Forum > Licht

Zelfbouwproject:: laser

(65 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
4-6-2008 13:07
Aangezien ik nu in mijn voorlaatste jaar 'elektromechanica' zit is het moment aangekomen dat wij een onderwerp voor onze 'geïntegreerde proef' (oftewel 'einwerk' razz :p wink ;) ) mogen kiezen om dan volgend jaar zowel theoretisch als praktisch dit onderwerp te behandelen.

Zoals de titel al doet vermoeden was ik aan het denken om als project een laser te bouwen, echter heb ik zelf (nog) niet voldoende kennis om dit helemaal alleen uit te voeren.
Ik ga sowieso hulp krijgen van 2 leerkrachten elektronica, maar hoop ook dat ik hier op het forum nog wat kleine dingen kan bijleren waar ik op moet letten... happy :)
Het is namelijk zo dat mijn kennis wat betreft laserdiodes, drivers, galvo's, ... bijna onbestaande is.

Doel:
Ik heb in gedachten om een 'simpele' doch kwalitatieve laser te bouwen. Het moet geen 'mW-monster' worden; ik zat zelf te denken aan enkel een groene diode van 100-150 mW. Ook zou ik graag met galvo's willen werken, hier heb ik al wat informatie over opgezocht op internet (dadelijk meer hierover). Over de financiële kant van het verhaal heb ik ook nog niet echt een idee, maar ik voorzie een 1000-1500 euro voor het project (in de hoop dat dat mogelijk is met mijn eisen).
Qua aansturing e.d. moet ik nog rondzoeken wat de mogelijkheden zijn en wat de beste keuze is.

Dan nog in verband met de galvo's: ik heb na wat zoekwerk al kunnen vinden dat de Cambridge Technology CT6800 zowat de top moet zijn op gebied van galvo's? Maar daarbij heb ik ook al vaag iets kunnen vinden dat deze helaas rond de 500 euro per stuk kosten (mits mijn bronnen juist zijn.)
Dan vroeg ik mij af of de in het Tweedehands-forum aangeboden Cambridge Technology 6210H galvo's ook zouden voldoen voor mijn doel? Ik wil een laser die sowieso rustige lijnen e.d. kan projecteren (dus geen zenuwachtig China-geval). Is dat mogelijk met de 6210H galvo's?

Alvast bedankt! happy :)

PS: ik hoop niet dat ik de indruk schep dat ik anderen mijn 'huiswerk' wil laten maken. Ik wil dit topic vooral gebruiken voor vragen specifiek ivm lasers, de overige elektronische kant van het verhaal zal ik via betreffende leerkrachten kunnen bevragen.
Mocht het project effectief van start gaan, dan zal ik ook in dit topic stipt de vorderingen van het project posten, inclusief de technische achtergrond enz. Het is namelijk de bedoeling dat wij naast de eigenlijke realisatie van het prject ook een theoretische bundel over de werking moeten maken, welke ik dan eventueel ook wil delen met het forum.
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
4-6-2008 13:42
Als je uitgaat van een kant-en-klare lasermodule, standaard galvo's en amp dan is het in elkaar zetten daarvan nauwelijks een technische uitdaging te noemen. Hooguit qua afwerking van het geheel valt er eer te behalen.

Lasermodule groen 100 mW is vanaf zo'n 150 euro voor een China-dingetje tot veel duurder voor betere, galvosetje met driver waarmee fatsoenlijk te werken valt vanaf € 450 tot zo'n € 1.200 voor een setje CT 6800.

De 6210 is dezelfde kwaliteit als de 6800 en heeft ook dezelfde prijs.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj-razeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2005
Laatste: 17-4-2023
Berichten: 181
4-6-2008 14:16
Hallo Bert,

Heb je al op de site van circuitsonline gekeken? Op het forum daar staan een helehoop topics over het bouwen van een laser. Waarschijnlijk staat daar ook voor jou een hoop bruikbare info tussen wink ;)

Laser en dergelijke topic's
-JB vibe--ecler--Denon--Technics-
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-6-2008 14:32
Vrij simpel project (voornamelijk assemblage en fabricatie van behuizing).

Begin met een voldoende grote bodemplaat, van zo'n 8mm aluminium. Da's een stevige ondergrond waar je makkelijk in kunt boren, tappen en de onderdelen op kunt bevestigen. Daarnaast is dit een goede koeling; door de lasermodule en de scanners + amps hierop de bevestigen hebben ze gelijk voldoende directe koeling.

Voor de rest is het echt letterlijk schroeven en aansluiten, en 't werkt.

