Forum > Licht

Belichting polyvalente zaal

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
28-3-2013 23:20
Hallo iedereen,

Ik ga binnenkort de exploitatie verkrijgen van een historisch gebouw met een aanhorige schuur. Het is de bedoeling dat deze schuur volledig verbouwd wordt tot een polyvalente zaal. Wat bedoel ik daarmee: feestzaal (trouw-en communiefeest,...) recepties, bedrijfsseminaries, produktlanceringen, galabal, fuiven, modeshows, exposities,.....

De afmetingen van de zaal bedragen Breedte 12m86 Lengte 22m82 Plafondhoogte 6m -> 294 m2 opp.

Wie wat foto's en een grondplan wil bekijken :

Grondplan

(De foto's moet je wel downloaden want laden lukt bij mij niet)

Nu wil ik hier wat informatie vragen over een lichtplan voor de zaal. Zoals je ziet heeft de schuur maar weinig natuurlijk licht en ik weet niet of we de toelating gaan krijgen om grotere ramen te plaatsen. Er moet dus een volledige verlichting komen.

Nu ben ik een tamelijke leek op gebied van verlichting en wil graag jullie advies

De balken en de ijzeren poutrellen zullen zicht baar blijven om de industriele look te bewaren. Nu was mijn idee om rijen truss te hangen over de volledige lengte van de zaal met daaraan spots e.d.
De verlichting moet de volgende criteria hebben:
1. functioneel/zakelijk (bedrijfsseminaries, produktlanceringen...)
2. Dynamischer (galabal, fuiven,...)
3. Flexibel (makkelijk kunnen switchen tussen Functioneel en Dynamische mode//Bijvoegen van lichten voor bep activiteiten)
4. Kostefficient (liefst laag energieverbruik/hoge opbrenst)

Kunnen jullie mij een advies en opsomming van materiaal en kabels en truss geven wat ik hiervoor nodig heb Liefst met woordje uitleg voor quasi leek

Afhankelijk van de investering en return on invest zou ik bep. zaken kopen, huren,leasen...

Fielen Dank
If you can't beat them join them...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-11-2024
29-3-2013 00:21
Schakel hier gewoon een pro voor in, die betaald zichzelf terug met goede adviezen.
Jammer dat je zo ver weg zit wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
AudaxStandaard Lid
29-3-2013 02:51
Schakel hier gewoon een pro voor in, die betaald zichzelf terug met goede adviezen.
Jammer dat je zo ver weg zit
Dat ben ik zeker van plan maar ik zou me zelf graag wat meer willen verdiepen in de materie 'licht' . Dan ben ik beter voorbereid voor als de pro's komen. Want er zijn er natuurlijk altijd bij die niet altijd objectief informatie geven maar meer willen verkopen. Als je dan niet thuis bent in de materie...

Ook lijkt me dit forum goed om ideeen op te doen van de professionele mensen.

Wat vinden jullie van het idee om met een truss-constuctie te werken in tegenstelling tot meer conventionele verlichting?
(Pers denk ik dat dit goed gaat passen bij het gebouw)
Voor- en nadelen? Duur?

Wat heb je ruwweg allemaal nodig?
* Lichtsturing : hoeveel kanalen minimun?, via PC bestuurbaar?, kunnnen hier ook effecten op (scans,movingheads,....)?
*Dimmerpacks: Elke groep lampen die je samen wil dimmen moet op zo'n dimpackkanaal komen toch?
* de spots en effecten: als basis par nemen of gaan voor leds?, dan effecten zoveel het budget toelaat...
* kabels: ken ik niets van (heb wat zitten lezen over dmx maar heel basic)
* BELANGRIJK!! Hoeveel Ampere moet ik voorzien? Verplicht 380 V ?
* Komt er een ingenieur aan te pas die berekent wat het max gewicht is van de truss Deze moet 6m de lucht in en de bestaande kolommen moeten dit kunnen dragen.

Ik ga dit zeker zelf niet installeren maar wil me gewoon goed voorbereiden

Ik geef de voorkeur aan Belgische bedrijven in Vlaams Brabant tenzij natuurlijk onze geliefde oranje noorderburen afkomen met een offer I can't refuse wink ;)

Sta open voor alle creatieve ideeen.

BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
29-3-2013 08:17
Truss is een preferred look die je moet liggen. ik zou eerder takelpunten voorzien waarin je afhankelijk van het evenement truss kan hangen met daarin theatrale/feestverlichting en verder gaan voor grote industriele spots die aansluiten bij je bestaande look.
AudaxStandaard Lid
29-3-2013 20:20
De vraag is of we continu een truss laten hangen. Voordeel is wel dat we er ook luidsprekers kunnen aanhangen.

