Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 4 van 130)
Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
20-9-2004 00:26
Hoewel ik weet dat Contour er anders over denk zou bijvoorbeeld 1 hele zware versterker ook niet misstaan. Een flinke Digam 7000 of Lab4000 / fp6400. Zoiets in ieder geval. Als je feesten heb voor 4 van zulke kasten, dan moet je ook het budget hebben voor een dergelijke hoogvermogen versterker.

Met 4 van deze kasten durf ik wel een zaal aan voor een mannetje of 800, wellicht nog flink meer.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-9-2004 01:44
Ik ben het wel met je eens hoor Remy! Deze zware versterkers doen meestal ook niet moeilijk over een 2 ohms belasting. Ik zou nog wel eens een QSC PL6.0 willen horen op 4 Punishers dat is 1500W per kastje.

Ik denk inderdaad dat met 2 kasten per kant in een zaal (kasten een beetje in de buurt van de muren) het echt loos kan gaan!

MVG Contour
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
20-9-2004 01:57
Ik bedoel dus op 4 kasten van 8ohm ( daarom zet ik er ook voor dat jij het er niet mee eens zou zijn laugh :D ). Ik blijf voorlopig nog geen fan van wanneer je regulier je amps op 2 ohm belast. Daarnaast is 1500 watt per kast natuurlijk geen minimum. Een 1100 watt per kast zal het ook heel erg flink doen. Maar, ze kunnen het tenminste hebben.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
20-9-2004 09:31

Reemski schreef:

Hoewel ik weet dat Contour er anders over denk zou bijvoorbeeld 1 hele zware versterker ook niet misstaan. Een flinke Digam 7000 of Lab4000 / fp6400. Zoiets in ieder geval. Als je feesten heb voor 4 van zulke kasten, dan moet je ook het budget hebben voor een dergelijke hoogvermogen versterker.

Met 4 van deze kasten durf ik wel een zaal aan voor een mannetje of 800, wellicht nog flink meer.
Ja maar dat trekt het geheel net weer wat uit verband: goedkoop kastje -> (verdomd) dure amps.

Toch ben ik er vrij zeker van dat ik me ook maar eens ga wagen aan dit project, mn handen kriebelen veel te veel laugh :D
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-9-2004 12:37
goedkoop kastje -> (verdomd) dure amps

Hier wil ik over opmerken dat de Punisher niet onder zal doen voor fabriekskasten die vele malen meer kosten dan het materiaal (speaker + hout) van de Punisher. Het lijkt me daarom ook terecht de Punisher aan te sturen met een kwaliteitsamp! Het hoeft niet perse een LAB of een QSC PL te zijn maar bijvoorbeeld zo'n RAM BUX3.4 als wij erop hadden dat is toch wel stukken beter dan een simpele Dynacord of Peavey versterker.

Als het budget het niet toestaat dan kun je ook wel toe met een goedkopere amp maar neem er wel eentje die lekker veel kan leveren anders haal je niet uit de Punisher wat erin zit en dat is jammer. Heb je maar een amp van 300W bijvoorbeeld dan kun je beter het Visaton bashoorn (15 horn van speakerstore) ontwerp bouwen. Dit ontwerp komt onder de 70Hz bij lange na niet mee met de Punisher maar boven de 70Hz is er minder vermogen nodig. Het geluid wat je dan hebt is voornamelijk de maagbas en de pok pok nogal eentonig maar in dat kleine frequentiegebiedje wel hard. Ik zou zeer zeker mijn voorkeur aan de Punisher geven deze klinkt veel volwassener (dieper, vlakker)

MVG Contour
_ferry_Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2004
Laatste: 13-7-2008
Berichten: 47
20-9-2004 18:53
2 x bewerkt. Laatst door _ferry_ op 20-9-2004 19:40
Ik vond t wel ff leuk, dis subs testen bij mij in de loods :D
Aangezien ik dus ook voor verbetering voor me bestaande setup bezig ben, overweeg ik ze dus ook te gaan bouwen. Moet nog even de haalbaarheid bekijken voor mezelf, maar ik vond ze erg indrukwekkend, letterlijk :D

1 van deze subs speelt sowieso de niet echt powervolle subs die ik nu heb er al uit, Alleen zoals al eerder verteld lust hij wel wat power, en de amp die ik nu heb geeft 2x600watt. Hoop dat ze daarmee een eind op weg komen, iemand die daar wat meer over kan vertellen???
Dan kan ik daarna gaan sparen voor een zwaardere bak, of evt een zwaardere huren bij grote feesten. Achteraf hadden we em wellicht ff aan me amp. kunnen hangen, dan wist ik t meteen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-9-2004 19:26
De ontwerper van EAW over de Punisher (zie EAW forum):

The Ciare part is quite good for a horn load - high Bl and strong cone. Would benefit from a triple-roll type surround found on other Ciare designs thouigh.
The design we use is quite similar, with a few additional refinements to further optimize perfromance in the horn.
Your design appears to be quite good, although it would benfit from a longer path length. The LF limit is controlled by the path length. Required ;length depends a bit on what you are trying to accomplish - extended subs need a long length but punchy subs work best with a shorter tlength.
We use a proprietary in-house modelling program for horn design work. I cannot comment on the programs you use.

--------------------
EVP Strategic Product
Development
EAW

MVG Contour
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
20-9-2004 19:31
4 x bewerkt. Laatst door Stefan op 20-9-2004 19:40
Hier een simulatie van een soortgelijke hoorn, echter met een andere driver namelijk de Adireaudio Shiva driver, aangestuurd op 80v (1600w), rendement van 105dB. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dit een simulatie in 8th space is, maar wél een enkele hoorn (dus nog niet gestackt). Ook de inhoud is circa 1,5 keer zo groot als de punisher maar dat hoeft geen probleem te zijn omdat het rendement 4dB hoger is. Er is een subsonic filter op 40hz nodig, de x-max van de shiva is overigens 16mm (32mm beide kanten op, Xdmg 2x26mm).
www.cs.utwente.nl/~fransensj/shivahorn.PNG
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
20-9-2004 19:35
Trouwens Contour, had jij niet zo'n Ultracurve DEQ2496?
Daar zijn toch ook wat metingen mee te doen?
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-9-2004 19:55
Beste Stefan,

Als ik de Punisher 1/8 space simuleer in Hornresp krijg ik er ook 105db rendement uit (probeer zelf maar) Aangezien ik in Hornresp opvallend vaak uitkom op die 105db ben ik een beetje afgestapt van dit programma, ik gebruik het nog wel als extra controle.

Ik vraag me af of de spoel van de Shiva die 1500W wel aankan. De Ciare heeft een 100mm spoel en goede koelmogelijkheden. De shiva heeft een 50mm spoeltje daar ben ik niet echt van onder de indruk ;-)

Trouwens 1/8 space simuleren daar heb je bijzonder weinig aan. Immers wanneer sta je nu in een zaal waarin je de kasten echt in de hoeken kunt zetten? Immers de toppen komen er doorgaans op en die wil je niet exact in de hoek plaatsen. In de openlucht simuleren lijkt mij het zinvolst omdat je dan uitgaat van een worst case scenario...

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)