Forum > Algemeen Forum

Goed gebruik statieven (licht én geluid!)

(69 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
31-10-2006 02:06

Patrick Beuken schreef:

Ik heb die K&M speakerstatieven met ronde poten (dus geen u-poten), die zouden volgens de verkoper een stuk steviger zijn en minder snel doorbuigen. Lijkt me ook niet meer dan logisch... bij een u grijpen de krachten aan op de randen en bij een ronde vorm op de hele buis. Ik zet ze (netzoals de K&M handleiding voorschrijft) breed uit, dus niet zo 'ingekakt'.
Gebruik je statief NOOIT meer dan maximale belasting.
En altijd als triamide opzetten.

Statief a)klik dus max 35kg rechtbelast.
Statief b)klik dus max 50kg rechtbelast.

Wie weet het?
Is drie statieven beter of slechter dan twee? Bij een truss lengte van 8m, als je 2 statieven gebruikt zijn ze voor 95% belast.

truss = prolyte H30d/v 3m/2m/3m deel.
statief = Manfrotto(deze kan ik nog wijzigen)
Licht = 3 x ACL set, 4 x six bar.
extra gewicht = kabelpoort naar stage. sad :(
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
31-10-2006 12:58
Hier heb ik een tijdje terug een hypothetische vraag en antwoord over getyped in een of ander topic. Ik moet nog even weg, maar zal zien of ik dit vanmiddag terug kan vinden.

klunz

[edit] gevonden, Heerlijk zo'n zoekmachine wink ;) Het staat hier www.new-line.nl/forum/read/?t=12771&p=10

en hier dan maar even de hele text:

Ik heb omdat ik in een goede bui ben vandaag nog even een voorbeeldje omtrent die 3 statieven (of takels) op 1 ligger (truss)

We nemen een stuk truss, lengte even niet belangrijk. Deze truss gaan we mooi symetrisch belasten, en plaatsen deze op 3 statieven, 1 in het midden, en aan elk uiteinde ook eentje.

Laten we eens als voorbeeld de alom bekende te-034 nemen die 100 kg belastbaar is
we mogen dan in theorie 3 x 100 x 0,75 = 225 kg hijsen.
met 2 statieven is dit 2 x 100 x 0,75 = 150 kg (dit wordt later belangrijk)
in eerste instantie denk je ahh, 75 kg meer, dat is lekker

Maar nu, omdat je met 2 statieven de verdeling 50% / 50% hebt, denkt bijna iedereen, met 3 zal het wel 33% /33% /33% zijn. FOUT dus, dit moet globaal zijn 20% /60% /20%.

Nu nemen we in dit voorbeeld even een last van truss, lampen, kabels, adapters enz. van bij elkaar 169 kg Veel minder duss dan die 225 kg die we dachten te mogen hijsen, en maar een beetje meer dan het gewicht dat op 2 statieven mag.

even rekenen leert ons dus dat bij 169kg op de buitenste 2 statieven een gewicht ligt van 33,8 kg per stuk. ver onder de toegestane 100 dus. lekker veilig
Maar het middelste statief krijgt in zijn eentje 169 x 60% = 101,4 kg te tillen Deze zijn we dus "voorzichtig" aan het overbelasten. hadden we dit met de oorspronkelijke 225kg gedaan, was het 135 kg geweest.

We willen dus niet overbelasten, dus rekenen we opnieuw. We weten al dat we nooit boven de 225 kg mogen komen,
middelste statief max 100 kg mag hebben en dat deze voor 60% het werk doet. 100kg=60% ?kg=100% We mogen dus maximaal belasten 100 x 100 / 60 = 166,66kg Om een truss aan een statief te koppellen hebben we een truss-adapter nodig, deze weegt gewoonlijk om en nabij de 5 kg. Je kan dus maximaal zeg 162 kg aan "zooi" op deze statieven kwijt. Als we deze zelfde "zooi" nu eens op 2 statieven leggen, Dan overbelasten we de boel met 12 kg, aan elke kant 6kg dus. In feite gebruiken overbelasten we dus met 6% per statief.

Nu de vraag: Durven wij het aan om rekening houdend dat de statieven een dubbele zekerheid hebben, we onder de maximale last per statief zitten, we netjes rekening hebben gehouden met de 75% regel en geen derde statief ergens in het midden hebben staan zodat er iemand over kan vallen en dit statief ook nog eens geen eventuele zichtlijn verknalt, deze 6% in onze riee uit te sluiten en gewoon te gebruiken? Ik wel Wie ook?

