Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Gentics

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 9 bijdrage(n) van Gentics (Pagina: 1 van 1)

Topic: Ontvangst antenne's koppelen. (13-3-2008 16:24:00)
Er zijn 3 factoren waar je rekening moet houden, juiste gebruik van je antennes de gain en de S/N.

Voor de gain geldt dat verliezen in alle passieve elementen (vrije ruimte, bekabeling, splitters) gecompenseerd dienen te worden. Hiervoor zit een versterker in je ontvanger. Deze versterker heeft echter een bepaald bereik (-a tot +b dB), als de verliezen te groot worden, wat al snel het geval is bij passieve splitters, moet hiervoor gecompenseerd worden. Het plaatsen van je versterker doe je het liefst zo dicht mogelijk bij je antenne omdat je versterker zelf en invloeden van buitenaf op je passieve elementen ook ruis veroorzaken. Als het signaal op die punten sterker is heeft dit een positief (lees: minder negatief) effect op je S/N. Let bij versterken er wel altijd op dat je niet te veel versterkt, in dat geval zul je de versterker van je ontvanger verzadigen (dodelijk voor je signaal). Te weinig versterking en de versterker van je ontvanger zal niet gevoelig genoeg zijn om het signaal op te pikken. Het bereik van je ontvanger (gevoeligheid-verzadiging) is vaak terug te vinden in de producthandleiding. Overigens zijn er nog meerdere eigenschappen voor je versterker, te denken aan juiste impedantie, binnen frequentiebereik, bij benadering lineaire fase in frequentiegebied (belangrijk! anders wordt de modulatie van je microfoonsignaal verstoord!).

Wat betreft het gebruik van een andere antenne's op microfoonsystemen zijn de jongens van Shure en Sennheiser echt niet zo dom als Dre impliceerde. Er is een hele goede reden dat er standaard half en kwart (goedkoper, makkelijker aan te sturen) golflengte antennes gebruikt worden. Gainboosts in antennes zijn heel leuk maar gaan ten koste van je breedte bereik. In de praktijk is de afstand van je ontvanger tot je zender relatief klein maar wil je dat je zender volledig rondom de ontvanger ontvangen kan worden. Als DJ als je achter je tafel staat maar ook als je de zaal in loopt, bij bandjes heb je de ontvanger vaak naast of achter het podium staan maar is de hoek tussen de ene zender (ene kant podium) en nadere zender (andere kant podium) groter dan het bereik van bijvoorbeeld een dipool antenne. Wil je wel een gerichtte werking (ontvangers staan bijvoorbeeld bij je FOH tafel) dan kun je ook een antenne vlag (hark-antenne) gericht op het podium aansluiten op je microfoonsysteem. Deze is gerichter, heeft een verder bereik en een betere S/N omdat ruis van alle kanten afkomt maar een richtantenne alleen luisterd naar de kant waar je zenders zijn (is niet altijd waar, ligt aan de verdeling van je ruisbronnen). Sennheiser en shure hebben een uitgebreid assortiment antennes, versterkers, splitters enz.

Als je wat meer wil weten over hoe je in de praktijk het beste om kan gaan met antenne systemen (microfoon, in-ear) kun je veel documentatie vinden op de sites van sennheiser en shure. Van diverse soorten systemen staat hier veel toelichting.

Als laatste dan nog even een toelichting over de meest gemaakte fout: zender systemen bij elkaar plaatsen. Alle antennes dienen minimaal een halve golflengte van elkaar verwijderd te zijn elkaar omdat ze anders elkaars EM-veld verstoren. Het netjes al je zenders in een flightcaseje bouwen met een berg spriet antennes is dus fout en zal zeker erg ten koste gaan van je ontvangst. Het uit elkaar houden van zendantennes (in-ear) en ontvangstantennes (microfoon) spreekt al helemaal voor zich.
Topic: Ontvangst antenne's koppelen. (11-3-2008 21:28:00)
Wat betreft het gebruik van de standaard antennes voor binnengebruik eerst even checken of dit kwart of half golflengte antennes zijn.

