Forum > Geluid

crest 4001 ic'tje over?

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
26-8-2009 16:02
Hallo mede new-liners,

ik heb vandaag 2 crest 4001's gekocht van ferdy (dj dexterity) hier op het forum, nu werken de versterkers verder prima, heb ze ook al goed getest alleen toen in een versterker weg wilde zetten hoorde ik dat er binnenin iets los zat.
nu was ik toch al van plan om ze even open te maken om ze stofvrij te maken, maar nu zag ik dat het onderdeeltje wat los zat een ic was, heb de hele versterker zowat nagekeken maar geen een ic dat niet in de houder zat, zijn ook allemaal andere types die er nu in zitten.
nu vraag ik me af omdat ik geen data-sheet kan vinden via internet, weet iemand waar deze ic thuis hoort? het type is de: RC4559N, RC436.

als iemand een schema van de versterker (crest 4000/4001) heeft zou heel erg helpen!

Gr Joey
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-8-2009 16:07
De RC4559N (prima terug te vinden op Internet trouwens) is een Dual Op-Amp.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
26-8-2009 16:33
heej André,

ja dat had ik ook al gevonden maar omdat ik geen wonder ben met ic's weet ik niet waar deze toe wordt gepast..
in welk gedeelte van de versterker kan dit ic zitten?
op zowel de ingangsprint als de uitgangsprint mis ik geen ic's en zitten andere types.
heb overigens niet de ''eindtrap'' (waar de koeling doorheer loopt) los gehad, kan hij daarin thuis horen?

GR Joey
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
26-8-2009 16:38
Dus je versterkers werken goed maar je hebt een onderdeel over? Houd het onderdeel apart en test je versterkers even goed. Mocht je in de toekomst ooit problemen krijgen kun je als eerst dat onderdeel er eens bij pakken.
Light Image
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
26-8-2009 16:43
Ja de versterkers werken verder goed, heb ze net alleen even stereo aangesloten op 2 topjes maar niet knoerhard.
de versterkers komen trouwens op 4 ohm bridge te spelen op 2 subjes per 4001.
maar ik ben bang dat als dit ic er niet inzit de versterker stuk kan gaan? zit er niet voor niets in lijkt me..
ga vanavond de versterkers inbouwen en alles in bridge aansluiten, zal dan nog een keer proberen of het niet op wat harder volume getest kan worden.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
26-8-2009 16:49
Lijkt erop dat het ic op een of andere verdwaald is, het is inderdaad een dual opamp en die zul je niet terugvinden in het eindtrapdeel.
Daarbij zal je versterker het niet doen wanneer het onderdeel er inderdaad echt in thuis hoort dus ik zou me er geen zorgen over maken.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-8-2009 16:53

dj joe schreef:

heej André,

ja dat had ik ook al gevonden maar omdat ik geen wonder ben met ic's weet ik niet waar deze toe wordt gepast..
in welk gedeelte van de versterker kan dit ic zitten?
Overal in de versterker. Een Dual Op-Amp is een van de meest toegepaste componenten in het audio gebeuren. Hij kan in een ingangstrap zitten (vaak een los printje achterin de versterker; vlak bij de XLR chassisdelen) maar hij kan ook op de hoofdprint zitten (bijvoorbeeld in een eventueel aanwezige servo regeling OF ingesteld als limiter OF wellicht zelfs voor het aansturen van een paar domme ledjes).

Je hebt TWEE versterkers. Vergelijk ze in alle rust 1:1. Zijn ze ECHT identiek leg het component dan weg.

Overigens zou je ook nog even aan de verkoper kunnen vragen of hij er z'n licht over kan laten schijnen (is iets dat ik persoonlijk gedaan zou hebben VOOR het aanmaken van een topic).

PS: Als je niet weet wat een Op-Amp is dan kun je beter niet versterkers open gaan maken...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
26-8-2009 18:03
TADAAA!

2 minuutjes!

https://www.crestaudio.com/media/schematics/3000-4000%20SchematicSet.pdf
Niet goed, wel hard!
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
26-8-2009 18:51
Ik heb zo'n vermoeden dat deze versterkers van timo (TB) zijn geweest, had hem ook al een mailtje gedaan maar nog geen reactie ontvangen, en omdat ik het niet zeker wist heb ik maar een topic aangemaakt ashamed :$
heb de versterker nu ingebouwd en ze lijken gewoon goed te werken,
Ik heb nu even geen tijd/zin om ze nog open te maken, als ik problemen tegenkom (ledje dat niet werk, clip limter die het niet doet) dan haal ik hem toch nog even uit elkaar.
de versterkers zijn ook al vaker uit elkaar geweest zo te zien dus zou me niets verbazen als het ic'tje er gewoon perongeluk in ''gevallen'' is.
als ik nog ''mankementen'' tegenkom meld ik me hier even wink ;)
Allemaal bedankt voor de reacties!

:Edit: Joep bedankt voor het schema, zal er veel aan hebben als hij alsnog uit elkaar moet!

Gr Joey
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
26-8-2009 22:11
Ben ik weer razz :p
heb net even alles aangesloten en er is duidelijk wat mis, ik heb beiden versterkers in bridge maar zodra ik die ene aanzet en hij gaat aan en springt uit protect dan is een harde brom te horen.
heb hem nu op de subs aangesloten, op de tops was mij dit niet opgevallen, de versterker heeft het zodra hij aanstaat, met de potmeters dicht en zonder signaal op de ingang.
dus het ic moet toch ergens thuis horen denk ik. of kan dit een ander probleem zijn?
heb ze nu wel in bridge aangesloten (toen straks stereo), mischien dat dit wat uit maakt?

Gr Joey

Terug naar forum Reageer (zonder quote)