Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 251 van 345)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
31-1-2008 17:37

beerke schreef:

Ik wil binnenkort enkele kabelkisten gaan bouwen, en ik zou willen gebruik maken van insteekprofiel. Tot nu toe heb ik alleen nog maar met hoekprofiel gewerkt, en tot nu toe bouwde ik steeds volgens de "doosmethode": dus eerst een houten kist bouwen bestaande uit 6 stukken hout en die dan in twee zagen, zodat ik zeker was dat deksel en kist goed passen.
Ik ben niet zo'n enorme voorstander van insteekprofiel. Ik heb zowel het HD als normale insteekprofiel gebruikt, maar ben daar toch weer van afgestapt (ondanks dat er nog 130 meter insteekprofiel op de schap ligt, die zal eerst op moeten). Ten eerste scheelt het vrij flink in gewicht (met name bij grotere cases met HD profiel), de tijdwinst is minimaal als je alsnog de profielen vast wilt poppen en bovendien is insteekprofiel zo'n 130% duurder dan het normale profiel. Als klap op de vuurpijl moet je dubbele voorraden gaan houden omdat ik de eerste klant die los materiaal bestelt en daarbij insteekprofiel wilt gebruiken nog tegen moet komen. Je zult dus dan ook moeten zorgen dat je wat van het normale profiel hebt liggen. Tel dat bij elkaar op, en het voordeel van insteekprofiel wordt ineens een stuk kleiner. Wat is de reden voor jou om insteekprofiel te gebruiken?
Als ik echter met insteekprofiel werk, hoe kan ik dan zeker zijn dat het deksel van de case (sluitprofiel dus) goed past op de case? Ik veronderstel dat ik nu direct 10 stukken hout moet zagen in plaats van 6, maar als ik ergens een mm onnauwkeurig zou zagen, gaat alles dan nog passen? Alle tips en truuks zijn welkom ... want ik heb liever dat m'n eerste kist direct goed is.
Ik zaag altijd 6 panelen alsof ik volgens de doosmethode bouw, maar zaag van de 4 zijpanelen nog een strook af met de zaagtafel en geleider (handcirkelzaag met geleider kan ook natuurlijk). Mits je die panelen netjes op maat hebt gezaagd zouden ook de losse stroken even groot moeten zijn. Ga er overigens niet van uit dat je met de profielen nog een en ander kunt corrigeren, dat valt namelijk erg tegen. Bovendien is dat ook niet echt de manier waarop het hoort, aangezien de panelen goed in het insteekprofiel gedrukt moeten zijn omdat anders de popnagels alle drukkracht voor hun kiezen krijgen.

Een ander aandachtspuntje zijn de deksels. Bij de standaard deksels is er tussen de bolhoek en overzethoek geen ruimte voor een popnagel, waardoor de randen en opzichte van elkaar nog kunnen bewegen. (randen kun je nog iets naar buiten bewegen aangezien ze enkel vastzitten in het insteekprofiel van het dekselpaneel) Let er tijdens het vastzetten van de overzethoeken op dat je de opstaande randen goed in het insteekprofiel drukt, anders wordt de deksel uiteindelijk iets groter dan de case zelf en past het niet meer netjes. Let er ook op dat je (en dat is vooral bij HD profiel merkbaar) de popnagels van de overzethoeken een beetje schuin naar binnen (dus van het insteekprofiel af) boort, omdat de popnagels anders tijdens het uitzetten de rand iets wegdrukt met wederom als gevolg dat de deksel iets groter wordt dan het andere deel van de case. Bovenstaande geldt overigens alleen voor deksels, aangezien bij het andere deel van de case de zijwanden wel gefixeerd zijn dmv popnagels.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
1-2-2008 11:28
Wow, dat geeft inderdaad al een heel genuanceerder beeld van insteekprofiel. Eigenlijk heb ik ook nog heel wat insteekprofiel liggen, omdat ik op een jaar tijd maar 1 klant gehad heb die daar naar gevraagd heeft. Het gewoon hoekprofiel daarentegen vliegt de deur uit. Feit is wel dat insteekprofiel een pak duurder is, maar ik dacht dat het ook over het algemeen iets sterkere kisten zou opleveren. Maar ik weet het, dat is een discussie die al lang meegaat.

Maar ik dacht eigenlijk insteekprofiel te gaan gebruiken om enkele kabelkisten te maken, wegens het feit dat dergelijke kisten toch wel wat afzien (maar dan is er weer de vraag is insteek echt sterker). En eigenlijk ook al omdat ik dan een voorbeeld stappenplan op mijn site zou kunnen zetten van het bouwen van een case met insteekprofiel. Wat dan misschien toch weer bepaalde klanten zou kunnen overtuigen om toch voor insteekprofiel te gaan. Maar ik ben er nog niet aan uit of dat wel een goed idee is. Maar toch heb ik het gevoel dat je in professionele milieus meer insteekprofiel tegen komt. Of heb ik dat verkeerd voor?

