Forum > Geluid

Ontvangst antenne's koppelen.

(38 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
12-3-2008 22:00
j stick is met toch wat lastig.....
Maar waarom niet de gewone standaard antennes gebruiken die anders achterop de ontvanger zitten?

Het signaal word immers versterkt met de splitter....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
12-3-2008 22:30

Tom schreef:

.....Maar waarom niet de gewone standaard antennes gebruiken die anders achterop de ontvanger zitten?

Het signaal word immers versterkt met de splitter....
.....?

We willen het zaakje toch verbeteren, niet ? Weg met die standaard sprietjes.
Het gaat 'm om de signaal-ruis verhouding. Ga je een versterker toepassen dan verbeter je die signaal-ruis verhouding niet. Een versterker heb je enkel nodig op kabelverliezen te compenseren of verliezen t.g.v. het in de signaalweg zetten van splitters. De versterker plaats je zo dicht mogelijk bij de antenne, liefst IN de antenne (aktieve antenne).

Ik heb hier Sennheiser EW-setjes in banden van 554MHz-870MHz. De lengte van de sprietjes op de ontvangers is echter overal gelijk... Voor de meest gangbare band (790-822 meen ik) zit de lengte zo rond de 1/2 golf. Via een rack-inbouwkitje over 30cm coax + connectoren kan zo'n 1/2 sprietje dus echt niet optimaal z'n werk doen (geen impedantieaanpassing)...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
12-3-2008 23:04
het was niet begonnen om het verbeteren.
Het is me begonnen om 4 diversety ontvangers netjes te koppelen op twee antennes, het liefst zonder verlies.

Als je naar boven scrolt zie je een link voor een scannerantenne die ik voor buiten evenementen gebruik, deze heeft zelf al een extra gain.

Maar als er simpele betaalbare oplossingen zijn om het nog beter te maken houd ik mij uiteraard aanbevolen.
Maar niet te ingewikkeld, daar ik geen elektronica heb gedaan.
Dus als je er schakelingen bij gaat halen die ik zelf moet bouwen, dan is voor mij het nooodzakelijk dat ik een schema van deze schakeling heb, daar ik zelf niet kan ontwerpen.
Ik heb wel de kennis om een schema om te zetten in een "netjes" gesoldeerde print met onderdelen enz.

Maar leiver haal ik alles zo uit een zakje of een doosje... laugh :D
En zelbouwantennes, lijkt me ook zo'n lekkere hobby.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
12-3-2008 23:15
Wat versta je precies onder "betaalbaar" ?

Ik denk dat je voor 't geld geen beter oplossing kunt bedenken dan het verhaal met de aktieve DVB-T antenne'tjes.. Als je een DVB-T antenne kunt vinden met externe voedingsaansluiting óf passende power-inserters is 't met de juiste F-BNC verloopjes kant&klaar in elkaar te prikken..
RevhaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2004
Laatste: 29-12-2018
Berichten: 91
12-3-2008 23:17
Kan er niet in de webshop zo een setje toegevoegd worden??
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-3-2008 00:36
het verlopen is geen probleem,
ik kan de soldeerbout wel vasthouden, ik verloop niet, maar zet alle goede pluggen er aan.

Hoezo goedkoper,
antennes heb ik al, chassisplaatjes voor de BNC chassis delebn heb ik ook in voorraad.

Enige wat ik moet kopen zijn een stal bnc kabeltjes die ik door midden knip, en aan de andere kant doe ik dan een coax stekker.
En ander wat ik moet kopen is twee antenne verterkers met ingebouwde 4 weg splitter.
Deze kosten mij 15 euro per stuk.

Dus dan ben ik alles bij elkaar voor 50 euro klaar....

En dat terwijl zo'n officiele sennheiser verdeler bijna het tienvoudige kost.....

Maar ik sta uiteraard altijd met open oren te luisteren naar andere voorstellen happy :)
En als je dan iets oppert, geef me dan meteen ook linkjes (eventueel via mail) waar ik de betreffende onderdelen kan vinden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
13-3-2008 10:51

JVS schreef:

Tom schreef:

.....Maar waarom niet de gewone standaard antennes gebruiken die anders achterop de ontvanger zitten?

Het signaal word immers versterkt met de splitter....
.....?

We willen het zaakje toch verbeteren, niet ? Weg met die standaard sprietjes.
Het gaat 'm om de signaal-ruis verhouding. Ga je een versterker toepassen dan verbeter je die signaal-ruis verhouding niet. Een versterker heb je enkel nodig op kabelverliezen te compenseren of verliezen t.g.v. het in de signaalweg zetten van splitters. De versterker plaats je zo dicht mogelijk bij de antenne, liefst IN de antenne (aktieve antenne).
Ik zat later nog eens na te denken over m'n eigen geblaat (en volgens mij heeft een J-stick een 6dB gain; dus 3dB meer dan een halve dipool). Maar waar ik vooral over na zat te denken is het nut van een gevoeligere antenne. Dat is prachtig als de band SCHOON is maar is de band tegenwoordig nog wel schoon? Als hij toch al zo vervuild is als het maar kan dan heeft het wellicht weinig zin verder te gaan dan de standaard stokjes.

