Speakerflans zit niet goed vast naar mijn idee
(34 reacties. Pagina 4 van 4)Moderator(s): Dré
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 9491 | 20-5-2009 00:19 |
Martijn schreef: Gering. Als de flens in de speaker fatsoenlijk uitgebalanceerd is, is het moment nihil. (ongeacht het gewicht van de speaker) Alleen wanneer de flens op het uiterste punt van de kast zit mag je met dat gewicht rekenen.datgene waar de vraag utieindelijk ook om begonnen was. Maar zelfs als het wel helemaal vast zit, is er een enorme moment-werking met een paaltje van 140 cm iets waar je niet al te lichtvoetig over moet denken: Stel dat de bout 20 milimeter in het gat zit, de paal 1400 milimeter lang is, dan krijg je een moment werking van 1380:20= 699! En dat is dan nog gerkekend op de bovenkant van de paal, als we de box die toch al snel 60 cm hoog is daar ook nog bij gaan nemen, en het centrumgwicht van die top voor het gemak op de helft nemen, komt daar nog eens 20 cm moment bij...(de paal steekt inmmers zo'n tien centimeter in de box), En dan komen we uit op (1599:20=)799. Stel nu dat het boxje met een kilo zijdelings uit het lood duwd, dan heb je een moment van 800 kilo op de flens staan. vandaar dat je toch wel echt een stevige aansluiting moet hebben in je onderste subje....Het liefst totaal zonder speling, anders staat hij lekker te wiebelen met 800 kilo op je boutje.... Vandaar dat je moet verterken, en boxen die geen degegelijke construktie hebben, er eigenlijk helemaal niet aan beginnen. Dat is alleen maar wat we allemaal proberen uit te leggen. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 20-5-2009 01:02 |
Tom schreef: Bij mijn bewering gaf ik aan dat het moment ging werken als de boel niet helemaal aansluit en/of vast zit.,Wanneer het paaltje goed in de flens gedraaid is, is de belasting op de schroefdraad bij benadering alleen trekkracht. Daarbij is de diameter van het paaltje zelf (steunvlak) en de lengte van het paaltje bepalend. Stel dat de afstand tussen het zwaartepunt van de top totaan de sub 1,5 meter is, en de diameter van de tussenpaal 50mm, dan is die verhouding 1:60. Stel dat de zijwaartse belasting 5kg is, dan is de trekkracht op de M20 draad 300kg. Om dat in perspectief te plaatsen: een M20 draad heeft een massieve kern van pakweg 17mm diameter. De minimale kwaliteit van dergelijk staal is 360N/mm2. 8,5^2*3,14*360=81713N, ofwel ruimschoot 8 ton. Kan me niet voorstellen dat zo'n schroefdraad dan wakker ligt van 300kg... Vandaar dat je moet verterken, en boxen die geen degegelijke construktie hebben, er eigenlijk helemaal niet aan beginnen. Hier verwar je de kracht die het paaltje op de flens uitoefent met de kracht die de flens op het hout uitoefent. Het steunvlak van zo'n flens is namelijk nog een stuk groter, dus met een versteviging aan de binnenkant van de speaker is het altijd goed.PS. Loop je berekening ff na. | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 9491 | 20-5-2009 10:33 |
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 20-5-2009 17:14 Watt-Xtra schreef: Ik zit met het volgende..Toch heb ik het idee dat dit niet lang goed kan gaan gezien de speling die er komt wanneer het topkastje boven op de bas staat. En ja een bout van M20 kan heel wat hebben, daar heb je helemaal gelijk in, maar een construktie is slechts zo sterk als zijn zwakste punt. En als je dan een speling hebt, bij de schroefdraad van de ankerplaat, dan "wiebelt" het. op het scharnierpunt van die "wiebel" (onderaan bij de schroefdraad) staan deze krachten. Vandaar ook steeds maaer terugkerende advies, dat de box de "weelde" moet kunnen dragen, anders zal hij de flens in het gunstigste geval eruit trekken, maar in een minder gunstig geval met het hout/kunsstof van de bovenkant van de box erbij Zelf heb ik beide systemen gehad, Ik heb zelfs wel eens tussenstokjes gezien waarvan de M20 bout niet helemaal tot de grond van de plaat ging, en dan staat de tussenstok meestal niet mooi recht. Martijn schreef: is de belasting op de schroefdraad bij benadering alleen trekkracht.We proberen steeds uit te leggen dat het juist om de zijwaardse kracht gaat die funest is voor de box. En die zijwaardse kracht heb je zoals in de praktijk blijkt eerder bij een M 20 aanslutingflens, omdat in transport nu eenmaal alles beschadigd, en een gat lastiger beschadigd dan een uitwendige schroefdraad. Ook komt er erg makkelijk vuil en troep in z'n schroefdraad, een gat heeft wat meer speling tot hij beschadigd of te vuil is van binnen. Plus dat een tophat minder montage gevoelig is omdat het zwaartepunt lager (+/-120 mm)ligt dan het montage punt. Een schroefplaat met m20 daarbij ligt het zwaartepunt nagenoeg (+/-15mm) op het montage punt. Misschien zijn mijn berekeningnen niet allemaal perfect, want het is toch ook maar weer 35 jaar geleden dat ik dat ooit eens geleerd heb, maar je hebt weldegelijk een behoorlijke hefboomwerking op de plek waar het paaltje uit de box komt. Als er dan ook nog speling bij komt, word de kans dat het fout gaat alleen maar groter. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Daniel-soundStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-11-2006 Laatste: 25-4-2014 Berichten: 638 | 20-5-2009 15:42 |
Als je gewoon je spul goed vastmaakt heb je nergens last van.. Ik heb zelf een subje van MDF, daar heb ik ook M20 tussenpaaltjes op gehad, ging prima.. Stond niet altijd even recht, maar dat m20 flensje in 18mm hout hield het prima.. En volgens mij was dat met een steeklas vastgemaakt.. Het betreffende topje dat ik daar altijd op gebruikt heb is een X-act, dat ding weegt 12 of 16 kg ( weet het zo even niet uit mn hoofd.. ) Met SAT-2 tussenpaaltjes en bijbehorende m20 flenzen van ook AA.. Dynacord gebruikt ook M20, en dat zit meer dan stevig.. een D15-3 gaat prima op een K&M paaltje in een Dynacord subje.. Kortom; zorg dat je flens goed vast zit in de sub.. dan is er niks aan de hand.. | |
If it ain't Dutch it ain't much... | |
SgrovertStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2002 Laatste: 12-3-2023 Berichten: 625 | 20-5-2009 16:02 |
Tom schreef: sinds wanneer "trekt" en box aan een paal?Misschien zijn mijn berekeningnen niet allemaal perfect, Je hebt ipv door 20 door 2 gedeeld . Doet overegens verder niks af aan de inhoudt van de post. | |
Lost in Music |