Forum > Licht

Het echte verschil tussen verschillende TRUSS-merken ?

(108 reacties. Pagina 3 van 11)
Moderator(s): Dré
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
21-1-2005 15:42

Tom schreef:

Als ik een tijdbom zou zijn, dan zou hij in de bijna dertig jaar dat ik een drive-in show heb, toch wel een keertje af gegaan moeten zijn
Meen je dat nu? Sorry hoor, maar zo een mening past echt niet bij gelijk welk onderwerp wat met veiligheid te maken heeft. Zo werkt het gewoon niet.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
21-1-2005 16:00

Tom schreef:

Elke construktie is zo sterk als zijn zwakste schakel.
als je daar rekening mee houd, dan ben je verstandig bezig.
Als je dat nou zegt, dan vertel je de waarheid.
En die zwakste schakel is net die koppeling (NIET de sterkte van het zwakste merk) tussen 2 merken. En als jij weet wat de sterkte is van een conische (of buis of bout) verbinding tussen 2 verschillende trussmerken, dan zou ik die graag eens weten! Als dat jouw waarheid en jouw "verstandigheid" is, mij niet gelaten, maar zoiets op een forum gaan vertellen als 'de waarheid' gaat mij toch net iets te ver.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
21-1-2005 16:08
Ik heb het natuurlijk over compatible-truss met de juiste adapters. En nee, ik zeg niet dat het de mooiste oplossing is. En natuurlijk ben je een eigenwijze hond als je een overspanning van x meter maakt met 3 merken truss met 4 verschillende adapters.
Als je volwassen met dit soort constructies omgaat en je bent gedwongen om merken te combineren (en dat hoeft niet altijd een centen kwestie te zijn), zorg er dan voor dat je het aantal adapters tot een minimum berperkt. En dat de plekken waar je wél gebruik maakt van adapters, dat niet de punten in je constuctie zijn waar de meeste spanning op staat/kan staan.

En als iemand vraagt wat toegestane stromen zijn bij diverse diameters, en of er 100A door een 2mm2 kan, dan zou ik een tabelletje plakken, en uitleggen waarom. Maar hem of haar niet uitmaken voor prutser of tijdbom.

'k glimlach en knik meestal begrijpend op het moment als mensen opeens lyrisch beginnen te oreren hoe

slecht het is om te discrimineren,
vies homosexualiteit is,
slecht men tegenwoordig kinderen opvoedt,
goed ze wel met veiligheid omgaan.
Petty materialists!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-1-2005 18:56
Edit Mod: Dré: Flauwekulstuk over 63A door 2 kwadraad verwijderd.

Mag ik een aantal mensen (met name Tiemen) vragen om informatie op een normale manier met anderen te delen? Het is prachtig dat je ergens goed in bent maar soms kun je jezelf daarbij zo hard op de borst kloppen dat geen hond je meer verstaat (...)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-1-2005 19:21

Tom schreef:

maar mijn stuk truss staat geen merk op en is al wat ouder.
Er zitten gewoon een soort buiskoppelingen op (niet konisch) welke je met bout en moer moet borgen.
Het blijft natuurlijk gissen maar zulke truss met buiskoppelingen had ik vroeger ook, zonder naam er op.
Was geleverd door fairlight. Nadeel van de buisjes is het "doorzak" effect. Tuv keuring stikker stond er ook niet op. Maar in jouw geval is de truss doorgezaagd en dan is nog maar de vraag of hij nog voldoet aan de eisen.

Heel toevallig heb ik net gisteren nieuwe truss met konische koppelingen binnen gekregen met VMB 034 stands.

Er zit wel degelijk verschil tussen diverse truss merken. Prolyte truss was iets duurder en zwaarder belastbaar.
Aangezien er bij mij niet de hele wereld aan hoeft te hangen heb ik Globaltruss genomen. Uitbreiding is niet nodig, heb aan 8mtr genoeg. Om flexibel te zijn heb ik gekozen voor lengtes van 2 mtr.

Martin.
kvm entertainment
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
21-1-2005 21:09
Prolyte truss was iets duurder en zwaarder belastbaar.
Global is hoger belastbaar dan Prolyte, in jou geval is bij 8m de punt belasting 236kg itt 220kg bij Prolyte en de verdeelde belasting 60kg/m itt 55kg/m bij Prolyte.

Wij gebruiken ook wel eens Global en Prolyte door elkaar. Met de verloopkoppelingen is dit prima te doen zolang je gewoon aan de 75% regel houd en goed je tabellen interpreteerd.

Dit zijn trouwens getalletjes gebaseerd op 30 driehoek.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-1-2005 21:36
236 / 60 op 8mtr voor de globaltruss klopt, staat ook op de truss. (F33 Trio 30 truss.)
Er was mij verteld dat de prolyte iets zwaarder te belasten was. Dat klopt dus niet.

Heeft de plaatsing van de standaard nog enig invloed?

Martin.
kvm entertainment
HermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-7-2002
Laatste: 17-3-2009
Berichten: 26
21-1-2005 22:04
Beste Tom, omdat het dertig jaar goed gaat blijft het goed gaan.....

Joost: jij hebt er duidelijk over nagedacht! Je neemt dan ook niet een onbekend risico, je werkt met gegevens die je door een berekening kunt staven.

Ik ben niet gisteren overgestapt op het werken met alu, ook niet als hobby disco begonnen, maar werk wel full-time met truss en alle bijkomende zaken. Nou ben ik mij er terdege van bewust dat ik dan niet de wijsheid in pacht heb, vandaar dat ik me zeer frequent laat bijscholen en niet te beroerd ben om vraagstukken met collegae te bespreken.

Wat dat te maken heeft met het combineren van truss????? hoog prutser gehalte!
en dat zeg ik niet om te flamen, maar uit liefde voor mijn vak!
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
21-1-2005 22:12
Prolyte heeft daar itt Global een mooie tabel voor die ook meerdere puntlasten opgeeft. Bijvoorbeeld 4 puntlasten verdeeld over 8m mogen 91.5kg/punt bedragen bij Prolyte.

Door je statieven dichter bij elkaar te plaatsen verhoog je dus je maximale belasting waardes. Echter zal dit niet nodig zijn aangezien de maximale belasting van de 034 samen 200kg bedraagd en je maximale verdeelde belasting 480kg/8m bedraagd. Als je safe wilt zitten zul je in de truss niet meer dan 115kg (200*0.75 - 35kg(truss) = 115) moeten hangen.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-1-2005 22:37
@Joost
Bedankt voor de info. Perfect uitgelegd het is geheel duidelijk. Er komt hooguit 100kg in te hangen.

Prolyte tabel is bekend, er staan in hun boek voorbeelden. (blauwe boek 2003/2004)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)