Forum > Geluid

BOSE 1800 IV Handleiding en gegevens

(45 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
9-9-2009 18:09

chasch schreef:

Voor ik nu die eindversterkers van Bose ga inschakelen zou ik de blokschema's en de bedradingsschema's willen hebben.
Lijkt me toch zo klaar als een klontje.
If it ain't Dutch it ain't much...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
9-9-2009 19:56
Nah, en als je die schema's hebt, ga je hem wel inschakelen?

Schema's van oude Bose versterkers kun je gewoon bij de TD van Bose aanvragen.
De enige voorwaarde is dat je wel een bedrijf hebt wat er iets met de materie te maken heeft.

Ik heb deze trouwens ook wel eens onder handen gehad.
Let goed op dat alle nylon afstandhouders van de printen nog heel zijn, die willen bij dit model nog wel eens afknappen in het transport.

Verder is deze verterker heel basic van binnen,
en leuke bijkomstigheid: als je hem aanzet heb je een straaljager door je kamer vliegen sad :(
Deze komt toch wel in aanmerking voor de luidste ventilator die ik ooit gehoord heb.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
9-9-2009 20:19

chasch schreef:

Kennelijk waren er nog geen ringen van linnen
Die zijn tegelijk uitgevonden met het wiel ;-)
of van dun rubber (neopreen).
Ook rubber was er toen al (maar was te duur).

Men vond (en vindt) het gewoonweg niet boeiend dat het schuim na 10-15 jaar verpulvert.
Voor ik nu die eindversterkers van Bose ga inschakelen zou ik de blokschema's en de bedradingsschema's willen hebben. Weliswaar zijn de eindversterkers afdoende beveiligd, door diverse relais (startrelais en afschakelrelais/clixons), maar door blikseminslag kunnen er toch componenten kapot zijn "geschoten", alleen al door de inductie.
Zet een 100W gloeilamp (oei, niet meer te koop ;-) in serie met de versterker vóór het aanschakelen. Als er dan iets goed fout is, is de kans erg groot dat de lamp aan gaat (en de versterker niet defect gaat). Als alles goed gaat licht de lamp kortstondig op en gaat daarna uit. Dan een klein signaaltje de versterker in jassen om te kijken of er nog iets normaals uit komt.

Vooral de elco's zullen je danken voor het rustig inschakelen (via een gloeilamp) zodat ze weer kunnen formeren alvorens weer aan het werk te gaan.

Schema's kan ik je helaas niet aan helpen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ChaschStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2009
Laatste: 10-9-2009
Berichten: 4
9-9-2009 23:16
Ik begrijp dat er aan schema’s lastig te komen is. Eerder had ik al gemerkt dat Bose niet scheutig is met dit soort informatie. Gelukkig had ik al bij aanschaf enkele kopieën van de verkoper gekregen, maar dat is niet kompleet. Het gaat mij dus om de komplete bedradingsschema’s, inclusief de printlay-out en de blokschema’s.
Helaas weet ik niet waar de technische dienst van Bose is. Op hun website staat hierover niets vermeld. Ik zou die TD wel eens willen raadplegen, maar waar zit die?

Het inschakelen van deze eindversterkers van Bose, model 1800 III, kan natuurlijk altijd, wel of geen schema’s, maar als er iets niet goed gaat (intern iets niet goed gaat) kan ik aan de hand van de schema’s zien wat en waar precies. Je moest eens weten wat er allemaal niet kapot kan gaan omdat een klein aktief onderdeel door blikseminductie het heeft begeven. Meestal gebeurd dit in de gevoelige onderdelen, de voorversterkers of de beveiligingscircuits.
Het werkt soms als een ketting: een onderdeel is kapot, er ontstaat kortsluiting na inschakeling waarvan als gevolg een volgend onderdeel kapot gaat (en die was nog goed), en
een derde etc.

De uitgangsspanning van een 1800 van Bose (voeding + en – 80 volt =) komt dicht in de buurt van 50 tot 60 volt bij volle uitsturing. Daarboven redt de voeding het niet meer en gaat dan clippen. 60 volt bij 8 Ohm is gauw 450 watt. Voor de zekerheid kan ik er inderdaad een 220 volt lamp van 75 watt overheen zetten (+ 80 en – 80 volt is 160 volt, die lamp brandt niet op volle sterkte als er gelijkspanning uit die 1800 komt), maar het kan ook zo intern kapot gaan dat er niets uit komt.
Overigens: als alles goed is brandt de lamp in het geheel niet. Ook niet bij het in- of uitschakelen. Dat voorkomt het schakelrelais.

