Forum > Geluid

Nieuwe geluidsset voor zangkoor

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
27-4-2011 21:46

Tom schreef:

En wat een aardige manier waarmee je me daar even op wijst.....Dankjewel.
Je bent de op reuze tot dienst.
Rustig, rustig, gelukkig heb jij hetzelfde probleem als vele (ja ook ik op zijn tijd) op de wereld hoe moeilijk tonatie is te halen uit een tekst. Soms maken smilies het iets duidelijker maar ik had geen kwaad in deze zin zitten. Door de combi met een dynamische mic te noemen was jouw bijdrage ook niet direct nuttig voor de OP daar hij het heeft over condensators. Daar wilde ik je op wijzen, no offence verder.

Tom schreef:

Toch is de opmerking over de oorzaak van de feedback problemen dus zonder dat ik dat stukje "goed" gelezen had 100% on target sneaky :V
En was het dat ook weer niet helemaal omdat jij begint over een combi van een dynamische mic. Maar ik begrijp je punt.
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
28-4-2011 00:01
www.martijnadegeest.nl/koor.jpg

- (als ik het heb over 'Het koor' dan bedoel ik iedereen behalve de solisten) -

Als geluidstafel gebruiken we de Allen & Heath GL2400/16
Als monitoren de Powerworks 122m (passief en actief)
En als PA dan de bose 802's met 1800 IV (@Tom, inderdaad de straaljager, hij maakt nogal wat geluid en verplaatst een hoop lucht)
Verder nog wat randapparatuur (eq en effecten)

De solisten krijgen 2 KM184's op het moment dat de algehele bezetting vrij karrig is (soms staat de solo dan maar met 2 mensen). Anders krijgen ze er 1 en staan er bij het koor 6. De solistenmic(s) worden daarnaast uitgestuurd over de monitoren van het koor. De microfoons van het koor gaan niet over de monitoren.

De microfoons zijn al voor onze tijd aangeschaft en wij weten dus niet beter dan de klank van deze mics en de randeffecten ervan. Als jullie zeggen dat er mics zijn die meer voor ons doel geschikt zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.

@Tom er zit een 802-C system controller tussen de versterker en de geluidstafel. En wat zou een betere versterker zijn?
De laatste doet het licht uit
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
28-4-2011 00:44
Omdat je meerdere personen per mic probeert te pakken, werken eigenlijk alleen shotgun condensator mics een beetje.
Toch zou ik eerst 'ns proberen het koor niet te versterken en alleen de solisten (+ evt. begeleiding) te versterken. (Wel de monitoren plaatsen.) De solisten zou je 1 mic per persoon kunnen geven en dus dicht bij de mic kunnen plaatsen.

Ik doe zelf regelmatig een kinderkoortje in een kerk (hoezo feedback sad :( ?). Het koortje (~20 personen) pak ik met 2x Sennheiser K6+ME66, de solisten (3-5) met 2x Shure PG81 (condensator mics) en van de muzikale begeleiding wordt alleen de blokfluit versterkt. Het koortje moet eigenlijk alleen versterkt worden omdat bij een kanon de allerkleinsten niet hoorbaar zijn. De solisten zetten we zo dicht mogelijk voor de Shures. Hiermee krijg ik de zang net op voldoende niveau t.o.v. piano en drums (zacht bespeeld).
Dynamische mics voor de solisten zou misschien beter zijn voor de feedback, maar de klank van de kinderstemmetjes is ook wel erg mooi met de condensators. happy :) Het gaat niet hard, maar is wel goed verstaanbaar en klinkt goed.

Kortom: probeer 'ns met alleen KM184's voor de solisten (op 30-40cm afstand) en de rest van het koor zonder mics (wel monitoren).
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
28-4-2011 10:09
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 28-4-2011 10:14

Remixx Entertainment schreef:

En wat zou een betere versterker zijn?
De versterker die je nu hebt is een van de minste versterkers die Bose ooit verkocht heeft.
Totaal niet road proof, de prints zitten zwak gemonteerd op plastic afstandhoudertjes die gemakkelijk afbreken.
Verder zijn de prestaties van deze versterker vanwege onder andere de mindere voeding niet om over naar huis te schrijven, in vergelijking met bijvoorbeeld de 1800 modellen voor de IV.
Maar die wil je ook niet, want die zijn allemaal 30 kilo zwaar.
De gene die je nu hebt, was de eerste poging van Bose om de versterker lichter en goedkoper te maken dan zijn voorgangers.
Een jammerlijk mislukte poging sad :(

Wat je opstelling betreft:
weet je zeker dat de feedback door de pa veroorzaakt word, en niet door je monitors?

Wat microfoons betreft:
Solisten op een dynamische microfoons zal al een stuk makkelijker worden met instellen
En voor het koor zijn shotguns (wel duur) de makkelijkste oplossing.
Zelf heb ik ook een condensatormicrofoon welke een goedkoop alternatief is, en toch vaak zeer bevredigende resultaten geeft. Een Samson zwanenhals die je als statiefmodel kunt kopen, en als overhangmodel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
28-4-2011 10:13
JBL SRX 722, handsdown. Fantastische fullrange speaker die uitmuntend is voor je koorgebruik. Voor bands leg je er natuurlijk wel liefst nog een 718S per kant bij omdat je anders wat laag gaat missen. Deze moet je nu niet absoluut gaan kopen, voor de keer dat er een coverband komt huur je deze gewoon in en klaar. De 722 is door zijn 2x 12" en enorm krachtige 4" tweeter echt een vocal-kanon.