Leukere uitdaging zou zijn om een laserbesturing te maken (ofwel PC-gebaseerd, ofwel hardwarematig). Dan komt er tenminste iets van electronica bij kijken.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-6-2008 21:04

JeroenVDV schreef:

Voor de rest is het echt letterlijk schroeven en aansluiten, en 't werkt.
Volledig mee eens als je alles kant en klaar koopt. Op duitse diy fora kom ik echter units tegen waar men zelf ook de printjes maakt. (dan heb je iets meer uitdaging)
Leukere uitdaging zou zijn om een laserbesturing te maken (ofwel PC-gebaseerd, ofwel hardwarematig).
Er is her en der wel een topic tevinden, en als je dat leest valt dat ook wel mee.(of tegen, als je kijkt naar de "uitdaging")

Nog meer uitdaging haal je uit een RGB laserunit.
De uitdaging is o.a. te vinden in het plaatsen van de lasers en het uitlijnen.

De "fun" van het bouwen, deels bedenken van een goed systeem in een degelijke, en fatsoenlijk benutte behuizing heb je natuurlijk altijd.

Martin.
kvm entertainment
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
5-6-2008 21:36
Bedankt voor de reacties, ik ben al een stuk wijzer geworden! happy :)

Zo te zien is het bouwen van een laser veel simpeler dan verwacht, is wel een mee(of in dit geval eerder een tegen-)valler.
Eventueel dat ik dan de printjes zelf zou kunnen maken, maar hier moet ik dan eerst nog wat over opzoeken om te zien in hoeverre dit haalbaar zou zijn. Het maken van een RGB-laserunit is helaas budgetair niet haalbaar.

Maar hoe zit het dan precies als je alles geplaatst en aangesloten hebt? Moeten er dan nog zaken afgesteld worden, of is dit mits gebruik van goede materialen niet meer nodig?

Voor de rest heb ik nog een aantal vragen over de software, aansluitingen, ILDA, ..., maar ik ga dan maar eens eerst de link naar Circuitsonline doorzoeken... happy :)

Dan nog een paar korte vraagjes specifiek over de galvo's en diode:

- Als ik het goed gelezen heb hier op het forum zijn galvo's slijtagegevoelig; klopt dit?
- In het Tweedehandsforum staat dus een setje 6210H-galvo's te koop voor 150 euro. Dit lijkt me -mits in goede staat uiteraard- een goede prijs of ben ik mis? Waar zou ik trouwens kunnen vinden welke scansnelheid met deze galvo's haalbaar is? Het is de bedoeling dat de laser in staat is om mooie vloeiende bewegingen te maken.
- Kan iemand me vertellen van welke factoren de kwaliteit van een diode afhankelijk is? Ik heb bijvoorbeeld dit al gevonden, maar stem me vragen bij de kwaliteit?

Alvast bedankt voor de reacties, morgen krijg ik al dan niet goedkeuring voor het project (zou normaal geen probleem mogen zijn), ik hou jullie op de hoogte. happy :)

PS: heeft er hier toevallig nog iemand ooit een laser gebouwd?
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-6-2008 21:43

Xplod schreef:

- Als ik het goed gelezen heb hier op het forum zijn galvo's slijtagegevoelig; klopt dit?
Ja, het zijn bewegende onderdelen die vrij heftig belast worden (en ook flink warm kunnen worden). Bij verkeerde afstelling kun je ze ook gemakkelijk slopen.
- In het Tweedehandsforum staat dus een setje 6210H-galvo's te koop voor 150 euro. Dit lijkt me -mits in goede staat uiteraard- een goede prijs of ben ik mis?
Erg lage prijs vergeleken met de nieuwprijs van zo'n 1450 euro exc. BTW voor een setje (en ook logisch aangezien de drivers die erbij zitten NIET bij de scanners horen. Betekent vrijwel zeker dat je andere amps moet aanschaffen en dan ben je zo 300-400 euro per amp kwijt voor de bijbehorende.
Waar zou ik trouwens kunnen vinden welke scansnelheid met deze galvo's haalbaar is?
Bij de fabrikant? (Cambridge Technology)
Het is de bedoeling dat de laser in staat is om mooie vloeiende bewegingen te maken.
Met 15K kun je al vloeiende tunnels en golven maken..
- Kan iemand me vertellen van welke factoren de kwaliteit van een diode afhankelijk is?
- Modulatiesnelheid
- TTL of Analoog (aan/uit (TTL) of 0-100% (Analoog) modulatie) - Analoog is mooier natuurlijk
- Power stability (zo stabiel mogelijk uiteraard)
- Straaldiameter bij de output
- Straaldivergentie
- Jellybeaning (schommelen van intensiteit) dat vrijwel bij alle goedkopere DPSS-lasers waar je gaat moduleren op de diode zelf voorkomt
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-6-2008 23:52

Xplod schreef:

Het maken van een RGB-laserunit is helaas budgetair niet haalbaar.
Dat is al een `uitdaging`. Maar niet onmogelijk...
Maar hoe zit het dan precies als je alles geplaatst en aangesloten hebt? Moeten er dan nog zaken afgesteld worden, of is dit mits gebruik van goede materialen niet meer nodig?
Ja. )het lijkt mij echter dat je andere fora op moet zoeken om hier dieper op in te gaan. Een laser is geen speelgoed, en het lijkt mij niet verstandig hier een `how to` te maken.
Ik wil een laser die sowieso rustige lijnen e.d. kan projecteren (dus geen zenuwachtig China-geval).
Zenuwachtigheid die je vaak ziet word veelal bepaald door stappenmotoren i.s.m. stand alone functie. Er zijn best wel china gevallen die niet zenuwachtig zijn.

