Forum > Geluid

Nieuwe geluidsset voor zangkoor

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
27-4-2011 00:43
Voor het zangkoor waar ik werk zijn we op zoek naar een nieuwe geluidsset. Even wat achtergrondinformatie:
Koor zingt onder begeleiding van digitale muziek. Dus gewoon instrumentale muziek vanaf een laptop. Het koor bestaat uit ongeveer 80 mensen en het publiek waar wij voor optreden varieert van kleine verzorgingshuizen tot winkelcentra. Wij werken nu met een bose set (4x 802's met een 1800 versterker) en we willen graag overstappen naar twee 'gewone' fullrange kasten. Waarom? Omdat de afstraling van de bose set naar ons idee te breed is (we werken met 7 km184's voor de versterking) en er dus erg snel feedback ontstaat.

Daarnaast word deze geluidsset met enige regelmaat gebruikt voor een coverband. Hierbij komt deze set gewoonweg tekort.

Wat wij dus zoeken zijn 2 (actief of passief, dat maakt niet zo veel uit) goede fullrange toppen. Fullrange is een vereiste, subs zijn geen optie (geen opslag ruimte voor en ze worden gekocht in naam van het koor, daar zijn subs absoluut niet nodig).

Omdat de bose set verkocht zal worden als er een geschikt alternatief voor is (en ik denk dat die set wel 1200 euro op kan leveren (4x 802 II + 1800 IV)) zal er een budget beschikbaar zijn van 2200 euro. Ik zie alleen maar de merken zoals ze in de winkel te koop zijn (jbl, dynacord enz.) maar kom hier op het forum regelmatig merken tegen die je in de winkel niet zo snel ziet (eric audio bijvoorbeeld). Dus daarom vraag ik aan jullie het advies.

Vereiste:
Kwaliteit moet zo hoog mogelijk zijn. In de verstaanbaarheid van het koor mogen de speakers geen beperkende factor zijn. Binnen budget. Ook geschikt als fullrange voor coverband (voor optredens tot mannetje of 75 a 100). Actief of passief maakt niet zoveel uit, maar ingeval van passief moet de versterker ook binnen het budget worden aangeschaft.

Als jullie zeggen dat we er niet op vooruit zullen gaan, kijkend naar de huidige set, dan wil ik dat ook graag horen. Set voldoet op dit moment wel, maar als het beter kan dan willen we daar graag voor gaan en is daar budget voor!
De laatste doet het licht uit
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
27-4-2011 08:21
Een fullrange speaker die zowel voor een koor als voor een band gebruikt kan worden is lastig. Voor een fullrange kast zou ik 15 inch adviseren, maar voor stemmen (koor) zou ik juist 12 inch adviseren. Uit een 12 inch speaker komt echter te weinig laag voor een coverband.

Een oplossing zou bijvoorbeeld een HK Lucas setje kunnen zijn. Lekker compact, en aangezien de versterkers en processor in de sub verwerkt zijn heb je meteen een goede smoes waarom er een sub bij zit wink ;)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
27-4-2011 08:34
Het is maar net de vraag, wat voor geluidsbeeld je voor ogen hebt bij het coverbandje. Voor het (pop)koor is het helemaal geen probleem. Ik heb een aantal jaar een popkoor van een vergelijkbaar formaat gedaan met 2 RCF ART 525 - 15"/2" toppen. Dat setje is voor een klein coverbandje ook prima te gebruiken. Houdt in gedachten dat je daarbij maar voor max. 100 personen staat, dat zijn ruimtes met het formaat van een cafe.

Voordat je zegt; 15"? Dat is niet perfect voor het stemgebied... Een koor van 80 personen kan een behoorlijke stem opzetten, verhoudingsgewijs versterk je meer muziek dan koor...
I am a TimeDriver!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
27-4-2011 08:46
Je problemen met het koor komen denk ik eerder door het type microfoon dat je gebruikt: "op afstand" versterken met cardioid microfoons gaat niet lekker. Beter zou zijn om richtmicrofoons (shotgun) te gebruiken, bijv. Sennheiser K6+ME66 of Rode NTG-1. Maar ook daar moet je geen wonderen van verwachten. Wat ik me afvraag: waarom heb je bij een koor van 80 personen nog versterking nodig in een verzorgingshuis/winkelcentrum? Hooguit voor de muzikale begeleiding en de solisten, maar dat zingt niet snel rond.