Kwart golflengte antennes zijn afhankelijk van een geaard vlak (dat zich dan in je microfoon ontvanger begeeft). Een metale vlak gedraagt zich als "spiegel" voor lading en spiegelen dus ook je kwart golflengte antenne alsof het geheel een halfgolflengte antenne is. (Dit verhaal zit eigenlijk wat ingewikkelder in elkaar maar dit is een simpele uitleg).

Wil je de antenne elders plaatsen dan recht tegen de ontvanger aan heb je dus een half golflengte antenne nodig, een kwart golflengte antenne kun je niet zomaar gebruiken.

Verder is true-diversity meer dan gewoon 2 antennes hebben. Bij een true diversity ontvanger zitten de antennes een halve (of anderhalve of twee-en-eenhalve....) golflengte uit elkaar vandaan zodat als de ene antenne zich in een knoop bevindt de andere in een buik geplaatst is.
Topic: Welk type box?? (4-3-2008 01:01:00)
Dan heb je wat laag maar topjes blijven k*t klinken. Het is de investering in ieder geval niet waard.

Je hebt meer, zoals hierboven al aangegeven, aan het aanschaffen van k112's of k115's en die full-range aan te sturen, kost je waarschijnlijk minder en je hebt er meer aan dan MDJ-15's met subs eronder.

Natuurlijk moet je altijd blij blijven met gratis spullen.

Zijn k112's boven je budget kun je overwegen ze tweede hands aan te schaffen. Er zijn er veel van verkocht vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding en er worden er dus ook genoeg tweede hands aangeboden.
Topic: Hulp met afstellen geluidset (4-3-2008 00:15:00)
Dank je Rene, die andere post was ook al van mij, ging er vanuit dat hij dat al geprobeerd heeft.

Nu we het toch over de DCX2496 hebben heb ik er ook nog wel een vraagje over. Ik moet bij onze studentenvereniging nog wel eens een microfoon op het podium aansluiten en heb aansluitingen vanaf het podium naar mijn versterkerrack lopen. Het microfoonsignaal moet echter nog wel voorversterkt worden en moet dus nu steeds een lijntje op en neer leggen naar mijn dj-tafel. In het versterkerrack zit een DCX2496 waarvan IN C en OUT 6 nog vrij zijn en ik heb die bij het inbouwen maar gelijk netjes op het patchpaneeltje gezet. Voor de ADC van IN C zit een microfoonversterker (met phantoom zelfs) die gebruikt wordt door de intelligente "ik stel mezelf wel ff af"-functie van het apparaat. Ik heb het echter nog niet voor elkaar gekregen om deze versterker in te schakelen als IN C normaal gebruikt wordt en kan dit ook niet in de handleiding vinden. Is er iemand die misschien een trucje weet waardoor dit toch mogelijk is.

Even voor de goede orde de gain op IN C zit na de ADC, op deze plek 20dB bijgainen is dodelijk voor je SNR.
Topic: Hulp met afstellen geluidset (3-3-2008 23:08:00)

Sound by Ghost schreef:

Ik vind de bas niet echt mooi klinken te veel geblaas enzo je hoort meer lucht dan dat je echt die diepe en mooie bas hoort/voelt.
Dan zou je kunnen overwegen om low-cut terug te draaien naar 30 Hz, op een goeie set geeft dit veel verschil. 30-40 geeft je diepe bas die je voelt. Op het moment dat je hard moet knallen en je merkt dat je wat vermogen te kort komt kun je dit weer terugzetten naar 40 Hz want er gaat wel veel vermogen in zitten. Experimenteer ook met de stijlheid van je filter een but48 heeft sterkere flanken en minder (nadelig) effect op de harmonischen van je kantelfrequentie. Je hebt waarschijnlijk heel weinig aan je 20-30 Hz en die slurpen wel veel vermogen op.
Topic: Hulp met afstellen geluidset (2-3-2008 20:56:00)
Zoals webbie al zei, je zult aan moeten geven wat je niet lekker vindt klinken, dan zijn er zat mensen die je kunnen helpen.

