Forum > Geluid

Bose L1

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
2-7-2013 19:09
Heeft er iemand ervaring met dit systeem?
Had vorige week een job waar ook een bandje kwam spelen.
Ze hadden zelf dit systeem mee en stond wel te kijken van het geluid dat hier uit kwam.
Tevens was dit op enkele minuten opgesteld door één man.
bose
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
2-7-2013 20:33
Een tijdje terug een bandje over zo'n setje gehoord. Bandje was de "after-party" na de theatershow/hoofd-act die ik deed met mijn SA set. Mijn mening:

Pluspunten: Het mid klinkt aardig en draagt ver. Het setje is compact en snel op te bouwen zoals je al aangaf.

Minpunten:
- Echt hard gaat het niet: het setje had moeite om boven het geklets van het publiek in de lobby te komen. Wat wordt bevestigd door de specs: worldwide.bose.com/pro/assets/pdf/en/tds_l1_model2.pdf, slechts 115dB @ 1m tot 500man publiek... Right. laugh :D
- Het laag komt te kort om een bandje (bas en kick) lekker te laten klinken/voelen.
- Het laag draagt helemaal niet ver...
- In het hoog hoor ik kamfiltereffecten als je je hoofd omhoog/omlaag beweegt (doordat het hoog door meerdere drivers wordt weergegeven).

Kortom: Ideaal voor Toekan-/saaie-bruiloften-/behangmuziek-bandjes. Onbruikbaar voor het stevige werk.
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
3-7-2013 08:59
Veel geld voor weinig rendement, maar dat heb je natuurlijk met elk BOSE product.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
3-7-2013 09:40
@PvG
In welke opstelling heb je de set gehoord? Links-rechts? Meerdere systemen als monitor én pa (waar het systeem eigenlijk voor ontwikkeld is) Welke subs? De subjes neutraal, afgezwakt of geboost?

Iedere configuratie/toepassing heeft zo zijn eigen karakteristieken hé... In de configuratie 1S met B2 sub (review) staat het systeempje behoorlijk zijn mannetje. De minpunten die worden aangehaald hebben wel een grond van waarheid, maar anderzijds ook een beetje kort door de bocht. Het gaat immers om een uiterst compact en handig systeem. Je kan en mag van zo'n subje echt niet meer verwachten. De grenzen van de fysica kunnen we tot dusver niet verleggen. De voordelen in acht genomen (zeer handig, uiterst snelle opbouw, compact, goede draagkracht, verstaanbaarheid, weergave mid-hoog etc.), vind ik dit toch een knap ding. Neen, je gaat er geen heavy metal band mee afmixen in een voetbalstadion, maar wees even realistisch: met welk systeem van dit formaat doe je dat wel?

Met de subjes op de '+ stand' valt het laag behoorlijk mee. Een kick in de maag kan je met zo'n kleine drivers en compacte kasten simpelweg niet realiseren, maar het klankbeeld zit op zich vrij goed, voldoende diep en naar mijn ervaringen quasi geen last van kamfiltereffecten. Enkel het laagmid mist af en toe wat body, de warmte in mannenstemmen durft wel eens zoek te zijn. Ik ben zelf eigenlijk absoluut geen Bose fan, maar dit systeem vind ik best ok. Voordelen tegen nadelen afgewogen, uiteraard.

Het systeem draagt natuurlijk wel een Bose prijskaartje. Op zich valt dat best mee, maar voor minder dan de helft van de prijs zijn er ook vergelijkbare systemen van bijvoorbeeld LD Systems te verkrijgen (review). Wij verkopen zowel de Bose als de LD systemen. Bose hanteert een betere limiting en gedraagt zich wat beter op hogere volumes, maar de lage prijzen van LD en de meer dan behoorlijke klankkwaliteit, maken van de LD eigenaars toch ook vaak gelukkige mensen :-)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
3-7-2013 14:28

PvG schreef:

Kortom: Ideaal voor Toekan-/saaie-bruiloften-/behangmuziek-bandjes. Onbruikbaar voor het stevige werk.
En dit is nu juist een groot deel van mijn klanten,komt bij dat dit dit de jobs zijn waar ik verhoudingsgewijs het meest aan verdien.
Voor het stevige werk heb ik meer dan voldoende materiaal,en daar is meestal voldoende hulp.Voor kleine jobkes waar je alleen voorstaat vind ik iets dergelijk dat met gewone auto kan gebracht worden best handig.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
3-7-2013 15:16

eddy wally schreef:

PvG schreef:

