Forum > Geluid

Advies bij eerste EV RX set

(288 reacties. Pagina 3 van 29)
Moderator(s): Dré
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
5-10-2011 21:57
Ja klopt, dan kan ik 2 subs thuis laten als het kan. Ik heb die flexsys concert serie ook al op mijn vizier gehad omdat die qua budget gunstig zat. Maar ik heb ervaren dat enkele geluidleveranciers later toch overstappen op andere merken. En eigenlijk wil ik meteen een type set waarmee ik vooruit kan en makkelijk uit kan breiden (of bij kan huren). Veel opties... Ik ga er weer eens een nachtje over slapen.
DjREsound
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
5-10-2011 22:06

DjREsound schreef:

X reeks? En op welke onderdelen scoort dit hoger?
Het moet namelijk wel echt veel beter zijn gezien de grote hoeveelheid RX sets hier in de buurt.
Ik kan enkel oordelen op mijn eigen ervaringen, maar al wat ik weet is dat zowel de SRX als de VRX een enorme geluidsdruk produceren voor hun formaat, zonder te vervormen. Omdat wij alles in 1 bestelwagen proppen hebben we vanalles bekeken, maar uiteindelijk was dit het meeste sound voor de minste plaats. Bedrijfszeker zijn ze ook zonder meer, de SRX reeks heeft nagenoeg geen uitval en de VRX enkel bij mensen die geen goede DSP gebruiken (wat je bij JBL sowieso krijgt als je een DBX/BSS processor of Crown versterkers koopt). Overigens draaien zowel in BE als NL best wat mensen op SRX en VRX, dus bijhuren kan hier geen probleem zijn.

Coda is vooral bekend in eigen land (deutschland jawohl). Ik heb ze zowel op de messe gehoord als vandaag bij APEX audio, en ik moet eerlijk zeggen dat ik enorm onder de indruk was. Je koopt het net zoals Nexo wel best in een systeem, maar dit gaf een enorm gedefinieerd geluid met dikke punch uit een heel compacte set. Bijhuren kan bij Coda gewoon rechtstreeks bij hun zelf, ze hebben een in-house renting magazijn voor hun klanten.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
5-10-2011 22:08

bomdes schreef:

Maar 10k voor een volledig VRX systeem? No way. 4 actieve bassen kosten al 8800EUR. En je moet met de VRX minimaal 2 bassen en 2 toppen per kant zetten.
Persoonlijk ben ik ook geen fan van de actieve VRX reeks, als je het het verschil met een passieve met daarachter een MAI of ITHD 9000 of 12000 hoort weet je ook wel waarom.
Waar haal je vandaan dat je minimaal 2 basjes + 2 toppen per kant moet gebruiken?
Kan prima hoor basje + tussenpaal + top (top kan in twee hoeken op de paal gezet worden).

Tja, actief/passief+amps is persoonlijk denk ik. Ik ben (nu) voor passief+amps, maar dat komt omdat ik spullen "met levensjaren" gebruik en dan moet je dus flexibel zijn voor als er wat uitvalt... Maar als je een nieuwe set gaat kopen die je in je eentje moet opzetten, dan is actief toch wel lekker. Ik zou zeggen, ga 'ns luisteren.

Actief: 2xVRX918SP+2x932LAP = 2x2149+2x2929 = 10156 incl. BTW zonder te onderhandelen.
Passief: 2xVRX918S+2x932LA+XTI4002+XTI6002 = 2x1604+2x2560+1006+2500 = 11834 incl. BTW zonder te onderhandelen.

Was je budget nou incl. of excl. BTW? ;-)
't is maar een hobby...
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
5-10-2011 22:20
Ik draai zelf al jaren met Rx, voor kleinere dingen heb ik een aantal zx3 toppen erbij.
Tuurlijk is er beter te krijgen, maar ik heb heel bewust de keuze gemaakt om voor RX te gaan.
Waarom is dan natuurlijk de vraag...

