Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Creatief met SpeakerFoam.

(38 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
17-8-2008 23:00
Hallo,

Bedankt weer voor jullie posts.

dj merinos schreef:

Ivo, weet jij overigens een freesje waar je gelijk een gat kan frezen waarvan dan de randen gelijk zijn afgerond?
Heeft zo'n freesje dan ook nog een speciale naam?
Bedoel je een souvreinboor?

boort een gaatje en de kanten zijn ineens afgerond dit wordt eigenlijk meestal gebruikt om voor te boren en de kop ineens te verzinken bij het vijzen.
Nope, ik bedoel een frees waar je bijvoorbeeld een rechthoek uitfreesd, en dan gelijk de randen zijn afgerond.
Zie dit eerder geposte voorbeeld (gebied in de rode rechthoek).

TNT schreef:

Hoe doe je dit: leg een plaat tempex op een vlakke ondergrond, en leg daar het schuim op, leg de geleiderail op de juiste maat op het schuim, stel de zaag op de juiste diepte in en dan rustig doorzagen, en uiteraard de machine ingesteld op het hoogste toerental.
Hiermee kan je ook perfect onder schuinte zagen en je hoeft niks in te vriezen.
Door de geleiderail op het schuim te leggen, druk je het toch plat?
Dan kun je toch, volgens mij, geen schuine kant aan het schuim maken.

Misschien begrijp ik je niet goed.
Boren in schuim kan je echt vergeten, gaten maken zal je met een pons moeten doen(een simpel ding waar je met de hamer op ramt)
Boren in schuim kan wel mits het bevroren is, en gaat nog eens mooi en gemakkelijk ook.
Verloopt zelfs geen milimeter.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
17-8-2008 23:16

Webbie schreef:

Door de geleiderail op het schuim te leggen, druk je het toch plat?
De druk die 20mm schuim kan hebben is zeer behoorlijk (veel hoger dan sommigen denken volgens mij). Ik schat zelfs dat bij een vierkante meter, het gewicht van een volwassene gedragen kan worden zonder dat de compressie boven de 50% komt. Dus zo'n geleiderail (die vaak zo'n 15cm breed zijn bij een meter) is een mooie lastverdeler voor die 5kg die een gemiddelde (?) cirkelzaag weegt.

En al druk je het iets in... Als je daar bij de hoekinstelling rekening mee houdt (hoek dus iets groter maken dan uiteindelijk nodig is) dan kun je ook dat weer corrigeren (ik zou namelijk niet weten waarom het niet lineair in zou drukken).

PS: Hoop natte vinger werk in de door mij hierboven geschreven tekst (mede daarom was ik ook zo blij met je tests ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
17-8-2008 23:17
De druk wordt verdeeld over het totale oppervlak, dus zul je het schuim zomaar niet indrukken, tenzij het een klein stuk is, invriezen is dan de optie (maar niet met mijn gereedschap sneaky :V laugh :D )
Heb het zelf met mijn toppen zo gedaan 65X50cm.
Het is wel raadzaam om de rail met een paar blokjes 18mm te ondersteunen om te voorkomen dat het schuim aan het begin en eind inzakt.

Met het boren bedoel ik dus in niet bevroren schuim wink ;) Ponzen gaat zeker zo strak, en je hoeft niet je vriezer leeg te laden.
brabantse nachten zijn lang
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-8-2008 00:02
Hallo,

Vandaag een proefstukje gemaakt wat én verlijmd is (20mm + 5mm +5mm) én in hoeken moest worden gezaagd.
Resultaat mag er wezen vind ik.

Hier onder de foto's:Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-8-2008 00:30
Hallo,

Nog even wat betreft het stukje verlijmd foam waar ik een paar posts eerder het over had, die heb ik niet gezaagd.

In wou eerst nog wat anders testen voordat ik ging zagen en daarna ontdooien van de hele handel.
Ik wist dus niet wat het invriezen voor invloed had op de lijmverbinding.

Voor dat het stukje de vriezer in ging was de lijmverbindig sterk en liet niet los.
Daarna ingevroren en in een warm sopje gegooit om te kijken of de Bison Spray Lijm daar tegen kon.

Zie hier het resultaat.
In het warme sopje leek het wel of de lijm oploste, want vrij snel kwam er een stuk los.

Eén post erder besproken hoekdeel heb ik niet in een warm sopje gelegd, maar gewoon laten ontdooien.
Stukjes bleven wel zitten, maar heb het idee dat de verbindingen toch wat minder vastzitten na het vriesprocedé.

Conclusie: de Bison Lijm Spray is dus niet geschikt hiervoor. Moet dus wat anders gaan zoeken.

