Forum > Zelfbouw Speakers

complete noob met ambitites! Volledige PA set bouwen

(39 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
11-11-2005 00:16
Beste forum mensen,
Heb het ambitieuze plan om zelf een complete pa set te bouwen, omdat:
-Ik hou van veel/hard/mooi geluid
-Ik leen/verhuur nog wel eens mijn huidige 'pa' spullen uit
-Wat ik nu heb is, om kort te zijn, rotzooi
-Het leuk vind om met hout en techniek te werken

Concreet gezien mijn huidige plan:
2 Subkasten, rond de 500/800 watt rms
2 topkasten, wat hierboven mooi bij aansluit.
en, als ik genoeg cash heb nog een keer hetzelfde voor bioscoop achtige toepassingen.

Ik ben, zoals ik al zei, een complete noob. Ik heb is even op dit forum rondgekeken en wordt doodgegooid met allerlei vakjargon, waar ik geen reet van snap..
Heb wel is hifi boxjes gebouwt enzo. Leken zelfs nog ergens op ook, maar ben nu toe aan het 'echte' werk!

Mijn budget is over enkele weken (2/3) ongeveer 600 euro, als dit echt te weinig is kan ik er max, met een beetje geluk, 1000 eurie voor uit trekken.. Is dit uberhaupt genoeg om kwalitatief goede boxen mee te fabriceren? En heb je echt professioneel gereedschap nodig om dit plan na te streven?

Wil liever geen nieuwe versterkers aanschaffen.. alhoewel dat waarschijnlijk wel nodig gaat zijn.. ik heb nu 3 versterkers: sony, marantz, yamaha -> totaal ongeveer 600/700 watt rms.. versterkers zijn erg duur.. heb het liefst dat boxen op deze versterkers aangepast worden.. (btw: volgens mij is de voeding van de marantz stuk (een oudje, 1072 ofzo) iemand een idee waar ik een nieuwe kan aanschaffen?)

Lui: al jullie reacties zijn HARTELIJK welkom!

Groeten, robert
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
11-11-2005 00:42
hi, welkom op het forum.

om even met de deur in huis te vallen, je versterkers zijn niet geschikt om eem feest mee te geven op hoog vermogen. het totaal vermogen optellen van alle versterkers die je op zolder kan vinden gaat niet werken.
als je goede boxen gaat bouwen met goede luidsprekers heb je het dubbele aan versterkervermogen nogig van het speakervermogen.

voor 600 euro heb je nog geen speakers voor een sub/top combo, daarnaast heb je vaardigheid nodig in de houtbouw en filterbouw. filters kunnen nog wel voor je worden berekend maar moeten wel door jouw worden gebouwd. daarnaast het je eigenlijk een crossover nodig voor juiste aansturing van je versterkers.

voordat je gaat beginnen zul je je eerst eens een paar weken/maanden moet vertonen op het forum en lezen en de JUISTE vragen stellen.

hoe dacht je zelf het project te gaan aanpakken?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
11-11-2005 00:43
Ook ik ben geen kenner op het gebied van zelfbouw, weet wel dat de toppen van sietse (hoewel hij ze nu weer heeft verkocht) ik geloof iets van 950 per 2 kostten en deze heel aardig klonken. Dit komt dus hellaas wel meer in de richting van de 1000 dan van de 600 euro...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
11-11-2005 23:54
ok.. versterkers gaan hem dus niet worden, je zegt dat je versterks 2x zoveel vermogen moeten dan je boxen? waarom is dit precies? ik heb nu namelijk 2x dap audio budget model van pak hem beet 4 jaar oud (link: highlite.omc.net/index.php/highlite/products/dap_audio/speakers/dj_range/mdj_15 maar dan dus de oudere versie.. lijkt hierop) deze heb ik aangesloten op de yamaha versterk (120 watt bij 4 ohm, boxen zijn btw 4 ohm in plaats van 8 wat op de site staat)
direct nog een vraag: als je bij 4 ohm meer vermogen hebt: waarom maken ze dan niet alle boxen 4 ohm?? (dat was voor mij de critiria om 4 ohm boxen te kopen: zodat ik meer watt aan her versterkertje kon hangen ;))

denk dat ik dan maar met minder genoegen moet nemen.. wat denken jullie van 1 sub en daar 2 topkasten bij + een versterker en dan 1000 euro. Wat zijn dan mijn opties?

heb wat ervaring met houtbouw, ben bereid hier veel tijd in te steken voor een zo mooi mogelijk resultaat.. heb redelijk wat ervaring met de soldeerbout, het creeeren van de filters moet dan geen probleem zijn denk ik..