Aan de andere kant... Een goed getunede antenne is op zichzelf al een goed filter (in tegenstelling tot die stokjes op standaard setjes die inderdaad absurd breedbandig gebruikt worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GenticsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-5-2004
Laatste: 17-11-2012
Berichten: 9
13-3-2008 16:24
Er zijn 3 factoren waar je rekening moet houden, juiste gebruik van je antennes de gain en de S/N.

Voor de gain geldt dat verliezen in alle passieve elementen (vrije ruimte, bekabeling, splitters) gecompenseerd dienen te worden. Hiervoor zit een versterker in je ontvanger. Deze versterker heeft echter een bepaald bereik (-a tot +b dB), als de verliezen te groot worden, wat al snel het geval is bij passieve splitters, moet hiervoor gecompenseerd worden. Het plaatsen van je versterker doe je het liefst zo dicht mogelijk bij je antenne omdat je versterker zelf en invloeden van buitenaf op je passieve elementen ook ruis veroorzaken. Als het signaal op die punten sterker is heeft dit een positief (lees: minder negatief) effect op je S/N. Let bij versterken er wel altijd op dat je niet te veel versterkt, in dat geval zul je de versterker van je ontvanger verzadigen (dodelijk voor je signaal). Te weinig versterking en de versterker van je ontvanger zal niet gevoelig genoeg zijn om het signaal op te pikken. Het bereik van je ontvanger (gevoeligheid-verzadiging) is vaak terug te vinden in de producthandleiding. Overigens zijn er nog meerdere eigenschappen voor je versterker, te denken aan juiste impedantie, binnen frequentiebereik, bij benadering lineaire fase in frequentiegebied (belangrijk! anders wordt de modulatie van je microfoonsignaal verstoord!).

Wat betreft het gebruik van een andere antenne's op microfoonsystemen zijn de jongens van Shure en Sennheiser echt niet zo dom als Dre impliceerde. Er is een hele goede reden dat er standaard half en kwart (goedkoper, makkelijker aan te sturen) golflengte antennes gebruikt worden. Gainboosts in antennes zijn heel leuk maar gaan ten koste van je breedte bereik. In de praktijk is de afstand van je ontvanger tot je zender relatief klein maar wil je dat je zender volledig rondom de ontvanger ontvangen kan worden. Als DJ als je achter je tafel staat maar ook als je de zaal in loopt, bij bandjes heb je de ontvanger vaak naast of achter het podium staan maar is de hoek tussen de ene zender (ene kant podium) en nadere zender (andere kant podium) groter dan het bereik van bijvoorbeeld een dipool antenne. Wil je wel een gerichtte werking (ontvangers staan bijvoorbeeld bij je FOH tafel) dan kun je ook een antenne vlag (hark-antenne) gericht op het podium aansluiten op je microfoonsysteem. Deze is gerichter, heeft een verder bereik en een betere S/N omdat ruis van alle kanten afkomt maar een richtantenne alleen luisterd naar de kant waar je zenders zijn (is niet altijd waar, ligt aan de verdeling van je ruisbronnen). Sennheiser en shure hebben een uitgebreid assortiment antennes, versterkers, splitters enz.

Als je wat meer wil weten over hoe je in de praktijk het beste om kan gaan met antenne systemen (microfoon, in-ear) kun je veel documentatie vinden op de sites van sennheiser en shure. Van diverse soorten systemen staat hier veel toelichting.

Als laatste dan nog even een toelichting over de meest gemaakte fout: zender systemen bij elkaar plaatsen. Alle antennes dienen minimaal een halve golflengte van elkaar verwijderd te zijn elkaar omdat ze anders elkaars EM-veld verstoren. Het netjes al je zenders in een flightcaseje bouwen met een berg spriet antennes is dus fout en zal zeker erg ten koste gaan van je ontvangst. Het uit elkaar houden van zendantennes (in-ear) en ontvangstantennes (microfoon) spreekt al helemaal voor zich.
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
13-3-2008 16:51
Zijn die EW sets van Sennheiser nou 50 of 75 Ohm?
En welke bekabeling pak je hier voor? RG58 of RG59?

Is het misschien mogelijk om eens schematisch zo'n zelfbouwset weer te geven? Ik heb namelijk voor mn Sennheiser parrkje her en der wat offertes laten maken door die ASP-sets, maar da's inderdaad een hoop geld....
Als het ook op deze manier gaat zou dat mooi zijn.

We zoeken dus een manier om 1) Vier sets te combineren en 2) het ontvangstgebied te vergroten voor buiten en grote lokaties.

Nog een andere tip misschien: ik doe nu wel eens twee ontvangers een eind uit elkaar wegzetten op dezelfde freq. en twee schuifjes open op de mixer. Dan pakken ze mooi elkaar over. Vaak dan nog de ontvangertjes op een plankie op een Manfrotto 3,5 meter hoog wink ;)
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
13-3-2008 16:54
gebruik je dan in totaal 8 ontvangers?

Dan had je van dat geld beter een asp kunnen kopen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)