(Wel makkelijk natuurlijk voor de mensen die af en toe hun frontjes moeten wassen, daar zou deze lijm natuurlijk ideaal voor zijn. Kun je toch het foam plakken op de grille, en mocht je het foam een keer willen wassen gooi je het in een heet sopje totdat hij loskomt (en hem dan verder kunt wassen.)

Vraagje aan jullie:

Wie wil er twee proefjes doen met een andere (spuit)lijm en een paar kleine stukjes foam?

Dus twee proefjes:
  • twee stukjes foam aan elkaar plakken, de vriezer in (in een bakje ondergedompeld in water) en dan daarna gewoon laten ontdooien.
  • twee stukjes foam aan elkaar plakken, de vriezer in (in een bakje ondergedompeld in water) en in een warm sopje gooien om hem te laten ontdooien.
Misschien hebben jullie nog suggesties welke lijm ik zou kunnen gebruiken (Martin?).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-8-2008 09:40

Webbie schreef:

Misschien hebben jullie nog suggesties welke lijm ik zou kunnen gebruiken (Martin?).
Foam op foam lijmen doe je met hotmelt. (Hotmelt is ook niet brandgevaarlijk wat dampen van bijv. bisonkit/tix wel heeft)

Martijn heeft een hotmelt pistool.
De soort nevel wat eruit komt is echter wel belangrijk, sommige hotmelt pistolen geven meer een vloeibare "uitstoot" i.p.v. een mooie "spinnewebwaas".
Met de juiste luchtdruk, temperatuur en nozzle is dit zeker mogelijk.

[EDIT schreef:

Als het bedrijf waar ik een paar jaar geleden zat, niet de totale productielijn naar Belgie had verhuisd, had ik en het foam geregeld en het geheel voor je verlijmd.
(Ik kreeg destijds nog wel eens afval plaatjes, net onder de juiste maat.)

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
19-8-2008 15:45
Uit mijn pistooltje komt een lijmrups, geen nevel. (Vernevelen vereist een speciale spuitkop, en die past alleen op de grotere installaties met bijbehorende grote lijmbakken) Overigens is die lijmrups goed te doseren, dus opzich zou dat prima moeten lukken.

Moet binnenkort toch weer bij Penn bestellen, zal dan wel lijmspray mee laten komen om wat mee te testen. Zou me niks verbazen als die wel goed werkt met schuim, is immers speciaal voor het verlijmen van schuim. laugh :D

Schuim is overigens het best te zagen op een lintzaag, ook ingevroren schuim kan daarmee gezaagd worden. Andere (niet zo voor de hand liggende) optie is een tegelzaag. Ik heb daar zelf wel eens zachtschuim mee gezaagd, maar ben daar van afgestapt omdat platen van 2*1 meter niet echt makkelijk te zagen zijn op zo'n klein zaagje.

Heb overigens ook zo'n Festool cirkelzaag met geleider hier staan, dus mocht je een keer langs willen komen; koffie is zo gezet. happy :)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
19-8-2008 19:32
tis ook maar net hoe je het wilt vastzetten.
Ik doe het zelf altijd met transparante sileconenkit.
Hecht aan vrijwel alles, is ook zonder schade weer los te trekken.

Je smeert hem natuurlijk niet helemaal in.
Ik doe meestal rondom aan de randen dotjes om de 10 cm,
en dan maak ik een cirkel omtrek om de speaker('s), en de eventuele basreflexpoorten.
Zo voorkom je dat het gaat wapperen waar er wat meer lucht verplaatst.
Als het oppervlak groot is, zet ik ook her en der wat dotjes extra.

De kit doe ik op het rooster, en de foam druk ie er daarna in.
Voordeel is dat je het ook nog een beetje kan verschuiven bij het neerleggen, daar is geen haast bij.

Bij hotglue heb je slechts enkele seconden en dan moet het goed zitten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
21-8-2008 03:38
Ik heb de bison lijm spray ook gebruikt voor mijn bren. Dit is inderdaad geen goed spul, na 10x flink gebruikt ligt het er zo weer af. Ik weet dat ivo hiervoor tapijtlijm gebruikt. Ik heb dit ook eens geprobeerd ook van het merk bison. Dit blijft erg goed zitten maar als je het maar iets te dik smeert dan zie je dit door de foam heen. Ook geen optie voor mij dus.

De foam die ivo voor mij gelijmd heeft is echter wel goed.

Al met al ben ik nog naar de perfecte lijm aan het zoeken laugh :D.
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
21-8-2008 11:43
Veel tapijtlijm is op waterbasis,
lost dus op als het nat word...........
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)