Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 30 van 130)
Moderator(s): Dré
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
6-3-2005 17:49

Contour schreef:

en dat je zelf geen rode ledjes op je mengpaneel tovert!
We hebben allebei een verschikkelijke hekel aan rode ledjes, als we ergens op letten is het wel correcte aansturing wink ;)

Contour schreef:

Welke crossover had je ingesteld? Je sprak over een 20 meter diepe zaal, kwam de bass nog een beetje aan de overkant aan?
Het HPF stond één tikje onder de 50 hz, wat in de praktijk neer komt op zo'n 40-45 hz. De overname frequentie lag op 120 hz en het LPF tenslotte lag op zo'n 21 khz maar die had best nog iets lager gekund.
Verder hebben we rond de 50hz een bultje met de EQ gemaakt en de lijn een beetje glad getrokken.

De bas is op hogere volumes (Luc heeft 's middags even getest, toen ik rond etenstijd in het restaurant aankwam waren er mensen aan het eten en mocht het niet meer zo hard.. balen..), voelbaar in je kleren achterin de zaal. Wat ons beiden opviel was de bas op laag volume, die klinkt lekker vol en de punch zit er lekker in, de dynamiek in de bas is op laag en hoog volume goed hoorbaar. Verder is de bas overal even hard, het maakt niet uit waar je staat, dat is iets waar we bij de SM-115's last van hadden vooral tussen de speakerkasten in.

Het geheel met de B1220's was erg goed aan te horen (vonden we zelf tenminste), het echte scherpe geluid wat we bij één SM-115 met één B1220 altijd hoorde, was eigenlijk geheel verdwenen.
Je kon horen dat de hele set het makkelijk had, alles snorde maar wat raak zonder dat het leek alsof het hard ging. Als je echter iemand wilde aanspreken, leek het of je je stem kwijt was, en kwam je erachter dat het toch behoorlijk hard ging.

We hebben zonder delay gedraait, ons viel de vertraging niet echt op (niet storend in ieder geval), alleen volgens Luc was tijdens het testen de vertraging achterin de zaal wel merkbaar: heel iets vertraging.

Als je zo'n set wat harder zet neem dan wel goede oordoppen mee want het is bijna niet te doen om daar de hele avond tussen te staan.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
6-3-2005 18:20
Mooi om te lezen dat jullie tevreden zijn over jullie Punisher zelfbouw project! De foto's van het feest zien er netjes uit. Sfeervolle verlichting en de speakerstack is mooi hoog en slank. Misschien in de toekomst nog eens uitbreiden naar 2x Punisher per kant :-)

MVG Contour
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
6-3-2005 18:25
Als de ruimte er was stonden er nu al vier.. En als het X-tro project slaagd hadden er in de toekomst twee van die schatjes bij kunnen staan. Maar dat blijft voorlopig een (natte) droom.

Eerst maar eens kijken hoe snel we de limiet van de B1220's bereiken, mijn verwachtingen is: aardig snel. wink ;) De praktijk zal het allemaal uitwijzen..
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
6-3-2005 18:37
De X-tro is een dure kast om te maken. Je zou een low-budget versie (daar heb ik al over nagedacht, de drivers daarvoor bestaan) kunnen maken maar nog steeds heb je een uitgebreide dure processor nodig een een groot aantal versterkers. Voor jullie toepassing wellicht net te kostbaar.

Afhankelijk of je ook wel eens feestjes zonder sub draait zou je eens kunnen kijken naar een goede 15/1 topkast. Ivo is er eentje aan het ontwikkelen en van wat ik nu gehoord hebt wordt dit een zeer goed klinkend kastje met VEEL power voor zijn afmetingen... Ondanks de 15 incher toch zeer goed als topkast bruikbaar.

MVG Contour
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
6-3-2005 18:53

Next schreef:

Als de ruimte er was stonden er nu al vier...
En das de grote BEPERKENDE factor die ons met alles op het gebied van de drive-in show in de weg staat. Extra punishers en/of x-tro's komen er de komende jaren niet, ik en ferdy zitten allebei nog (fulltime) op school en wonen gewoon thuis. Alle spullen staan bij ons in de garage, waar ik een hoek toegewezen heb gekregen waar ik mijn spullen mag stallen. Die hoek is echter sinds de start, tijden geleden, fors naar buiten gegroeid, iets waar m'n pa en ma niet heel erg blij mee zijn.

