Forum > Algemeen Forum

Afweging tussen smeltzekering/automaat in zwerfkast

(35 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
12-11-2004 22:08
ik ben van plan binnenkort te beginnen aan de bouw van een zwerfkast. (voldoende kennis daarvoor aanwezig wink ;) ) nu zit ik nog met 1 ding: afzekeren met automaten, of smeltpatronen? het voor en nadeel, net hoe je het wilt zien, van een automaat is dat ie een kleine marge heeft, dus een 1,5kW strobo wilt hem nog wel eens eruit laten vliegen. lullig als dat gebeurt. met een smeltpatroon heb je daar dus geen last van, die moet je een aardige tijd overbelasten, wilt ie doorbranden.

en daardoor kom ik bij het volgende: hoelang kan je een krachtstroomaansluiting overbelasten, zonder dat de zekering van de zaal eruit vliegt? want een smeltzekering is leuk, maar als jouw zwerfkast dus later reageert als de zekering van de zaal, heb je er nog niks aan. ik weet niet hoe dat standaard wordt gedaan, maar ik wil dus wel de touwtjes van mijn stroomvoorziening in eigen handen houden.

voordelen van een automaat is dat ze sneller ingrijpen en dus geen grove overbelasting toelaten, ze makkelijk weer aan te zetten zijn, en eventueel als noodschakelaar te gebruiken zijn. (hoewel je dan ook de aardlekker af kan schakelen) nadeel is dat hij ook wel eens te snel af wilt schakelen, als je een keer een inschakelpiek hebt.

het nadeel van een smeltpatroon is dat hij flink overbelast kan worden, en dat de kans er is dat de zekering van de zaal eruit vliegt, en je dus in het donker staat. voordeel is dat ze dus de inschakelpieken op kunnen vangen.

wie vult deze argumenten aan? zo kan ik dan toch eindelijk een keuze maken.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
12-11-2004 22:23

martijn schreef:

en daardoor kom ik bij het volgende: hoelang kan je een krachtstroomaansluiting overbelasten, zonder dat de zekering van de zaal eruit vliegt? want een smeltzekering is leuk, maar als jouw zwerfkast dus later reageert als de zekering van de zaal, heb je er nog niks aan. ik weet niet hoe dat standaard wordt gedaan, maar ik wil dus wel de touwtjes van mijn stroomvoorziening in eigen handen houden.
Een krachtstroomaansluiting heeft meestal alleen een eigen aardlek in de zaal, en geen eigen zekeringen (correct me if I'm wrong)
Door internet beperkt
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
12-11-2004 22:49
Een krachtstroomaansluiting is afaik altijd apart afgezekerd

En: een automaat is ook te krijgen in trage uitvoering, die wél inschakelpieken doorlaat. In huishoudens worden er vaak snelle automaten gebruikt, in een krachstroomverdeler niet.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
12-11-2004 22:56

Victor schreef:

Een krachtstroomaansluiting is afaik altijd apart afgezekerd
Maar dan altijd met dezelfde waarde als de aansluiting mag hebben?
Door internet beperkt
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
12-11-2004 23:40
en hoe snel een automaat ingrijpt heeft met die lettercodes te maken? (B16, C16 enz.) hier in huis zitten Hager B16's (die trekken de piek van een elektrisch lasapparaat niet), en heb nu een Merlin Gerin C16 voor me liggen. zowieso, klopt mijn manier van denken over die klasses, en zou een C klasse voldoen?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
12-11-2004 23:52
In alle verdelers die ik heb gezien zaten C-automaten.

@Sietze: nee, niet altijd. Een 3x16A krachtstroomaansluiting zal -neem ik aan- altijd met 3 16A-zekeringen zijn afgezekerd. Een 3x32A is nog wel eens afgezekerd met 3 25A-zekeringen. Hoger dan de waarde van de connector mag natuurlijk niet.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
13-11-2004 10:05
je hebt dus verschillende soorten,(a?), b, c, d karakteristiek...
maar wat is precies eht verschil, ik snap dat een d-karakteristiek langzamer is dan een b maar wat is nu precies het verschil?
schnappi???
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
13-11-2004 10:50
-Smeltpatronen zijn niet te resetten. Dus mocht je op pad gaan met een zwerfkast met smeltzekeringen, 10x dubbelcheck dat je die patronen altijd bij je hebt.

-Automaten zijn ook te gebruiken als schakelaar om tijdelijk een groep spanningsloos te maken. Bij smeltpatronen, zeker voor de hogere vermogens, raad ik dat niet aan.

-Smeltpatronen zijn voor draaistroommotoren ongewenst. Er kan een fase uitliggen zonder dat de hele groep afschakelt. Motoren werken niet meer of hebben slechts een fractie van hun nominale koppel. Sommige motoren gaan gewoon stuk als je ze op 2 fasen probeert te starten.
Petty materialists!
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
13-11-2004 11:24
Eerst zeg je "voldoende kennis aanwezig" maar dan blijkt dat alweer maar eens gewoon fout te zijn als je verder leest. Al je "argumenten" zijn regelrechte fabels.

Zekeringen zijn er met verschillende karakteristiek, Automaten zijn er met verschillende karakteristiek. Wat je zei over sneller uitslaan en een strobo, allemaal onzin. Het enige overkoepelende was dat zekeringen kortsluitstroombeperkend waren, maar tegenwoordig kunnen automaten dat ook al.

Het enige wat jij kan doen is alle types automaten naast elkaar leggen, karakteristieken erbij nemen, en er de beste uitzoeken.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
13-11-2004 11:40

-bart- schreef:

-Automaten zijn ook te gebruiken als schakelaar om tijdelijk een groep spanningsloos te maken. Bij smeltpatronen, zeker voor de hogere vermogens, raad ik dat niet aan.
Ja hallo zeg, een smeltpatroon groep heeft ook een schakelaar erbij zitten hoor....
En deze schakelt meteen de nul ook mee. Bij de meeste automaten zijn het twee lipjes naast elkaar......
-Smeltpatronen zijn voor draaistroommotoren ongewenst. Er kan een fase uitliggen zonder dat de hele groep afschakelt.
1/ We hebben hiet over drive-in toepassing, niet over landbouw toestanden....
2/ De meeste boerenschuren van voor 1980 hebben voor de krachtstroom nog gewoon per fase een smeltzekering hoor, dus zo bijzonder is dat nou ook weer niet.
Bij disco toepassing is er ook een nadeel te noemen voor een 3 fase automaat:
Als je 1 fase overbelast, dan slaat gelijk alles uit. Ik heb dat meegemaakt, en das geen pretje als je 1500 man voor je hebt.
Is het per fase beveiligd, dan heb je ten minste altijd nog wat......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)