Wat is een crossover?

Mijn 'project plan':
Eerst bekijken wat ik voor 1000 euro kan krijgen.
'boodschappen lijst' maken, waar ik het beste mdf kan krijgen, wat voor een speakers ik moet nemen enz.
bouwplannen zoeken voor de kasten
3d ontwerp maken op pc om te kijken of al het materiaal wat ik dan al aangeschaft heb inderdaad past/klopt.
met dit ontwerp de uiteindelijk kast bouwen.
Speakers kopen
versterker(s) kopen
aansluiten
RAMMEN!

aan big bang: moet maar dan 1000 euro.. eet ik voortaan wel boterhamworst ipv ossehaas ;)

dank voor de moeite mensen! ik zal ondertussen op het forum rond gaan spitten, zodat ik jullie niet al te veel hoef te vervelen met dubbel gestelde vragen :)
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
12-11-2005 08:01
Voor dat geld koop je beter een DAP SoundMate 1 of iets daar in de buurt (of je spaart nog wat langer door voor LEM Pegasus). Zelfbouw doe je in eerste instantie voor de lol, goedkoper is het eigenlijk niet.
TfproductionsAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 14-11-2005
Berichten: 26
12-11-2005 10:57
de uitspraak "goedkoper is het eigenlijk niet" ben ik het niet helemaal mee eens. Dat zelfbouw ook vreselijk duur kan zijn is bij mij bekend. Maar voor hetzelfde geld waar je een kant en klaar kastje voor kunt kopen bouw je dus ook wel degelijk een eigen kast. Hierbij is het voordeel dat je je "eigen" sound kunt bouwen. hierin gaat zeer veel tijd in zitten maar daarmee kun je dan ook hele mooie resultaten behalen.

En op een aantal bestaande kasten zijn de ontwerpen te vinden en wel degelijk goedkoper na te bouwen, je uren uiteraard niet meegeteld.
maar eigenlijk zou het de uitspraak moeten zijn "nabouwen kan wel degelijk goedkoper zijn"! Het bouwen, ontwerpen daarintegen is weer een ander verhaal.
zouden ledparren de toekomst verlichten?? mijn verhuurprogramma is er in ieder geval mee uitgebreidt
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
12-11-2005 11:41
Daarbij heb je natuurlijk wel het risico dat je project niet helemaal goed lukt, heb je geen garantie, een lagere restwaarde en is het spul soms minder makkelijk te verhuren.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
12-11-2005 16:26
Ik heb het vermoeden dat de Topic-starter een hele jonge forum lezer is,weinig ervaring heeft met P.A techniek en zelfbouw.Ik begrijp zeer goed dat hij iets beters wil en niet te duur wil zijn.Maar om nu zelf te gaan beginnen aan zo'n project raad ik je af.Het is niet zo gemakkelijk om een set te bouwen.Je moet best wat goede ervaring hebben met het bouwen van luidspreker kasten.

Ik denk dat je beter eens contact op kan nemen met de Luidspreker Zelfbouw bedrijven door een oproep te plaatsen in dit forum.
Ik weet dat er genoeg mensen zijn die een prachtige set voor je kunnen bouwen (misschien wel kant en klaar hebben) voor een mooie prijs.

Je bent enthousiast en dat mag ik graag!!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
12-11-2005 19:30
mischien kan die wat maken met de PAX woofers..

de heer segers (als ik me niet vergis) had een horn loaded sub gamaakt met deze woofer erin. Deze kast zou voor het geld goed presteren.

Dan ook nog wat leuke topjes en dan ben je ? (4x50 (woofers) + hout en afwerking ? 150 + hF met hoorn ? 50) 400 euro uit.. Dan kan je ook nog eens een 2 stuks palladium kopen met een simpel crossovertje..
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
12-11-2005 20:30
Mensen hartelijk dank voor de reacties! niet helemaal wat ik WOU horen maar dat is goed, blijf aub zo eerlijk!
Weet je ik vind het gewoon super leuk om met hout te werken en wil gewoon ervaqring op doen. En het bouwen van boxen is beter dan achter de tv hangen ;)
Aan pascal: Je hebt misschien ook wel gelijk hoor, maar ik ben koppig! Ik wil het toch gaan proberen!
Hebben jullie zin om iets voor mij, als noob, samen te stellen? met moeilijkheids graad 3 zeg maar. Of kunnen jullie mij de goede kant op wijzen?
thanx lui!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)