Forum > Geluid

Bose L1

(37 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
4-7-2013 10:28

bomdes schreef:

Er is niets innovatief aan dit systeem, zo'n zuilkastje hing 20j geleden ook al in een kerk, ze hebben er gewoon een baskastje dat amper bassen weergeeft onder geduwd en daar zoals met hun melkpak-thuisbioscoop-rotzooi een berg processing over geknald.
Jaja, gelukkig kan jij daar allemaal goed over meespreken hé. Want 20 jaar geleden was je zonder twijfel al mee van de partij... Ieder zijn mening natuurlijk, en er zit zeker een grond van waarheid in, maar je bent toch altijd zo kort door de bocht man... En je gaat heel dikwijls uit van specs of van je hersenspinsels, zonder ook maar 1 reële ervaring met een bepaald product te hebben gehad.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
4-7-2013 10:54
Wat een onzin vergelijking sad :(
Standaard kerkzuiltjes zijn totaal niet te vergelijken met het Bose L1 systeem.
Er zijn wel kerkzuiltjes die het zelfde kunnen als de L1 zuiltjes, maar dat zijn ook hele dure systemen.

En wat de drivers betreft;
die worden door Bose onder eigen merk gemaakt.
Waarom zou er perse een ander merk driver in moeten zitten om het goed te laten zijn?

En ik was 20 jaar geleden wel al van de partij.
Ik verkoop al Bose sinds mijn 16e en ik heb Jos nog persoonlijk gekend van af de Prinsengracht wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
4-7-2013 11:28

prosoundandlight schreef:

Jaja, gelukkig kan jij daar allemaal goed over meespreken hé. Want 20 jaar geleden was je zonder twijfel al mee van de partij... Ieder zijn mening natuurlijk, en er zit zeker een grond van waarheid in, maar je bent toch altijd zo kort door de bocht man... En je gaat heel dikwijls uit van specs of van je hersenspinsels, zonder ook maar 1 reële ervaring met een bepaald product te hebben gehad.
Ik heb de L1 al meermaals gehoord, voor 2 zakken is het een dikke teleurstelling. Zoals quasi elk Bose product is als je de prestaties naast de kostprijs zet. 2 bands waar ik meermaals de grotere sets voor verzorg hebben er 1 door mooipraterij van de verkopers, ze vinden het alletwee geen ruk waard want er komt amper kick uit en het hoog zit inderdaad propvol kamfilters wat een zeer "lekkere" sound geeft bij een bewegend publiek. En dat zijn geen metalgroepen he, bandjes die schlagertjes coveren met een accordeon en een 3-delig drumstel.
Ik ben er 100% zeker van dat je met 2 degelijke 15" kasten ala PRX615, ART715, etc.. veel meer waar voor je geld in huis haalt. En anders koop je lekker die LD systems, kost de helft en kan even veel/weinig aan.

Die zuiltjes hangen in de meeste kerken ook nog gewoon omhoog, dus je kan prima nog steeds daar eens naar gaan luisteren. Moet je helemaal niet pensioengerechtigd voor zijn om dat mee te maken.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-7-2013 11:35

Tom schreef:

Wat een onzin vergelijking sad :(
Standaard kerkzuiltjes zijn totaal niet te vergelijken met het Bose L1 systeem.
Wat is dan het verschil in werkingsprincipe?
Er zijn wel kerkzuiltjes die het zelfde kunnen als de L1 zuiltjes, maar dat zijn ook hele dure systemen.
De L1 doet toch niet aan beam stearing? Alle drivers staan toch gewoon op hetzelfde signaal aangesloten?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
4-7-2013 12:43
Bij normale kerkzuilen is er meestal sprake van een vrij hoog beginnend laag gedeelte 200 Hz
De Bose zuil begint bij mijn weten al een stukje lager.

Verder zijn de speakers bij normale kerk zuiltjes meestal allemaal precies in de zelfde verticale lijn geprojecteerd.

Verder is het beoogde geluid resultaat en de toepassing veel uitgebreider dan waar kerkzuiltjes voor gemaakt worden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
4-7-2013 13:34

Tom schreef:

Bij normale kerkzuilen is er meestal sprake van een vrij hoog beginnend laag gedeelte 200 Hz
De Bose zuil begint bij mijn weten al een stukje lager.
Lees spec sheet in link in één van mijn eerdere posts: x-over frequentie is 200Hz...
't is maar een hobby...
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
4-7-2013 13:38

bomdes schreef:

Misschien als Bose eens

1) kwalitatieve componenten gaat gebruiken
2) stopt met fabel-leugentjes die de fysica tarten te verspreiden
3) bovenstaande niet combineert met van de pot gerukte prijzen
Jaren geleden,denk 20 tot 25 jaar vier 2'de hands Bose 802 gekocht voor op karnavalwagen.(Toen moest een karnavalwagen nog geen boomcar zijn)Zeker 15 jaar later nadat deze voor alles en nog wat gebruikt zijn,vooral voor klussen waar ze in de gietende regen moesten staan verkocht aan Café voor de helft van wat ik ze betaald heb en waar ze nog steeds spelen.
Is het dan kwaliteit?is het dan duur?
Van al de hier opgesomde nadelen heeft 99% van mijn klanten nog nooit gehoord,ook vond iedereen van de aanwezigen waar ik het gehoord heb het goed.
Ik moet niet leven van die kenners maar van Jan met de pet die tevreden is met minder dan perfect.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-7-2013 14:05
802 is voor veel toepassingen helemaal niets mis mee (met mogelijke kanttekening bij de nieuwprijs).

