JBL JRX 118S opgeblazen :(
(34 reacties. Pagina 2 van 4)Moderator(s): Dré
PimmoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-7-2007 Laatste: 1-3-2022 Berichten: 424 | 7-4-2009 17:01 |
LJ Pattie schreef: ik hoorde geen vervorming, ik zag dat de versterker eerst aan de linker ineens dik in het rood ging, toen heb ik links dicht gedraaid en rechts een heel stuk terug gedraaid, maar die ging een tijd later ook ineens in het roodook het subsonic ( <30hz ) gedeelte was er uit gehaald doormiddel van een knopje aan de achterkant van de amp alvast bedank voor reacties! | |
dus... | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 7-4-2009 17:40 |
sis schreef: Ja en als je dan weet waar het advies vandaan komt weet ik al genoegsis Martin. | |
kvm entertainment | |
Kevinos91Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-2-2007 Laatste: 3-2-2014 Berichten: 258 | 7-4-2009 17:50 |
Lijkt me, dat als niks vervormd... dat de speakers het gewoon moeten kunnen hebben. Misschien zijn de versterkers defect geraakt, dan kun je er gewoon mee terug naar de winkel. Als ik dat zo lees, denk ik niet dat je speakers opgeblazen zijn maar eerder je versterkers (half)dood? Doen de speakers wel nog íets, of komt er helemaal geen geluid meer uit? Ik heb namelijk ook 1 aangelopen rcf speaker uit een achtieve art500a... de limiter grijpt dus echt te laat in (ook zonder enige vervorming overigens..) Ik kan wel blijven raden, maar hier dan de laatste vraag Bovendien, heb je op vaste stroom gedraaid of op een aggregaat? Ik heb overigens met de mijne 3k6 (2 stuks) nog geen problemen gehad, en deze hebben het echt goed voor de kiezen gekregen met carnaval. | |
Freelance diensten & LED Design | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 7-4-2009 17:58 |
LJ Pattie schreef: er zit geen filter in de 118s daarom hebben ze er een cross-over bij gedaanik hoorde geen vervorming, ik zag dat de versterker eerst aan de linker ineens dik in het rood ging, toen heb ik links dicht gedraaid en rechts een heel stuk terug gedraaid, maar die ging een tijd later ook ineens in het rood Bedoel je niet protect?ook het subsonic ( <30hz ) gedeelte was er uit gehaald doormiddel van een knopje aan de achterkant van de amp Deze mag je zelf ook bedienen, en hem in te schakelen.Als ik op je site kijk zie ik dat het Allbass heet en voornamelijk stamp muziek betreft. Daarmee moet je heel voorzichtig zijn, zeker als je op de DJM600 de bass-EQ wat ver openzet. Dit soort vermogens moet je echt heel goed limitten en een processor had eigenlijk wel beter geweest. Ik draai met 1200 watt op een 450 watt RCF sub, en dan moet ik hem goed istellen en wat dicht zetten. Want er hoeft maar dit te gebeuren bij maximaal vermogen en het gaat fout. Hebben ze jullie nog enig advies gegeven? | |
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!... | |
LJ PattieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-12-2006 Laatste: 21-8-2009 Berichten: 10 | 7-4-2009 18:26 |
Nou de speakers zijn helemaal dood, de amps doen het nog prima. @nijhuis, jaah sorry ik bedoel idd protect en clip gingen in het rood. Verder heb ik totaal geen advies gekregen, behalve dat die versterker uitermate geschikt waren voor deze speakers, dat je alleen nog een cross-over nodig had om het zaakje af te regelen. Maar kennelijk moesten ze de versterkers kwijt want het waren hun allerlaatste. Deze mag je zelf ook bedienen, en hem in te schakelen. Hoe bedoelde je dat precies, ik had hem ingeschakeld. | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 7-4-2009 19:34 |
Had je een bepaald budget? Martin. | |
kvm entertainment | |
SgrovertStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2002 Laatste: 12-3-2023 Berichten: 625 | 7-4-2009 19:39 |
LJ Pattie schreef: ik hoorde geen vervorming, ik zag dat de versterker eerst aan de linker ineens dik in het rood ging, toen heb ik links dicht gedraaid en rechts een heel stuk terug gedraaid, maar die ging een tijd later ook ineens in het roodOp het moment dat de spoel te warm word kan het zijn dat de isolatie die om de draad zit smelt. Daardoor komen de draden van de spoel tegen elkaar aan te liggen en sluit de luidspreker als het ware kort. Hierdoor daald de weerstand van je luidspreker, en zal je versterker de clip ingaan. Als je met een multie-meter de ohmse weerstand van je luidspreker meet zal je waarschijnlijk 0 of oneindig ohm meten. | |
Lost in Music | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 7-4-2009 19:43 |
LJ Pattie schreef: ik hoorde geen vervorming, ik zag dat de versterker eerst aan de linker ineens dik in het rood ging, toen heb ik links dicht gedraaid en rechts een heel stuk terug gedraaid, maar die ging een tijd later ook ineens in het roodook het subsonic ( <30hz ) gedeelte was er uit gehaald doormiddel van een knopje aan de achterkant van de amp Het is mooi voor de marketingafdeling van de fabrikant van de X-over of versterker dat ze kunnen roepen dat hij een subsonic filter heeft máár een subsonic op 30Hz is voor de meeste PA kasten net zo'n beveiliging als een geperforeerde condoom! Het kantelpunt moet veel hoger (40-45Hz) en liefst 2e orde. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 7-4-2009 20:41 |
1 x bewerkt. Laatst door Nijhuisr op 7-4-2009 21:43 LJ Pattie schreef: Hoe bedoelde je dat precies, ik had hem ingeschakeld.Maar zoals Dre al aangaf is 30Hz een frequentie die niet vaak gehaalt wil worden. Ik draai vanaf 45Hz met mijn processor, gewoon 2e orde filter die je zo instelt. Ik gebruik een simpele doch doeltreffende behringer, echt een aanrader voor het geld! | |
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!... | |
DanielVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-3-2004 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 384 | 7-4-2009 20:48 |
nijhuisr schreef: Ik gebruik een simpele doch doeltreffende behringer, echt een aanrader voor het geld! | |