Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Creatief met SpeakerFoam.

(38 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
15-8-2008 18:55
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 15-8-2008 23:52
Hallo,

De zoveelste studiereis die ik hier start.
Nu eens over het bewerken van speakerfoam, frontfoam, frontschuim of hoe je het ook wil noemen.

Na vele speculaties of invriezen van het schuim en daarna het op maat zagen, snijden of frezen wel mogelijk was.
Zat er niets anders op dat toch maar eens een keer gaan te proberen.

Gisteren een paar stukjes over de post gekregen van Dré, om er eens een keer mee te gaan experimenteren.
Gelijk toen ik ze binnen had een stukje in de vriezer gelegd in een bakje water.

Of het gelukt is moeten jullie maar beoordelen laugh :D:Inmiddels weer een stukje in de vriezer gelegd om dat morgen eens te gaan frezen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 384
15-8-2008 19:20
Gaat -voor zover ik kan zien- wel redelijk goed, nietwaar? Maar aftekenen met een blok ijs eromheen lijkt me wel lastig. Vooral als onder een hoek moet worden gezaagd.

Probeer de volgende keer eens een stuk te zagen waar je vooraf de afmetingen van bepaald en check vervolgens of dat klopt ;-)
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
15-8-2008 19:43
Je pakt 't wel gelijk heftig aan qua hoeveelheid ijs..

Is het niet voldoende om het schuim gewoon goed nat te maken en dan in te vriezen, in plaats van het in een grote blok in te gieten ?
Wellicht kun je eens proberen een plaatje hout met plastic huishoudfolie te bespannen (i.v.m. vastvriezen). Hierop leg je je stuk speakerschuim wat je met een plantenspuit o.i.d. goed nat spuit. Wellicht is dit na invriezing ook stevig genoeg om te bewerken. Dat zaagt vast een stukje nauwkeuriger en tekent gemakkelijker af :-)
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
15-8-2008 19:59
Als je het complete front van je BB wil zagen moet je toch een aardige vrieskist hebben. En als je zoals bovenstaand ook geheel in een bak water zet, moet je bijna je vriezer vol laten lopen wink ;)
Zouden ze dat in een fabriek niet met stikstof koelen oid?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
15-8-2008 20:13
Webbie,

Ik denk het zelfde wat JVS zegt, lijkt me wat makkelijker dan in een 'klomp' ijs te zagen.
Ik zit weer met veel genoegen naar dit topic te kijken, zeker omdat ik binnenkort ook een lastige klus heb met speakerfoam te vervangen voor nieuw..
Ik heb een paar Dv-Dosc kasten die nieuwe foam moeten hebben en deze zijn aan de randen afgerond..
Met de warmte van Aruba, nou eigenlijk de UV intensiteit, gaan je foam platen snel 'verpulveren' en dus zal je nieuwe moeten maken.
Ik zal dit topic zeer vaak lezen en op de voet volgen!

Succes Webbie, laat maar weten!!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
15-8-2008 20:14
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 15-8-2008 20:35
Hallo,

Daniel schreef:

Gaat -voor zover ik kan zien- wel redelijk goed, nietwaar?
Ging zelfs heel snel en gemakkelijk, de zaag en boor gingen er heel makkelijk doorheen, zonder maar een keer te "happen".
Maar aftekenen met een blok ijs eromheen lijkt me wel lastig. Vooral als onder een hoek moet worden gezaagd.
Nee hoor, als je het schuim wat groter houdt, dan zaag je eerst een kant recht en stel je de geleiders van de zaagtafel even daarna in op de maat die je wilt hebben. Het proefstukje is overigens netjes recht en "haaks".
Probeer de volgende keer eens een stuk te zagen waar je vooraf de afmetingen van bepaald en check vervolgens of dat klopt ;-)
Dat was ik al van plan, want door het bevriezen van het water zal het foam wat groter worden.
Het ging er nu even om of het wel te zagen en te boren was.
En dat gaat inderdaad zeer goed.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
15-8-2008 20:22
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 15-8-2008 23:59
Hallo Joost,

JVS schreef:

Je pakt 't wel gelijk heftig aan qua hoeveelheid ijs..
Zoals in mijn eerdere post aangegeven, was dit even een probeerseltje om te kijken of het mogelijk was om het op deze manier te kunnen bewerken.
Is het niet voldoende om het schuim gewoon goed nat te maken en dan in te vriezen, in plaats van het in een grote blok in te gieten ?

Wellicht kun je eens proberen een plaatje hout met plastic huishoudfolie te bespannen (i.v.m. vastvriezen). Hierop leg je je stuk speakerschuim wat je met een plantenspuit o.i.d. goed nat spuit. Wellicht is dit na invriezing ook stevig genoeg om te bewerken. Dat zaagt vast een stukje nauwkeuriger en tekent gemakkelijker af :-)
Nee, dat denk ik niet.
Zodra je de plaat uit de vriezer pakt begint hij al te ontdooien, hij moet dus goed gevult zijn met water en zelfs wat ijs er om heen zitten.

Techniek moet natuurlijk wel wat verfijnd worden, maar zoals eerder gezegd ging het nu even of het kon.

Heb er zelfs al iets op bedacht, maar ik kijk even hoe het gaat morgen met het frezen.
Inmiddels ook drie stukjes foam aan elkaar gelijmd en als ze droog zijn gaan die ook de vriezer in.
Zo kan ik kijken of verlijmd foam ook te zagen is zonder dat het los komt.
Als dit alles goed werkt dan zou dat heel mooi zijn, want dan kun je in het foam gaan "schrijven", afgeronde hoeken maken en "inhammen" maken.

Ik houdt jullie op de hoogte.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 384
15-8-2008 22:18

Webbie schreef:

Nee hoor, als je het schuim wat groter houdt, dan zaag je eerst een kant recht en stel je de geleiders van de zaagtafel even daarna in op de maat die je wilt hebben. Het proefstukje is overigens netjes recht en "haaks".
Dit wordt lastiger als je onder een hoek gaat zagen. Je moet dan rekening houden met de dikte van de ijslaag om het schuim, anders wordt je werkstuk te klein/groot.

Ik begrijp dat je nog in de experimentele fase zit, maar dit zijn dan alvast wat punten om over na te denken.
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
15-8-2008 23:56
Ik laat op 't werk wel eens aluminium platen (frontplaten van bedieningspanelen) CNC-waterstraalsnijden. Dit kan ook onder een hoek. Gaat érg snel (door 3-5mm alu plaat) en tot een formaat van minstens 100x200cm. Ontwerp kun je op een dergelijke machine simpel als CAD importeren. Speakerschuim zal hier ook prima mee te bewerken zijn, al zal je iets moeten bedenken om het schuim netjes op de plaats te houden (zwaar karton erop leggen of héél licht vastlijmen aan een bodemplaat van karton of hardboard o.i.d..
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
16-8-2008 10:17
enige wat ik me nog kan bedenken dat eventueel iets uitmaakt is dat je rekening moet houden met het feit dat water iets uitzet als het bevroren is. Omdat het schuim poreus is zit er natuurlijk water in. Maar misschien is dat te verwaarlozen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)