Forum > Licht

Belichting polyvalente zaal

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
30-3-2013 23:17

YourLiVe schreef:

Je kunt ook LED parren met een chrome PAR 64 armatuur kiezen natuurlijk
Heel even deze quote uit je verhaal, maar over het algemeen moet je met led toch wel oppassen. Wil je daar je zaal mee uitlichten moet je voor een model kiezen wat zeker de nodig jaren meekan. Uiteraard is de levensduur van de led van belang, maar even belangrijk is de elektronica. Als een conventionele par behuizing met led uitgevoerd word, krijg je snel problemen met warmte. De driver zal te warm worden en ruim voor de levensduur van de led stuk gaan.
De beter led spots hebben een par achtig uiterlijk, maar in de behuizing zitten koelribben verwerkt zodat de driver niet te warm word. Echter hangt hier dan ook gelijk een flink prijskaartje aan. Goedkope led parren zijn misschien leuk voor de drive in showtjes die er 10x per jaar mee op pad gaan, bij dagelijks gebruik vraag ik me af hoe lang ze mee gaan. Dan zijn er nog de actief gekoelde led spots. Hierbij moet er rekening gehouden worden dat deze op termijn stof gaan verzamelen en dus af en toe schoongemaakt moeten worden. Daarnaast kunnen 30 draaiende fans tijdens het eten best wel storend zijn.

Groot voordeel van led is wel dat er geen kapitaal aan kabel de truss in hoeft. Vaak word het vergeten, maar bij een volledig nieuw conventioneel systeem kan dit behoorlijk prijzig worden.
Lost in Music
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
31-3-2013 12:40
Ik geloof je direct ;-) Ik doe zelf geen vaste installaties maar ik weet dat die goedkope LED spots ook in PAR 64 uitvoering verkrijgbaar zijn, daarom haalde ik dat aan.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
2-4-2013 15:30
takelpunten is inderdaad iets wat je aan de specialisten moet overlaten. wat je vaak ziet is dat bij valse plafonds een takel wordt gemonteerd boven het plafond, waardoor je niets ziet van de takel tot deze zakt door een klein gat. bij een industriële look laat je die takel zelfs deel zijn van je look, zorg dat hij er versleten uitziet en het is een gaaf decorstuk tot je hem nodig hebt.

Wat je kan doen is een leverancier verantwoordelijk maken voor die takelpunten; die treed dan op als preferred supplier en verzorgt als tegenprestatie de takels. wil iemand die gebruiken dan betaalt hij een fee aan de preferred supplier of die supplier levert zelf de materialen. werkt goed als je al een vaste techniekpartner hebt.

Led verlichting is leuk, maar niet voordeliger als conventioneel als je het sporadisch laat branden, een goede ledspot die ook warme kleuren kan maken (en dat heb je wel nodig bij betonlooks) kost al snel een paar 100 euro, een halogeenspot verbruikt dan wel meer, maar is voordeliger in aanschaf, en genereert ook nog eens warmte, wat ook weer vaak gewenst is bij oude locaties.

kun je een beeld geven van waar we de locatie moeten positioneren? dorpsfeestzaal of een evenementenlocatie met een landelijk bereik?

Maak ook een keuze en pas daar je infrastructuur op aan en neem dit mee in je kostenafweging. een preferred supplier is vaak niet voordelig per klus, maar als je zelf alleen vier takelpunten, en een 63a krachtstroomaansluiting hoeft te verzorgen scheelt dit snel 10000 euro
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
2-4-2013 15:43
Wat ik eigenlijk totaal mis in de plannen van de zaal, is een manier om de zaal kleiner te maken. Tussen de activiteiten staan veel feesten die voornamelijk in familiekring gevierd worden (communie etc.) Vaak zijn dat soort feestjes tussen de 50 en 100 personen groot. Een zaal van 300 m^2 is veel te groot voor dit soort feesten. Investeren in licht en geluid is leuk, maar nogal nutteloos als je opdrachtgevers afhaken op een te grote zaal.
Ook bij bruiloften als je netjes 2/3 van je zaal kan gebruiken om te eten, kan je de laatste 100 m^2 daarna gebruiken voor een feest. Voordeel is dat de geboekte DJ dan al tijdens het diner op kan bouwen zonder te storen. Wel moet er dan ook gekeken worden naar een manier om de materialen van de DJ op het podium te krijgen, zonder dat deze door de eetzaal moet.
Lost in Music
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
2-4-2013 23:52
Het voorzien van takelpunten is wel interessant om truss aan op te hangen. Normaal gezien komt er geen vals plafond maar wordt het plafond open gelaten zodat balken en poutrellen zichtbaar blijven. Volgens mij gaat dit goed bij het gebouw passen.
... als je zelf alleen vier takelpunten, en een 63a krachtstroomaansluiting hoeft te verzorgen scheelt dit snel 10000 euro
shocked 8O Ik vind dit wel erg duur... Zowieso gaan er meer dan 4 takelpunten moeten komen. Denk eerder aan 8-12+. Kost dit zoveel voor wat takelpunten? Qua stroomaansluiting moet ik eens kijken wat voorradig is en nog mogelijk is. Wat moet je min voorzien? Als de stroom beperkt is zullen we wel moeten kiezen voor led. Zoniet blijft conventioneel ook een optie. De warmteopbrengst van conventionele spots is een pluspunt voor het warm houden van de zaal (6m H)

