Forum > Zelfbouw Speakers

Karlsons (Aahh Alweer)

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-10-2003 14:18
2 kanttekeningen:
1/ als jij een lijmverbinding losslaat, dan geef je een puntbelasting op de hele verbinding. Maw. je slaat op één punt, en daarom gelukt het je om de verbinding met één klap los te breken. Een luidspreker uitslag geeft een lucht verplaatsing in de box, welke zich over het hele vlak verdeelt, dus dan is een lijmverbinding wel sterk.
Maar ik ben het met je eens dat een extra schroefverbinding wel een extra mechanische zekerheid geeft als je met je boxen "on the road" gaat.
2/ Als je vor boxen multiplex of berkentriplex gaat halen, moet je ALTIJD de platen kiezen waar de meeste lagen in zitten. Ze staan vaak door elkaar in de rekken, omdat zelfs de leveranciers van dit soort platen ze door elkaar leveren.
Goed opletten dus.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
4-10-2003 11:39
Het is natuurlijk wel zo dat (Berken)multiplex beter bestand is tegen water dan MDF, maar met een goede verfverzorging kun je simpelweg voorkomen dat het water ook maar doordringt tot het hout zelf. Mijn eigen regeltje daarvoor is: Nieuw (blank, ongeverfd)hout altijd stevig schuren, 2 keer goed grondverfen (tussentijds licht opschuren) en 2 keer aflakken (ook tussentijds opschuren). Op deze wijze heb ik een subje (2e is reeds in aanbouw) met de beyma sm-115 bewerkt, het resultaat is perfect. Daarom vind ik ook dat verfwerk de helft van de afwerking van een zelfbouwkast dient te zijn.

Verder is onze sub van 18mm berkenmuliplex vervaardigt. Ik hoor en lees regelmatig dat mensen hun schroeven na het opdrogen van de lijm weer verwijderen, zodat de kast alleen "aan elkaar hangt" met lijm. Dit zal ik echter nooit doen, zoals gezegd is dit gewoon te link voor on the road gebruik. Daarom is onze sub én verlijmd én vastgeschroefd, de schroeven hebben we verzonken met een verzinkboor en na het vastdraaien dichtgesmeerd met Guppa kneedbaar hout.

Ik moet voor m´n gevoel gewoon op de sub kunnen gaan staan dansen, dat het gewoon één samenhangend "blok" is. wink ;)
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-10-2003 14:25

Luc schreef:

Ik moet voor m´n gevoel gewoon op de sub kunnen gaan staan dansen, dat het gewoon één samenhangend "blok" is. wink ;)
Ach... De ene kijkt hoe eenvoudig hij ze uit elkaar kan beuken van binnenuit met een hamer, de andere kijkt hoe goed ze het houden bij werkelijk GEBRUIK. Ik heb zelf namelijk nog geen situatie meegemaakt waarbij een speakerkast tijdens gebruik gevuld was met iemand die met een hamer dat ding uit elkaar probeerde te beuken ;-)

En dansen op subs? Bij mij dansen ze zelfs op 10mm skinplate kisten met een afmeting van 150x50 (zonder schroeven in elkaar gezet) dus dansen op subs zal geen enkel probleem zijn.

Ik heb een van m'n topjes een paar meter naar beneden zien vallen. Drivers waren defect (ondanks ondersteuningsframe) maar de kast had slechts een paar schrammetjes.

Maar leerzaam was eerder genoemde relaas zeker (dus ik wil het ook NIET bagataliseren o.i.d.). WEL moet je in gedachten houden dat gebruik van een kast anders is dan er met een hamer van binnenuit op los te beuken ;-)

De reden dat bij mij het gros van de schroeven verwijderd worden: Anders wordt het afronden van de kanten zo duur (elke 10cm weer een nieuwe frees nodig ;-) De schroeven verwijderen en dan vervangen door deuvels (nog voor het kantenfrezen) zou op zich eigenlijk nog niet zo'n gek idee zijn (met dank aan Rob).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
4-10-2003 16:35
Het gaat uiteindelijk om de construktie, het bijelkaar houden doe de lijm, de schroeven brengen geen toegevoegde waarde alleen makelijk bij het inelkaar zetten.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
MarioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2003
Laatste: 22-10-2003
Berichten: 1
22-10-2003 13:48
Ik heb ze gebouwd met spaanplaat en dat klinkt goed genoeg en dan worden ze al aardig zwaar. Als iemand ze wil kopen wil ik ze wel kwijt. Ik heb het model met een 12" speaker. (nu voor PA werk met harde ophanging) evt. met middentoonspeaker en tweeter en filter.