Ik moet bekennen dat ik deze set nog nooit live gehoord heb maar er zijn wel wat puntjes die ik vaker fout hoor gaan bij DJ's. Het meest stoor ik me dan aan een gigantische blubber bas die er uit te halen is door 80-100Hz een beetje weg te filteren. In dit geval zou je dat op kunnen lossen door de cross-over frequenties fijn te kiezen laat de subjes van 30 (scherp, but48 filter ofzo) tot 80 (minder scherp but24) en je topjes aangrijpen op 100 Hz. De exacte waarde moet je even mee spelen. Als je nu denkt wat laag te missen kun je een buikje laag bijgeven ergens rond de 55 a 60 Hz, dit geeft je wat meer basskick. Op deze manier worden je basskick en baslijntje (120+ Hz) wel goed uitversterkt maar ben je die blubber bas die in sommige dance/trance/enz nummers zit kwijt.

Bovenstaande kan voor een alround DJ een verbetering zijn, maar is volledig afhankelijk van je smaak en eigenschappen van je geluidsset. Het kan in ieder geval geen kwaad om te proberen en dan gewoon zelf te oordelen. Je kunt op je crossover mooi alle instellingen opslaan en later vergelijken, proberen en luisteren kunnen magische resultaten leveren.
Topic: Waar vervoeren jullie de drive in mee? (2-3-2008 02:43:00)
Telt het vervoeren van een PA ook mee? In dat geval PA tot 150 man inclusief Licht, geluid, FOH, 10 monitorgroepen oid., het nodige draadloos enz. in een Berlingo.

Of zoals het vroeger ging gewoon een drive-in in een 206, lekker knus met al je spulletjes.
Topic: monitor EQ aanschaffen (2-3-2008 02:36:00)
Een ander vraag kan zijn of je uberhaupt wel EQ's op je monitoren wilt hebben staan, behalve dan omdat het kan. Ik weet niet wat je verder voor materiaal gebruikt maar door een paar juiste keuzes te maken kun je een veel beter resultaat bereiken. Feedback is echt niet nodig, heb je dat wel gaat er ergens iets fout. Equalisers op je monitoren zijn dan ook overbodig, ik mix zelf op een yamaha LS9 (digitaal) en heb dus eq-tjes ten overvloeden beschikbaar. Ik heb nog nooit een eq op een monitor hoeven zetten om rondzingen te voorkomen. Hoogstens een keer een kopietje gemaakt van een microfoonkanaal om de zang op de monitor anders te laten klinken dan in de zaal. Heb je toch last van feedback zou je de volgende puntjes kunnen overwegen:

- Zorg voor rust op het podium. Op kleine podia kan dit uiteraard lastig zijn maar dreigt het fout te gaan spreek de band even aan. Een gitaarversterker klinkt inderdaad net wat vetter als die wat harder staat en een drummer speelt misschien fijner als hij hard door kan meppen. Dit weegt vaak echter niet op tegen het verlies wat dit in het totaalplaatje met zich meebrengt. Zorg dat de band zich er ook aan houdt, als 1 iemand harder gaat, gaat de rest hier weer overheen.
- Meer rust kan ook bereikt worden door de keuze van de FOH set, let bij aanschaf erop hoe netjes deze gericht en hoeveel geluid er naar achteren "lekt". Je kunt heerlijk relaxen achter een d&b set terwijl je bij DAP's op die plek een gehoorbeschadiging oploopt. Al speelt hier budget natuurlijk wel een belangrijke rol.
- Zorg voor goede microfoons, ik gebruik zelf UR2's maar dat kan wel eens boven je budget liggen. Ook een draadgebonden SM58 klinkt heerlijk en is prima betaalbaar, een beta87 vaak nog wat helderder maar is misschien weer wat gevoeliger, volledig afhankelijk van je zanger/zangeres. Een goede microfoon is goedkoper dan een slechte EQ en je zaalgeluid heeft hier ook nog eens veel profijt van.
- Gooi compressors weg. Ik zie het nog veeeeeeeel te vaak gebeuren dat compressors verkeerd ingesteld staan. De zang is aan het zingen, compressor slaat dicht, zang wil monitor harder, geluidsman blaft en gehoorzaamd trouw, nummer afgelopen, compressor gaat open en PIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEPPPPPPPPPPPPPP, de zang kijkt boos naar de geluidsman. Zeker bij onervaren zanger/zangeressen kan het helpen ze een beetje microfoontechniek bij te brengen, ze kunnen prima zelf compenseren door bij die ene uithaal de microfoon wat verder van de mond te houden daar heb je geen "intelligent" stukje elektronica voor nodig.
- Kies de juiste monitoren, ik heb zelf nooit met die pas kastjes gewerkt en kan hier dus niet over oordelen, maar ga vaak op pad met EV s-200's en daar gaat het ook altijd goed mee. Wat zijn dan goede monitoren? Dat zal je zelf moeten luisteren en ervaringen delen met andere, durf een keer te ruilen uit andere verhuur en kijk gewoon of dit beter werkt. Het kan soms ook helpen om meerdere monitoren (doorgelust) weg te leggen. Zo wordt je zang beter bereikt maar hoef je de boel niet harder te zetten.

