Forum > Zelfbouw Speakers

bovenfrees?

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 25-10-2024
13-1-2004 13:47
Voor afgeronde hoeken zijn er speciale frezen. Deze hebben een boog, waarmee precies de ronde hoek wordt weggefreest, en een wieltje onderop de frees, welke zorgt dat de juiste afstand wordt gehouden, t.o.v. het hout.
RonnyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-2-2003
Laatste: 30-6-2008
13-1-2004 14:44
ahzo nu begrijp ik het. merci voor de uitleg

mvg
ronny
tis altijd watt
ReemskiVIP Lid
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 25-10-2024
13-1-2004 17:22
bnptocs.bosch-pt.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BrowseCatalog-zub;=?CategoryName=C7752

Op het plaatje zie je zo'n freesje. Alleen dit is geen halfronde, maar een soort sier-boog.
BartsegersStandaard Lid
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
21-11-2005 21:23
veel links naar pdf-jes, van festool.

ook freeswerk etc.

https://www.festool.nl/images/Toepassingen
WebbieStandaard Lid
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
19-5-2007 00:08
Hallo,

Even een kick.....

Om voor mijn paar vragen een nieuw topic te openen vond ik een beetje onzin.

Wat is een redelijke bovenfrees die een goede prijs/kwaliteits verhouding heeft?
Welke freesjes heb je het meeste nodig om een speakerkast te maken?

Dus baffle/speakers flushmounted te maken en handgrepen e.d. te verzinken.

Je hebt van die setjes met 101 freesjes er in, waarvan je er uiteindelijk misschien 2 of 3 gaat gebruiken.
Lijkt me dus handiger/beter om een paar "duurdere" freesjes los aan te schaffen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
19-5-2007 14:13

Webbie schreef:

Wat is een redelijke bovenfrees die een goede prijs/kwaliteits verhouding heeft?
Moeilijk te zeggen, het kan de goedkoopste maar ook de duurste zijn.
Zelf gebruik ik Bosch. (niet de goedkoopste maar ook niet de duurste) Keuze zal deels ook liggen bij "hoevaak" gebruik ik dit gereedschap.
Welke freesjes heb je het meeste nodig om een speakerkast te maken?
Groeffrees. (in verschillende grotes verkrijgbaar)
Je hebt van die setjes met 101 freesjes er in, waarvan je er uiteindelijk misschien 2 of 3 gaat gebruiken.
Lijkt me dus handiger/beter om een paar "duurdere" freesjes los aan te schaffen.
De setjes zijn "aardig" let echter wel op de juiste diameter. (veelal bij deze setjes 8mm en dat past niet in elke bovenfrees) dergelijk setje kost plm 15/20 euro, voor één los freesje betaal je al snel dat bedrag.
Toch zou mijn voorkeur uitgaan naar een los freesje.

Daarnaast is het ook mogelijk dat bij de aangeschafte bovenfrees een frees word bijgeleverd. (en veelal is dat nu net het type wat jij nodig hebt.)

Martin.
kvm entertainment
TNTStandaard Lid
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
19-5-2007 16:00
Hey,Webbie.

Ik heb met meerdere merken freesmachines gewerkt, en waar ik de beste ervaring mee heb is Festool.
deze zijn niet de goedkoopste.

Wat betreft de freesjes ben je het beste af met een 10 mm freesje met wisselmessen, is wel wat duurder maar je hebt er je leven lang plezier van.
wat ook handig is om er een afrondfreesje bij te nemen.
Ook is een kopieërring handig voor het infrezen van de handvaten e.d. dan hoef je maar 1 keer een mal te maken.
brabantse nachten zijn lang
WebbieStandaard Lid
21-5-2007 00:20
Hallo Heren,

Bedankt voor jullie response.

Ik zit op dit moment verschrikkelijk te dubben, wat ik zal gaan doen.
Of compleet nieuwe kasten te maken, of vanuit een bestaand ontwerp (lees=>lege trapeziumkast) verder gaan.

De volgende dingen spelen mee:

- áls ik ze zelf maak, moeten ze net zo netjes zijn als de kastjes die Ivo2 maakt.
- moet ik gereedschap, zoals een bovenfrees, gaan lenen/huren of kopen.

- als ik een leeg trapeziumkastje van bijvoorbeeld Sirus/American Audio, DAP of JB-systems kan bemachtingen, ben ik eigenlijk al voor 90 procent klaar. De dure hardware zoals "vlieg-ogen", mouse en grille heb ik dan al. En hoef daarna alléén de baffle en het binnenste van de kast aan te passen aan mijn wensen.

Beide opties hebben zo zijn voor- en nadelen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
21-5-2007 00:29
Als je ze tweedehands koopt en ze zijn leeg, kun je er donder op zeggen dat het niet de meest nieuwe modellen zijn, met dus alle gevolgen voor het uiterlijk van dien.

Ik weet niet hou handig je bent, maar ik zou ze zelf maken. Niet alleen kun je de hele kast aanpassen aan jou wensen, het is ook gewoon het leukst. P.s. Waarom heb je vliegogen nodig in de huiskamer? razz :p
It's time to play the music, It's time to light the lights..
WebbieStandaard Lid
21-5-2007 00:45
Hallo Big Bang,

big bang schreef:

Als je ze tweedehands koopt en ze zijn leeg, kun je er donder op zeggen dat het niet de meest nieuwe modellen zijn, met dus alle gevolgen voor het uiterlijk van dien.
Nieuw laklaagje geven is natuurlijk het probleem niet, er mag gerust wat werk aan zijn.
Ik weet niet hou handig je bent, maar ik zou ze zelf maken. Niet alleen kun je de hele kast aanpassen aan jou wensen, het is ook gewoon het leukst. P.s. Waarom heb je vliegogen nodig in de huiskamer? razz :p
De vrouw wil ze graag hangend hebben, dus van de vloer, dan maar in stijl.

(Oeps.... alléén heb ik ook nog twee subs "staan", die kunnen/en gaan dus echt niet vliegen.... laugh :D)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)