Forum > Geluid

Speakers voor rock zanger

(36 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
10-8-2011 11:18
Nou, euh, sorry, maar, euh, ... Een gate gaat hier ook niet helpen:
Er wordt hier maar 1 zang mic gebruikt voor zover ik begrijp. Een gate kan een beetje helpen om feedback te voorkomen op een podium met meerdere mics en monitoren. Hier dus niet. (Een gate gebruik je om overspraak op andere mics te onderdrukken, bijv. van snare op tommics.)
Sorry Tom ;-)
't is maar een hobby...
Dave22Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 26-6-2013
Berichten: 46
10-8-2011 14:05
Inderdaad,

een gate helpt niet tegen feedback in jouw geval,
gate zuivert het signaal van rommel (enkel de rommel op lage volumes wordt dan weggehaald)
Afhankelijk van de threshold die je instelt.

de enige optionele tool die ik zie is een 32 bands EQ
en dan de feedbackfrequenties eens gaan opzoeken door deze frequentie band even te boosten zodat je zeker weet dat dit de
fluit toon is, en deze dan te verminderen.

Zo'n EQ kost heel wat geld als je een zeer goeie wilt, maar een simpele behringer bijvoorbeeld
werkt zeer aardig en zal de feedback makkelijk weghalen.

In mijn ogen is een 32 bands EQ een must voor monitors, deze kleine meerkost voor een goedkope EQ
weegt niet op tegen het plezier en gerust gevoel wanneer je lastige podiums / ruimtes hebt.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-8-2011 16:39
Sorry, maar de hele discussie rondom randapparatuur is volgens mij niet aan de orde. Goed geluid in de oefenruimte gaat niet om het oplossen van eventuele problemen met allerlei randapparatuur. Goed geluid in de oefenruimte gaat over een goede inrichting van die ruimte met voldoende demping, een simpele geluidsset van goede kwaliteit met een of twee speakers en last but not least: HOU JEZELF IN DE HAND!
Knetterhard spelen kan wel leuk zijn en en kick geven maar je schiet er niks mee op en verpest het alleen maar voor jezelf. Ten eerste hoor je op hoge volumes veel minder details, ten tweede loop je flinke kans op gehoorschade en tenslotte heb je grote kans je eigen optreden te saboteren. Sta je in een kleine kroeg dan gaat het te hard en zorg je dat de geluidsman zijn werk totaal niet meer kan doen waardoor jullie k*t klinken in de zaal. Sta je een keer op een grote bühne dan vervliegt het geluid waardoor je het volume mist en óf niet lekker speelt of de monitorman zijn leven zuur maakt.
JaysStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-8-2011
Laatste: 6-11-2012
Berichten: 7
10-8-2011 17:04
1 x bewerkt. Laatst door Jays op 10-8-2011 17:11
hallo

met al mijn respect naar jullie vakkennis en vrijgevigheid van bijkomende tips, maar ik heb niet de intentie om discussies te ontketenen rond in-ear, compressie, gate, feedback (wat ik trouwens nooit echt als een probleem heb gemeld hier), eq, enz... (toch is jullie nuttige informatie overigens wel zeer mooi meegenomen, met dank hiervoor)

maar ik zoek eigenlijk richtlijnen voor een stel speakers. ik verdrink namelijk in het aanbod van merken en types... (ben ondertussen de X-12 aan het bestuderen) probleem is dat ik geen speakers deftig kan testen bij de aankoop, ok je kan er eens een cd op afspelen of een micro op aansluiten, maar of het goed/slecht klinkt kom dat pas te weten wanneer ik het effectief gebruik met de band, ... vind het moeilijk.

(for the record: ik heb ook de ervaring dat compressie feedback erger maakt, een 32 bands EQ is onderweg, we zijn te ouderwets om muziek te creëren met in-ear, gate verprutst mijn delay, en Rene.... je hebt 100 % gelijk! wink ;) )
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
10-8-2011 17:07
Ik zou, net als Roy, gewoon 1 fatsoenlijke occasion speaker aanschaffen.
- je bron is toch mono, dus er is geen stereo
- liever 1 fatsoenlijke speaker dan 2 matige, daar wordt iedereen vrolijker van.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
10-8-2011 18:39
Kijk eens naar de EV SX-300. Dat is het origineel waar de K-112 van gekopieerd is...
Is een onverwoestbare speaker die goed klinkt, zowel voor PA als monitor is te gebruiken en tweedehands goed te vinden is voor acceptabele prijzen.

