Forum > Geluid

Brom in de PA dankzij stagepiano/synthesizer

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
17-5-2010 11:07
Een brom zoals dit komt vrijwel altijd door een aardlus. groundlift optie van je DI box gebruiken en het probleem zou weg moeten zijn. Heeft je DI box geen mogelijkheid tot groundlift, gebruik dan een andere DI.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
17-5-2010 12:25

remcopeters schreef:

Beste,

Als ik met de ground lift speel maakt het wel degelijk verschil uit (verschil tussen kraken en brom) maar de brom blijft erin zitten. De brom is alleen weg als ik de piano mute op de mixer (A&H pa28).
wink ;)
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
17-5-2010 14:41
Had ik inderdaad overheen gelezen.

Probeer dit eens: Zet de groundlift aan EN (als het keyboard een voeding heeft zonder randaarde) hang de massa van de keyboard z'n audio uitgang (al dan niet via een weerstand van 100 Ohm) aan de lokale randaarde (bijvoorbeeld de massa van je stage spin). Je bent er dan zeker van dat het keyboard niet meer zweeft op de helft van het lichtnet (zodat een eventuele zwakke CMRR van je DI box geen roet in het eten kan gooien) terwijl de groundlift op de DI ervoor moet zorgen dat eventuele aardlussen tussen podium en tafel opengebroken worden.

Uiteraard kan het geen kwaad bovenstaande ook eens te herhalen met een andere DI box (en dingen zoals manier van voeden (fantoom/batterij) eens goed onder de loupe te nemen). Sowieso zou ik voor DEZE toepassing gewoon een passieve DI pakken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 1594
17-5-2010 19:06
Vraag voor de duidelijkheid:
De brom zit alleen op het kanaal van het keyboard?
Dus schuif van betreffende kanaal dicht = brom weg?
Zo ja: lees verder. Zo nee: je hebt een ander probleem.

Je zegt dat je een "instrumentenkabel" gebruikt tussen keyboard en DI.
Wat voor jack pluggen zitten er aan: tip+sleeve of tip+ring+sleeve?
In het laatste geval kan het misgaan afhankelijk van het type
chassisdelen/bedrading in keyboard en DI: wel/niet gebalanceerde
chassisdelen en wel/niet ring aan sleeve geknoopt.
Aan een instrumentenkabel horen jacks met alleen tip+sleeve (=ongebalanceerd).

Andere vraag:
Prik je rechtstreeks in het keyboard in of heeft de
toetsenist een lokaal mixertje en heeft hij daarmee de nodige lokale
groundloops gemaakt? Meestal gebruiken ze (ongebalanceerde!) instrumentenkabels
tussen keyboard(s) en mixer en dan zeggen ze: "thuis heb ik er geen last van hoor..."
't is maar een hobby...
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
17-5-2010 19:25

PvG schreef:

Vraag voor de duidelijkheid:
De brom zit alleen op het kanaal van het keyboard?
Dus schuif van betreffende kanaal dicht = brom weg?
Zo ja: lees verder. Zo nee: je hebt een ander probleem.
De brom zit alleen op het kanaal van het keyboard.
Je zegt dat je een "instrumentenkabel" gebruikt tussen keyboard en DI.
Wat voor jack pluggen zitten er aan: tip+sleeve of tip+ring+sleeve?
In het laatste geval kan het misgaan afhankelijk van het type
chassisdelen/bedrading in keyboard en DI: wel/niet gebalanceerde
chassisdelen en wel/niet ring aan sleeve geknoopt.
Aan een instrumentenkabel horen jacks met alleen tip+sleeve (=ongebalanceerd).
Ik gebruik alleen ongebalanceerde instrumentenkabels.
Andere vraag:
Prik je rechtstreeks in het keyboard in of heeft de
toetsenist een lokaal mixertje en heeft hij daarmee de nodige lokale
groundloops gemaakt? Meestal gebruiken ze (ongebalanceerde!) instrumentenkabels
tussen keyboard(s) en mixer en dan zeggen ze: "thuis heb ik er geen last van hoor..."
Keyboard gaat rechtstreeks de DI in en vanuit de DI rechtstreeks de stagebox in.
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
17-5-2010 19:28

Dré schreef:

Had ik inderdaad overheen gelezen.