Werken met takelpunten is wel interessant. Zorgt een verhuurbedrijf voor de installatie van deze?

Wat voor systeem is er nodig om makkelijk zo een truss te laten zakken en stijgen? Soort van katrol?

Woordje uitleg over de andere benodigheden ?

Dank
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
30-3-2013 12:31
Tja in hoeverre wil je zelf het licht en geluid voorzien? Natuurlijk moet er een redelijke geluidsinstallatie komen voor de dagelijkse dingen zoals vergaderingen, seminars recepties en achtergrondmuziek, maar wil je er ook een dj of erger nog, een complete band mee kunnen uitversterken of laat je dat over aan een geluidsbedrijf?

Ik zou anno 2013 niet meer investeren in conventionele verlichting (ten minste niet als sfeerverlichting). Ik zou voor RGBA verlichting gaan (liever nog RGBWA, met wit erbij), daar kun je mooie warme kleuren mee maken die prima geschikt zijn voor een vergadering, seminar of receptie, maar je kunt het ook gebruiken als frontlicht voor een band of spreker.

Daarnaast kun je er heel veel kleuren mee maken dus het is ook prima geschikt als discoverlichting en je kunt met 1 druk op de knop de hele zaal een bepaalde sfeer geven of de kleuren aanpassen aan de huisstijl van een bedrijf.

Dat soort verlichting is enorm fel dus je hebt echt geen honderd spots nodig om er wat van te maken. Uiteraard kun je ze ook gewoon dimmen. Zonder dimmerpacks, die heb je bij LED niet nodig. Qua lichtsturing zou ik inderdaad een softwarepakket adviseren. Eventueel nog een stuk of 4 moving headjes of scans erbij (die kun je ook gewoon met die software aansturen) en je hebt een hele leuke basis die voor de meeste gelegenheden ruim voldoende is.

Qua stroom is het wel erg prettig als je krachtstroom hebt (380 volt / 32 ampere). Zeker als je regelmatig bands op bezoek krijgt is dat eigenlijk wel een must, dus voorzie gewoon een krachtstroom aansluiting bij het podium. Je hebt waarschijnlijk toch krachtstroom in het pand nodig voor je keukenapparatuur.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 9-11-2024
30-3-2013 17:13

YourLiVe schreef:

Ik zou anno 2013 niet meer investeren in conventionele verlichting (ten minste niet als sfeerverlichting). Ik zou voor RGBA verlichting gaan (liever nog RGBWA, met wit erbij), daar kun je mooie warme kleuren mee maken die prima geschikt zijn voor een vergadering, seminar of receptie, maar je kunt het ook gebruiken als frontlicht voor een band of spreker.
Ik vind anders dat idee van die grote industriële spots nog niet zo slecht...
Die zijn op het moment erg hip, en (wanneer je nieuwe neemt, oude zijn juist duurder vanwege de "versleten" look) nog niet eens heel duur.

Echt sfeervol ledlicht ben ik nog maar weinig tegengekomen, en RGBWA is ook nog niet zo heel veel verkrijgbaar.
Bovendien: ledspots zijn nou meestal ook niet de meest mooie armaturen?
Niet goed, wel hard!
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
30-3-2013 17:44
Tja, das een kwestie van smaak natuurlijk. Je kunt ook LED parren met een chrome PAR 64 armatuur kiezen natuurlijk, of grote industriele spots armaturen om LED parren bouwen (daar zijn die compacte platte spots juist weer wel prima geschikt voor).

Ik ben het wel met je eens dat er nog weinig keuze is in RGBWA maar aan de foto's te zien heeft de TS nog wel even wat te doen voordat hij aan dit soort verlichting toe is wink ;)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 9-11-2024
30-3-2013 17:51

YourLiVe schreef:

Ik ben het wel met je eens dat er nog weinig keuze is in RGBWA maar aan de foto's te zien heeft de TS nog wel even wat te doen voordat hij aan dit soort verlichting toe is wink ;)
Haha LED bouwlampjes zijn dan tot die tijd sowieso prima laugh :D
Niet goed, wel hard!
RodiBakkerStandaard Lid
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 2-11-2024
30-3-2013 19:41
Bij twijfel over welke kabel waar naartoe moet kan je vanuit een meterkast /regelruimte oid mantelbuizen leggen naar plaatsen waar je verwacht aansluitingen te maken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)