Forum > Algemeen Forum

Afweging tussen smeltzekering/automaat in zwerfkast

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
24-11-2004 17:33

Hendrik schreef:

Als ik je vragen (martijn) allemaal zo lees, dan vraag ik mij toch ECHT af of je voldoende kennis hebt om zo'n kast inelkaar te hatsemeflatsen.
die vragen gaan over de karakteristieken van onderdelen. onder verstand hebben van elekronica valt mij als belangrijkste hoe het aangesloten moet worden. dat ik niet helemaal op de hoogte ben van karakteristieken is toch geen ramp? daarmee kan ik in ieder geval GEEN brokken maken, alleen dingen als een te vroeg afslaande automaat kunnen gebeuren.
Je voert je kast gewoon uit zoals het hoort zonder je suf te piekeren over selectiviteit, want daar heb je toch geen grip op.
als de krachtaansluiting van de zaal is afgezekerd met smeltpatronen, lijkt me het wel degelijk uitmaken of je een B of C automaat in je verdeler zet. uiteindelijk is dat dus C geworden.
En idd, een aardlek heeft bitter weinig tot helemaal niks of nog minder met je aarding te maken. Iets wat vaak niet echt wordt begrepen.
een aardlekker meet het verschil tussen de fase en nul. lekt er een grotere stroom dan 30mA, (bij de 30mA aardlekkers) dan zal hij afslaan. de aarde zal dan betrekking hebben op de manier van lekken. als een apparaat geaard is kan de stroom via de behuizing weg.
Het lijkt mij verstandig dat Martijn mij eens een mailtje stuurd zodat ik hem eens een tekening voor zijn kast kan mailen. Want als ik alles hier zo lees is het nog niet zo duidelijk.
jammer dat als ik iets verkeerd verwoord, dat meteen wordt opgevat als onkunde. ik weet PRECIES hoe het aangesloten moet worden, dus maak je daar géén zorgen om.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
24-11-2004 18:00
Ik doel er ook niet op of je het kunt aansluiten, zo moeilijk is dat namelijk niet. Ik zou je alleen willen helpen door een tekening op te sturen met hierin de materiaalen duidelijk gespecificeerd.

Just in case dat je je wat wild gaan aantrekken van de iets minder goede adviezen gegeven in dit topic.

Dus geen critiek op jouw, alleen wat hulp van mijn kant.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
24-11-2004 18:29

martijn schreef:

die vragen gaan over de karakteristieken van onderdelen. onder verstand hebben van elekronica valt mij als belangrijkste hoe het aangesloten moet worden. dat ik niet helemaal op de hoogte ben van karakteristieken is toch geen ramp? daarmee kan ik in ieder geval GEEN brokken maken, alleen dingen als een te vroeg afslaande automaat kunnen gebeuren.
JAWEL. Wat je daar schrijft is onzin, zoals al veel in de voorbije antwoorden (een differentieel slaat niet af OP 30mA!). Karakteristiek is wel degelijk belangrijk. Maar goed, zoals je zelf zegt, als ik het kan aansluiten is het voldoende. Neen. Toch niet. En vraag nu niet om alles van naaldje tot draadje te weerleggen, daar bestaan opleiding voor, die toch wel een jaar of 4 in beslag nemen.

Tiemen

PS selectiveit op je aardlekken creeren zonder Stypes zal heel moeilijk worden (er is een spreiding op uitsla-karakteristiek, vandaar dat een aardlek niet op 30mA zal uitslaan). Ook is in België 300mA toegelaten (behlave in waterige plaatsen enzo...). Soms is het bij een installatie die je niet zo graag ziet uitslaan beter om toch maar bij 300 te blijven en er zo weinig mogelijk te steken, valt er een uit weet je direct waar ie zit, en zit je bvb met een aardlek van 30mA kan je door hogere harmonischen probs krijgen met onnodig schhakelen.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
24-11-2004 21:38
Tiemen knows how it works.
En natuurlijk heb je GEEN grip op de selectiviteit. Jullie zaten te dubben over het feit of de automaten in de zaal nou eerder zullen gaan ja of nee. (of de aardlek)Boeiend. Martijn zei Letterlijk dat als dat zo is, je geen moer aan je zwerfkast zou hebben, FOUT.
Jullie hebben zelf toch niet de stroomvoorziening van de zaal in de hand? Ik heb zo vaak foute installaties meegemaakt. Een Verdeelstation bouw je aan de hand van een aantal feiten (waar gebruik je hem voor), je gaat hem niet een slag lichter uitvoeren omdat dan jouw zekeringen eerder eruit gaan dan als die van de zaal!? Zo werk het niet. Gelukkig kies je toch voor C-karakteristiek, scheelt je een hoop ellende.
Wat er vaak gebeurd, iemand heeft een aantal automaten liggen en klapt daar een cheap ass aardlek schakelaar bij en klaar is het. Je kan het misschien wel christelijk aansluiten, maar doe dat dan nadat je zeker bent van je zaak (en een ander dat ook denkt) Je wint tenminste eerst informatie in, wat op zich slim is. Het aantal installaties waar de aardlek er bij het minste uitvliegt omdat er gewoon een verkeerde inzit voor de gebruikte toepassing, kan ik niet meer op 1 hand tellen.
Veel succes.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
24-11-2004 22:06

