Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw sub (35Hz of lager, 600watt 4ohm)

(61 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
NBKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2006
Laatste: 3-11-2008
Berichten: 24
5-1-2007 15:23
Om topic vervuiling in het MTL2 topic tegen te gaan post ik hierbij me eerste topic op new-line laugh :D

Ik zit namelijk met het probleem dat ik op zoek ben naar 2 subjes voor bij m'n JBL MP415. Die gaan (zonder ingrijpen) niet echt veel lager dan 60Hz.
Verder ben ik door me versterkers ook nog een beperkt tot 600watt RMS op 4ohm per sub dus ik zoek iets met hoog rendement en wat goed laag wil (vanaf 35 Hz ofzo).

Even wat 'spec's' op een rijtje
- Gebruik voornamelijk voor feestjes bij vrienden in schuur en misschien wat kleinschalig verhuur.
- Muziek varieerd van R&B tot hardcore en techno tot rock en nederlandstalig.
- Versterkers zijn 2 Crown XLS602. (2x380w@8ohm/2x600w@4ohm)
- Voor processing heb ik een Behringer Ultradrive Pro DCX2496.
Omdat de voeding in de versterker maar 1300w is leek het mij het beste om aan iedere versterker 1 sub en 1 top te hangen. Dat komt met bekabeling ook nog een mooi uit.

Spec's van JBL MP415
- 350 watt RMS
- -3dB van 57Hz tot 20kHz
- 99dB/w
- 8 Ohms
- Max SPL: 130 dB
- lxbxh: 719mm x 461mm x 383mm
- 26.8KG

Spec's voor sub:
- Veel laag, liefst beginnend richting de 30Hz en het mag daardoor van mij bij 120 of 150 Hz al weer ophouden. Vanaf daar pikken me tops het wel op.
- Hoge gevoeligheid
- 4 ohm impedantie
Verder is het wel makkelijk als er wieltjes onder/achter zitten zodat ik me tops erop kan leggen en ze op die manier kan verplaatsen. Polemount is meestal wel mogelijk dus hoeft eigenlijk niet vermeld. zelfde geldt voor de handvaten.
Kwa afmetingen is een 1000mm x 500mm x 1000mm wel een maximum. Vooral de breedte is een heikel punt. Ik moet er namelijk langs kunnen lopen. Diepte en hoogte maakt me niet zo veel uit.
En niet te vergeten de prijs: budget is ongeveer 1000 euro ex hout (en paal). Maar goedkoper is altijd welkom wink ;)

Ik heb zitten kijken naar een setje JBL MP255s maar deze zijn helaas slecht te krijgen (zeker voor het geld wat ik ervoor over heb). Die JBL is trouwens een 500watt RMS dual 15" bandpass subwoofer met een -3dB punt van 38Hz een -10dB van 32Hz en een gevoeligheid van 102dB/w dus dat wou ik een beetje als referentie aanhouden.
Een andere idee was de MP418s maar die gaat minder laag, heeft meer vermogen nodig en is minder gevoelig. (ok, ik staar me nu wel beetje blind op specs op papier...) Maargoed het ontwerp is waarschijnlijk wel veel simpeler om te bouwen en waarschijnlijk stuk goedkoper.

Nu kwam ivo al met de suggestie van een 18" hybride met 4 Ohm spaeker maar ik ben al enige tijd op internet aan het neuzen en in de gebruikelijke speaker winkels kom ik nooit 4 Ohm's speakers tegen :(

Zelf zat ik nog te denken aan een dubbel 15" BR. Eventueel in push-pull opstelling.
Kwam al ergens de specs van de Beyma SM115K tegen wat volgens mij wel een speaker is die erg laag zou moeten kunnen. Maar misschien heb ik het mis shut up :X

Graag wat expert input gevraagt dus :)
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
5-1-2007 16:25
je kan het het beste op 1 dubbel 15'' geladen sub houden per kant , ofwel 2 enkel geladen 15'' subs per kant (is wat handiger met vervoer enz.)
zo kom je dus met het parallel zeten van de speakers 4 ohm uit en kan je het maximale vermogen eruit halen.

wat betreft de speakers ligt het aan je budjet.
je kan goedkoop wegkomen met eminence kappa 15A of LFA speakers.
(rond de 80 per speaker) , ofwel je kan naar de betere merken kijken zoals b&c , Beyma , ..

met dubbel kappa 15A in een Br-kastje van ca 250 liter (hxbxd 100 x 50 x 50)
kom je op een grensfrequentie (- 3db) van 35-40 hz .
als je iets duurdere speaker koopt met iets grotere x-max dan kom je makkelijk onder deze frequentie. maar dit is geen probleem met een budjet van 1000 euros shocked 8O

m.v.g. sebastiaan
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
5-1-2007 16:34
je hebt zeker geen powerdip in een 250 liter kast, met een kappa ?
Of heb je daar nog nuiet naar gekeken.

ik zou een forse hoornkast nemen, die ook echt laag gaat, en dan heb je wel die afmetingen nodig ben ik bang.

