Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw sub (35Hz of lager, 600watt 4ohm)

(61 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
10-1-2007 22:51
Waarom zou een bandpass afvallen voor drive in en transportabel als eisen?? Er zijn wat dat betreft best wel wat ontwerpen te krijgen of te maken. Of de klank je bevalt is een ander punt.

Wil je simpel bouwen dan is een bewezen basreflex misschien inderdaad de beste oplossing, eventueel een hybride. Bij metingen aan de hybride van Ivo hebben wij gezien dat deze aan de onderkant richting 45- 40 hz wandelt, afhankelijk van de plaatsing. Het ontwerp is deels een hoorn waardoor je bij stacking het -3 db punt nog iets kunt verlagen. Bij een basreflex is dit niet aan de orde. Meerdere kasten gaan natuurlijk wel een stuk harder, dus wellicht dat het lager lijkt te gaan?
Er zijn voldoende 15”-ers te krijgen die net zo laag gaan als een 18”, waarschijnlijk wel met iets minder rendement. Zelf gebruik ik de 15N840 van BMS. Deze speaker kan in een relatief erg kleine kast (90 liter netto) erg diep komen, 35 hz is zeker haalbaar. Prijs die je daarvoor ‘betaalt’ is een laag rendement (94 db), maar belastbaarheid en Xmax zijn zeer hoog waardoor de maximale geluidsdruk nog steeds flink is. Je moet er dan wel veel vermogen in stoppen, 600 watt is echt te weinig! Vind je een grotere kast geen probleem dan zijn er 15”-ers of 18”-ers die ook diep komen met een wat hoger rendement en met minder vermogen toekunnen.

Schuin plaatsen van de woofers creëert een volume voor de speakers waardoor je een beperkt bandpass-gedrag kunt krijgen. Het fijne weet ik er niet helemaal van, lijkt me ook lastig te berekenen. Als het gaat om een kleine hoek met weinig ‘voorschakelvolume’ denk ik dat de verschillen met een rechte plaatsing niet groot zijn. Ivo heeft dit getest bij de hybride en daar kwam het wel erg nauw. Hier is de hoek dan ook onderdeel van het hoornverloop…
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
11-1-2007 00:07
Als het daadwerkelijke bouwen echt door twee linker handen gebeurt, kom je ook niet verder dan een BR kastje.

Maar om nu te zeggen dat een stepped horn zo lastig is ? alles haakse hoekies wink ;)

ik zou zeker eens naar de hybrides kijken ook. later uitbreiden, levert zoals gezegd niet aleen meer druk op, maar ook meer diepgang...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
11-1-2007 00:33
Met hybride kasten heb ik niet zo'n beste ervaring mee. Door de korte hoorn heb je rond de 80 Hz extra gain wat voor velen de extra voelbare druk geeft, maar mooi vind ik die bas niet. Het klinkt nogal hol en de bas lijkt dan ook niet diep te gaan.

Wil je 35 Hz halen, kom je op een tamelijk grote BR kast uit van minimaal 160 liter met een 15 inch speaker. Je hebt dan ook nog een beetje hulp nodig van een digitale crossover om het gebied rond de 35 Hz te boosten met 3 tot 6 dB. Dit is geen ramp omdat de speaker door de poort belast wordt en de X-max dus dan beperkt blijft.

Kijk ook eens voor de gein naar diverse processor instellingen van EAW subwoofers. Zelf doe ik dit ook met de AX-15B subwoofers van DAP en dat gaat prima. In mijn geval ligt het -3 dB punt op 38 Hz wat voor vele soorten muziek laag zat is.

Overigens zag ik bij de open dag van Highlite dat het -3 dB punt van de DAP X-15HL hoorngeladen subwoofers op 35 Hz lag en dat klonk helemaal niet verkeerd.

Het liefste ga ik tot 31 Hz zodat de lage B-snaar van een basgitaar ook lekker uit de subs rolt, maar zit er helaas net niet in.

Verder neemt het gehoor frequenties onder de 40 Hz niet meer zo goed waar en neemt de gevoeligheid van het gehoor ook af.

TCMC
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
11-1-2007 08:30
Met hybride kasten heb ik niet zo'n beste ervaring mee. Door de korte hoorn heb je rond de 80 Hz extra gain wat voor velen de extra voelbare druk geeft, maar mooi vind ik die bas niet. Het klinkt nogal hol en de bas lijkt dan ook niet diep te gaan.
Was dit een eigen ontwerp of bestaand?

Ik heb juist de tegenovergesteelde ervaringen, inderdaad bij de 73Hz heeft de hybride iets meer druk, Ik vind dit wel prettig.
Absoluut geen hole klank, wel krachtig met punch en zeker diepgang, bij 50hz begint de hybride af te lopen, -3dB punt 41Hz (mijn crossoverputen zijn 56Hz 24dB/okt - 115Hz 24dB/okt.
Bij een stack van 2 of meer is er totaal geen spraken van een iele bas......
Ik heb veel geexpirimenteert met verschilende speakers en kasten, voor een juist geluid en evenwichtige klank(naar mijn smaak natuurlijk), kom de combinatie kast/speaker wel naukeurig.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
11-1-2007 08:38
Mmm, bij mijn weten is de lage E van een basgitaar 40 hz… Maar het is lang geleden dat ik op z’n ding speelde.