Probeer dit eens: Zet de groundlift aan EN (als het keyboard een voeding heeft zonder randaarde) hang de massa van de keyboard z'n audio uitgang (al dan niet via een weerstand van 100 Ohm) aan de lokale randaarde (bijvoorbeeld de massa van je stage spin). Je bent er dan zeker van dat het keyboard niet meer zweeft op de helft van het lichtnet (zodat een eventuele zwakke CMRR van je DI box geen roet in het eten kan gooien) terwijl de groundlift op de DI ervoor moet zorgen dat eventuele aardlussen tussen podium en tafel opengebroken worden.

Uiteraard kan het geen kwaad bovenstaande ook eens te herhalen met een andere DI box (en dingen zoals manier van voeden (fantoom/batterij) eens goed onder de loupe te nemen). Sowieso zou ik voor DEZE toepassing gewoon een passieve DI pakken.
Bedankt voor de tip, zal binnenkort eens checken. Zat er zowiezo al aan te denken om een paar passieve DI's aan te schaffen.
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
8-6-2010 21:47

Tom schreef:

ah, dus omdat je ze hebt gekocht ga je er vanuit dat er niets mis mee is?
Maak ze eens open.......

Ik ben zat fabriekskabels tegen gekomen waarbij het chassis van de pluggen doorverbonden was met pen 1.
Er hoeft er maar eentje tussen ter zitten om een aardlus te veroorzaken sneaky :V

Je probleem wordt voor 95% zeker veroorzaakt door een aardlus.
Je kan het ook simpelweg even checken door de aarde van je plug naar je keybord (de veroorzaker volgens jouw) los te maken.
Hij zegt dat het keyboard via een DI naar de mengtafel gaat. Tussen DI en mixer zit dus gebalanceerd XLR, dan moet het niks uitmaken of pen 1 met chassis verbonden is aan allebei de kanten. Groundlift inschakelen heeft (zoals hij al zei) geen effect, net zoals het pakken van een andere XLR.

De enige manier om dit uit te vissen is alle onderdelen in de keten één voor één uitwisselen. Dus probeer een andere instrumentkabel naar DI, andere DI, andere XLR naar stagebox, en een ander kanaal op de multi.

Als dat nog geen effect heeft, probeer voor de grap een andere bron eraan te hangen, dat is de enige manier om zeker te weten dat het defect ergens in het keyboard zit.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
9-6-2010 11:26
Ik zeg ook niet dat het "altijd" de kabels zijn, maar wel in 95% van de gevallen.
Er kan natuurlijk ook ergens een verkeerde penbezetting zijn in de kabels.
Laats nog een fase probleem in een installatie opgelost waarbij een fabrieks-kabel van een goed merk de boosdoener was.
In één van de pluggen pen 2 en 3 omgewisseld.

De meeste keyboards hebben jack uitgangen voor naar de pa. Sommige van deze uitgangen zijn ongebalanceerd, en andere hebben een gebalanceerde uitgang. Door de verkeerde jack-verlopen te gebruiken kan je ook in de fout gaan. Di box of niet.

Stoney3K schreef:

Als dat nog geen effect heeft, probeer voor de grap een andere bron eraan te hangen, dat is de enige manier om zeker te weten dat het defect ergens in het keyboard zit.
Een andere bron kan zijn "aardpad" wel in orde hebben, en dan weet je nog niets....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
10-6-2010 15:56
Prik je piano eens rechtstreeks in je mixer, brom weg? Check je multi op losse ground bij het desbetreffend kanaal..
Doe dit bij beide kanten..

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
CorneelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-4-2010
Laatste: 24-8-2010
Berichten: 20
16-6-2010 23:01
Heb dit ook eens gehad toen diverse band kwamen spelen op een podium. De toetsenist nam een eigen keyboard mee. Hele dag geen problemen gehad, na het inprikken...BROM...niet hard, maar voor een technicus wel irritant geluid. (ook Stagepiano -> DI -> stageblok.
Bleek een probleem in het "keyboard" zelf te zitten op RE channel. Ook diverse kabels gebruikt en alle voornoemde opties en tips gedaan. Lag niet in onze bekabeling...gelukkig, want daar hebben wij zelden problemen mee.

Hoop dat je er uit gaat komen...
"luister gewoon naar het product om je zelf te overtuigen van de kwaliteit."

Terug naar forum Reageer (zonder quote)