Maar ook als lege kast te koop als je zelf de speaker er in wil hangen. Ze hebben wel een nieuw verfje nodig of nog mooier een stuk vloerbedekking.

Doe maar een bod!
als m... in je oren.....
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
22-10-2003 20:41
tja wat moet je nu voor samengeperst lijm en zaagsel geven?
grapje. maar ga je ze wel weer bouwen van mdf?
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
23-10-2003 00:03
Zijn er mensen die MDF beter vinden klinken als spaanplaat??? Als beide kasten zo goed mogelijk zijn gehatsemeflatst, wat dus bij spaanplaat door de karakteristieke eigenchappen meer werk is als bij MDF, zal spaanplaat toch echt de winnaar zijn.
Natuurlijk bouw je niks van spaanplaat of MDF maar mooi van berken of een andere lichte multiplex.
de schroeven brengen geen toegevoegde waarde alleen makelijk bij het inelkaar zetten.

Je kast wordt er aleen maar zwaarder door.
(elke 10cm weer een nieuwe frees nodig ;-)
Elke hobby kost geld natuurlijk happy :)
Konstructielijm is supersterk natuurlijk (D4 is watervast en heeft geen toegevoegde waarde) Het geeft soms wel eens wat rotzooi (bruisen). Je moet er dus mee kunnen werken (Goh, echt? Ja echt.) Mocht er gekozen worden voor "normale" houtlijm, neem dan geen sneldrogende, vooral niet met MDF. Dit is niet sterk genoeg (Door korte droging slechte inwerking in materiaal o.a.)
Tip van Fixet wink ;)
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
23-10-2003 04:40
Het gaat uiteindelijk om de construktie, het bijelkaar houden doe de lijm, de schroeven brengen geen toegevoegde waarde alleen makelijk bij het inelkaar zetten.
Schroeven geven wel degelijk een toegevoegde waarde.
Hoewel de lijmverbinding sterker is als het hout, heeft bijv. MDF de eigenschap om meestal enkele milimeters voorbij de lijmverbinding te scheuren.
(De toplaag is erg hard, maar de kern is erg zacht).

Bij multiplex wil het bovenste laagje ook wel eens afbrokkelen (vooral aan de uiteinden).

Schroeven vormen als het ware een extra wapening tegen deze eigenschap. Wat erg handig is aangezien er niet altijd even zachtzinnig met kasten wordt omgesprongen.
Voor puur de weergave zal het geen invloed hebben.
Zijn er mensen die MDF beter vinden klinken als spaanplaat??? Als beide kasten zo goed mogelijk zijn gehatsemeflatst, wat dus bij spaanplaat door de karakteristieke eigenchappen meer werk is als bij MDF, zal spaanplaat toch echt de winnaar zijn.
Er wordt juist veelal de voorkeur gegeven aan MDF.
Materialen met een hoge dichtheid hebben de voorkeur aangezien ze veel minder mee zullen trillen als minder dichte (lichtere) materialen.
Dit mee trillen geeft een kleuring aan het geluid.

Je bent eigenlijk de eerste die ik tegenkom, die spaanplaat verkiest boven MDF.
Is weer eens wat anders als die eeuwige MDF-Multiplex-discussie happy :)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-10-2003 09:33
Wat mij wel een beetje doet vermoeden is dat de keuze van de materialen voor een gedeelte bepaalt worden door het beschikbare budget, en de bekendheid met/van de diverse materialen.

Meestal komt men pas nadat men de keuze heeft gemaakt er achter dat het misschien wel beter had gekunt sad :(
En om dan niet te veel "geszichtsverlies wink ;) " te lijden,
gaat men van overal en nergens de argumenten er bij zoeken/halen,
om de gedane keuze te onderbouwen...........

Zo, dat was een mooi stukje filosofisch tekst laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
23-10-2003 19:46

Tom schreef:

Zo, dat was een mooi stukje filosofisch tekst laugh :D
Maar je hebt wel gelijk. wink ;)

Bedenk maar eens hoevaak een dergelijke situatie zich niet voor doet!!

Ik ga binnenkort waarschijnlijk een combinatie van MDF en spaanplaat gebruiken, dat zie ik wel zitten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)