Dit topic gaat echter over de L1 (dus laten we het daar vooralsnog bij houden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
4-7-2013 14:35

eddy wally schreef:

Jaren geleden,denk 20 tot 25 jaar vier 2'de hands Bose 802 gekocht voor op karnavalwagen.(Toen moest een karnavalwagen nog geen boomcar zijn)Zeker 15 jaar later nadat deze voor alles en nog wat gebruikt zijn,vooral voor klussen waar ze in de gietende regen moesten staan verkocht aan Café voor de helft van wat ik ze betaald heb en waar ze nog steeds spelen.
Is het dan kwaliteit?is het dan duur?
Van al de hier opgesomde nadelen heeft 99% van mijn klanten nog nooit gehoord,ook vond iedereen van de aanwezigen waar ik het gehoord heb het goed.
Ik moet niet leven van die kenners maar van Jan met de pet die tevreden is met minder dan perfect.
Wel goed lezen, ik zeg meermaals dat niet ALLES van Bose onder die noemer valt. De 802 is een prima kast, omdat ze onverwoestbaar is. Echt goed klinkt ze niet, echt luid gaat ze niet, maar ze is niet kapot te krijgen. Dat laatste compenseert de ietwat mindere klankkwaliteit en geluidsdruk compleet. De 802 is dan ook een kastje uit de professionele reeks van Bose, waar ook hun 100V systemen onder vallen. Daar wordt ook niet gegooid met dertien in een dozijn fabeltermen om toch maar de illusie te wekken dat hun minuscuul kastje met petieterige drivers een moddervette bas en prachtig surround geluid kan opwekken. Ze is wel erg duur voor wat het kan, maar de onverwoestbaarheidsfactor rechtvaardigt dit redelijk.
De L1 daarentegen, is consumentenspul, en dat valt wél onder de noemer "weinig voor veel geld".

@TOM: de reden dat in die L1 de speakers links/rechts staan is om die 180° coverage te halen, zodat je met 1 paaltje toch breed kan stralen. Daar heb je in een kerk geen ruk aan, want het reflecteert en galmt daar zo al meer dan genoeg. Eigenlijk heb je op de meeste indoor locaties daar last van. Het zal daarnaast ook geen pluspunt zijn naar het kamfiltereffect dat zo'n zuiltjes sowieso al hebben omdat je nog minder on-axis koppeling tussen je drivers in het verticale vlak hebt.

En hoe is het geluid of de toepassing anders? Omdat het in een kerk hangt zijn ze niet énkel daar bruikbaar hoor.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
4-7-2013 15:10
We kunnen een zeer uitgebreide discussie gaan houden over welke luidspreker waarvoor is, en wat je al niet voor meer kwaliteit en meer lawaai kunt krijgen voor de prijs van een L1.
De vergelijkingen met veel duurdere sets lijkt me al helemaal niet van toepassing, want het kan altijd duurder en beter.
En de vergelijking met zuil luidsprekers vind ik nog steeds bizar.
Het enige wat de L! het zelfde heeft is dat er een zuil gebruikt word, maar het doel van de zuil in de L1 is meer om hoogte te winnen dan de normale eigenschappen van een zuil luidspreker te gebruiken.
Het apparaat is een geheel, en ziet er keurig uit als je het op een wat netter feest wilt toepassen.

Uiteindelijk komt het hier op neer:
De L1 heeft zijn piek in toepassing voor artiesten welke optreden voor een niet al te groot publiek.
Artiesten die een snel op te bouwen,
compact te vervoeren,
eenvoudige bediening,
weinig kabels,
en redelijk goede geluidskwaliteit willen neerzetten voor hun publiek/opdrachtgever.
Welke dan ook nog het voordeel heeft van weinig ruimte in nemen, en zeer universeel inzetbaar is.
Niets meer en niets minder.

En ja voor die eigenschappen hebben sommige artiesten wat meer voor over dan de prijskopers die altijd zoveel mogelijk rendement willen zien voor hun euro's.

En als je het dan wilt vergelijken met twee actieve 15 inch boxen,
dan ben je wel een stuk meer materialen aan het sjouwen,
neerzetten en aansluiten,
en heb je wat meer ruimte dan je fiat 500 nodig wink ;)
En als je dan ook een vrouwelijke artiest bent, welke misschien niet zoveel kracht heeft om twee actieve 15 inch boxen op oor hoogte op een statief kan tillen, ben je maar wat blij met een L1 systeem.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)