In-ear heeft enkel zin als je met de band in zijn geheel overstapt, dat kost je wel flink wat meer dan 300 euro, aangezien als je het goed (en snel) wilt doen je dan als band ook direct een monitortafel mee moet gaan nemen, maar het geeft je dan wel altijd en overal zekerheid op een goed monitorgeluid! Bovendien scheelt het bij kleinere optredens gigantisch in het rechtstreekse geluid vanaf het podium.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-8-2011 19:27
Toch raar dat 90% van de goede bandjes bij de zang toch gebruik maken van een gate in combinatie met een compressor.
En ik heb toch wel aardig wat van die oefenruimtes onder andere in de omgeving van Aalsmeer van binnen gezien.

Toch raar dat zangers in de oefenruimte zonder zo'n handig stukje gereedschap meestal amper mee kunnen komen met het overige geweld van drums, bas en sologitaar, want mijn ervaring in die oefenruimtes, ze spelen allemaal zo hard mogelijk, want anders vind men het niet echt klinken....
En dan kan je met zo'n comp/gate net even iets meer volume maken als zanger, zonder dat hij/zij helemaal de longen eruit hoeft te blèren.

Ik heb het dan wel over stevige rock en metal bandjes.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
10-8-2011 22:50
Een compressor kun je alleen gebruiken als je genoeg Gain Before Feedback hebt.
Met een compressor kun je het gemiddelde volume omhoog brengen om zo een constanter geluid te maken, maar dat gaat ten koste van je GBF.

Je hebt dus gelijk dat je met een compressor makkelijker een luider volume kunt behalen, maar een compressor zal NOOIT als middel tegen feedback werken.

Een gate gebruik je alleen om overspraak te voorkomen (of eventueel als effect om instrumenten minder lang door te laten klinken), als je een traditionele gate op vocals gaat gebruiken dan zul je het risico lopen dat bij zachte passages de zang wegvalt, of dat je de treshold zo laag moet zetten dat het geen enkel nut meer heeft.
Wil je overspraak op zangmicrofoons voorkomen (voornamelijk bij backing vocals die weinig gebruikt worden) dan bestaat daar wel een optische gate voor, maar daar is in dit geval totaal geen sprake van.

Een compressor is een belangrijke tool die ik graag op vocals gebruik, maar dan moet je wel weten wat het ding precies doet en wanneer je hem moet gebruiken!

Dus ja: het is heel raar dat 90% van die bandjes een gate gebruiken om over de rest van de band heen te kunnen komen... Want daar heeft een gate namelijk totaal geen invloed op...

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 160
10-8-2011 23:12
oefenruimtes bij Schild te Aalsmeer??????

Tom schreef:

Toch raar dat 90% van de goede bandjes bij de zang toch gebruik maken van een gate in combinatie met een compressor.
En ik heb toch wel aardig wat van die oefenruimtes onder andere in de omgeving van Aalsmeer van binnen gezien.

Toch raar dat zangers in de oefenruimte zonder zo'n handig stukje gereedschap meestal amper mee kunnen komen met het overige geweld van drums, bas en sologitaar, want mijn ervaring in die oefenruimtes, ze spelen allemaal zo hard mogelijk, want anders vind men het niet echt klinken....
En dan kan je met zo'n comp/gate net even iets meer volume maken als zanger, zonder dat hij/zij helemaal de longen eruit hoeft te blèren.

Ik heb het dan wel over stevige rock en metal bandjes.....
Deze knop?? Dat is de talentknop!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
10-8-2011 23:29

Tom schreef:

Ik heb het dan wel over stevige rock en metal bandjes.....
Ik heb ff geluisterd, maar volgens mij hebben die gasten alleen maar last van feedback shut up :X
Nah, dat is mijn "muziek"smaak niet en er is geen enkel randapparaat dat dat goedmaakt... laugh :D
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)