Kortom: Ideaal voor Toekan-/saaie-bruiloften-/behangmuziek-bandjes. Onbruikbaar voor het stevige werk.
En dit is nu juist een groot deel van mijn klanten,komt bij dat dit dit de jobs zijn waar ik verhoudingsgewijs het meest aan verdien.
Voor het stevige werk heb ik meer dan voldoende materiaal,en daar is meestal voldoende hulp.Voor kleine jobkes waar je alleen voorstaat vind ik iets dergelijk dat met gewone auto kan gebracht worden best handig.
Klopt helemaal. Een bijkomend voordeel van het systeem is dat je naast tot zelfs bijna achter de set, ongeveer hetzelfde klankbeeld kan waarnemen. 'Hetzelfde' is dan misschien wat kort door de bocht van mijn kant, maar naar verstaanbaarheid en balans toe, klinkt de set overal vrij goed. Dat kan wel eens nuttig zijn... Neem daarbij het slanke design dat eigenlijk nooit echt 'in de weg' staat, en je hebt inderdaad een leuke en vooral handige oplossing voor het kleinere werk. PM me gerust voor meer info, prijzen etc. ;-)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
3-7-2013 16:35
Ongeveer 1000EUR voor de LD systems en ruim 2500EUR voor de Bose. Ik zou 2x de LD systems kopen als je zoiets zoekt en nog 500EUR in de zak steken.

Daarnaast past een mooi setje actieve 12" of 15" kasten ook in een wagen, als je 2500EUR geeft daaraan heb je evenzeer een lekker setje.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
3-7-2013 17:53
Het setje is prima on target voor zijn doel.
Kleine jobs met een beperkt volume.
100 man bruiloftje bijvoorbeeld gaat nog wel, maar moet het hard, zou ik iets anders nemen.

Absolute voordeel is de compactheid voor de artiest om het in de auto mee te nemen.
Geen kabeltroep, heel vlot opgebouwd en zeer representatief.
Neemt ook heel weinig ruimte in als het staat, dus je kan het werkelijk overal kwijt.
Redelijk volume en uitstekende verstaanbaarheid voor zang en spraak.
met begeleiding van bijvoorbeeld een usb speler, keyboard of een solo gitaar.
Ga je er bas gitaar op spelen, zal het niet voldoen sneaky :V

En voor een dj zal het ook snel te kort schieten vrees ik.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
3-7-2013 18:23
Zoals ik al aangaf heeft de Bose L1 zeker een toepassingsgebied. Maar voor dat geld zou ik eerder bijv een setje JBL 2xPRX612+1x618XLF (of 2x615) kopen, want dan is het setje nog breder inzetbaar (en kan het ook hard als het een keer moet).
't is maar een hobby...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
3-7-2013 18:54

bomdes schreef:

Ongeveer 1000EUR voor de LD systems en ruim 2500EUR voor de Bose. Ik zou 2x de LD systems kopen als je zoiets zoekt en nog 500EUR in de zak steken.

Daarnaast past een mooi setje actieve 12" of 15" kasten ook in een wagen, als je 2500EUR geeft daaraan heb je evenzeer een lekker setje.
Netjes onder de 2000 Euro voor de Bose set die ik aanhaalde (1S met de B2 basmodule). Die configuratie lijkt me zeker voldoende voor de toepassingen die de TS bijvoorbeeld voor ogen heeft. De meerwaarde van het Model 2 (dubbel uitgevoerde mid-hoogmodule) vind ik minder in verhouding tot de prijs. De standaard B1 basmodule klinkt heel goed, maar vind ik wat mager om het geheel in balans te krijgen. Ideale combinatie op vlak van balans en dergelijke: 1S en B2.

Inderdaad een heel verschil met de 900 Euro van een LD-set, die op vlak van handigheid en performance vergelijkbaar scoort. Maar Bose blijft voor sommige mensen Bose, en dat telt ook mee. Verder zijn de systemen echt wel degelijk opgebouwd en is de versterkerunit wel een heel tof ding (lees: handig, compact en innovatief) Zoals ik al zei heeft Bose duidelijk een streepje voor op vlak van beveiliging en omgang met peaken.

Het LD systeem heeft me altijd enorm kunnen bekoren (zie boven aangehaalde review Meet Music). En toch moet ik het Bose systeem loven, ook al ben ik echt geen Bose fan (heb altijd een hekel gehad aan de onjuiste marketingstrategieën en het tijdens demo's doen geloven dat een set 'zo goed klinkt' terwijl het gewoon vaak rotslecht overkomt). Het is een tof ding (ja, als je het gebruikt waar het voor gemaakt is)

Vergelijken met eender welk conventioneel systeem is zinloos. Het is gewoon 'iets anders'...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)