Martin.
kvm entertainment
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
9-9-2008 20:12
Aangezien het project deze of volgende week 'officieel' van start gaat post ik bij deze nog eens een update van de 'vorderingen'.

Tijdens de vakantie heb ik nog heel wat rondgezocht en ben al aardig wat wijzer geworden over wat ik allemaal nodig heb en waar het zoal voor dient. Ik ben ook stilaan begonnen met het zoeken en bestellen van de benodigde componenten. Dit is hetgeen wat ik tot nu toe in gedachten heb:

Galvo's: ik heb een leverancier gevonden welke mij galvo's zou kunnen leveren welke redelijk gelijkwaardig zijn aan de CT6800HT galvo's. De galvo's hebben een maximale scansnelheid van om en bij de 50K maar werken optimaal tussen de 30-45K, en hebben een scanhoek van maximaal 60 graden (aldus de leverancier). Een dergelijk setje zou € 695,- kosten inc. voeding en kabels. Ik denk dan ook dat het dit setje zal worden, tenzij ik nog belangrijke kenmerken ben vergeten te 'controleren'?
Ik heb ook nog een afbeelding van het "ILDA Test Pattern" door de betreffende scanset geprojecteerd. Volgens de 'handleiding' ivm deze test (op https://www.laserfx.com (enorm goede site wat betreft de werking van lasersystemen!)) lijken de galvo's op de afbeelding niet optimaal afgesteld, hoe dit allemaal werkt ben ik nog aan het uitzoeken.

Lasermodule: ik heb ook al informatie opgevraagd over beschikbare groene lasermodules tot 300mW. Een module van 100mW met TTL modulatie zou rond de € 250,- kosten. Een 300mW module met 2x 'TE-koeling' en analoge modulatie kost ongeveer €950, wat dus niet binnen mijn totaalbudget van € 1500 valt. Omwille van het grote prijsverschil zal het waarschijnlijk een module worde met TTL modulatie. Gezien het verschil aan mogelijkheden tussen analoge of TTL modulatie is het mij niet het grote prijsverschil waard.

Aansturing:ik zal dus ook een hardwarematige aansturing nodig hebben (DAC) en software om de laser via de pc te kunnen bedienen. Hier moet ik nog veel opzoekwerk oevr verrichten, echter heb ik al vernomen dat er al (beginners)software is vanaf ongeveer € 175. Echter moet ik me hier nog aardig in verdiepen of zulke software voldoet voor hetgeen ik met de laser wil kunnen. Het zou namelijk zonde zijn mocht ik omwille van de software niet alles uit de laser kunnen halen.

Overig opbouw: zoals Jeroen al adviseerde gaat er een 8mm dikke aluminium bodemplaat gebruikt worden. Voor de rest ben ik nog aan het nadenken over het ontwerp van de behuizing. Ik wil de behuizing ineens groot genoeg maken met het zicht op eventueel upgraden tot RGB-laser in de toekomst. Ik ben ook aan het nadenken om een scharnierend bovendeksel te maken om vlot in de laser te kunnen voor onderhoud en dergelijke. Als ik eruit ben hoe het moet worden zal ik een 3D-ontwerp in Inventor maken en hier de resultaten posten. Andere zaken waar ik nog aan gedacht heb zijn onder andere het kunnen aan- en afschakelen van de spanning d.m.v. een sleutel, LED's ter aanduiding van de toestand van de unit (onder meer betreffende temperatuur), aansluiting en uitwerking van een 'Interlock'-systeem waarbij in noodgevallen enkel de diode afgeschakeld kan worden (koeling moet blijven werken), ...

Nog een antwoord op de opmerking van KVM:
Een laser is geen speelgoed, en het lijkt mij niet verstandig hier een `how to` te maken.
Aangezien je nu zelf de 'macht' hebt om hierover te beslissen laat je maar weten hoever ik kan gaan. happy :)

Voor de rest wil ik iedereen ook nog bedanken voor de reacties, ze hebben al veel stof tot onderzoek gegeven! Verdere tips of opmerkingen zijn zeer welkom!

Mvg
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
9-9-2008 22:01
beste xplod, ik kan je misschien wel helpen voor een paar onderdelen en analoge modules die nog binnen je budget passen, mail me anders eens wat je nog zoekt. groeten bidji
love my sharpy moving-heads!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)