Maargoed, als je kast het rendement opkrikt, is dit altijd gratis. Tis alleen wat meer sjouw-werk wink ;)
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
5-1-2007 16:45
was ik net naar aan het kijken , naar de powerdip .
bij 60 hz heefd ie er last van , maar dit krijg je met ''budjet speakers''
de powerdip valt op zich nog wel mee moet ik zeggen ...,
als je allebei de speakers gaat belasten met maar 600 Watt dan denk ik niet dat je er last van gaat hebben.
of je moet gaan kijken naar speakers zoals Beyma of B&C ,
dan krijg je ook effectief wat je betaalt happy :) ,
veel powerrrr en kwaliteit.

een hoornkast is inderdaad een optie , alleen komen deze (meestal) niet zo laag tot 35 hz ,
dan spreken we eerder van 50 - 60 hz . het rendement zal idd wel een stuk omhoog gaan , happy :) , ofwel je moet naar de punisher gaan kijken met de ciare 12 , deze speaker is trouwens in 4 ohm versie te krijgen.
NBKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2006
Laatste: 3-11-2008
Berichten: 24
5-1-2007 17:15
1 x bewerkt. Laatst door NBK op 5-1-2007 17:25
Hornkasten vielen idd al een beetje af doordat ze niet zo laag gaan. Maar dacht ook dat die vooral veel vermogen nodig hadden om echt in actie te komen?
Ik geloof wel ergens te hebben gelezen dat ze wat beter geschikt zijn voor grotere afstanden en buiten. Maar dat heb ik toch bijna niet nodig. Hooguit een keer carnaval achtige dingen maar dan red je het eignelijk toch al niet met het totaal vermogen wat ik nu heb (om-en-nabij de 2Kw). Dan heb ik minimaal het 3 voudige nodig. (Staat opzich wel in de planning maar niet voor dit jaar wink ;) )
35Hz is opzich laag zat. Grootte van de kasten voor vervoer maakt niet zoveel uit, meeste zit op rolafstand en de rest kan met aanhangertje. Gewicht is dus wel beetje van belang. Moet het met 2 man kunnen tillen.
Butged is vrij ruim ja. Dat was namelijk wat ik ongeveer voor die 255s van JBL had gereserveerd maar was te laat sad :(
Maar ik zat dus ook al naar beyma te kijken laugh :D Alleen zie ik daar dus alleen maar 8 ohm sad :(
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
5-1-2007 17:24
ja , de meeste speakers zijn 8 ohmig , als je een basskast maakt met 2 speakers dan kom je weer 4 ohm uit , en het vermogen wat je erop kan zetten verdubbeld natuurlijk dan het vermogen van 1 speaker.

maar omdat je dus 2 speakers gebruikt i.p.v. 1 speaker
verdubbeld het rendement. en meestal zakt de frequentie ook een beetje . dit is dus een vrij goede oplossing voor je probleem.
NBKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2006
Laatste: 3-11-2008
Berichten: 24
5-1-2007 17:30
Kwa vermogen zit ik gewoon vast aan die 600watt die me versterker kan leveren.
Bovendien moet de boel ook een beetje in balans blijven met me top's lijkt mij?
Heb over het algemeen ook liever speakers die RMS net zoveel aankunnen als me versterker kan leveren. Anders gaan ze gegarandeerd een keer roken :S
Bij een versterker kan ik tenminste nog zeggen dat de clip-ledjes niet mogen branden. Limiter in me 2496 help ook al een hoop trouwens happy :)
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
5-1-2007 17:40
En een tapped horn?

op speakerstore vind je meer erover.

Maak er anders een stepped horn van. Die vind je wel wink ;)

een ciare is niet erg duur, en het zijn toch redelijk hanteerbare kasten.
(en weer eens wat anders)
NBKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2006
Laatste: 3-11-2008
Berichten: 24
5-1-2007 22:22
Had ze inmiddels allebij al gevonden. Google doet wonderen razz :p
Ze gaan wel laag, dat moet ik toegeven. Dus de conclusie dat horngeladen kasten niet laag kunnen inderdaad wat voorbarig geweest. Maar echt handelbaar ziet het er niet uit shocked 8O
Dacht zelf toch iets meer in blokvorm.
Dat stapelt wat makkelijker en is handiger met wieltjes laugh :D
Zijn die dingen niet op te vouwen ofzo?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-1-2007 00:27

NBK schreef:

ik ben al enige tijd op internet aan het neuzen en in de gebruikelijke speaker winkels kom ik nooit 4 Ohm's speakers tegen :(
Dan kijk je inderdaad met je neus.
Veel fabrikanten kunnen namelijk ook een 4 ohm versie leveren, je moet het echter navragen.
En dat kan je neus natuurlijk niet wink ;)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)