Forum > Geluid

crest 4001 ic'tje over?

(29 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
27-8-2009 12:45
Je hebt ze ingebouwd, alles aangesloten... wellicht een aardlus gecreëerd die de brom veroorzaakt?
Zit er een ground-lift schakelaar op die cresten? Zo ja, zet deze eens om.
Haal anders de betreffende versterker eens uit je rek en sluit enkel en alleen deze aan.
Hoe is het dan met de brom?
ja dat was ook het eerste wat bij mij opkwam maar ik heb al eens vaker een aardlus gehad maar deze brom is echt luid, kan mischien ook komen omdat hij nu op de subjes staat, ik heb hem nog niet uit het rack gehaald, wel een aparte verlengkabel gelegd en aangesloten maar dit mocht niet baten, ik ga hem nu zowiezo even uit het rack halen want ik wil toch weten of alle ic's erin zitten.
en dan ga ik meteen kijken waar die brom vanaf komt, ik sluit hem ook even stereo aan want ik dacht gisteren met testen (stereo) geen brom te hebben gehoort.
en er zit geen ground-lift schakelaar op de cresten..
Mja, zoals al eerder gepost, zoek de verschillen! Wel apart trouwens. Heeft de vorige eigenaar hem toch niet uit een rack laten donderen?
weet ik niet, dat zegt hij er natuurlijk niet bij, maar ik heb niet het idee dat deze versterkers harde klappen hebben gehad, ze hebben namelijk geen zware beschadigingen. (buiten wat krasjes op de bovenkant)

ik laat jullie straks wat horen!
Gr Joey
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
27-8-2009 13:35
Nou de brom is weg!
dit is de boosdoener
als ik deze loshaal
is de brom weg, weet iemand waarom dit bij deze versterker een brom veroorzaakt? ze zitten bij beide versterkers zo aangesloten alleen deze heeft een brom..
er staat AC Ground bij, dit werkt hetzelfde als een ground-lift switch toch?
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
27-8-2009 16:10

dj joe schreef:

er staat AC Ground bij, dit werkt hetzelfde als een ground-lift switch toch?
Het ís zelfs de ground-lift van je Crest. Alleen moet je hem zelf met een schroefje vast of los maken en niet met een schakelaartje.

Probleem is/was dus een aardlus.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
27-8-2009 17:48
haha geweldig! laugh :D
dat dacht ik al ashamed :$
maar de versterkers lijken nu gewoon hun werk te doen, heb ze straks even stevig aan de tand gevoeld maar bleven gewoon hun werk doen.
maandag vier ik mijn verjaardag dus dan kunnen ze wat langer op de proef worden gesteld sneaky :V als er dan alsnog problemen optreden zal ik hem alsnog uit elkaar halen.

Dank jullie voor de reactie's!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-8-2009 18:49

hugovanmeijeren schreef:

Probleem is/was dus een aardlus.
Als ik even mag...

Volgens mij heeft hij één versterker waarbij hij dit probleem niet heeft en één versterker waarbij hij het probleem wel heeft (en bij beiden is het brugje aanwezig). Nou... Dan zou ik het nog niet zo snel op een "is dus een aardlus" gooien (aangezien zoiets zich dan bij beiden voor zou moeten doen).

Daarnaast: Sluit eens NIETS aan op de ingang (en laat de brug dus WEL zitten). Als je nu nog problemen hebt dan kan het never nooit niet door een aardlus komen...

Verder: Zelfs al hang je via het brugje de signal ground aan chassis ground dan nog heb je, als dat stevige brom geeft terwijl je een gebalanceerde verbinding gebruikt, een groot probleem. Dat probleem is wellicht te VERSTOPPEN door het brugje dan weg te halen (beetje zoals een etterende zweer in je lichaam wellicht verstopt kan worden door er een T-shirt overheen aan te trekken) MAAR het probleem is daarmee nog niet verdwenen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
28-8-2009 09:41

dj joe schreef:

Ik heb zo'n vermoeden dat deze versterkers van timo (TB) zijn geweest, had hem ook al een mailtje gedaan maar nog geen reactie ontvangen, en omdat ik het niet zeker wist heb ik maar een topic aangemaakt ashamed :$

:Edit: Joep bedankt voor het schema, zal er veel aan hebben als hij alsnog uit elkaar moet!

Gr Joey
Ik heb inderdaad een tijd geleden twee crests 4001 gekocht, als defect (want dat waren ze ook). Ben jij diegene die ze bij mij in Wijhe is wezen ophalen?

