Forum > Zelfbouw Speakers

complete noob met ambitites! Volledige PA set bouwen

(39 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
15-11-2005 14:57
Met een crossover en een extra versterker inderdaad. Graag even de zoekfunctie probren, daar is zat over geschreven.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
15-11-2005 16:56
zoek functie idd gebruikt.. weet nu precies wat een crossover is :)
nadeel is dat die krengen veel geld kosten.. die van dap is al bijna 200 eurie..
misschien dan toch slimmer om gewoon de passieve filters te gebruiken? het enige nadeel wat ik hiervan kon vinden is dat je een zwaardere versterker nodig hebt.. of zitten er nog meer nadelen aan?
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
15-11-2005 16:58
gelukkig heeft behringer ook iets
Potverdorie
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
15-11-2005 19:31
ja er zit ook een nadeel aan, 'deze is dan ?'
het nadeel is; dat je geluid minder mooi klinkt, bassen zijn minder diep en minder rond van klank. Gewoon actief filteren dus en NIET passief.!

Suc6
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
15-11-2005 22:20
Dus als je actief filtert zijn je bassen ronder (?) en dieper? Waarom zou een speaker minder diep gaan als je deze passief filtert? Verandert de kastgrootte of de afstemming van de poort daardoor? En wat versta je onder ronder? Strakker? Meer laag? Bijgeluiden?

Een passief filter verstookt een stuk vermogen, zeker. En de afstemming ligt vast dus is niet meer te veranderen. Bovenal (zoals TCMC ook telkens uitlegt) is een correct passief filter gewoon duur. Duurder in elk geval dan een goedkoop actief crossover. Plus de voordelen dat je kunt experimenteren en geen vermogensverlies hebt.

Ben het dus wel eens met de conclusie dat je beter actief kunt filteren maar niet met je redenatie. In peperdure high end speakers worden nog passieve filters toegepast met een zeer goed resultaat. En volgens sommige mensen die dit soort speakers kopen is toevoeging van een actief crossover aantasting van het geluid (slechte componenten, ruis, verlies aan stereobeeld, klank, extra signaalweg van inferieure kwaliteit etc). Voor PA van ondergeschikt belang dus heeft actief filteren veel meer voordelen dan nadelen!
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
15-11-2005 22:37
wat ik bedoelde is dat de bas dieper word.. (of het lijkt maar zo) maar dit kan ook gewoon komen omdat je zlef kan instellen tot waar je hem wilt spelen.
maar zoals ik al zei. IK vind het geluid verbeteren bj actief x-overen. maar dat zal dan wel persoonlijke mening zijn
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
15-11-2005 23:17
jij bedoelt met dieper, (draaien aan een boost knopje, of spelen met eventuele eq, of het ontbreken van midbas, wat bij slechte passieve filters wel aanwezig is.) hierdoor lijkt het laag een stuk voller, en rustiger, dan zon bonk-boem subje.
zolang je niks toevoegd op een actieve manier, geeft de speaker niet meer weer, dan op een passieve manier
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
15-11-2005 23:34
1 x bewerkt. Laatst door Janbo op 16-11-2005 00:09
Eens. Daarnaast zal een gemiddelde low-budgetbox voorzien zijn van een prul passief filter waarvan ik mij afvraag of er überhaupt wel metingen aan zijn verricht. Dat zoiets minder klinkt is logisch.
Een goede trafokern-spoel bijvoorbeeld op de passende frequentie voor een sub, kost al gauw evenveel als het Behringer-speeltje cheap. Neemt niet weg dat een goed gemeten en uitgedacht passief filter tot uitstekende resultaten kan leiden.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
15-11-2005 23:49
dit is een mooi stukje over de voordelen van actief crossen
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
16-11-2005 09:57
heb het hele stuk gelezen.. snap ongeveer de helft, de auteur heeft de voordelen van biamping goed op een rij gezet:

* Effectively (up to) twice the "real" power of the amplifiers themselves
* Reduced intermodulation distortion
* Elimination of the low frequency passive crossover, its inherent losses, potentially poor linearity and crossover point inaccuracy
* Reduction of the difficulty of the load presented to the power amplifier
* No padding is required to align the driver sensitivities, so we are not simply wasting power
* The damping factor is greatly improved for both the low and midrange loudspeakers
* Complete freedom from any interaction between the loudspeaker driver (and its environment) and the crossover network
* Cost savings, since complex passive crossover networks an not needed
* Bi-wiring is included free!
* The flexibility to choose amplifiers which are at their best within a defined frequency range
* Ability to match amplifier power to the exact requirements of the drivers for maximum overall efficiency

Dat dubbele vermogen vind ik het meest interesant :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)