Qua versterkering ergens een i-Tech 4000 zoeken en knallen maar. Moest je naar XTi willen kijken, buiten de 6000 gewoon links laten liggen. De dempingsfactor is echt zoveel lager dan i-Tech dat je set hoorbaar minder goed klinkt.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
28-4-2011 10:21

PvG schreef:

Omdat je meerdere personen per mic probeert te pakken, werken eigenlijk alleen shotgun condensator mics een beetje.
Toch zou ik eerst 'ns proberen het koor niet te versterken en alleen de solisten (+ evt. begeleiding) te versterken. (Wel de monitoren plaatsen.) De solisten zou je 1 mic per persoon kunnen geven en dus dicht bij de mic kunnen plaatsen.
Dat hangt maar net van je aanpak af. Shotgun is leuk als je het koor van een afstand wil pakken, maar daarmee pak je ook veel meer akoestiek en andere geluiden op. Als je dichter bij het koor werkt en/of met (stereo)paartjes dan werken cardiode microfoons naar mijn mening beter.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
28-4-2011 10:30
En zo zie je maar,
iedereen heeft er een beetje zijn eigen mening over.
Maar feit is en blijft dat een koor uit versterken geen natte vinger werk is.

Veel worden verblind door het geen men op de televisie ziet als voorbeeld.
Daar zie je al die mooie microfoons keurig staan, maar wat men vergeet is dat in zo'n studio deze microfoons veel meer gebruikt worden om het geluid bij jou in de huiskamer te brengen dan voor pa in de studio zelf. Dan heb je niet zo last van feedback.

Ik heb hier in de buurt ook een koor van 70/80 man van nieuw geluid voorzien.
Deze doen het koor zonder microfoons (alleen bij opnames) en de solisten krijgen een microfoon, alsmede de muziek wordt versterkt.
Een 80 man sterk koor kan behoorlijk lawaai maken op eigen kracht. Zeker als het om kleine zaaltjes gaat.
Moet het wel voor een grotere zaal en meer publiek, dan kunnen de boxen ook wat verder weg staan van het koor, en heb je meteen minder problemen met de feedback, als je de opstelling goed maakt, en de juiste microfoons gebruikt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
28-4-2011 13:50
Tja shotguns voor een koor gebruiken... Die dingen zijn zo richtingsgevoelig dat als je ze op korte afstand hangt je er maar één persoon uit haalt... Beetje jammer, aangezien het bij een koor juist om de samenzang draait.

Met die KM184's is in dat opzicht helemaal niet zo veel mis. Wat je echter wel moet doen is zorgen dat ze goed zijn 'uitgefloten', ik lees in je berichten dat je over een EQ beschikt. Hoe gebruik je die precies? Met een goede parametrische EQ moet je toch wel aardig wat GBF kunnen behalen.

Daarnaast is misschien nog wel belangrijker de opstelling van het geheel! Waar staan je microfoons en hoe staan die ten opzichte van de luidsprekers?

Die Bose 802 luidsprekers hebben een gigantische horizontale spreiding van 120 graden en een eveneens belachelijk grote verticale spreiding van 100 graden. Tom zegt: als je de 802's weg doet ga je de spreiding missen. Ik vermoed dat jij die spreiding voor jouw doeleinden helemaal niet nodig hebt en dat je er eerder problemen mee veroorzaakt.

Een grote verticale spreiding geeft je (indien je een laag plafond hebt) heel veel reflecties die je zo weer oppikt met je microfoons. Mits je luidsprekers goed gericht zijn kom je met een verticale spreiding van 40 graden al een heel eind, zonder dat je het geluid daar hebt waar je het niet wilt hebben.

Zo hebben we afgelopen winter een koor van vergelijkbaar formaat in een sporthal versterkt met een 4-tal AKG C414 microfoons over een 4-tal Renkus Heinz SR5 luidsprekers. Met als resultaat dat het koor door de gehele sporthal luid en duidelijk te verstaan was.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
28-4-2011 15:59
Ik lees zo toch een aantal tegenstrijdige reacties. Ik heb al overlegd met het bestuur, de microfoons zullen niet worden vervangen omdat deze microfoons echt met een doordachte reden zijn aangeschaft. Omdat er met extreem veel dynamiek gezongen word en (uiteraard) niet iedereen aanwezig is bij een optreden, is zonder microfoons optreden geen optie. Ik heb me er meerdere malen over verbaasd, maar het volume wat ons koor produceert is zo hoog nog niet...

De EQ is een DBX 2231. Uitfluiten is iets wat we inderdaad elke keer doen, alleen zorgt dat soms voor teveel overlast (denk aan winkelcentra, mensen op een terras zitten er niet op te wachten).

Ik heb zelf uiteraard ook een beetje rondgekeken, en wat prima in het budget past is de JBL prx615m. Ik weet niet of mensen hier ervaringen mee hebben?
De laatste doet het licht uit
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
28-4-2011 19:30
Je blijft hameren op andere speakers. Los van welk merk dan ook zou ik zeggen, huur en paar en probeer.
Leg ook het koor en vooral de dirigent uit dat versterker vermenigvuldigen is. je kan 100 keer 0 doen, het blijft 0.
Oftewel, een koor zonder enorme output kan je nooit netjes wegzetten.
Al ruime ervaring met koren, waarbij je zelfs iedere voetstap en ritsel van kleding hoorde, maar geen zang.
Dan houd de techniek op en dient het koor eerst eens aan zangtechniek te werken.
Met je huidige setje moet je prima resultaten kunnen boeken, ik deel ook de mening dat dit zelfs zonder versterking van het koor moet kunnen.
Als jij je blind staart op de nevenactiviteit, dan zou ik voor die toepassing een paar subjes bij kopen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)