Forum > Algemeen Forum

Goed gebruik statieven (licht én geluid!)

(69 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 9-10-2024
23-10-2006 00:30
1 x bewerkt. Laatst door Malle Pietje op 23-10-2006 00:35
Het valt me op dat velen zijn (of haar) tiefen 'verkeerd' opzet.
Wat is de juiste manier? "standje ingekakt" of deze: "kijk mij hier eens lekker stevig staan!"

Opvallend dat in deze webshop alle DAP's (op 1 na) verkeerd zijn afgebeeld, en alle K&M's goed.(worden dus verkeerd gefotografeerd door betreffende merk)
Alles komt goed....
SebasVDVIP Lid
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
23-10-2006 00:33
Uhm, ja dat klopt? Maar wat is je bedoeling van dit topic?
23-10-2006 00:36

SebasVD schreef:

Uhm, ja dat klopt? Maar wat is je bedoeling van dit topic?
Dat men eens weet hoe zo'n ding wel of niet juist op te zetten.
Alles komt goed....
SebasVDVIP Lid
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
23-10-2006 00:41
Poten volledig uitklappen, lijkt me duidelijk zaak? Topic sluiten nu?
23-10-2006 00:46
Blijkbaar dus geen duidelijke zaak, voorbeelden genoeg op dit forum(diverse foto's).
Op slot of niet, maakt mij geen bal uit, het gaat erom dat anderen er op gewezen worden hoe het wel moet.
En wat mij betreft is dat bij deze gebeurd dus........ wink ;)
Alles komt goed....
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
23-10-2006 00:59
Eens met Richard,

Echter kan ik me een aantal situaties inbeelden waarin het beter/veiliger is die dingen niet helemaal uit te klappen. Denk hierbij aan statieven die extreem breed staan indien helemaal uitgeklapt en lang niet tot de volle hoogte gebruikt worden. Persoonlijk zet ik, indien mogelijk altijd het liefst een statief voor/achter/langs het podium dan erop. Echter wil het nog wel es gebeuren dat in standje breed dan de poten struikel object gaan vormen (Zeker bij die Euroliften oid die beste breed zijn in uiterste stand) Dan wil het nog wel eens gebeuren dat ik ze een tandje kleiner zet. MITS de belasting/hoogte etc dit natuurlijk toelaat.

Speakerstatieven wat mij betreft altijd voluit, die dingen staan van nature al "wankel" doordat ze zo licht zijn (alhoewel dat er ook nog maar aan ligt welke je hebt).
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
23-10-2006 01:00
Mwa, de statieven volledig uitklappen zodat de stabilisatiestrips horizontaal staan is ook niet in alle gevallen de perfecte stand. Vaak wel (K&M schrijft het zelfs voor in de handleiding), maar niet altijd. Door de statieven helemaal uit de klappen wordt de afstand tussen de 2 aangrijpingspunten kleiner, waardoor je meer speling krijgt. Vergelijk het maar met een bezemsteel die je vasthoudt met je handen onder elkaar, en met een afstandje ertussen: in het laatste geval zul je meer moeite hebben met het onderuit schoppen van de bezem. De trekkracht op de stabilisatoren wordt groter, waardoor de poot op de plaats waar de strip(s) vastzitten zal doorbuigen. Afhankelijk van het materiaal zal die veel of weinig meegeven. Lichte aluminiumstatieven hebben daar dus eerder last van.

Je zult dus een balans moeten zoeken tussen een zo groot mogelijke afstand tussen de aangrijpingspunten, en een basis die groot genoeg is om het statief stabiel te laten staan. (Ook weer afhankelijk van de hoogte)

Mooi voorbeeld is de Manfrotto U087. Daarbij is de afstand tussen de aangrijpingspunten er groot, en is de basis toch voldoende om stevig te staan.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
23-10-2006 01:03

Martijn schreef:

...De trekkracht op de stabilisatoren wordt groter, waardoor de poot op de plaats waar de strip(s) vastzitten zal doorbuigen. Afhankelijk van het materiaal zal die veel of weinig meegeven. ....
En da's nou het verschil tussen echte statieven en statieven van pisbakkestaal (of alu) sneaky :V laugh :D Die manfrotto is dus duidelijk een goed voorbeeldje van een echt statief wink ;)

Moet zeggen dat zelfs met die ultra lichtgewichte proel speakerstatiefjes die ik heb, ik totaal geen last heb van doorbuiging van poten oid.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
23-10-2006 01:09
Komt waarschijnlijk doordat er voor de poten U-profiel is gebruikt (zoals K&M dat ook doet) in plaats van ronde buizen. Dat scheelt een hoop.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
23-10-2006 01:12
Struikelen over poten is wel een punt.
Maar ik ben er vrij makkelijk in: plantenbak ervoor of een statafel ervoor... verzin maar iets.(in het uiterste geval heb ik altijd wel wat oranje pionnen bij me, maar da's ook geen porum laugh :D .
Maar in 1e instantie zal ik altijd proberen ze 'uit de weg' te zetten
En ze staan bij mij ALTIJD breed.

@ Martijn en Tom: behalve mijn topjes.....die staan op de befaamde trussjes laugh :D
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)