Wat ik eigenlijk totaal mis in de plannen van de zaal, is een manier om de zaal kleiner te maken.
Dit is een goed punt en we moeten dit ook voorzien. Enkele scheidingswanden. Nu is het ook wel zo dat we het niet gaan halen met communiefeestjes van 50pers. Dit gaat niet onze hoofdactiviteiten worden. We hebben 2 zalen met een capaciteit van 200pers.zittend/400 staand elk. We moeten dus zien dat we ook wat grotere evenementen kunnen binnenhalen (400-800pers).
Ik zou ook willen samenwerken met een evenementenbureau die bv. dergelijke themafeesten/avonden organiseert. Kunnen julie mij dergelijke goede bureau's aanraden?

Het pand ligt in de ruime rand rond Brussel (25km van Brussel) . We moeten dit ook zeker benutten.
If you can't beat them join them...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
3-4-2013 07:39
Ik kan niet in je portemonnee kijken en ik kan er totaal naast zitten, maar als ik jou was zou ik eerst goed naar je businessplan kijken... 400-800 mensen komen niet vanzelf voor de deur staan en zeker niet elk weekend. Ik ken voldoende zalencentra die proberen enkele keren per jaar dergelijke evenementen rond te krijgen en dat gaat niet gemakkelijk. Dus voordat je ca 50keuro (of meer) aan een lichtplan uit geeft ook even kijken hoe je dit terug gaat verdienen?

Misschien beginnen met alleen infrastructuur? (Electra en constructie.)
't is maar een hobby...
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
6-4-2013 17:27
We gaan onze marketingcampagne vrij breed houden d.w.z. zowel naar privé personen als bedrijven toe. We zullen dan zien vanuit welke hoek we de meeste aanvragen binnenkrijgen.

Ik weet ook dat het crisis is en dat er bij bedrijven momenteel veel bespaard wordt op dergelijke evenementen maar de opportuniteit van de zaal dient zich nu aan. Het zal toch niet eeuwig crisis blijven...?

Ik denk ook dat het beste is dat ik nu investeer in de takelpunten, voldoende elektriciteit , de truss hangen en een basisverlichting op basis van spots. Verder samenwerken met een verhuurbedrijf en specifiek met hen bekijken wat er extra nodig is per evenement.

Verder ben ik ook enkele concepten aan het uitwerken om voldoende volk naar de zalen te krijgen. Kan er iemand mij goede (evenementen)bureau's aanraden die mij hierbij kunnen bijstaan (in België)? Als jullie ook suggesties hebben ?
If you can't beat them join them...
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
9-4-2013 08:30
Evenementenbureaus zijn in mijn ogen vaak het putje waar geld in verdwijnt met je ogen open. ze nemen je veel werk uit handen maar ook de room op je taart ben je kwijt en dan blijft er alleen droge cake over. als je evenementen wil gaan organiseren die niet heel uniek zijn (fuiven in alle soorten en maten, schlageravonden of walking diners..vul zelf maar in) dan zou ik de organisatiebureaus alleen benaderen voor specifieke zaken.

Hieronder heb je een lijst van nederlandse bedrijven die specifiek evenementenrigging en dus ook takelpunten verzorgen, weet er geen in België. heb zelf goede ervaringen met Toprek rigging.
www.argh.nl/links/riggingbedrijven

Terug naar forum Reageer (zonder quote)