- verkrijgbaarheid in de regio hier
- geaccepteerd en bekend
- klank is prima (tip: stuur de sets eens 3 weg actief aan, gaat een wereld voor je open!)
- waardevast, als vind ik dat tegenwoordig niet zo heel boeiend meer

Ik ben dus er dus nog steeds erg tevreden mee en ken een hoop mensen die dat ook zijn.
Echt zwaar vind ik de kasten trouwens echt niet te noemen hoor, dubbel 12" weegt een kilo of 35, toch prima te doen?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
6-10-2011 00:05

PvG schreef:

Waar haal je vandaan dat je minimaal 2 basjes + 2 toppen per kant moet gebruiken?
Kan prima hoor basje + tussenpaal + top (top kan in twee hoeken op de paal gezet worden).
Heb je het al eens gebruikt? De verticale spreiding van een VRX top is maar 15°. Dat systeem is echt gewoon gemaakt om op zen minst 2 kastjes op mekaar te stapelen als echt moet gebruikt worden. Ik heb het 1x gebruikt, en dat was toen om bij een harmonieconcert de vocals en de drum wat extra te versterken, en zelfs toen kon je goed merken dat 1 bas en 1 top met een VRX echt gewoon niet werkt. Leuk als je ergens voor wat spraak of vocals een los kastje moet neerpoten, maar niet voor het echte werk.
Das net zoals dat ze de VERTEC Subcompact of de GEO-S in een frame van 2 in de brochure zetten. Ziet er leuk en aantrekkelijk uit, tot je het hoort. En dan merk je dat een Line Array of Constant Curvature Array systeem daar totaal niet voor ontworpen is.
10k is imho geen VRX-budget, dan moet je gewoon in de SRX reeks gaan shoppen.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
6-10-2011 00:34
Misschien moet de TS gewoon eens wat merken gaan beluisteren...

JBL moet je van houden, maar dat geldt net zo goed voor EV.
Je zou ook nog even bij Dynacord kunnen kijken, die hadden ook zo'n zelfde lijn als RX, maar dan met de Europese klankkleur (niet zo vreselijk agressief in het mid/hoog zoals bij veel Amerikaanse merken).

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
6-10-2011 01:46
Bwa het hangt ook veel van de opzet af. Gebruik je de keiharde amerikaanse dsp settings voor de VRX en SRX, dan vind ik ze ook niet geweldig. Gebruik je echter goede gefinetunede settings dan wordt vooral de eerste een heel gedefinieerd en gebalanceerd systeem.
En dat is zo met alle merken, tegenwoordig maken je DSP settings meer dan ooit je systeem. Imho mag je er vanuitgaan dat als je A-brand koopt, al is het JBL/Nexo/L'A/adamson/Meyer/D&B/Clair/Coda/whatever, dat je goed zit. Vanaf dan valt of staat je systeem bij het correct afregelen en opzetten.
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
6-10-2011 10:54
Max. 10K is incl. BTW, dus het setje mag ca. 8000 ex kosten. Maar minder mag altijd natuurlijk. Op zich wil ik wielen, hoezen, kabels etc. ook in de max prijs hebben zitten. Ik heb een "prima" offerte gekregen voor de rx set zoals ik heb beschreven waar dit alles in zit. Tevens mogelijk een 2e hands set rx118s + rx115 toppen met cp3000 en cp2200 en dx38 (klein slagje kleiner dus, waarbij de stack hoogte eigenlijk net te laag is) waarbij ik wel geld over zal houden. Maar die heb ik nog even afgehouden.
DjREsound
DjboboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-10-2005
Laatste: 2-12-2019
Berichten: 84
6-10-2011 11:21
om even op de hoogte in te gaan, jij hebt het over de 15'' versie. Maar met de rx212 vind ik de toppen op de subs ook nog te laag staan. Daarom zijn wij nooit op deze setjes over gegaan.
Allround disckjockey gezocht!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
6-10-2011 11:24

bomdes schreef:

PvG schreef:

Waar haal je vandaan dat je minimaal 2 basjes + 2 toppen per kant moet gebruiken?
Kan prima hoor basje + tussenpaal + top (top kan in twee hoeken op de paal gezet worden).
Heb je het al eens gebruikt? De verticale spreiding van een VRX top is maar 15°. Dat systeem is echt gewoon gemaakt om op zen minst 2 kastjes op mekaar te stapelen als echt moet gebruikt worden.
10k is imho geen VRX-budget, dan moet je gewoon in de SRX reeks gaan shoppen.
Mwah. Zelf alleen de dubbele gebruikt idd. Voordeel van de vrx kastjes is de horizontale spreiding van 100graden tegen de 75 van de srx. Dat is erg fijn in de kleinere gelegenheden. Feit is wel dat je bij de vrx idd meer aandacht moet geven aan de verticale opstelling (doorgaans: bovenkant waterpas en zo hoog dat de voorste rij van het publiek de onderkant van het topje net niet kan zien). TS zou 'ns moeten gaan luisteren. Leuk hoor shoppen met zo'n budget. ;-)
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)