Dat alles is ook de reden van ons "vernuftige" klapmeubel, op te klappen tot 5 cm. dikte en kan tegen de muur van de garage worden geplakt.

Ook nog even leuk om te melden: door de incontinue drukgolven die op het meubel kwamen te staan (met dank aan de punishers) sloegen onze cdj-500's continu over, echt, ze waren de kluts totaal kwijt laugh :D Hadden we nooit eerder gehad, dus zijn we profesorisch bezig gegaan met nopjesplastic en blokken schuim. Werkte prima overigens.
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
6-3-2005 18:59
[EDIT schreef:

Luc schreef:

Ook nog even leuk om te melden: door de incontinue drukgolven die op het meubel kwamen te staan (met dank aan de punishers) sloegen onze cdj-500's continu over, echt, ze waren de kluts totaal kwijt
Nou staan de CDJ-500's niet bekent als de meest schokbestendige spelers, maar het feit dat de punishers 1 meter van het meubel waren verwijderd zegt genoeg, lijkt me.. ;-)
[/EDIT schreef:

Contour schreef:

[...] Voor jullie toepassing wellicht net te kostbaar.
een stuk te kostbaar kan je wel zeggen..

Feestjes zonder subs zijn nog niet voorgekomen, de SM-115's waren niet zo groot en zwaar, dus die neem je gewoon 'even' mee. Met de punishers erbij wordt het misschien een ander verhaal, die zijn soms te log om mee te nemen.

Ik heb eerder al gekeken naar het GSP-2 project dat leek mij ook wel wat: die kan de punisher redelijk bijhouden EN geeft nog laag genoeg om even zonder sub te draaien. We hebben het ook heel even over de 2W-600 gehad van Dré, die had (had jammergenoeg) immers een goede SPL maar daar stond dan weer tegenover dat de speaker alleen als top kan worden ingezet, omdat hij onder de 125 hz weinig doet. Dus ben je voor de kleine feestjes genoodzaakt andere speakers te kopen.

Bij ons zit het 15"/1" bekende 'overname dipje' er een beetje ingestampt. Het is natuurlijk niet eerlijk om alle 15"/1" combinaties over één kam te scheren en te zeggen dat er een mid-gebied dip in elke 15"/1" combi zit. Dat was echter wel het punt waarom een 15"/1" combi er bij ons niet in kwam, want wij zochten speakers in de prijs 0-250 euro p/s.
De duurdere speakers zullen er waarschijnlijk minder last van hebben omdat bijv. de HF driver lager kan inzetten (maar die drivers zijn ook duurder).

Ik houd de 15"/1" combi in de goed in de gaten (zoals elke zelfbouw speaker topic trouwens..), bedankt voor de tip in ieder geval.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
D&mStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2003
Laatste: 15-1-2021
Berichten: 95
9-3-2005 21:09
hoi,

Ik ben ook van plan enkele punishers te bouwen of te laten bouwen.
is er hier iemand die er meerdere gebruikt waar ik eens zou mogen komen luisteren.
of iemand die ze eens wil verhuren om eens te testen.

mvg,

dieter
DjmarkjeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2004
Laatste: 9-4-2005
Berichten: 141
9-3-2005 21:36
Ik wil ze ook al heel lang bouwen maar heb besloten door te sparen en gekijk complete set te kopen en maken(amp's subs tops)

Ik zou ze graag ook een keer horen heeft iemand en omgeving breda 1 of liever meer staan met een goede amp?
tjaaa.. ander weet ik het ook niet meer
LichtenlawaaiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2004
Laatste: 12-5-2010
Berichten: 144
10-3-2005 16:47
heb vandaag mijn punishers afgewerkt

klik

en nog eens klik

meer foto's

mvg Jos
[ LICHT & LAWAAI verhuur ] binnenkort met compleet vernieuwde licht- en geluidsset!!!
SP-AudioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-10-2003
Laatste: 4-10-2011
Berichten: 96
10-3-2005 17:00
Dat ziet er zeer profie uit! knap werk.
(maximaal 120 tekens)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)