Forum > Licht

Zelfbouwproject:: laser

(65 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
14-9-2008 14:30
Het handigst lijkt een gesloten constructie voor de galvo's, met als bodemplaat een ruim en lekker stevig koellichaam dat geforceerd gekoeld wordt.
Laservensters zijn in de handel verkrijgbaar. Ik weet niet om welk vermogen het gaat bij deze galvo's, maar mogelijk is actief koelen (TEC) een optie ? - Het zal wel wat ontwikkelwerk vergen.

Voor een 300 mW buis (Argon neem ik aan ? ) is het wat anders, ik heb eigenlijk nooit een luchtgekoelde ionlaser met uitgebreide luchtfilters gezien. Maar dat koelsysteem kun je gescheiden houden van de rest.
Wel leuk om weer eens iemand met een gaslaser te zien happy :) Welke golflengtes zijn er en hoe ga je moduleren ?
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
14-9-2008 16:17
Misschien zijn zogeheten Heatpipes wel een oplossing. Die voeren warmte af van punt A naar punt B. Als je van punt A de galvo maakt en van punt B een koellichaam op de buitenkant van de laser, dan zou dat niet al te veel problemen moeten opleveren.

Aart, de laser is gewoon een DPSS laser.. Geen gaslaser. Ik heb ze wel voorbij zien komen, maar ze zijn erg groot en dit model was voor mij vooral bedoeld om mee te experimenteren. Later kan ik eventueel nog een zwaardere laser inbouwen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-9-2008 23:27
De verwarring ontstond doordat Philip het woord "buis" gebruikte. Een DPSS-laser is geen buis wink ;)

Vandaar dat zware geforceerde koeling niet nodig is, maar waar je goed over na dient te denken is temperatuur-stabiliteit. Zeker de wat goedkopere DPSS-lasers zijn nogal gevoelig voor temperatuur-invloeden en zul je zien jelly-beanen bij onregelmatige koeling/temperatuur.
Light Image
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
14-9-2008 23:39
Excuus voor de terminologie. Ik zag toen Aart het had over een gas laser, dat ik de verkeerde term gebruikte. Het gaat in mijn geval om een solid state laser.

De temperatuur stabiliteit is inderdaad wat om over na te denken. Zelf nijg ik naar een oplossing met heatpipes, zoals je dat ook wel ziet in CPU koeling bij laptops. Daarmee trek je de warmte erg makkelijk naar een andere locatie, waar je vervolgens kunt koelen. Eventueel kan dit in combinatie met sensoren die zorgen dat de temperatuur redelijk constant blijft. Er zullen wat dat betreft redelijk wat schema's te vinden zijn, die iets dergelijks kunnen regelen.

Zodra de laser binnenkomt, zal ik eens gaan kijken hoe de koeling het meest efficiënt aangepakt kan worden. Ik heb nog een paar heatpipes uit laptops en dergelijke liggen, dus daar kan ik wel mee experimenteren.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
20-9-2008 20:49
Heatpipes werken het best met een zo groot mogelijk temeratuursverschil tussen hun hete en koude kant.
Bij een laser-projector zou ik het niet zo ver laten komen ashamed :$
Petty materialists!
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
10-3-2009 09:36
Hallo,

Ik kan jullie eindelijk meer nieuws brengen wat betreft dit project. happy :)

Ondertussen zijn zowat alle onderdelen binnen. De lasermodule is een CNI MGL200 met analoge modulatie geworden, en als scanset heb ik voor de DT-40 Pro's gekozen. Voor de rest heb ik ook een 24-kanaals DMX-board aangeschaft, en een display voor het instellen van het DMX-adres e.d.

Wat betreft de bouw van de behuizing gaat het minder vlot. Ondanks het feit dat alles met CNC-machines gemaakt wordt zijn er toch enkele problemen geweest met toleranties e.d. Dit is het uiteindelijke ontwerp geworden. Zoals te zien op de tekeningen wordt de hele behuizing op de achterplaat na van 8mm dik aluminium gemaakt. Kwestie van een laser te bouwen die tegen een stootje kan... wink ;)

Op de tekeningen is ook te zien dat de scanset een eigen stofvrije ruimte zal kijgen, en onder op deze ruimte worden koelribben gemonteerd welke dan nog eens door een ventilator gekoeld zullen worden. Het is namelijk zo dat ik van zodra de behuizing klaar is warmtemetingen ga doen met een infraroodcamera, en zo moet kunnen aantonen dat de door mij toegepaste koeling een optimaal effect heeft.

Als nog iemand vragen of opmerkingen/tips heeft, dan hoor ik het graag! happy :)

Mvg

[Offtopic: Bjorn, zou je mij kunnen terugmailen?!]
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
10-3-2009 09:55
@ XPLOD: had je een mail gestuurd?

anders moet je hem nog eens sturen, zodat ik je kan terugmailen. wink ;)

Veel succes nog met je project!
love my sharpy moving-heads!!
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
8-6-2009 12:04
En de laser is klaar! happy :)

Na nog een hoop problemen met het laten maken van het plaatmateriaal is het dan toch gelukt, alleen was er geen tijd meer voor de warmtemetingen.
Het enige wat nu nog moet gebeuren is de behuizing spuiten (zwart natuurlijk) en de storfvrije ruimte voor de scanset verder afwerken.

De laser presteert erg goed, en met het DMX-board vallen er nog vrij mooie shows te maken! Ik wil dan ook nog Bjorn ('djbidji') bedanken voor de hulp en service! (ik ga je via het forum mailen, mijn laatste mail kwam precies ook niet aan happy :) )

Hier zijn enkele foto's van hoe het er nu uit ziet. Foto's van de binnekant volgen nog!

Mvg
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
8-6-2009 19:07
Waarom is het plaat materiaal zo extreem dik:O?
Focus on the customer and the rest will follow.
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
8-6-2009 21:20
Dat is gedaan op aanraden van Jeroen. Hij had het over een bodemplaat van 8mm aluminium, maar het was het 'handigste' om dan ineens de volledige behuizing van dergelijke platen te maken. Dit komt uiteraard ook de stevigheid ten goede. (de laser is met een dergelijke behuizing zowat gepantserd... sneaky :V )

Enige nadeel is natuurlijk het gewicht... sad :( Alhoewel het op zich nog mee valt: de complete laser met klem weegt rond de 14kg.

Mvg
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)