Ik weet niet tot in hoeverre bovenstaande punten van toepassing zijn voor jou, ik ken de rest van jullie spullen niet, maar het zijn wel punten die bij veel beginnende bands nog wel eens fout gaan. Ik weet ook niet of je zelf beginnend bent of met beginnende bands werkt, als je al jaren in het vak zit zal je bovenstaande vast al wel overwogen hebben. Zie bovenstaande punten daarom als tips (en doe ermee wat je zelf wilt) en niet als kritiek.

Verder wil ik nog even opmerken dat ik het niet helemaal eens ben met wat Dre eerder in dit topic zei:
Zoals gezegd: Bij monitoren gaat het vooral om GBF en veel minder om geluidskwaliteit. Stop je dure centen daar waar het uitmaakt (dat wat naar het publiek gaat) en gebruik bruikbare producten voor monitoring (en ja hoor, dan is zelfs zo'n Behringer EQ een prima optie. Met name de Behringer digitale EQ's met analoge interface zijn helemaal zo slecht nog niet...). Bijvoorbeeld de DEQ-1024.
Natuurlijk is je zaalgeluid belangrijk maar je monitoring dient ook op orde te zijn. Hebben muzikanten geen lekker geluid staan ze niet lekker te spelen. Je kunt dan nog zo'n goede geluidsman zijn maar als de band ruk speelt krijg je dat niet meer opgepoetst. Dit is natuurlijk ook zeer afhankelijk van de kwaliteit van de bandleden. Al met al gaat het natuurlijk fout bij de zwakste schakel en als dit de band zelf is (muzikanten en hun instrumenten) kun je er alleenmaar het beste van proberen te maken.

Wat betreft de techniek denk ik dat je als geluidsman eerst moet zorgen voor fatsoenlijke instrumenten, fatsoenlijke microfoons en een fatsoenlijke mengtafel. Als deze drie op orde zijn kun je heel veel randapparatuur achterwege laten (bijvoorbeeld eq'tjes, compressors, gatejes) en verdien je hiermee de kosten voor die tafel en microfoons weer terug. Op de vierde plaats komt een keuze van goede FOH set, een wat nettere set gaat bijna altijd boven ragbakken, zelfs voor een rockband.

Bovenstaande is misschien een beetje off-topic en lang geworden maar hopelijk wel behulpzaam.
Topic: Op maat gemaakte oordoppen (5-10-2004 09:32:00)
Hey,

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar goede oordoppen, maar liniare filtering vind ik belangrijker dan sterke filtering. Dit omdat ik naast het draaien ook nog wel eens geluid wil inregelen bij bands en dergelijken. Ik merkte daar dat met de standaard gele weggooi doppen vooral de hoge frequenties sterk gefilterd werden, want toen ik ze inhad klonk het goed, maar toen ik ze uit deed heb ik geen schuifje of draaiknopje gevonden dat niet verkeerd stond. Dus wie heeft er ook ervaring met doppen en zit in het uitversterkings wereldje. Welke bevallen goed en welke klinken echt voor geen meter?