Overigens geen mail gehad van je!
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
28-8-2009 10:17

Dré schreef:

beetje zoals een etterende zweer in je lichaam wellicht verstopt kan worden door er een T-shirt overheen aan te trekken...
laugh :D ... da's wel heel plastisch geformuleerd happy :)
Om dit gevalletje te vergelijken met etterende zwerende en pussende in staat van ontbinding zijnde rottende kadavers (ik overdrijf graag razz :p ) zou ik nu ook weer niet doen ... Als de amp goed functioneert kan het eventuele defect nooit groot zijn, mijns inziens hooguit in de pre-amp stage.

Gewoon beuken dus en testen dat ding (en de steker eruit bij rook of stank).

Succes !
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-8-2009 10:52
1. Er schijnt een verschil te zijn in de werking tussen de 2 versterkers (ene bromt met fixed ground, andere niet).
2. OP heeft een, voorlopig onverklaarbaar, onderdeeltje over (een onderdeeltje dat op meerdere plekken in de versterker gebruikt wordt voor uiteenlopende dingen.

Hmmmm...
Gewoon beuken dus en testen dat ding (en de steker eruit bij rook of stank).
Is ook een optie natuurlijk... laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
28-8-2009 11:25
Gewoon beuken dus en testen dat ding (en de steker eruit bij rook of stank).
Kun je er ook een T-shirt overheen doen laugh :D
Nu weer ff serieus, je zou er een onderzoekje met een oscilloscoop aan kunnen wagen om te kijken waar de brom ontstaat.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
28-8-2009 15:51
Als ik even mag...

Volgens mij heeft hij één versterker waarbij hij dit probleem niet heeft en één versterker waarbij hij het probleem wel heeft (en bij beiden is het brugje aanwezig). Nou... Dan zou ik het nog niet zo snel op een "is dus een aardlus" gooien (aangezien zoiets zich dan bij beiden voor zou moeten doen).

Daarnaast: Sluit eens NIETS aan op de ingang (en laat de brug dus WEL zitten). Als je nu nog problemen hebt dan kan het never nooit niet door een aardlus komen...

Verder: Zelfs al hang je via het brugje de signal ground aan chassis ground dan nog heb je, als dat stevige brom geeft terwijl je een gebalanceerde verbinding gebruikt, een groot probleem. Dat probleem is wellicht te VERSTOPPEN door het brugje dan weg te halen (beetje zoals een etterende zweer in je lichaam wellicht verstopt kan worden door er een T-shirt overheen aan te trekken) MAAR het probleem is daarmee nog niet verdwenen...
heej Dré, weer bedankt voor je inspirerende vergelijking! laugh :D
ik heb nu bij de andere versterker ook het brugje weg gehaald en deze blijft gewoon hetzelfde (zonder brom)
beiden versterkers spelen nu dus zonder brugje en brom-vrij..
de versterker die bromde heb ik trouwens telkens getest zonder xlr-in, alleen stroom en speakons aangesloten, daarom vond ik een aardlus al raar..
maar ze werken nu gewoon, ik heb niet het idee dan de ene versterker anders klinkt dan de andere en alles lijkt te werken (signaal ledjes, ventilators, soft start) dus ik heb er wel vertrouwen in, als ze maandag doorstaan dan is voor mij het probleem opgelost happy :)
Ik heb inderdaad een tijd geleden twee crests 4001 gekocht, als defect (want dat waren ze ook). Ben jij diegene die ze bij mij in Wijhe is wezen ophalen?

Overigens geen mail gehad van je!
nee ik heb de versterkers van Ferdy hier op het forum gekocht maar ik dacht dat hij die misschien bij jou had gekocht..
maar dat zijn volgens mij niet die versterkers.. ik had je een mailtje gestuurd (via het forum) met de vraag of jij nog het schema van de cresten had, omdat ik dat gelezen had in een oud topic van je, maar dit is blijkbaar niet aangekomen.. maakt ook niet.
Als de amp goed functioneert kan het eventuele defect nooit groot zijn, mijns inziens hooguit in de pre-amp stage.

Gewoon beuken dus en testen dat ding (en de steker eruit bij rook of stank).
dit ga ik ook doen, heb er het volste vertrouwen in dat alles goed gaat.
mocht er maandag toch rook uitkomen dan horen jullie dat wel! wink ;) razz :p

Bedankt voor de reacties!
Gr Joey

Terug naar forum Reageer (zonder quote)