Tiemen schreef:

PS selectiveit op je aardlekken creeren zonder Stypes zal heel moeilijk worden (er is een spreiding op uitsla-karakteristiek, vandaar dat een aardlek niet op 30mA zal uitslaan). Ook is in België 300mA toegelaten (behlave in waterige plaatsen enzo...).
Dit is dus wat ik enkele post's geleden al zij.
500mA mag in nederland niet meer gebruikt worden. Wel word er nog gebruik gemaakt van 300mA voor bijvoorbeeld industrieele toepassingen.

Het is overigens aan te raden om een 30mA selectief te nemen. Deze zorgt ervoor dat de aardlek in jouw kast er eerder uitgaat als de aardlek de hiervoor zit.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
24-11-2004 22:21
Volgens mij heeft Tiemen het over wat anders.....
WAAROM, neem je een aardlek in je kast die eerder zal springen als in de vaste installatie?
1 je weet niet eens wat er in de vaste installatie zit (misschien wel niks)
2 deze aardlek is niet geschikt voor jouw toepassing en zal waarschijnlijk om de haverklap eruit vliegen.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
24-11-2004 23:27

Hendrik schreef:

Volgens mij heeft Tiemen het over wat anders.....
WAAROM, neem je een aardlek in je kast die eerder zal springen als in de vaste installatie?
1 je weet niet eens wat er in de vaste installatie zit (misschien wel niks)
2 deze aardlek is niet geschikt voor jouw toepassing en zal waarschijnlijk om de haverklap eruit vliegen.
1 Als je een 30mA S-typ neemt dan maakt het niet uit wat er in de instalatie zit, deze is dan altijd sneller.
2 Over welke, niet geschikte, aardlek heb jij het?

En ik ben er inderdaad niet blij mee als er een aardlek of zekering in de kast van de locatie uitvliegd. Als hij in mijn eigen kast eruit vliegt dan hoef ik:
- Niet te zoeken naar de kast
- Geen smeltpatronen meer me te nemen
- Niet aan de instalatie van de zaal te kloten
- Geen verklaring af te leggen waarom ik weer in die kast moet zijn
- Geen mensen lastig te vallen

Ervaring leert dat eigenaaren van zalen, kroegen etc. er niet blij mee zijn als je in hun meterkast moet zijn. En al helemaal niet omdat er zekeringen kopot gaan. Soms gaat dit helaas niet anders, maar ik vind dat wat je kunt voorkomen ook moet voorkomen.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
25-11-2004 00:05
S-types zijn TRAGER (bij types van bvb Schneider Electric gewoon instelbaar op 30 of 60 ms)! Deze moeten stroomopwaards geinstalleerd worden. Wat je hier allemaal beschrijft heeft geen enkele zin. Je steekt in je hoofdkast een 300mA S-type, en bij de onderverdeling 30mA gewone differentieels. Nu zal je wel selectiviteit hebben. Selectiviteit nastreven op een mobiele installatie is erg moeilijk... Maar zoals hier beschreven niet juist.

Tiemen
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
14-4-2008 22:04
Hallo,

Sorry voor de kick.
Dit topic leek me geschikt voor mijn vraagje.

Zoals jullie misschien wel weten heb ik een set Blue Boxen aangeschaft.
Gelijktijdig heeft een collega van mij ook twee Blue Boxen bij dezelfde koper aangeschaft.

Nu lopen we beiden tegen dezelfde problemen aan, namelijk tijdens het inschakelen vliegen de stoppen bij mij en mijn collega er uit. Vier versterkers die het zelfde probleem hebben lijkt me wel heel erg sterk.

Zo pratende met mijn collega kom ik erachter dat hij automatische zekeringen heeft, en laat ik die dus nou ook net hebben.
Ik heb mijn automatische zekering even gechecked en type nagekeken.

L16A, Polam Kontakt

Zou de inschakelpiek zo hoog kunnen zijn van de PMS-5000 dat de zekering uitschakeld?

Blue Box Product Information

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
15-4-2008 01:15
@Webbie

Wat ik denk is, dat je nu thuis probeert dit aan te sluiten op een A automaat.

Als je dit gaat proberen met B of C gaat het zeker werken.
Bij een piek zal een A automaat sneller afslaan, dan wanneer er en B of C wordt gebruikt
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)