Je ziet het, heel wat tegenstrijdige ideeën.

O ja, nog iets dat ik even ik de groep wou gooien: balhoeken. Ik heb onder andere medium balhoeken (met 1 bevestigingsgat per been) en grote balhoeken (2 bevestigingsgaten per been). Vorige week was ik op weg met mijn bestelwagen met achterin twee (gevulde) cases: 1 met medium balhoeken en 1 met grote balhoeken. Ik had de cases niet vastgemaakt in de laadruimte (ik weet het, shame on me). Plots moest ik echt heel hard remmen. Beide cases schoven naar voor. Van de case met medium balhoeken is er 1 popnagel van een been van een balhoek losgekomen door de slag. De case met grote balhoeken heeft de slag zonder schade overleefd. Dit doet mijn vermoeden versterken dat de grote balhoeken toch te verkiezen zijn boven de mediums (voor zover dit past in het ontwerp natuurlijk, voor heel kleine kisten of kisten met een heel smal deksel zal het dikswijls niet anders kunnen dan mediums).

Gelukkig is de schade wel snel hersteld door een nieuwe popnagel. En bovendien: gelukkig is de inhoud van de case niet beschadigd (onder andere een gitaarversterker met lampen). Dus de case heeft wel gedaan waarvoor ze bedoeld is: namelijk de inhoud beschermen! Gelukkig maar ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
1-2-2008 12:02
Men vergeet vaak de bolhoek een stevige klap met een stuk hout (o.i.d.) te geven alvorens hem vast te poppen. Ik heb kisten meer dan een meter naar beneden zien donderen (precies op een bolhoek met 1 nagel per been) en niks aan het handje (beetje gedeukt en wat krasjes).

Daarnaast moet de bolhoek de impact opvangen (het is het doel van de kist de inhoud te beschermen en niet andersom). Mogelijk is om die reden in vele gevallen een meegevende bolhoek te verkiezen boven een die rotsvast op z'n plaats blijft ;-)

Insteekhoekprofiel: Ik heb het altijd luiewijvenspul gevonden. wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
6-2-2008 10:56
Ik heb de basis instructie voor het bouwen van een case even in mijn nieuwe opmaak gezet.
Ik hoop dat het nu nog duidelijker is geworden.
Link case bouwen

Ik pretendeer hiermee niet dat je zo een profesionele case bouwd,
maar ik heb geprobeerd iedereen hiermee een eenvoudige basis te geven om een redelijk goede case te bouwen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PimmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-7-2007
Laatste: 1-3-2022
Berichten: 424
10-2-2008 20:29
Zoals beloofd hier de foto's van mijn Winner case's die klaar zijn happy :)
Het album met foto's
Kijk niet naar die ene G-haak die zijn nodig aan vervanging toe razz :p
Pim
Opmerkingen?
dus...
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
10-2-2008 22:48
zijn dit nornalen g-haken? het lijkt als of ze erg "kort" zijn.
In vergelijking wat ik hierthuis heb liggen. mocht je er dus nieuwe haken op zetten. en ze zin groter dan kunnen ze we net maar aan blijven zitten als je ze in de case doet, wel jammer als dat zo is.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
PimmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-7-2007
Laatste: 1-3-2022
Berichten: 424
11-2-2008 07:43
Nee, het zijn haken voor 35mm buizen. Ik heb hier op mijn kamer een grote "steiger carre" laugh :D oftewel een buizen stelsel boven me bed en dat is allemaal 35mm.
de 35mm zitten er nog aan omdat ze woensdag verhuurd worden en op die locatie (mijn school) hangt ook een 35mm constructie.
De grotere haken passen er ook in daar heb ik wel rekening mee gehouden wink ;)
Pim
dus...
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
29-2-2008 10:09
Maar als we dan kijken naar de cases kan ik maar 1 ding bedenken. Netjes, mooi afgewerkt, goed met schuim gewerkt. Wat ik me afvraag hoe lang ben je er mee bezig geweest en wat heeft de bouw je gekost?
Mr. Jameson...
PimmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-7-2007
Laatste: 1-3-2022
Berichten: 424
1-3-2008 23:13
ik heb er 3 daagjes inzitten...
3x 4 uurtjes dus 12 uur werken, maar wel relaxed hoor laugh :D
Voor de preciese prijs moet je maar even mailen.
Maar het ligt er ook aan hoe leuk je het vind om het te doen.
Pim
dus...
MitchelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2003
Laatste: 22-7-2010
Berichten: 186
2-3-2008 15:12
Even een raar vraagje:
Neem aan dat er standaard maten voor een stolpcase en 19inch binnen rackjes zijn?
Maar kan er niet iets over vinden.
Dan kan ik ook gewoon een ander rackje in me stolp kist doen zonder problemen.
Wil namelijk aantal stolp kisten bouwen.
happy :)
Waar een wil is, is een weg.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)