalt ook wel degelijk hoe iets klinkt. Resultaat van beide fenomenen gecombineerd: ipv creatief te zijn met eq (en daarmee fase / tijd), lijkt het erop dat enkel het mixen dmv volume nog beheerst wordt. Hetgeen weer leidt naar 'luidheidsrace in de mix' etc etc | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 9491 | 21-12-2009 11:16 |
michel van de beek schreef: En wat betreft die tests, die hebben we hier al een aantal keer uitgevoerd met een groep studenten AV-opleiding. Mijn ervaring is dat 10-20% hiervan feilloos de MP3 eruit haalt. 60% zegt geen verschil te horen, de rest hoort verschil maar is hier niet 'zeker' over.Want het is al algemeen bekend dat jongeren van +16 vaak al behoorlijke gehoorbeschadiging kunnen hebben. Dus in hoeverre kan je zeggen dat men objectief het verschil überhaubt zou kunnen horen? Daarvoor moet je eerst zeker weten dat de hele testgroep wel over het zelfde gehoor beschikt.... | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 7-10-2024 Berichten: 5308 | 21-12-2009 11:40 |
Bovendien kan je stellen dat als maar 10 tot 20% van een groep mensen die WEET dat er verschillen tussen twee muzieksignalen zitten kan aanwijzen welke het origineel is en welke de mp3 kopie dat aantal in een club of concert nog vele malen lager zal liggen. Mensen in een club of bij een concert hebben immers geen a-b vergelijk maar krijgen slechts één signaal te horen. Zeer knappe luisteraar die dan vertelt of het een 320 kbps mp3 of een originele cd is, vooral in een clubomgeving. Sterker nog, ik denk dat niemand dat hoort. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
Michel van de beekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-8-2002 Laatste: 23-8-2011 Berichten: 72 | 21-12-2009 11:51 |
knip ... vooral in een clubomgeving. Sterker nog, ik denk dat niemand dat hoort. Nee ... je hebt gelijk. Er is geen verschil. Daarom krijg ik nu elke week een verontruste fabrikant aan de lijn dat het niet klinkt zoals het hoort.Als je het systeem meet/analyseert en beluistert met referentie-materiaal is het nog exact zo als 6 jaar geleden (sterker nog door updates BETER). Stop je een achtergelaten CD-tje van een van de heren DJs erin, dan weet je hoe laat t is en snap je de commentaren. | |
PimWStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-4-2003 Laatste: 15-12-2010 Berichten: 207 | 21-12-2009 12:37 |
Alle reacties ten spijt, heb ik nog geen blind uitgevoerde studie in dit topic gezien! Een paar fragmentjes beluisteren met studenten is bij lange na nog geen studie. Ook het thuis blind beluisteren van wav versus mp3 is natuurlijk nog geen studie. Laat mij maar eens een volledige publicatie zien die jou verhaal ondersteund. Dan heb je mij meteen overtuigd! | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 21-12-2009 13:31 |
Hallo, Dat blind testen word nu op dit moment geregeld. Dré upload twee wave-bestanden naar mijn FTP server die allebei 50 Meg groot zijn, waarvan de een origineel is en de ander door de MP3 mangel is gehaald. Ik post straks de linken even. Greetz Webbie... | |
These go to Eleven ... | |
Daniel-soundStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-11-2006 Laatste: 25-4-2014 Berichten: 638 | 21-12-2009 13:42 |
Applaus voor Webbie en Dré.. Ik ben benieuwd! ( Lijkt me overigens ook duidelijk dat je even moet kijken naar het weergavesysteempje wat je gebruikt.. ) | |
If it ain't Dutch it ain't much... | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 7-10-2024 Berichten: 5308 | 21-12-2009 13:47 |
michel van de beek schreef: Nee ... je hebt gelijk. Er is geen verschil.Daarom krijg ik nu elke week een verontruste fabrikant aan de lijn dat het niet klinkt zoals het hoort. Staan fabrikanten dan te luisteren naar dj's die met mp3 draaien? En hoe weten ze dan dat het daaraan ligt? Raar verhaal... | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 9491 | 21-12-2009 13:52 |
en dan nog elke week | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. |