Over de schuimrubberringen voor de 901: het hele verhaal over reparatie van die ringen is mij bekend. Ik heb samples laten komen, zelfs uit de USA., waaronder een sample van de aanbevolen firma. Helaas, niemand heeft originele Bose foamringen: die heeft alleen Bose, dus elke vervanger is geen Bose ring, waaronder de aanbevolen ringen, tenzij er Bose op de afzender staat. Natuurlijk, ieder zijn voorkeur, maar er bleken duidelijke, en grote, verschillen tussen de ringen onderling te zijn. Ik heb de soepelheid van de oude ringen bekeken (voor zover dat mogelijk was: een speaker waar de ring nog van intakt was, maar al wel verteerd) en een nieuwe uitgezocht die er dicht bij kwam. Bose zelf vervangt geen ringen voor je, ze leveren alleen nieuwe speakers met dezelfde ringen, de oude speakers nemen ze graag terug. Bose ringen krijg je gewoon niet.
In casu blijft over de ring die het dichtst bij die van Bose komt, de meest soepele ring. Met de vrijwaring van alweer het verteren van ringen, want dan heb ik hetzelfde als voorheen en dat schiet niet op. Het werd dus een uiterst soepele rubberen ring waarvan ik hoop dat deze lang goed blijft, in vergelijking met de rubberen ringen van andere speakers.

Een frequentietest hielp mij daar bij: 2 en 5 Hz bij volle uitsturing. De test was overigens veel ruimer: 10, 30, 130, 430 Hz en een paar maten muziek.
Aangezien de impedantie van een enkele speaker 0,9 Ohm is, en de testversterker een 80 watt autoversterker, kwam ik aan een flinke uitslag van de conus (vingerdik), mede om de conus te kunnen centreren. Een autoversterker gaat niet verder dan hooguit 10-11 volt, de accuspanning gaat tot 13,8, dus het zal wel 15 watt max. per kanaal zijn geweest.
De rest is afwachten. De 901 waren niet echt sterk in het superlaag en het fragiele hoog. Je moest flink met de schuiven van de toonregeling aan de gang. Ik kijk er niet vreemd van op, want zover ik kan nagaan zijn de 901’s niet meer dan middentoners met een poort, die vervolgens opgepept moeten worden voor het bredere spectrum. Een kleine kast kan moeilijk frequenties van 40 Hz aan, dus moet er een mouw aan worden gepast. Amar Bose heeft dat netjes uitgerekend en er vervolgens een computer op los gelaten. Mits aan voorwaarden voldaan (een speciale eq) kan een kleine kast dus ook laag weergeven. Maar het is tamelijk kunstmatig allemaal. En dat dit ook nog eens vermogen kost heeft Bose gecompenseerd door er een flinke versterker voor te ontwerpen. Je hebt er ook ruimte voor nodig om dat te kunnen horen.
Kortom, zullen de 901’s niet meer als “echte” 901’klinken: dat begon al met het verteren van de foamringen en dat moet ingecalculeerd zijn geweest. Risico op echtheidsverlies is dus minimaal. j@vascript:it('%20happy :)%20','');
Hallo, Ik heb geen probleem maar ik zoek wel een wiring/block diagram van een Bose 1800 series III power station. De verster
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
9-9-2009 23:28
Bose zit in Edam,
je belt gewoon het centrale nummer en je vraag naar de td shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
9-9-2009 23:32

chasch schreef:

Voor de zekerheid kan ik er inderdaad een 220 volt lamp van 75 watt overheen zetten (+ 80 en – 80 volt is 160 volt, die lamp brandt niet op volle sterkte als er gelijkspanning uit die 1800 komt), maar het kan ook zo intern kapot gaan dat er niets uit komt.
De lamp wordt niet aangesloten op de uitgang van de versterker maar in serie met de 230V voedingslijn!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
10-9-2009 00:10

Tom schreef:

Waar heb je de jouwe gekocht? toch niet in Heerhugowaard mag ik hopen?
Good HiFi heeft ze nu ook op voorraad hoor, ik ben er deze week nog geweest wink ;)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ChaschStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2009
Laatste: 10-9-2009
Berichten: 4
10-9-2009 16:40
Ik verwacht niet veel van het schakelen van een 75 watt 220 volt lamp in serie met de netvoeding van een 1800 amp van Bose. De amp heeft een veelvoud aan vermogen, de lamp heeft maar 75 watt, die zal atlijd branden en de amp krijgt niet zijn nominale hapje te eten. De amp is ingesteld op 220 volt, maar krijgt maar een deel, dus werkt hij niet naar behoren en kun je eigenlijk weinig konstateren. Beveiligingsonderdelen staan niet op scherp, dus als er wat kapot kan gaan, dan gemakkelijk als de spanning te laag is. Een lamp van 75 watt laat ook geen flinke stroom door, zeg 5 ampère. De 1800 vraagt per kanaal 500 VA van het 220 v. net.

Een netvoeding van zo?n klasse apparaat wordt geacht stevig te zijn uitgevoerd, dus geen iele onderdeeltjes. Als je eens wist wat er voor ?rommel? op het 220 v. net voorbij komt? Dat is niet netjes een sinus van 50 Hz., maar vaak flinke pieken en dalen, soms helemaal geen piek maar helemaal niets. Ik woon dan ook in een gemeente waar de stroom geregeld enkele minuten, soms langer, geheel verdwenen is, nada, rien, noppes!

Een beetje fabrikant kent dit soort onzuiverheden en houdt er met de netvoeding rekening mee. Zo?n voeding zal het ?dus? (je weet het pas na aanzetten) altijd doen. Voedingen klappen door als gevolg van de eigen pieken tijdens het aan- en uitzetten.

Een voeding die kapot is doet meestal niets meer. Maar dan kan derest nog wel goed zijn.
Het wordt pas echt link als de voeding gewoon alles doorgeeft, dus niets stabilisatie en afvlakking, ook geen gelijkrichting. Dan heeft een lamp zin, de integere onderdelen krijgen dan een sinus van ongeveer de uitgangsspanning van de trafo, maal de helft. Als die het aankunnen zullen de luidsprekeraansluitingen alleen maar een flinke brom laten horen.
Maar ik kan me niet herinneren een versterker zo te hebben behandeld dat de voeding op scherp staat en klaprisico?s kan geven. Het lijkt me dat blikseminductie weinig effect hebben op solide netvoedingsonderdelen, maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.

Ik vond het idee van een lamp van 75 watt 220 volt in serie zetten met de ls.uitgangen niet zo slecht. Philips heeft bij zijn power ls.boxen lampen geschakeld over de scheidingsfilters. Dat zijn autolampen van 48 volt, 48 watt, vier stuks, als zekeringen bedoeld voor de AH 572. Die geeft gemakkelijk 200 watt aan 8 Ohm per kanaal , met een piek van ruim 350 watt of meer. Gaat er iets verkeerd in de eindtrap (net als de 1800 van Bose push-pull door mj-serie torren van Toshiba/Motorola aan +78 en ?78 v.), bijvoorbeeld gelijkspanning, dan sparen de lampen de speakers. Er is al een hele serie eindtorren doorgebrand, was net een speelfilm. Tijdens het oproken van de mj?s knalden series torren op de printplaat door, gelukkig stonden er geen speakers aangesloten, maar was dat wel zo, dan waren ze beveiligd door die lampen.

Groet
Hallo, Ik heb geen probleem maar ik zoek wel een wiring/block diagram van een Bose 1800 series III power station. De verster
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
10-9-2009 16:57

chasch schreef:

Ik verwacht niet veel van het schakelen van een 75 watt 220 volt lamp in serie met de netvoeding van een 1800 amp van Bose. De amp heeft een veelvoud aan vermogen, de lamp heeft maar 75 watt,
De amp neemt in rust nog geen 10-20W op (tenzij hij stuk is). VANDAAR. Overigens is dit zo'n gangbare manier van testen dat het feit dat er discussie over is mij hooglijk verbaast...

Verder ben ik niet echt blij met het feit dat ik het hele verhaal ook nog eens in m'n zakelijke mailbox terug vind. Niet meer doen aub.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
10-9-2009 17:58

chasch schreef:

Ik verwacht niet veel van het schakelen van een 75 watt 220 volt lamp in serie met de netvoeding.
Een heel betoog over de gloeilamp als variac.
Blijkbaar heb je het nog nooit getest, je verwacht niet veel maar toch werkt het heel goed.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)