Voor 2200euro ga je nieuw geen betere set kopen dan de 802's vrees ik. Voor hoeveel personen moet die band spelen? 4x802 zou voldoende moeten zijn in een gemiddeld feestzaaltje. Je mist hooguit wat sub.

Ik zou 'ns kritisch naar de microfoons van het koor kijken (zijn ze wel nodig?) en eventueel 2 subs bijkopen voor de coverband.
't is maar een hobby...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
27-4-2011 09:21
Aanvullend daarom zou ik ook eens naar het aantal mics kijken, wellicht kan je met een stuk minder af. Hoe meer microfoons, hoe meer(feedback) ellende, kamfilter effecten etc.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
27-4-2011 09:53
Kijk voor dat bedrag ook eens naar de Turbosound Milan's (net als de RCF's). Ik vond ze erg leuk klinken, wegen niet veel en er kan behoorlijk wat laag uit komen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
27-4-2011 10:13
Je feedback is voor 90% niet de oorzaak in je boxen.
Ik kan op 1,5 meter met mijn draadloze microfoon probleem loos langs een 802 vol aan lopen zonder feedback.

Mijn vermoeden is dat je met condensator microfoons werkt?
En wat voor mengpaneel gebruik je?
Bel me anders gerust even en ik leg je alles uit.
Mijn nummer kan je vinden door bij mijn profiel de website even aan te klikken.

Ik denk dat je niet makkelijk VIER 802´s gaat vervangen met TWEE andere boxen.
Alhoewel ik wel een hele goede actieve 1000 wat 12 inch box weet welke stijf hard kan.
Maar 4 stuks 802´s volledig vervangen, met twee boxen, gaat je niet snel lukken.
Je gaat de spreiding missen laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
27-4-2011 11:03

Tom schreef:

Je feedback is voor 90% niet de oorzaak in je boxen.
Ik kan op 1,5 meter met mijn draadloze microfoon probleem loos langs een 802 vol aan lopen zonder feedback.

Mijn vermoeden is dat je met condensator microfoons werkt?
Als je nu gewoon even (goed) had gelezen dan was deze opmerking en vraag niet nodig geweest. 7x KM184 lijkt mij duidelijk wat voor een mic dat is toch wink ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
27-4-2011 18:28
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 27-4-2011 21:28

Soundsmurf schreef:

Als je nu gewoon even (goed) had gelezen dan was deze opmerking en vraag niet nodig geweest.
En wat een aardige manier waarmee je me daar even op wijst.....Dankjewel.
Je bent de op reuze tot dienst.

Toch is de opmerking over de oorzaak van de feedback problemen dus zonder dat ik dat stukje "goed" gelezen had 100% on target sneaky :V

Maar nu dat we weten dat er Neumanns 184 gebruikt worden....
Keurige mic, maar wat mij betreft voor een totaal verkeerde toepassing hier ingezet.
Geen wonder dat je barst van de feedback.
Deze mic is meer voor zeer dichtbij, of voor opname doeleinden in de studio.

Ze worden ook wel eens gebruikt in een paartje in de hemel bij een podium voor de ringleiding aan te sturen of de kleedkamers van geluid te voorzien.
Dit gaat dan weer geheel buiten de normale pa om.

Ga je nu andere boxen neerzetten, die een smalle afstraling hebben, dan tackel je wel een gedeelte van de feedback, maar je krijgt er gelijk ook een stuk minder spreiding voor in de plaats. En je wil toch wel je hele publiek bereiken lijkt me.

Waarom nu niet gewoon de oorzaak van het probleem aanpakken door de juiste microfoon te kiezen voor de job?

Versterker:
Ik neem aan dat je de versterker 1800IV oude model bedoelt?
(zilver met wart front met verticale gaatjes)AKA "de straaljager" vanwege de luidruchtige koeling?
Als dat zo is, kan je ook nog wel wat meer uit je 802 boxen halen met een wat betere versterker....
Gebruik je wel een Bose controller tussen je mengpaneel en de amp? want dat scheelt ook wel 40% in je rendement.

Band:
Als je met vier 802's te kort komt voor je band, ga je dat altijd te kort schieten ook met wee andere full range topjes.
Dat los je alleen op met een of twee leuke subjes erbij. Hoeft helemaal niet al te groot en te zwaar te zijn.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
27-4-2011 18:52
In welke opstelling gebruik je de KM184's precies?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)