De hybride van Ivo hebben we gemeten, de poort/hoorn heeft zijn werking tot ca. 50 hz. In praktijksituaties zal het -3 db punt rond de 45 hz liggen, soms wat lager. Dit is afhankelijk van de plaatsing van de subs, een muurtje erachter doet wonderen happy :)

Die 160 liter voor een 15” lijkt me wel erg veel. Voor de meeste 15”-ers zal dit tot teveel groupdelay leiden. Eea is ook afhankelijk van de parameters van de gebruikte speaker. De genoemde BMS 15N840 is bedoeld voor een lage bas in een kleine behuizing. Natuurlijk hangt het dan af van de afstemming, maar vanaf een litertje of 90 is een -3 db van 35 hz haalbaar. Dit overigens zonder enige vorm van eq. Het nadeel hiervan heb ik al aangegeven: een tamelijk laag rendement.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
11-1-2007 09:02
Zit nog even te kijken naar de genoemde DAP subwoofer. Ook dit is een hybride, en voor zover ik kan zien en afleiden uit de frequentiecurve maakt deze gebruik van exact hetzelfde principe als de hybride van Ivo. Een hoog rendement zal de kast zeker hebben, maar voor de 106 db 1w/1m zul je een flinke marketing-duim moeten hebben… Dat haalt zelfs een F218 van Funktion one niet.
Een -3 db punt voor een enkele kast van 42 hz kan wel realistisch zijn, zeker gezien de afmetingen. Met 600 x 810 x 680 vind ik het namelijk een behoorlijke kolos. In je eentje eigenlijk niet meer te tillen…
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
11-1-2007 09:37

Janbo schreef:

Zit nog even te kijken naar de genoemde DAP subwoofer. Ook dit is een hybride, en voor zover ik kan zien en afleiden uit de frequentiecurve maakt deze gebruik van exact hetzelfde principe als de hybride van Ivo.
Ik neem aan dat je het over de DAP RW-18b hebt. Qua afstemming komt deze redelijk dicht in de buurt van het TSE-sub ontwerp wat Ivo gebruikt.
Ik heb ooit eens wat vergelijken gedaan met deze kast. Mijn mening: de originele driver presteert erg slecht in deze kast. Met de juiste driver erin zijn hele nette prestaties haalbaar met de Rw-18b kast.

Momenteel ben ik bezig met een triple 18" bashybride. De simulaties en de eerste testkast zijn klaar, en de eerste resultaten zijn erg goed. Binnenkort zal ik hiervan wat in een foto-topic plaatsen. Deze is overigens ruimschoots anders afgestemd dan de RW-18b en het TSE-ontwerp. Hoofdzakelijk omdat de hoornmond minstens ca. 3x zo groot is als bij een enkel 18" ontwerp kun je de verhoudingen hoornmond, hoornlengte en halsopp. wat idealer kiezen. Het RW-18b alsook het TSE ontwerp zijn meer geoptimaliseerd voor maximale diepgang bij 1-2 kasten gestackt. Helaas lever je dan wat rendement in.
NBKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2006
Laatste: 3-11-2008
Berichten: 24
11-1-2007 20:36
Geen idee hoe het TSE ontwerp er precies uitziet want dat is helaas offline gehaald. Maar bij bouwprojecten op de site van ivo staat nog wel een foto'tje van een hybride (neem aan dat dat 'm dan is). Vind het ieder geval een interessante kast. Iemand die me aan een ontwerp kan helpen?
Die DAP rw-18b is wel een heel simpel kastje. Met 300W@8Ohm kan ik er 4 van aan me versterker knopen dus dat stacken gaat dan wel.
Maar de DAP X-18B is veel meer sub dan de rw-18b. Alleen heeft die normaal een 8 Ohm driver. Maar bij zelfbouw van dat ontwerp kan die natuurlijk worden vervangen door 4 Ohm driver. En 2 speakers is (voor mij) makkelijker in opslag dan 4.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
12-1-2007 00:07
je vergeet in dit verhaal een beetje over vermogen....

Ga niet tegen je versterker limiet aan duwen,
doe dat leiver gecontroleerd tegen je speakers wink ;)
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
12-1-2007 09:16
Even een vraagje tussendoor, men spreekt hier over hybride kasten.
Waarom wordt dat zo genoemd? Ik heb het ingetypt bij zoeken maar ben ook niet wijzer gworden. En kan men dan mischien ook even vertellen wat het voordeel hiervan is.
Is het dan beter om 2X 500 W sub te nemen ipv 1X 1000 W ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)