Forum > Geluid

BOSE 1800 IV Handleiding en gegevens

(45 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
CalypsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2004
Laatste: 3-9-2008
Berichten: 9
5-2-2005 00:18
Ik ben in het bezit van 2 Bose 1800IV versterkers, opgekocht van een cinemacomplex. Heeft er iemand een handleiding of wat meer gegevens van deze versterker?
Alvast bedankt happy :)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-2-2005 00:40
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 4-10-2009 19:16
heel veel bose versterkers vind je idd in bioscopen.
Maar denk er om.
Er zit in de versterker waarschijnlijk een insteek-kaart speciaal getuned voor de bioscoop in samenwerking met bose boxen.
Als je deze kaart laat zitten, kan je de versterkers niet voor gewone boxen gebruiken, je beschadigt heel snel de luidsprekers!

En Bose watts zijn andere watts dan Dap watts.........Denk daar maar eens over na sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
CalypsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2004
Laatste: 3-9-2008
Berichten: 9
5-2-2005 00:51
Er zitten geen "x-over" kaarten in, ze werden aangestuurd door apparte sound-processors.
Dat er veel en dynamisch geluid uit komt heb ik reeds gemerkt, maar een beetje verstand en inzicht zegt mij wat kan en wat niet. Ik vermoed dat ze 900w RMS aan 4 ohm geven.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
5-2-2005 08:50

Tom schreef:

En Bose watts zijn andere watts dan Dap watts.........Denk daar maar eens over na sneaky :V
Tom, ik zou toch maar eens wat aan elektronicakennis gaan doen en echt aan versterkers gaan meten, niet alleen bij 1000 Hz, maar vooral bij lagere frequenties. De DAP Watts (Palladium) zijn gemeten zelfs iets meer dan opgegeven in de catalogus, maar iets minder dan wat op de doos staat. Ik heb hier een Bose 1800 III staan, en klinkt ondanks minder vermogen net iets lekkerder dan een DAP Palladium 1600.

TCMC
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
5-2-2005 08:54
Nou,lees je post nou nog s!

Spreek je jezelf nu niet tegen?
Eerst Tom aanvallen en m dan gelijk geven? shocked 8O

Of begrijp je het gewoon niet?

Edit--het is niet erg als je het niet begrijpt maar val dan een ander niet aan zonder onderbouwing sneaky :V
Er lopen er hier genoeg van rond,jochies van een jaar of (13) 14 (15) die denken de hele wereld in pacht te hebben
Met hun snufferd in de schoolboeken horen te zitten en net zo ver zijn dat ze een xxx flim mogen/kunnen bekijken laugh :D
Ik zeg niet dat jij in die categorie hoort sneaky :V
Maar voor het geval dat laugh :D
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-2-2005 09:26

TCMC schreef:

Tom schreef:

En Bose watts zijn andere watts dan Dap watts.........Denk daar maar eens over na sneaky :V
een Bose 1800 III staan, en klinkt ondanks minder vermogen net iets lekkerder dan een DAP Palladium 1600.

TCMC
I rest my case sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
5-2-2005 09:40

fredje schreef:

Nou,lees je post nou nog s!

Spreek je jezelf nu niet tegen?
Eerst Tom aanvallen en m dan gelijk geven? shocked 8O

Of begrijp je het gewoon niet?

Edit--het is niet erg als je het niet begrijpt maar val dan een ander niet aan zonder onderbouwing sneaky :V
Er lopen er hier genoeg van rond,jochies van een jaar of (13) 14 (15) die denken de hele wereld in pacht te hebben
Met hun snufferd in de schoolboeken horen te zitten en net zo ver zijn dat ze een xxx flim mogen/kunnen bekijken laugh :D
Ik zeg niet dat jij in die categorie hoort sneaky :V
Maar voor het geval dat laugh :D
Nee, er zijn versterkers die met minder uitgangsvermogen inderdaad lekkerder klinken. Meten is belangrijk, en geeft ook een meer objectief beeld over de prestaties van een versterker, maar goed luisteren is zeker zo belangrijk. Waarom ik een Bose 1800 III beter vind klinken dan een DAP P-1600 en Peavey CS 1000X vind ik zelf ook een raadsel omdat dit niet echt te meten is. Hetzelfde geldt ook voor Hifi versterkers.

Jij dacht waarschijnlijk dat meer vermogen lekkerder klinkt, maar dat is niet altijd het geval.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
5-2-2005 09:47

Tom schreef:

TCMC schreef:

Tom schreef:

En Bose watts zijn andere watts dan Dap watts.........Denk daar maar eens over na sneaky :V
een Bose 1800 III staan, en klinkt ondanks minder vermogen net iets lekkerder dan een DAP Palladium 1600.

TCMC
I rest my case sneaky :V
Hetzelfe geldt voor Hifi bakjes. Een Hifi versterker van 2x 40 Watt RMS van merk A kan mooier spelen dan een versterker van 2x 100 Watt RMS van merk B.

Van PA versterkers hoor ik soortgelijke verhalen, en daar zijn de A merken versterkers in de regel in hun voordeel.

Oh ja, ik ga er wel van uit dat de versterkers een lineair frequentieverloop hebben. Ik sluit dan ook rechtstreeks een CD speler aan voor de klank en een mixertje voor als ik net te weinig uitgangsspanning van de CD speler heb.

TCMC
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
5-2-2005 10:06
Jij dacht waarschijnlijk dat meer vermogen lekkerder klinkt, maar dat is niet altijd het geval.

TCMC

Nee,ik ben waarschijnlijk 1 vd weinige hier die zich daar nooit maar dan ook nooit mee bezighoud.
Voor mij is belangrijk hoe werkt iets in de praktijk(cd,mixer,TT etc) en hoe klinkt het on stage.
Is dat niet in orde dan gaan ze dat maar heel snel in orde maken!
Net zo lang tot het lekker/goed klinkt.
En dan maakt het mij geen donder uit wat de specs etc zijn.
Alles is relatief,goed voorbeeld is een presentatie onlangs bij WOO geweest waar een wereldset stond maar niet uit de verf komt door diverse aspecten waar de set op dat moment niets!!!!! aan kan doen.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-2-2005 11:52
Minder vermogen weet ik zo net nog niet.
Als Bose zegt voor de 1800:
2x270watt bij 8 ohm en 2x 400 bij 4 ohm RMS,
dan kan deze dat ook 24/7 volhouden.

Als je gaat kijken naar de marge die Bose zich aanhoud in het vermogen, dan kan ik uit eigen ervaring melden dat ik een 1800 op een weerstandsbank van 4 ohm heb gemeten,
en we op een veel hoger vermogen zijn uitgekomen.

Hoe komt dat?
* betere bouw,
* ruimere voeding
* grotere elco's
enz.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)