Een heel verhaal dus, waaruit blijkt dat een derde statief, lang niet altijd beter of veiliger hoeft te zijn dan 2 statieven. (mits je de zelfde statieven gebruikt, en dat gebeurt meestal)

klunz [/edit]
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
31-10-2006 14:59

Douwe schreef:

Patrick Beuken schreef:

Ik heb die K&M speakerstatieven met ronde poten (dus geen u-poten), die zouden volgens de verkoper een stuk steviger zijn en minder snel doorbuigen. Lijkt me ook niet meer dan logisch... bij een u grijpen de krachten aan op de randen en bij een ronde vorm op de hele buis. Ik zet ze (netzoals de K&M handleiding voorschrijft) breed uit, dus niet zo 'ingekakt'.
Gebruik je statief NOOIT meer dan maximale belasting.
En altijd als triamide opzetten.

Statief a)klik dus max 35kg rechtbelast.
Statief b)klik dus max 50kg rechtbelast.
Ik ben mij van de maximale belasting op de hoogte. Mijn speakers wegen ongeveer 18kg, dus dat is geen probleem.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
31-10-2006 15:29
@ klunz: Een derde statief/ takel zal in geval van te hoge belasting (veelal in geval van statieven meest voorkomende beperking) inderdaad niet snel een oplossing bieden. In geval van een te grote overspanning (in geval van takels+ stevige fijspunten eerder het geval als met statieven) kan een derde punt wel degelijk een oplossing kunnen bieden. Echter is er dan geen sprake van struikelen/zicht lijnen (of in ieder geval minder)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
31-10-2006 16:52

big bang schreef:

@ klunz: Een derde statief/ takel zal in geval van te hoge belasting (veelal in geval van statieven meest voorkomende beperking) inderdaad niet snel een oplossing bieden. In geval van een te grote overspanning (in geval van takels+ stevige fijspunten eerder het geval als met statieven) kan een derde punt wel degelijk een oplossing kunnen bieden. Echter is er dan geen sprake van struikelen/zicht lijnen (of in ieder geval minder)
Dat weet ik ook wel, misschien had ik toen het woordje "(takels)" wel weg moeten laten. Ware het niet dat dan het zelfde rekensommetje gaat gelden. Maar je idd minder snel gaat overbelasten omdat een takel al vlot een veelvoud kan hijsen dan een statief kan liften.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
9-11-2006 18:30
Ik heb even een vraag over het gebruik van een geluidsstatief om een t-bar aan te bevestigen.

Ik heb namelijk al wel 2 geluidsstatiefen, maar nog geen wind-ups (tot nu toe huur ik altijd statiefen als het nodig is). Is het nu ook mogelijk om een standadapter te gebruiken van 35 mm naar 28 mm zodat je een spigot aansluiting hebt? Of ben ik dan heel gevaarlijk bezig? De belastbaarheid van de statiefen heb ik zo niet bij de hand, maar meer gewicht dan mijn speakers wegen komt er niet op.

Ik ben mij ervan bewust dat ik dan niet zo hoog kan gaan als met een wind-up of een speciaal voor licht ontworpen statief. Maar in dit geval is +/- 2 meter hoog genoeg.
Cyberlights in the house :D
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
9-11-2006 19:58
Probleemloos.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
10-11-2006 02:37

Douwe schreef:

Er is in mijn wereld,
maar 1 type statief wat 22,4 kG weegt en VEILIG!
275 kG tot 4,2 m kan en mag brengen.

Als weet welke ik bedoel. sneaky :V
Niemand heeft het geraden... Enlighten us! razz :p
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
10-11-2006 12:11

Laxap schreef:

Ik heb even een vraag over het gebruik van een geluidsstatief om een t-bar aan te bevestigen.

Ik heb namelijk al wel 2 geluidsstatiefen, maar nog geen wind-ups (tot nu toe huur ik altijd statiefen als het nodig is). Is het nu ook mogelijk om een standadapter te gebruiken van 35 mm naar 28 mm zodat je een spigot aansluiting hebt? Of ben ik dan heel gevaarlijk bezig? De belastbaarheid van de statiefen heb ik zo niet bij de hand, maar meer gewicht dan mijn speakers wegen komt er niet op.

Ik ben mij ervan bewust dat ik dan niet zo hoog kan gaan als met een wind-up of een speciaal voor licht ontworpen statief. Maar in dit geval is +/- 2 meter hoog genoeg.
Ik denk dat je wel moet oppassen dat een t-4 een stuk breder is dan een luidspreker, dus hij zal (als die dat doet) wankeler staan met een t-4 erop dan een luidspreker erop.

Misschien kunnen andere mensen mij hierop verbeteren/corrigeren indien ik het fout heb?
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
10-11-2006 12:38
Als het goed is zit het zwaartepunt van een T-4 in het midden. Lijkt mij dus geen probleem.
Cyberlights in the house :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)